Όταν το έργο κάποιου προηγείται του ονόματός του, τότε ξέρεις πως πρόκειται για έναν θρύλο. Όμως, ο Martin Campbell, του οποίου η υπογραφή έχει "σφραγίσει" ταινίες όπως τα GoldenEye, The Mask of Zorro και το εμβληματικό στην ιστορία του James Bond, Casino Royale, φέρει ένα ακόμη χαρακτηριστικό που μοιράζονται όλοι οι σπουδαίοι καλλιτέχνες: Είναι τόσο χορτασμένος από τη ζωή που παραείναι cool, σε βαθμό παρεξηγήσιμο.
Αυτήν την εντύπωση μου έδωσε στην τηλεφωνική μας επικοινωνία με αφορμή την κυκλοφορία της νέας του ταινίας "Επιχείρηση: Dirty Angels", και μου την επιβεβαίωσε ο Νίκος Πουρσανίδης που συμμετείχε σε αυτήν υποδυόμενος τον Συνταγματάρχη της Eva Green:
"Πολλοί συνεργάτες του λένε ότι δουλεύουν "with the legend" ή ότι είναι ο captain. O τρόπος που ερχόταν να μιλήσει σε μένα και στην Eva, αλλά και σε όλους ήταν τόσο γλυκός και ευγενικός που σε ηρεμούσε για να αποδώσεις", μου είπε ο Νίκος και αμέσως σκέφτηκα πως την ίδια αφοπλιστική ευγένεια διέκρινα κι εγώ μέσα στα 20 λεπτά που διήρκεσε αυτή η αποκλειστική συνέντευξη για το Esquire.
>Πώς και αποφασίσατε να γυρίσετε το Dirty Angels στη Θεσσαλονίκη;
Αρχικά ήταν να πάμε στο Μαρόκο, όπου θα γυρίζαμε το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας και το πρόβλημα που είχαμε ήταν ότι θα μας κόστιζε πάρα πολλά χρήματα. Οπότε, η Millennium Media μας πρότεινε να πάμε στη Θεσσαλονίκη γιατί είχε κάνει γυρίσματα εκεί, και ειλικρινά ήταν καταπληκτικά. Γι' αυτό και εκεί έγιναν τα περισσότερα γυρίσματα συμπεριλαμβανομένου του σημείου που οι χαρακτήρες της ταινίας περνούν τα σύνορα. Πραγματοποιήθηκε κάπου στα προάστια της πόλης, σε ένα ορυχείο και δε θα μπορούσαμε να είχαμε βρει κάτι καλύτερο από αυτό, ήταν η τέλεια τοποθεσία.
>Ήταν επαρκείς αναφορικά με τις απαιτήσεις-ανάγκες σας οι τοποθεσίες στη Θεσσαλονίκη ή χρειάστηκε μήπως να αλλάξετε κάτι στη δράση της ταινίας ώστε να μπορέσει να γυριστεί;
Βασικά, σχεδόν τίποτα δεν έγινε σε στούντιο- κατά 95% η ταινία γυρίστηκε στη Θεσσαλονίκη. Τις πρώτες σκηνές της χρειάστηκε να τις γυρίσουμε αργότερα, στη Βουλγαρία, εξαιτίας της διαθεσιμότητας των ηθοποιών, όπως επίσης πήγαμε μόνο για τρεις ημέρες στο Μαρόκο για κάποια ταξιδιωτικά πλάνα. Δε χρειάστηκε να αλλάξουμε απολύτως τίποτα από όσα είχα στο μυαλό μου για την ταινία, οι τοποθεσίες που επιλέξαμε θα μπορούσαν να γυρισμένες στο Αφγανιστάν.
