Τρέξιμο, μακράν το πιο υγιεινό φάρμακο

Η επιστημονική μελέτη αναλύει τους τρόπους με τους οποίους το καθημερινό τρέξιμο ευεργετεί τη γενική υγεία σου.

Γράφει: Γιάννης Σπανός 27 Σεπτεμβρίου 2021

Οι περισσότεροι γιατροί προτιμούν να συνταγογραφήσουν ένα φάρμακο από το να προσπαθήσουν να πείσουν έναν ασθενή να ασκηθεί. Αλλά, όπως ξέρεις, τα φάρμακα δεν είναι πάντα "υγιεινά". Ο σωστός γιατρός θα σου πει: πήγαινε τρέξε για ένα μήνα και τα ξαναλέμε. Τρέξιμο λοιπόν, το λέει κι ο γιατρός. Αλλά γιατί;

Προβλήματα και λύση

Έχει αποδειχθεί ότι προδιαθεσικοί παράγοντες που αυξάνουν την πιθανότητα νόσησης από στεφανιαία νόσο, σαν την υψηλή χοληστερίνη, ή ψυχοσωματικά συμπτώματα που υποδεικνύουν υφέρπουσα κατάθλιψη, σε πρώτο στάδιο δεν απαιτούν φαρμακευτική αγωγή. Παρά μόνο συχνή άσκηση, με προτεραιότητα στο τρέξιμο.

> Διάβασε ακόμη: Κάνοντας πιο αποδοτικό το τρέξιμο σε ανηφόρα

Έπειτα, είναι και το πρόβλημα της παχυσαρκίας. Είναι σαφές ότι για τα υπέρβαρα άτομα η σωματική δραστηριότητα είναι ζωτικής σημασίας για την υγεία τους -και όχι μόνο για τη σιλουέτα τους. Το πλεονάζον λίπος στο σώμα δυσχεραίνει τη λειτουργία του μυοκαρδίου, του πεπτικού συστήματος όπως και των αγγείων.

Σαφώς και το τρέξιμο δεν αντικαθιστά ένα φάρμακο που προσφέρει δραστική απόφραξη των αρτηριών από τη χοληστερόλη ή σταδιακή εξομάλυνση της χημικής ανισορροπίας του εγκεφάλου (βλέπε κατάθλιψη), αλλά σκόπιμο είναι να γνωρίζεις ότι όλα τα δραστικά φάρμακα έχουν παρενέργειες σε ένα πλήθος οργανικών, νευρολογικών και εγκεφαλικών λειτουργιών.

Η εξελιγμένη ιατρική έχει μια πιο "υγιεινή" αντιμετώπιση: το τρέξιμο, το ιδανικό προληπτικό φάρμακο για κάθε νόσο.

Πώς λειτουργεί αυτό;

Σύμφωνα με τους Bram Bakker και Simon van Woerkom, συγγραφείς του επιστημονικού πονήματος Running Therapy: A Neurobiological and A Psychological Explanatory Model (Θεραπευτικό Τρέξιμο: Ένα Νευροβιολογικό και Ψυχολογικό Επεξηγηματικό Μοντέλο), υπάρχουν αποδεδειγμένοι λόγοι που καθιστούν το τρέξιμο ως τη σωματική δραστηριότητα με την μεγαλύτερη ευεργετική επίδραση στην πρόληψη και θεραπεία πολλών ψυχολογικών και παθολογικών συμπτωμάτων:

  • Τα έντονα συναισθήματα χαμηλής αυτοεκτίμησης, διαρκούς σωματικής κόπωσης και μόνιμου άγχους, τα οποία συνδέονται με την κατάθλιψη, μειώνονται στο ελάχιστο μέσα σε ένα διάστημα δυο μηνών συστηματικού τρεξίματος σε εξωτερικούς χώρους -ιδανικά μέσα στη φύση-, λένε οι συγγραφείς.
  • Το τρέξιμο με "συνταγή" γιατρού, όπου συνδυάζεται με κατάλληλη φαρμακευτική αγωγή, δείχνει ότι ωφελεί ασθενείς με στεφανιαία νόσο, καρδιακή ανεπάρκεια, διαταραχές του καρδιακού ρυθμού, αρτηριακή υπέρταση, πολλαπλή σκλήρυνση, βρογχικό άσθμα, νεφρική ανεπάρκεια, σακχαρώδη διαβήτη, μεταβολικό σύνδρομο, δυσλιπιδαιμία, αλλά και άλλες παθήσεις.

Και υπάρχουν ακόμη καλύτερα νέα, σύμφωνα με τις αναφορές των συγγραφέων: Για να μπορέσεις να χρησιμοποιήσεις το τρέξιμο ως φάρμακο θεραπείας ή ασπίδα πρόληψης, δεν χρειάζεται να μεταμορφωθείς σε μαραθωνοδρόμο. Μια ώρα ήπιου τρεξίματος ή γρήγορου περπατήματος κάθε μέρα αρκούν για να αποκτήσεις μοναδικά ευεργετήματα για την υγεία σου.

> Διάβασε ακόμη: Πόσα χιλιόμετρα πρέπει να τρέχεις μέσα στην εβδομάδα

Οι συγγραφείς μιλούν και για έναν ακόμη πιο εύκολο στόχο, που αποτελεί ελιξίριο νεότητας και μακροζωίας ακόμη και για άτομα άνω των 70 ετών: 10.000 βήματα ήπιου περπατήματος καθημερινά -σχεδόν 8 χιλιόμετρα.

 

 

 

 

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

H επιστημονική μαγεία του Wi-Fi εν πτήσει

Η οξύμωρη πρόκληση της αποθήκευσης σε clouds, ενώ πετάς κυριολεκτικά στα σύννεφα.

Γραφει Γιαννης Σπανος

Monica Bellucci, πρώτη φορά ξανθιά

Φυσικά, για ακόμη μία φορά, δεν υπάρχουν λόγια.

Η σαγηνευτικά άγρια Lancia ECV2

Δυναμική, γοητευτική, αυθεντική.

Claire Foy όπως λέμε Sheryl Sandberg

Η πολυσυζητημένη διευθύντρια του Facebook καταφθάνει στη μικρή οθόνη.

Τα Red Flag emojis είναι παντού στα social media. Αλλά γιατί;

Για όλα υπάρχει μία εξήγηση και στην προκειμένη περίπτωση είναι απλή.

Γραφει Ραφαελλα Ραλλη