Η ιστορία του Levi's 501, του πιο θρυλικού τζην

Το μάλλον πιο δημοφιλές τζην παντελόνι όλων των εποχών, 'γεννήθηκε' μία ημέρα σαν σήμερα, το 1873.

Το ημερολόγιο έδειχνε 20 Μαΐου του 1873 όταν ένας επιχειρηματίας από το Σαν Φρανσίσκο ονόματι Levi Strauss και ένας ράφτης από τη Νεβάδα, ο Jacob Davis, κέρδιζαν την πατέντα για να φτιάχνουν παντελόνια ενισχυμένα με μεταλλικά πριτσίνια. Ναι, αυτά που αργότερα έγιναν γνωστά ως blue jeans και αποθεώθηκαν στη μορφή του Levi's 501.

Ο Yves Saint Laurent εξήγησε τη μακραίωνη επιτυχία τους το 1983, δηλώνοντας ότι: "Τα τζην παντελόνια έχουν χαρακτήρα, είναι ευπρεπή, σέξι και απλά. Μακάρι να τα είχα επινοήσει εγώ". Αργότερα, το 1999, το περιοδικό Time ανέδειξε το τζην ως το πιο influential ρούχο του 20ού αιώνα, καθιστώντας το Levi's 501 σε ζωντανό πολιτισμικό θρύλο.

Η ιστορία πίσω από την επιτυχία του Levi's 501

Η ιστορία του εικονικού μοντέλου ξεκινά πολύ πριν το πατεντάρισμά του, στο μακρινό 1853. Τότε, σε μία Καλιφόρνια που ζούσε υπό τον Πυρετό του Χρυσού, ο Levi Strauss άνοιξε μία επιχείρηση για να καλύψει τις ενδυματολογικές ανάγκες των εργατών στα χρυσωρυχεία. Είκοσι χρόνια μετά, κυκλοφόρησε ένα παντελόνι από ανθεκτικό denim ύφασμα που, χάρη στα στρατηγικά τοποθετημένα μεταλλικά του πριτσίνια, οι ραφές του δεν σκίζονταν (εύκολα).

Η ιστορία του Levi's 501, του πιο θρυλικού τζηνLevi's

Μετά το πατεντάρισμα, οι Strauss & Davis υπήρξαν πρωτοπόροι στο χτίσιμο του brand τους, μαρκάροντας τα πρώτα τζην τους με μία τοξοειδή τσέπη που παρέπεμπε σε έναν αετό που πετούσε ελεύθερος στον ουρανό. Το 1886, πρόσθεσαν στο εξωτερικό πίσω μέρος του ζωναριού τους μία δερμάτινη ετικέτα με τα γνωστά σε όλους μας άλογα, που τραβούν ένα τζην προς αντίθετες κατευθύνσεις, στη μάταιη προσπάθειά τους να το σκίσουν. Το 1890 δε, έδωσαν στα τζην τους τον "αριθμό παρτίδας" 501, για ένα μοντέλο που σήμερα θεωρείται το πρώτο καταγεγραμμένο προϊόν της Levi's Strauss & Co.

Γιατί τα λέμε blue jeans

Το όνομα με το οποίο έγιναν γνωστά ως είδος αυτά τα ανθεκτικά παντελόνια οφείλεται στη βαφή του βαμβακερού τους υφάσματος, ένα indigo blue (από την Ινδία) που εισαγόταν στις ΗΠΑ μέσω Γένοβας. Έτσι, το blue de Genes, το "γενοβέζικο μπλε", εξαμερικανίστηκε σε blue jeans.

Διάδοση και διαφοροποίηση

Τα τζην παντελόνια, όπως διαβάζουμε στο ισπανικό Esquire, υπήρξαν μία επανάσταση στο σύμπαν των στολών εργασίας, καθώς στις αρχές του 20ού αιώνα ανταποκρίθηκαν ταμάμ στις ανάγκες των εργατών σε βιομηχανικά περιβάλλοντα.

LEVI'S EARLY ADLevi's

Την ώρα που άλλες εταιρείες προσπαθούσαν να αντιγράψουν το μοντέλο των Levi & Davis, βέβαια, εκείνοι, το 1901, διαφοροποιήθηκαν κι άλλο προσθέτοντας στα δικά τους τζην παντελόνια το γνωστό σε όλους μας μικρό πέμπτο τσεπάκι, στο οποίο, κάποτε, βάζαμε τα κέρματα.

Από τους χρυσωρύχους στους καουμπόηδες

Μετά τον Πυρετό του Χρυσού, τη δεκαετία του 1920, η Αμερική άρχισε να ζει στον χορό των καουμπόηδων που έγιναν σύμβολο εθνικής περηφάνιας, αλλά και της Άγριας Δύσης.

Είναι η εποχή των γουέστερν, όταν οι ηθοποιοί ντύνονται καουμπόηδες για τις ανάγκες των ρόλων τους. Έτσι, μία φωτογραφία του John Wayne στην οποία φοράει ένα Levi's 501 γίνεται το όχημα για να γίνει το συγκεκριμένο τζην αντικείμενο πόθου για την πλειονότητα των Αμερικανών.