>Η επιλογή της Eva Green για τον πρωταγωνιστικό ρόλο πώς προέκυψε; Υποθέτω πως η συνεργασία σας στο Casino Royale μέτρησε, ωστόσο, δεν ήταν αυτός ο μόνος λόγος, σωστά;
Καταρχάς, είναι εξαιρετική ηθοποιός και αυτός είναι ο πρώτος και βασικός λόγος. Δεύτερον, ναι, μέτρησε το ότι είχαμε ξανασυνεργαστεί, γιατί όντως χρειαζόμουν κάποια που θα ταίριαζε στον στρατιωτικό τόνο της ταινίας, αλλά θα έδειχνε αρκούντως περίπλοκη δεδομένου του ότι ο ρόλος αφορά μία γυναίκα πληγωμένη συναισθηματικά. Είναι μία συνθήκη που διατρέχει όλη την αφήγηση της ταινίας από την αρχή μέχρι το τέλος της. Χρειαζόμουν λοιπόν, μία ηθοποιό που θα μπορούσε να αποδώσει αυτού του είδους την περιπλοκότητα στην ερμηνεία της. Έχοντας δουλέψει μαζί της στο Casino Royale, ήξερα ότι το είχε και γι' αυτό και ήταν η πρώτη μου επιλογή.
>Προφανώς, λατρεύετε τις ταινίες δράσης, και η πορεία σας έχει αποδείξει ότι είστε εξαιρετικός σε αυτές. Τι διαφορετικό είχε το Dirty Angels από όσες έχετε κάνει ώστε να θέλετε να το γυρίσετε;
Λατρεύω τις ταινίες που εστιάζουν σε επικίνδυνες αποστολές, από τα '60s, όπως τα Dirty Dozen, The Magnificent Seven μέχρι και σήμερα και δεν είχα κάνει κάτι που να μου τις θυμίζει. Στο Dirty Angels είχαμε επίσης ένα εξαιρετικό cast από γυναίκες ηθοποιούς που δικαιολογούνταν απόλυτα να είναι γυναίκες στρατιώτες που αναλαμβάνουν την αποστολή. Δεν ήταν του στυλ "ας βάλουμε γυναίκες αντί για άντρες", έπρεπε να είναι γυναίκες αφού στο Αφγανιστάν θεωρούνται πολίτες 4ης κατηγορίας και φορώντας χιτζάμπ μπορούσαν να αναμειχθούν με το πλήθος και να περάσουν απαρατήρητες.
Αν ήταν άντρες στη θέση τους, δε θα μπορούσαν να κάνουν τίποτα. Παράλληλα, το σενάριο ήταν θαυμάσιο και μου άρεσαν πάρα πολύ οι χαρακτήρες. Είχα στη διάθεσή μου 6 διαφορετικές γυναίκες ηθοποιούς, όλες από διαφορετικές χώρες, έναν πραγματικά πολύ ενδιαφέροντα συνδυασμό καθότι όλες τους είναι σπουδαίες.
>Αλήθεια, ποιο ήταν τελικά το πιο δύσκολο stunt στο Dirty Angels;
Νομίζω πως οι διαδοχικές σκηνές στο τέλος στη μάχη των κοριτσιών με τον ISIS ήταν πιο δύσκολες να υλοποιηθούν, ειδικά μέσα στο χρονικό διάστημα που έπρεπε να γίνουν. Όμως πρέπει να σου πω, ότι το ωραίο της υπόθεσης ήταν πως οι ηθοποιοί με τις οποίες συνεργάστηκα, εξαρχής πίστευαν ότι μπορούσαν να τις φέρουν εις πέρας. Στις μέρες μας βλέπεις αρκετές γελοίες σκηνές με γυναίκες και άντρες που ρίχνουν το ξύλο της αρκούδας αλλά το αποτέλεσμα φαίνεται πάρα πολύ ψεύτικο. Στο Dirty Angels, θεωρώ πως όλη η δράση είναι αληθοφανής γιατί τα κορίτσια όντως, μπορούσαν να την κάνουν να συμβεί. Δεν υπήρχε υπερβολή για την υπερβολή δηλαδή.
