Την ώρα που οι καταναλωτές χάνουν κιλά, η Novo Nordisk, η φαρμακευτική εταιρεία πίσω από το διάσημο Ozempic, χάνει δισεκατομμύρια σε αξία λόγω πτώσης στις πωλήσεις.
Πριν από έναν χρόνο, η αξία της εταιρείας στο χρηματιστήριο ξεπερνούσε ολόκληρη την οικονομία της Δανίας. Αυτή την εβδομάδα, όμως, η πτώση συνεχίστηκε με νέα μείωση σχεδόν 100 δισ. δολαρίων, καθώς η εταιρεία αναθεώρησε για δεύτερη φορά τις προβλέψεις της για τις πωλήσεις — και αυτό οδήγησε στην απομάκρυνση του CEO της. Η αρχική πρόβλεψη ανάπτυξης 13–21% έπεσε στο 8–14%, και η μετοχή έχασε 30%, σημειώνοντας τη χειρότερη εβδομάδα εδώ και πάνω από 20 χρόνια, σύμφωνα με τον Guardian.
Γιατί ο δημιουργός του Ozempic αντιμετωπίζει πολλές δυσκολίες
Το βασικό προϊόν της Novo είναι η σεμαγλουτίδη, η δραστική ουσία που περιέχεται στα Ozempic και Wegovy. Αυτά τα φάρμακα ανήκουν σε μια κατηγορία που μιμείται μια ορμόνη του εντέρου και βοηθά στον έλεγχο της όρεξης και του σακχάρου. Είναι πολύ αποτελεσματικά τόσο για τον διαβήτη όσο και για την απώλεια βάρους.
Όταν το 2021 εγκρίθηκε στις ΗΠΑ η εβδομαδιαία χρήση της για διαχείριση βάρους, ξεκίνησε μια "τρέλα" για τέτοια φάρμακα. Παράλληλα, διάφορες μελέτες έδειχναν ότι τα συγκεκριμένα φάρμακα μπορεί να έχουν και άλλες ωφέλειες, όπως μείωση κινδύνου για Αλτσχάιμερ, καρδιοπάθειες και εθισμούς.
Η τεράστια ζήτηση εκτόξευσε τη χρηματιστηριακή αξία της εταιρείας στα 600 δισ. δολάρια τον Μάρτιο του 2023, κάνοντάς την την πιο πολύτιμη εταιρεία στην Ευρώπη. Όμως, η ζήτηση ξεπέρασε την παραγωγή, κάτι που δημιούργησε προβλήματα: η εταιρεία είχε το πιο "καυτό" φάρμακο, αλλά δεν μπορούσε να καλύψει την αγορά.
Αυτό οδήγησε πολλά φαρμακεία στις ΗΠΑ να παρασκευάζουν δικές τους εκδόσεις, γνωστές ως compounded, που είναι πιο φθηνές αλλά δεν προέρχονται από τη Novo. Τον Μάιο, ο FDA προσπάθησε να περιορίσει αυτή την πρακτική — κάτι που θεωρήθηκε νίκη για τη Novo — αλλά η αγορά αυτών των εκδόσεων συνεχίζεται. Σύμφωνα με τη Financial Times, 1 εκατομμύριο Αμερικανοί λαμβάνουν τέτοιες εκδοχές, και η εταιρεία ζητά να απαγορευτεί η εισαγωγή βασικού συστατικού που χρησιμοποιείται για την παρασκευή τους.
Η Novo έχει και ανταγωνιστές. Η Eli Lilly, αμερικανική φαρμακευτική, ξεπέρασε την Wegovy στις ΗΠΑ με το Zepbound, μια ένεση απώλειας βάρους που σε δοκιμή έδειξε 50% καλύτερα αποτελέσματα από το προϊόν της Novo.
Απειλή είναι και το νέο χάπι της Lilly, το orforglipron, που σύμφωνα με δοκιμή τον Απρίλιο είχε παρόμοια αποτελέσματα με το Ozempic — ανατρέποντας την άποψη ότι τα χάπια είναι λιγότερο αποτελεσματικά από τις ενέσεις. Αν κυκλοφορήσει, αναμένεται να φέρει τεράστιες πωλήσεις, αφού είναι πιο εύχρηστο και φθηνότερο στην παραγωγή.
Όμως, η πιο πρόσφατη δοκιμή της Lilly, που ανακοινώθηκε την Πέμπτη, δεν εντυπωσίασε. Το χάπι έφερε μικρότερη απώλεια βάρους από την αναμενόμενη και συγκρίθηκε τελικά με το Rybelsus, το χάπι της Novo. Επιπλέον, σχεδόν το 25% όσων έλαβαν τη μεγαλύτερη δόση εγκατέλειψαν το πρόγραμμα λόγω παρενεργειών, σύμφωνα με αναλυτή της Mizuho. Αυτή η εξέλιξη έδωσε ανάσα στη Novo: η μετοχή της ανέβηκε πάνω από 6% το πρωί της Πέμπτης — αν και συνολικά έχει πέσει 60% μέσα σε έναν χρόνο.
Η εταιρεία προσπαθεί να αντιδράσει: μείωσε τις τιμές των φαρμάκων της και άνοιξε ψηφιακό φαρμακείο, ελπίζοντας να καλύψει τις απώλειες. Όμως, οι πωλήσεις των φαρμάκων της αυξήθηκαν μόνο κατά 8% στο πρώτο εξάμηνο — πολύ λιγότερο από το 21% της προηγούμενης χρονιάς.
Τέλος, η Novo και ολόκληρος ο κλάδος προετοιμάζονται για τις οικονομικές επιπτώσεις από νέους δασμούς που προτείνει ο Ντόναλντ Τραμπ, καθώς και την απαίτησή του να μειωθούν οι τιμές των φαρμάκων εντός 60 ημερών, διαφορετικά θα υπάρξουν κυρώσεις.
Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.