Η "κόκκινη ετικέτα" γίνεται το απόλυτο σύμβολο

Το 1933, το ζωνάρι του Levi's 501 "τελειοποιείται" με θυλάκια για να μπορεί να φορεθεί με ζώνη, αλλά και με άλλες καινοτόμες για την εποχή λεπτομέρειες που το κάνουν να συνεχίζει να ξεχωρίζει από τα άλλα τζην της αγοράς.

Το 1936, όμως, γίνεται μία τομή. Στην άκρη της μίας από τις πίσω τσέπες του προστίθεται η μικρή κόκκινη υφασμάτινη ετικέτα με τα λευκά γράμματα, που βρίσκουμε ακόμα στη θέση της.

Σύμβολο των νέων και των επαναστατών

Τη δεκαετία του 1950, το Levi's 501 σταματά να θεωρείται "ρούχο εργασίας" και γίνεται σύμβολο των νεανικών κουλτούρων. Το 1953, το φοράει ο Marlon Brando στο φιλμ Wild, εκτινάσσοντάς το σε σύμβολο της americana αισθητικής.

MARLON BRANDO IN LEVI'SLevi's

Έναν χρόνο αργότερα, αφού τα κουμπιά των "μαγαζιών" του έχουν αντικατασταθεί με φερμουάρ, κάνει και τη μεγάλη του απόβαση στην Ευρώπη.

> Διάβασε ακόμα: Όλα για το τζην

Τη δεκαετία του 1960, με το Woodstock και την υιοθέτησή του από τα παιδιά των λουλουδιών και τα μέλη των ροκ μπάντων για την καθημερινή τους ενδυμασία, το Levi’s 501, όπως και άλλα μοντέλα της εταιρείας, αρχίζουν να γίνονται μύθος.

Οι επαναστάτες, οι νέοι και τα είδωλά τους συνεχίζουν να το προτιμούν και τις επόμενες δύο δεκαετίες, με τον Bruce Springsteen να γράφει ιστορία φορώντας ένα Levi's 501 στο εξώφυλλο του άλμπουμ του Born in the USA.

Τα Levi's 501 και η πτώση του τοίχους του Βερολίνου

Αυτή η διασύνδεση του Levi's 501 με τον πολιτισμό, απέκτησε τον δικό της συμβολισμό και στην πολιτική. Με την πτώση του τοίχους του Βερολίνου, χιλιάδες νέοι πλημμύρισαν τους δρόμους ντυμένοι με τα τζην τους, χρησιμοποιώντας τα ως σύμβολο ελευθερίας και ανεξαρτησίας.

PEOPLE CELEBRATING THE FALL OF BERLIN WALLBoston Globe / Levi's

> Διάβασε ακόμα: Η κόκκινη συλλογή της Levi’s έχει κάτι από τα 90s

Levi's 501 για πάντα

Τα αμέσως επόμενα χρόνια, με την άνθιση της grunge σκηνής, φθαρμένο και γεμάτο ξέφτια, έγινε σύμβολο ακόμα μίας γενιάς. Τι είναι αυτό όμως που κάνει το 501 να ξεχωρίζει πάντα από τα υπόλοιπα μοντέλα; Ίσως να είναι η αυθεντική γραμμή του, ίσως περισσότερο όλα τα νοήματα που έχουμε επενδύσει πάνω του.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Tο 'Old Money Style' επανήλθε δριμύτερο. Αλλά γιατί;

Η Gen Z έχει εστιάσει το ενδιαφέρον της στον πλούσιο τρόπο ντυσίματος και ιδού οι λόγοι.

Γραφει Νικη Κοντομηνα

Ζηλέψαμε το πανάκριβο -και απλησίαστο- ρολόι του Pep Guardiola

Εκτός από σπάνιο, στοιχίζει 1,26 εκατ. ευρώ. Κατάλαβες τώρα γιατί το λέμε απλησίαστο;

Γραφει Γιαννης Σπανος

Ο Αντώνης Τσαπατάκης βρήκε τα must have items της άνοιξης

Ο Παραολυμπιονίκης και Παγκόσμιος Πρωταθλητής Κολύμβησης εντόπισε στη The Bostonians όλα όσα χρειάζεται η ανοιξιάτικη γκαρνταρόμπα σου.

Το TAG Heuer Carrera ορίζει εδώ και έξι δεκαετίες το είδος των χρονογράφων χειρός

Ένα σύμβολο ακρίβειας στη μέτρηση του χρόνου και εξέλιξης ενός εμβληματικού σχεδιασμού.

Το νέο Superocean Automatic 44 της Breitling είναι εμπνευσμένο από το ελληνικό καλοκαίρι

Πρόκειται για το απόλυτο ρολόι για το νερό που συνδυάζει απόδοση και στυλ και έχει πρωταγωνιστή στη διαφημιστική του καμπάνια τον Σωτήρη Κοντιζά.