>Το σενάριο της ταινίας θα ταίριαζε πολύ και σε μία μίνι σειρά. Το σκεφτήκατε καθόλου ως ενδεχόμενο, ειδικά τώρα που έχουν περισσότερη πέραση;
Δεν πέρασε ποτέ από το μυαλό μας. Είχαμε εξαρχής στα χέρια μας ένα σενάριο ταινίας και δε σκεφτήκαμε τίποτα άλλο απολύτως, ούτε sequel ούτε τηλεόραση ούτε τίποτα. Υπήρχε το σενάριο, το πλάνο της ταινίας, η χρηματοδότηση και αυτό κάναμε.
>Έχετε βάλει την υπογραφή σας σε μερικές ταινίες - ορόσημο για τα '90s. Όταν επιλέγετε το επόμενό σας πρότζεκτ, θέλετε να έχει την προοπτική για να είναι μία ακόμα εμβληματική ταινία που θα αφήσει το δικό της σημάδι στον κινηματογράφο ή ο στόχος είναι να κάνετε απλώς, ταινίες που σας αρέσουν;
Θέλω απλά να κάνω ταινίες που μου αρέσουν και μετά, ας μπουν σε όποια κατηγορία είναι για να μπουν. Και To The Mask of Zorro και το GoldenEye ήταν τέτοιες. Ανέκαθεν επίσης, ήμουν τεράστιος φαν του James Bond και αυτός ήταν και ο προφανής λόγος για τον οποίο τον έκανα. Όπως και να έχει, σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, κοινός παρονομαστής ήταν ότι μου άρεσε το θέμα που πραγματεύονταν. Πρέπει να σου πάντως, ότι παραδόξως χρειάστηκε να απορρίψω 3 φορές τον Zorro για να τον γυρίσω εν τέλει.
>Αλήθεια; Για ποιο λόγο;
Το σενάριο κάπως δε μου "καθόταν", δεν ξέρω. Ξαναγράφτηκε, αλλά για τον οποιονδήποτε λόγο, κάτι δε μου έκανε. Έχουν περάσει και τόσα πολλά χρόνια από τότε -μιλάμε για το '95-'96- θυμάμαι ότι χρειαζόταν πολλή δουλειά ακόμα... Εν τέλει, μετά από την τρίτη φορά, αποφάσισα ότι θα το έκανα και μου βγήκε σε καλό.
>Είναι αυτό που λέμε "ήταν για να γίνει".
Ναι, κάτι τέτοιο. Πάντως, φτιάχνω ταινίες βασιζόμενος στο ένστικτό μου. Διαβάζω το σενάριο, αν μου αρέσει, τέλεια. Αν όχι, δεν προχωράω.
>Περισσότερο από ποτέ, λέγεται τελευταία πως "τέτοιες ταινίες δεν ξαναφτιάχνονται". Συμφωνείτε; Και αν ναι, τι πιστεύετε πως φταίει;
To πρόβλημα νομίζω πως έγκειται στο ότι οι αφηγήσεις, η αφήγηση ιστοριών γενικότερα, έχει εξανεμιστεί σε ένα μεγάλο βαθμό. Αν δεις, στις ταινίες που γίνονταν στα '70s που για μένα ήταν η καλύτερη δεκαετία από άποψη παραγωγής ταινιών, ήταν όλα καταπληκτικά. Οι ιστορίες, τα σενάρια, τα θέματα ήταν όλα πραγματικά ενδιαφέροντα, ενώ στις μέρες μας με το streaming και όλα τα υπόλοιπα, η ποιότητα των σεναρίων και η αφήγηση παραπαίουν. Θεωρώ ότι ως φαινόμενο οφείλεται στο streaming και στο γεγονός ότι γυρίζονται πάρα πολλές ταινίες πια. Γενικά θεωρώ ότι η ποιότητα έχει "πέσει" πάρα πολύ.
