Τα ρομπότ δεν κλέβουν δουλειές

Όχι, ούτε πρόκειται να κατακτήσουν τον κόσμο, ούτε να σε στείλουν στο ταμείο ανεργίας.

Esquire Team
Γράφει: Μπάμπης Δούκας 23 Φεβρουαρίου 2021

Όχι πολλά χρόνια πριν, υπήρχε μία αντίληψη που υποστήριζε πως στο άμεσο -τότε- μέλλον, η αγορά εργασίας θα διαμορφωθεί με βάση του τι θα μπορούν και τι δεν θα μπορούν να κάνουν τα ρομπότ. Κοινώς, το νέο κύμα ανεργίας σε όλο τον πλανήτη θα σχετιζόταν με την ανάπτυξη της τεχνολογίας. Μην αγχώνεσαι, το μέλλον έφτασε και, όχι, τα ρομπότ δεν θα σου φάνε καμία δουλειά. Αντιθέτως, σταδιακά, η ύπαρξή τους θα δημιουργήσει προϋποθέσεις για νέες θέσεις απασχόλησης και αυξήσεις μισθών.

Μία σημαντική μελέτη

Τρεις Ιάπωνες ερευνητές, οι Daisuke Adachi, Daiji Kawaguchi και Yukiko Saito, δημοσίευσαν πριν λίγες ημέρες μία σημαντική μελέτη, στην οποία μεταξύ άλλων καταγράφουν τις επιπτώσεις και την επίδραση του αυτοματισμού της εργασίας στην χώρα τους, για μία περίοδο 40 ετών - από το 1978 μέχρι και το 2017.

Όλες οι προηγούμενες σχετικές αναλύσεις δεν παρουσίαζαν το χρονικό εύρος της συγκεκριμένης. Σύμφωνα με αυτήν, οι οικονομολόγοι έχουν καταλήξει σε μπόλικα συμπεράσματα, μεταξύ των οποίων και το ότι η υιοθέτηση των ρομπότ σε κάποιους κλάδους θα έχει θετικό αντίκτυπο στις εξαγωγές, γεγονός που οδηγεί τις εταιρείες να αναπτυχθούν. Η ανάπτυξη συνεπάγεται στις περισσότερες περιπτώσεις και νέες προσλήψεις, συχνά με μεγαλύτερη εξειδίκευση και, ως εκ τούτου, με πολύ πιο ικανοποιητικές απολαβές.

Τα ρομπότ δεν κλέβουν δουλειέςGetty Images

Επιπροσθέτως, μειώνονται οι ώρες εργασίας για το ανθρώπινο δυναμικό, γεγονός που με τη σειρά του επιτρέπει μεγαλύτερη δημιουργικότητα και ευελιξία - τουλάχιστον στα κράτη και τις επιχειρήσεις που σέβονται τα δικαιώματα των εργαζομένων και θεωρούν τους ανθρώπους την κινητήρια δύναμή τους.

Γιατί υπάρχει δυσπιστία

Πριν λίγους μήνες, υπήρξε μία παρεμφερής έρευνα στην Ευρώπη, από τους David Klenert, Enrique-Fernàndez Macías και José-Ignacio Antón, που αφορούσε την περίοδο 1995-2015. Κατέληξε σε σχεδόν παρόμοια συμπεράσματα: Η χρήση των ρομπότ στην παραγωγή για αυτό το διάστημα συσχετίστηκε με θετικές αλλαγές για όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές στη συνολική απασχόληση. Ένα ρομπότ ανά 1.000 εργαζόμενους βοηθά στην αύξηση της παραγωγής κατά 1,3%. Παράλληλα, δεν βρέθηκε καμία αρνητική συνέπεια. 

Παρά τα στοιχεία, η αντίληψη του κοινού πηγαίνει προς την αντίθετη κατεύθυνση: Σύμφωνα με έρευνα του Eurobarometer, το 2017, το 72% των Ευρωπαίων πολιτών -σχεδόν 3 στους 4 δηλαδή- φοβούνται ότι τα ρομπότ και η τεχνητή νοημοσύνη θα συρρικνώσουν τις θέσεις εργασίας. Ο πρώτος αντίπαλος της καινοτομίας είναι ο φόβος.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

Γιατί το να αράζεις και "να μην κάνεις τίποτα" μπορεί να σε κάνει επιτυχημένο στη ζωή σου

Η αξία του χρόνου χωρίς υποχρεώσεις είναι θεμελιώδης για την ψυχική υγεία, την ισορροπία και τη βιώσιμη παραγωγικότητα, σύμφωνα με ειδικούς και φιλοσόφους.

Γραφει Νικη Κοντομηνα

Η McLaren σου δίνει την ευκαιρία να αποκτήσεις τα αγωνιστικά του μέλλοντος (video)

Αυτή η δημοπρασία δεν είναι απλώς μια ευκαιρία για συλλέκτες, αλλά για να αποτελέσεις ενεργό μέρος της επόμενης εποχής των αγώνων. Ανεξάρτητα ποιο από τα τρία επιλέξεις, δεν θα περνάς απαρατήρητος.

Cascara Escape: Το υπέροχο slow living του Πηλίου

Chateau Cascara και Villa Cascara Spa συνθέτουν το δίπτυχο της ταξιδιωτικής επιτυχίας στο Μούρεσι Πηλίου, το Cascara Escape.

Ο αθλητισμός ως φάρμακο: Πώς η κίνηση προστατεύει αρθρώσεις, μύες και νου

Το σώμα είναι φτιαγμένο για κίνηση και η άσκηση λειτουργεί ως ισχυρή μορφή πρόληψης για μυοσκελετική υγεία και ευεξία. Πώς η σωστή, προοδευτική άσκηση μειώνει πόνους και προστατεύει από τραυματισμούς.

Αυτός ο οδηγός θα είναι ο νέος Verstappen

Ο Arvid Lindblad αποτελεί μία από τις πιο ενδιαφέρουσες παρουσίες της Red Bull στις μικρές κατηγορίες, με πορεία που γεννά συζητήσεις για το μέλλον του στο σπορ.

Γραφει Γιαννης Μπελεσιωτης

Μέχρι και ο Ντόναλντ Ντακ αλλάζει σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο

Η παγκόσμια ηλεκτροκίνηση έχει ένα νέο εξέχον μέλος καθώς ο Ντόναλντ Ντακ άλλαξε το θρυλικό 313 σε Ε-313.