Σε περίπτωση που ζεις σε σπηλιά και δεν το έχεις αντιληφθεί ακόμη, το ελληνικό bartending έχει φτάσει πια σε τρομερά υψηλό επίπεδο, με την Αθήνα να διαθέτει μερικά από τα καλύτερα bars του πλανήτη (κάποια επισήμως, κάποια άλλα όχι). Κάτι που θα έπρεπε να θεωρείται από λογικό ως αυτονόητο, αν ξεκινήσουμε να αναλύουμε το θέμα με βάση μια πολύ σημαντική αρχή: Η βαριά βιομηχανία της χώρας είναι μόνο ένας πολύ συγκεκριμένος κλάδος, o τουρισμός.

Ένα από τα βασικότερα κομμάτια του είναι εκείνο της εστίασης, μέρος του οποίου είναι κατ' επέκταση και το πεδίο του bar. Κάποια στιγμή, λοιπόν –νομοτελειακά ίσως–, θα έπρεπε να γίνει το ξεπέταγμα. Αυτό που συνέβη, τελικά, ήταν μια πραγματική έκρηξη, ειδικά τα τελευταία 5-7 χρόνια: Σπουδαία μαγαζιά εμφανίστηκαν, Έλληνες bartenders συμμετέχουν/διακρίνονται σε διεθνείς διαγωνισμούς, αλλά κάνουν και guest εμφανίσεις σε πραγματικά σπουδαία bars του πλανήτη και –last but not least– πίνεις καλά ποτά και περνάς όμορφα σε bars που απέχουν μία ανάσα μεταξύ τους. Για όλα τα παραπάνω, ασφαλώς και υπάρχουν λόγοι.

Εύκολο bar hopping

Αρχικά, όποιον σημαντικό άνθρωπο από το χώρο του ποτού από το εξωτερικό κι αν ρωτήσεις, θα σου πει το ίδιο πράγμα: εγγύτητα. Το γεγονός ότι σε walking distance, κυρίως στο κέντρο της Αθήνας (αλλά και σε γειτονιές, όπως ας πούμε το Χαλάνδρι), συναντάς πολλά αξιόλογα μπαρ, είναι κάτι μοναδικό και σπάνιο, ειδικά σε σχέση με άλλες "μητροπόλεις" του κλάδου. Και όπως λέει και η δημοφιλής άποψη, είναι πάντοτε καλό να έχεις επιλογές.

Σε λίγα λεπτά, για παράδειγμα, μπορείς να βρεθείς από το Clumsies στο Baba Au Rum και, χωρίς να το έχεις αντιληφθεί, να έχεις τικάρει στη λίστα σου δύο από τα πενήντα καλύτερα bars του κόσμου. Χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν συναντάς στους γύρω δρόμους πάρα πολλά ακόμη αξιόλογα μαγαζιά (ας μην επεκταθούμε καλύτερα σε περαιτέρω ονόματα γιατί πολύ πιθανόν να αδικήσουμε κάποια), τα οποία διαθέτουν ψυχή και προσωπικότητα, αλλά γνωρίζουν ακόμη πώς να είναι φιλόξενα.

Interaction

Παράλληλα και συμπληρωματικά με αυτό, λειτουργεί η αλληλεπίδραση με guru του είδους από κάθε γωνιά της Γης. Άτομα καταρτισμένα, ανοιχτόμυαλα και καταξιωμένα, που δεν έχουν κανένα πρόβλημα να συζητήσουν και να ανταλλάξουν ιδέες. Η ιστορία πλέον, πάντως, γράφει ότι οι περισσότεροι εξ αυτών φεύγουν εντυπωσιασμένοι από το επίπεδο, ειδικά τα τελευταία χρόνια, αποτελώντας τον καλύτερο πρέσβη του κλάδου στη διεθνή σκηνή.

Κάτι που, με τη σειρά του, οδηγεί σε κάτι πρωτοφανές για τα ελληνικά δεδομένα, αν τουλάχιστον το σκεφτόσουν λίγα χρόνια πριν: Να έρχονται ακόμη και τουρίστες στην Αθήνα αποκλειστικά για τα μπαρ της. Και αυτό δεν είναι κάτι που έβγαλα από το μυαλό μου, αλλά πραγματικό γεγονός.