>Υπάρχει κάτι που θα μπορούσε να γίνει για να αναστραφεί αυτή η κατάσταση;
Υπάρχουν θαυμάσιοι σκηνοθέτες, αλλά και πάλι δε νομίζω ότι μπορούν να κάνουν κάτι. Το νέο μοντέλο είναι το streaming· κάνουν μία ταινία, κυκλοφορεί για μία εβδομάδα στο σινεμά και μετά περνά στο streaming, αυτό συμβαίνει τώρα και είμαι σίγουρος πως αυτό θα συμβαίνει και στο μέλλον. Συνεπώς, καταλαβαίνω ότι όλοι κάπως πρέπει να προσαρμοστούν στην εποχή - κι εγώ μαζί τους. Μόλις τώρα παρεμπιπτόντως, τελείωσα μία άλλη ταινία με την Daisy Ridley που λέγεται Cleaner. Τη γυρίσαμε πέρυσι, την ολοκληρώσαμε πριν από έναν μήνα και είμαι σίγουρος πως θα ακολουθήσει την πορεία που σου περιέγραψα. Η ειρωνεία είναι πως με το streaming, όντως, τις ταινίες τις βλέπει πολύ περισσότερος κόσμος από ό,τι αν έβγαιναν μόνο στο σινεμά.
>Μιλώντας για προσαρμογές, υπάρχει κάτι που, με την πάροδο των χρόνων -πχ. από το σύμπαν του Bond μέχρι και σήμερα-, έχετε αλλάξει ακούσια ή εκούσια στο σκηνοθετικό σας στυλ ή τη ματιά σας;
Μου λες τον Bond και το πρώτο πράγμα που μου έρχεται στο μυαλό είναι ότι τότε οι χρηματοδοτήσεις ήταν μεγάλες και για να είμαι ειλικρινής δεν έχουν καμία σχέση με αυτές του ανεξάρτητου κινηματογράφου, καλή ώρα. Πρέπει να μπορείς να προσαρμοστείς στη συνθήκη που σε θέλει να κάνεις ταινίες με πολύ λιγότερα χρήματα, ειδικά όταν συνεργάζεσαι με τα μεγάλα στούντιο. Εγώ ευτυχώς προέρχομαι από την τηλεόραση, όπως το BBC και η εμπορική τηλεόραση, οπότε είχα ήδη αρκετή εμπειρία στο να πρέπει να δουλέψω με πολύ γρήγορους ρυθμούς, να οργανώσω, να προγραμματίσω και να διαχειριστώ προϋπολογισμούς.
Το έκανα έτσι κι αλλιώς αυτό, συνεπώς το κάνω και τώρα. Στις μέρες μας, οι ταινίες μεσαίου προϋπολογισμού των 70-90 εκατομμυρίων ή ακόμα και των 60 μας έχουν αποχαιρετήσει, δε γίνονται πια. Οπότε είτε αναλαμβάνεις blockbusters όπως της Marvel ή εισέρχεσαι στον ανεξάρτητο "κόσμο" όπου οι προϋπολογισμοί εικάζω πως κυμαίνονται στα 25-30 εκατ. δολάρια, ίσως και λίγο παραπάνω. Αυτή ήταν για μένα η βασική αλλαγή με ό,τι άλλο συνεπάγεται.
>Το τελευταίο χρονικό διάστημα υπάρχει έντονη παραφιλολογία για το ποιος θα έπρεπε να είναι ο διάδοχος του Daniel Craig στο ρόλο του James Bond. Ποιον θα επιλέγατε εσείς αν σας δινόταν η δυνατότητα και γιατί;
Ειλικρινά δε μπορώ να σου πω, παρά τα τόσα ονόματα που συζητιούνται και άσχετα με το αν έχω ασχοληθεί με την όλη διαδικασία 2 φορές κιόλας, με τον Pierce Brosnan και τον Daniel. Το θέμα είναι πως όλα αυτά τα ονόματα απλά κυκλοφορούν στα μίντια και τα περισσότερα δεν προχωρούν. Πρόκειται για απλές εικασίες για να γίνεται κουβέντα και αναπόφευκτα δεν πέφτουν μέσα.
