Στα αεροπορικά ταξίδια, κάθε κίνηση είναι υπολογισμένη και κάθε διαδικασία σχολαστικά σχεδιασμένη. Όταν πρόκειται για την επιβίβαση σε ένα αεροπλάνο, υπάρχει μια μέθοδος που έχει ρυθμιστεί με την πάροδο των ετών. Έχεις αναρωτηθεί ποτέ γιατί, χωρίς καμία εξαίρεση, μπαίνεις στο αεροπλάνο πάντα από την αριστερή πλευρά; Πρόκειται για ιδιορρυθμία της αεροπορικής παράδοσης που ξεπερνά την απλή τυχαία επιλογή και είναι βαθιά ριζωμένη τόσο στην πρακτικότητα, όσο και στην ιστορία.
Θέμα διατήρησης της τάξης
Πρώτον, υπάρχει το θέμα της συμμετρίας και της οργάνωσης εντός των αεροδρομίων. Οι "γέφυρες" ή αλλιώς "φυσούνες", αυτοί οι κλειστοί διάδρομοι που συνδέουν τους τερματικούς σταθμούς με τα αεροσκάφη, έχουν σχεδιαστεί για να συνδέονται στην αριστερή πλευρά των αεροπλάνων. Αυτή η τυποποίηση εξυπηρετεί στη διατήρηση της τάξης σε πολυσύχναστα αεροδρόμια με πολυάριθμες πύλες. Εξασφαλίζοντας ότι όλες οι φυσούνες συνδέονται στα αριστερά, τα αεροδρόμια μπορούν να διαχειρίζονται αποτελεσματικά τη ροή των επιβατών.
Όμως, η πρακτικότητα και η ασφάλεια έχουν ύψιστη σημασία σε αυτή τη διαδικασία. Όπως εξηγεί ο Dan Bubb, πρώην πιλότος και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Νεβάδα, "πολλές λειτουργίες των αεροσκαφών σχετίζονται με τη δεξιά πλευρά: ανεφοδιασμός, φόρτωση και εκφόρτωση αποσκευών, τροφοδοσία και πολλά άλλα. Η επιβίβαση επιβατών σε αυτή την πλευρά, την ώρα που υπάρχουν οχήματα και εξοπλισμός εν κινήσει, θα ήταν εξαιρετικά επικίνδυνη". Στην ουσία, η μία πλευρά είναι αφιερωμένη στην επιβίβαση των επιβατών, ενώ η άλλη σχετίζεται με κρίσιμες λειτουργίες εξυπηρέτησης και ασφάλειας.
Επιπλέον, το γεγονός ότι οι πιλότοι των αεροσκαφών κάθονται στην αριστερή πλευρά του πιλοτηρίου παίζει ρόλο σε αυτήν τη διάταξη. Με την ευθυγράμμιση της φυσούνας στα αριστερά, η στάθμευση του αεροπλάνου γίνεται πιο απλή διαδικασία, ακόμη και όταν εκτελείται "με το βλέμμα". Αυτό βοηθά στην αποφυγή πιθανών συγκρούσεων μεταξύ της αριστερής πτέρυγας του αεροσκάφους και των δομών του αεροδρομίου.
Η σχέση με τα πλοία
Η ιστορία αυτής της πρακτικής, ωστόσο, εκτείνεται πέρα από τα αεροπλάνα και στον κόσμο των πλοίων. Στα Αγγλικά, χρησιμοποιούμε τους όρους "port" και "starboard" για να αναφερθούμε στην αριστερή και τη δεξιά πλευρά ενός πλοίου, αντίστοιχα. Αυτοί οι ναυτικοί όροι συνδέονται με την "αριστερή πλευρά", την πλευρά που παραδοσιακά χρησιμοποιείται για την επιβίβαση. Όλα αυτά ανάγονται στην εποχή που τα πλοία κατευθύνονταν με κουπιά, και επειδή οι περισσότεροι άνθρωποι είναι δεξιόχειρες, τα κουπιά τοποθετούνταν στη δεξιά πλευρά του σκάφους. Ως αποτέλεσμα, όταν ένα πλοίο έφτανε στο λιμάνι, η αριστερή του πλευρά βρισκόταν κοντά στην αποβάθρα, και έτσι γεννήθηκε η "πλευρά φόρτωσης".
Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι πλέον σήμερα μπορούμε να επιβιβαστούμε σε πλοία και από τις δύο πλευρές, ωστόσο στον κόσμο της αεροπορίας, έχουμε παραμείνει στην αριστερή πλευρά. Είτε μέσω φυσούνας, είτε με άλλα μέσα, είναι μια ιδιορρυθμία που παραμένει, ένα νεύμα στην παράδοση και μια απόδειξη της σχολαστικής διαδικασίας, που συνοδεύει τα σύγχρονα αεροπορικά ταξίδια.
Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.