Από το ταπεινό του ξεκίνημα μέχρι την πρωτοποριακή συμβολή του στην τέχνη του κινηματογράφου, ο αντίκτυπος του Stanley Kubrick συνεχίζει να είναι αισθητός. Πριν 25 χρόνια, σαν σήμερα, ο Kubrick "έφυγε", αφήνοντας πίσω του όμως μια βαριά κληρονομιά και αδιαμφισβήτητα αριστουργήματα.

Πριν τα κινηματογραφικά του χρόνια

Πριν γίνει ένας από τους πιο γνωστούς σκηνοθέτες του κινηματογράφου, ο Stanley Kubrick ασχολήθηκε με το σκάκι για βγάλει χρήματα και εργάστηκε ως φωτορεπόρτερ. Γεννημένος σε οικογένεια Εβραίων μεταναστών, ο Kubrick μεγάλωσε κοντά στο θέατρο Loew's Paradise στο Μπρονξ, όπου πέρασε μεγάλο μέρος της παιδικής του ηλικίας, παρακολουθώντας ταινίες.

Δεν πήγε στο πανεπιστήμιο και παρά την έλλειψη επίσημης εκπαίδευσης, οι πρώιμες εμπειρίες του Kubrick διαμόρφωσαν την αντίληψή του για τη φωτογραφία και το καδράρισμα, αλλά και για την αφήγηση ιστοριών. "Νομίζω ότι αν είχα πάει στο πανεπιστήμιο, δε θα γινόμουν ποτέ σκηνοθέτης", είχε πει κάποτε.

Η θρυλική καριέρα

Το κινηματογραφικό ταξίδι του Kubrick ξεκίνησε με την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία, το Fear and Desire (1953), ένα πολεμικό δράμα που είχε λάβει ανάμεικτες κριτικές. Παρ' όλα αυτά, το ταλέντο του Kubrick στην οπτική αφήγηση ήταν εμφανές. Συνέχισε να τελειοποιεί την τέχνη του με επόμενες ταινίες του, όπως τα Killer's Kiss (1955), Paths of Glory (1957), Spartacus (1960) και Lolita (1962).

Ωστόσο, το Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964) ήταν αυτό που εδραίωσε τη φήμη του ως μετρ του σινεμά. Η σατιρική οπτική της ταινίας για τον Ψυχρό Πόλεμο ανέδειξε την ικανότητα του Kubrick να συνδυάζει τον πολιτικό σχολιασμό με το μαύρο χιούμορ.

Στα μέσα της δεκαετίας του 1960, ο Kubrick ξεκίνησε το φιλόδοξο σχέδιό του, 2001: A Space Odyssey (1968), βασισμένο στο διήγημα του Arthur C. Clarke, The Sentinel. Η ταινία έφερε επανάσταση στο είδος της επιστημονικής φαντασίας με την πρωτοποριακή οπτική της και τα φιλοσοφικά της θέματα. Η σχολαστική προσοχή του Kubrick στη λεπτομέρεια επεκτάθηκε και στη διασκευή του μυθιστορήματος του Anthony Burgess, A Clockwork Orange (1971), η οποία προκάλεσε αντιδράσεις για την απεικόνιση της βίας.

Ταινίες μέχρι τον θάνατο

Τα μεταγενέστερα έργα του Kubrick, όπως τα Barry Lyndon (1975), The Shining (1980), Full Metal Jacket (1987) και Eyes Wide Shut (1999), ανέδειξαν την ευελιξία του ως σκηνοθέτη. Παρά τις περιορισμένες κυκλοφορίες του κατά τα τελευταία του χρόνια, η αφοσίωση του Kubrick στην τελειομανία δεν υποχώρησε ποτέ. Βασίστηκε σε μεγάλο βαθμό σε συνεργάτες, όπως ο ηθοποιός Leon Vitali και η σχέση τους διήρκεσε δεκαετίες.

Ο Vitali έγινε το δεξί χέρι του Kubrick, βοηθώντας σε διάφορες πτυχές της παραγωγής και λειτουργώντας ως σύνδεσμος μεταξύ του σκηνοθέτη και του εξωτερικού κόσμου. Η συνεργασία τους αυτή απεικονίζεται στο ντοκιμαντέρ Filmworker του 2017, το οποίο εμβαθύνει στη δυναμική της σχέσης τους και στους κοινούς τους φόβους.

Η κληρονομιά του Stanley Kubrick παραμένει αξεπέραστη μέσα από τις πρωτοποριακές ταινίες του και τη σχολαστική του προσέγγιση στη δημιουργία ταινιών. Mic drop.

Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.