Για να είμαι ειλικρινής, δεν έχω εικόνα του βρετανικού υλικού. Παρότι γύρισα το Cleaner στο Λονδίνο, είχα πολύ καιρό να κάνω ταινία στη Βρετανία, οπότε δεν είμαι ιδιαίτερα ενημερωμένος και δεν ξέρω ποιες θα μπορούσαν να είναι οι προφανείς επιλογές. Άσε που, ο Daniel Craig δεν ήταν προφανής επιλογή, το ακριβώς ανάποδο ήταν για την ακρίβεια. Δεν ξέρω αν το θυμάσαι, αλλά η κριτική για την επιλογή του ήταν εξωφρενική. Έλεγαν πως ένας ξανθός Bond ήταν γελοίος οπτικά, ένα σωρό κόσμος σχολίαζε αρνητικά στο ίντερνετ, συνεπώς δεν έχω ιδέα ποιος θα μπορούσε να είναι ο επόμενος.
>Ναι αλλά, αν μπορούσατε εσείς να επιλέξετε; Δεν εννοούσα να μαντέψετε.
Βασικά δεν έχω εικόνα των υποψηφίων για να σου πω. Κοίτα, όταν κάναμε τον Pierce, εκείνος ήταν μία πραγματικά προφανής επιλογή. Είχε ήδη περάσει από μία οντισιόν, είχε επιλεχθεί και δε μπορούσε να προχωρήσει γιατί δεσμευόταν από ένα συμβόλαιο στην Αμερική, οπότε επιλέχθηκε τότε ο Timothy Dalton. Έγινε Bond, όταν μπόρεσε να είναι διαθέσιμος. Μετά, όταν καταλήξαμε στον Daniel, εκείνος ήταν μία αναπάντεχη επιλογή, πολύ διαφορετικός και η παραγωγός Barbara Broccoli ήταν τεράστια φαν του και τον ώθησε με όσα μέσα είχε για να τον υποδυθεί, όπως και έγινε, επειδή τον πίστευε τόσο.
Ήταν μία πραγματικά έξυπνη επιλογή καθώς ήταν φανταστικός. Υποψιάζομαι ότι κάτι αντίστοιχο μπορεί να συμβεί και τώρα, κάποιος εντελώς άσχετος, κάποιος που δεν περιμένει κανείς θα εμφανιστεί. Γνωρίζω πως συζητιέται το όνομα του Aaron Taylor-Johnson, αλλά... δεν ξέρω. Ειλικρινά δεν έχω ιδέα ποιοι στη Βρετανία πληρούν τις προϋποθέσεις για τον ρόλο με τα σημερινά κριτήρια, ούτε έχω δουλέψει εδώ και καιρό με Βρετανούς ώστε να μπορώ να προτείνω.
>Μου είπατε ότι ολοκληρώσατε την ταινία Cleaner. Ποια είναι τα σχέδιά σας στο εξής; Υπάρχει κάποιο spoiler αποκλειστικά για το Esquire;
Ετοιμάζω μία ακόμη ταινία με την Daisy Ridley που θα γυρίσουμε στις Φιλιππίνες και σε μία ευρωπαϊκή χώρα που προσπαθούμε τώρα να αποφασίσουμε ποια θα είναι. Είναι θρίλερ, λέγεται Dedication και εκτός απροόπτου τα γυρίσματα θα ξεκινήσουν γύρω στον Μάρτιο/Απρίλιο. Ασχολείται με μία ομάδα τρομοκρατών που καταλαμβάνει ένα σχολείο, η δε Daisy υποδύεται μία στρατιώτη που την "ξήλωσαν" από τον στρατό. Τo σενάριο είναι πολύ καλό και τώρα που το λέμε, θα μπορούσε η Ελλάδα να είναι μία πολύ καλή επιλογή και πάλι για τα γυρίσματα. Όλα εξαρτώνται από την φοροαπαλλαγή που κυνηγούν όλες οι ανεξάρτητες ταινίες να είναι χαμηλή, όπως και είναι άλλωστε, σε εσάς.
*Η ταινία "Επιχείρηση: Dirty Angels" σε σκηνοθεσία Martin Campbell κυκλοφορεί στους κινηματογράφους από την The Film Group.
Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.