Το μπαρ έγινε επάγγελμα

Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο είναι (πλέον) ο επαγγελματισμός. Αν μέχρι 10-15 χρόνια πριν ρωτούσες κάποιον τι δουλειά κάνει και σου έλεγε ότι είναι bartender ή ιδιοκτήτης μπαρ, ενδεχομένως να συνέχιζες την κουβέντα με μια επερώτηση του στυλ "οk, και η κανονική σου δουλειά ποια είναι;". Αυτό είναι κάτι που έχει διαφοροποιηθεί σε τεράστιο βαθμό, κυρίως λόγω της σωστής και διαφορετικής προσέγγισης των ίδιων των ανθρώπων του χώρου. Υπάρχει πλέον γνώση και συνεχής εκπαίδευση, απόλυτος σεβασμός στον επισκέπτη και γενικότερα μια γκάμα υπηρεσιών που παλαιότερα ίσως και να μην υπήρχε – τουλάχιστον όχι στο βαθμό που συναντάται σήμερα.

Αυτό μπορεί να μεταφραστεί από ταξίδια στο εξωτερικό και νέα προϊόντα που συστήθηκαν καλύτερα μέχρι συμμετοχές σε διαγωνισμούς και εκθέσεις που αντιμετωπίζουν με τον ορθό τρόπο το αντικείμενο, όπως το Athens Bar Show, που φέτος έκλεισε 9 χρόνια παρουσίας και ήταν καλύτερο από ποτέ.

Πίσω από τη σκηνή

Κάτι που μέχρι πρότινος ήταν παντελώς άγνωστο στους επαγγελματίες της εστίασης γενικά στην Ελλάδα: το concept. Και μη νομίσεις πως η συμβολή του τελευταίου είναι αμελητέα. Το concept μπορεί να είναι αυτό που σου δίνει ταυτότητα, σε οριοθετεί, σου επιτρέπει να είσαι δημιουργικός και να μην ξεφεύγεις, σε κατευθύνει χωρίς να χρειάζεται να καταφύγεις σε υπερβολές.

Όλα τα παραπάνω ασφαλώς και έπαιξαν καθοριστικό ρόλο, ώστε να γεννηθούν ωραίες και απροσποίητα cool ιδέες και να ανέβει σημαντικά ο πήχης. Ευτυχώς, για όλους μας, πολλές από αυτές τις ιδέες μετουσιώθηκαν σε πράξεις. Έτσι, τα απρόσωπα, μαζικά μαγαζιά –και κακά τα ψέμματα, οι ψωνισμένοι bartenders του παρελθόντος– έχουν παραδώσει τη σκυτάλη σε χώρους πιο οικείους και ενδιαφέροντες και ανθρώπους που βάζουν τον εαυτό τους στη θέση του πελάτη και σκέφτονται πώς οι ίδιοι θα ήθελαν να εξυπηρετηθούν ως αντίστοιχοι πελάτες σε μαγαζιά.

Wiser Drinkers

Τέλος, ένας ακόμη λόγος ίσως και να είναι, σε μικρότερο βαθμό, η εκπαίδευση και του ίδιου του κοινού: ο κατεξοχήν social drinker Έλληνας των περασμένων γενιών προσαρμόστηκε στο πνεύμα της εποχής, γνώρισε νέα brands και ποτά διαφορετικού είδους από αυτά που συνήθιζε να πίνει (και για διαφορετικό σκοπό είναι η αλήθεια παλαιότερα) και τα αγάπησε. Το κοινό –όχι στο σύνολό του, αλλά κατά πολύ μεγάλο μέρος– άκουσε, έμαθε και εν τέλει εκτίμησε την κουλτούρα του ποτού στη χώρα μας.

Η αθηναϊκή μπάρα βρίσκεται συνεχώς υπ’ ατμόν και αυτό μόνο θετικά μπορεί να αντιμετωπιστεί. Κάτι που σημαίνει πως περιμένουμε ακόμη πιο ιδιαίτερα πράγματα στο άμεσο μέλλον. Και με τη φόρα που έχει πάρει είναι σχεδόν δεδομένο πως θα μας εκπλήξει. Για ακόμη μια φορά.

Cheers. Ή πιο σωστά, yamas.