Τρικ για καλύτερο ύπνο από τους αστροναύτες της NASA

Spoiler: Περιλαμβάνουν και καφέ.

Γράφει: Γιάννης Σπανός 27 Αυγούστου 2021

Houston, we have a problem. Αυτή είναι μια έκφραση που ποτέ δεν θα ακουστεί σχετικά με την ευκολία των αστροναυτών της NASA να πέσουν για ύπνο σε μηδενική βαρύτητα και μόλις μερικές εκατοντάδες χιλιόμετρα μακριά από την επιφάνεια της Γης. Μετά τα κόλπα των Αμερικάνων πεζοναυτών για να τους παίρνει αμέσως ο ύπνος, ήρθε η σειρά για τον δεκάλογο των αστροναυτών, ώστε να παραδίδονται αμέσως στην αγκαλιά του Μορφέα. 

Μάλιστα, η προέλευση αυτών των κανόνων δεν είναι καθόλου τυχαία: Σκέψου ότι στο διάστημα το βιολογικό σου ρολόι δεν ακολουθεί τις συνήθειες ενός συνηθισμένου 24ώρου στη Γη. Κάποιος που βρίσκεται στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό μπορεί να κάνει μία πλήρη περιστροφή γύρω από την υδρόγειο σε μόλις 90 λεπτά. Υπάρχουν μάλιστα ημέρες που για τους αστροναύτες, ο ήλιος ανατέλλει και δύει 16 φορές μέσα σε μια μέρα. Δύσκολο να μην υποφέρεις από αϋπνία. Ορίστε λοιπόν 10 συμβουλές για τον τέλειο ύπνο, ακόμη κι αν τα δικά σου πόδια βρίσκονται μονίμως στη Γη. 

1. Βάλε πρόγραμμα στον ύπνο και το ξύπνημα

Το ανθρώπινο σώμα αγαπά την κανονικότητα και την ισορροπία, γι' αυτό και κάθε λειτουργία του είναι απαραίτητο να γίνεται σε σταθερό χρόνο καθημερινά. Οι αστροναύτες έχουν ένα app στα smartphones τους που ελέγχει τη συγκεκριμένη διαδικασία. Κάτι παρόμοιο μπορείς να κάνεις κι εσύ χρησιμοποιώντας το ξυπνητήρι του κινητού σου. 

2. Περιόρισε τις ηλεκτρικές συσκευές

Είτε το πιστεύεις είτε όχι, η ακτινοβολία που εκπέμπεται από τα smartphones και τους υπολογιστές είναι 40% ισχυρότερη από αυτήν του ήλιου και μειώνει την παραγωγή μελατονίνης, της ορμόνης του ύπνου. Οι αστροναύτες σταματούν να χρησιμοποιούν τέτοιου είδους συσκευές 2 με 3 ώρες πριν κοιμηθούν. Μπορείς κι εσύ να κάνεις κάτι παρόμοιο - αρκεί να τα σταματήσεις περίπου μισή ώρα πριν. Το αποτέλεσμα θα είναι περισσότερη συγκέντρωση και μεγαλύτερη ενέργεια μόλις ξυπνήσεις. 

3. Διάλεξε σωστό φωτισμό

Ο κιρκαδικός ρυθμός ρυθμίζεται από το φως και το σκοτάδι. Αυτός είναι και ο λόγος που εντός των διαστημικών σκαφών υπάρχουν φώτα LED, που έχουν τη δυνατότητα να αλλάξουν χρώμα και ένταση, αναλόγως συνθηκών. Αν επιθυμείς να βελτιώσεις την ποιότητα του ύπνου σου, προτίμησε μια πηγή φωτός που δεν είναι πολύ επεμβατική. 

Τρικ για καλύτερο ύπνο από τους αστροναύτες της NASA

4. Μείωσε κάποιες συνήθειες 

Η υπνηλία εξαρτάται από τις κινήσεις που προηγούνται αυτής σε μεγάλο βαθμό. Επομένως, καλό θα είναι αποφύγεις την βραδινή επίσκεψη στο γυμναστήριο ή το τζόκινγκ υπό το φως των αστεριών, ώστε να μην μεταβληθεί σημαντικά η αρτηριακή σου πίεση. 

5. Μην τρως βαριά

Η πέψη είναι πολύ σημαντική για το σώμα ενόψει ύπνου, γι' αυτό και συνίσταται ένα δείπνο λίγων θερμίδων με χαμηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη και λίπος. Τα γεύματα των αστροναυτών έχουν με το πέρασμα των ετών εξελιχθεί σε ποσότητα αλλά και σε ποιότητα, εστιάζοντας σε πιο υγιεινές επιλογές. Μάλλον ήρθε η ώρα να πεις αντίο στις μεταμεσονύχτιες επιδρομές στο ψυγείο. 

6. Τσέκαρε την θερμοκρασία του δωματίου

Πριν πέσει για ύπνο, κάθε μέλος μια διαστημικής αποστολής διασφαλίζει ότι ο χώρος έχει επαρκείς ποσότητες οξυγόνου και παραμένει δροσερός. Οι ευνοϊκές για ύπνο θερμοκρασίες κυμαίνονται από 15 μέχρι 18 βαθμού Κελσίου.

7. Απόλυτη ησυχία 

Ένας ανεμπόδιστος ύπνος πρέπει να προστατεύεται από κάθε είδους ηχητική διατάραξη. Οι ωτοασπίδες είναι μια πολύ μεγάλη βοήθεια. 

8. Δημιούργησε το κατάλληλο περιβάλλον

Ο χώρος ύπνου των αστροναυτών δεν διαθέτει παράθυρα. Ασφαλώς δεν μπορείς να να κάνεις το ίδιο, αλλά μπορείς να κλείσεις πολύ καλά αυτά του υπνοδωματίου σου και να τραβήξεις την κουρτίνα. Κάτι τέτοιο θα αποδειχθεί εξαιρετικά χρήσιμο. 

ΑΣΤΡΟΝΑΥΤΕΣ ΥΠΝΟΣ 1

9. Μάθε κάποιες τεχνικές χαλάρωσης

Το άγχος και το στρες επηρεάζουν τη νυχτερινή χαλάρωση. Η βαθιά εισπνοή και εκπνοή βοηθούν στο να απελευθερώσουν οι μύες όλη τη  συσσωρευμένη ένταση.

10. Πάρε καφεΐνη

Να και κάτι που ποτέ δεν θα φανταζόσουν. Έρευνες που έχουν γίνει στον αμερικάνικο στρατό έδειξαν ότι η λήξη καφεΐνης σε ποσότητες κάτω των 340 ml έχουν θετικές επιδράσεις στην κυκλοφορία του αίματος, κάτι που με τη σειρά του βοηθά σε κάποιες λειτουργίες που σχετίζονται με τον ύπνο. Γι' αυτό και οι αστροναύτες δεν διστάζουν να πίνουν ένα εσπρέσο πριν ξαπλώσουν για ύπνο. 

Από: Esquire IT

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Η προπόνηση στο κρύο και πώς θα σε θωρακίσει

Τα πλεονεκτήματα του να προπονείσαι όταν το θερμόμετρο πλησιάζει το 0.

Γραφει Γιαννης Σπανος

Τελικά, ποια είναι τα σημαντικότερα video games όλων των εποχών;

Από το Pac-Man του 1980 και τα ουφάδικα μέχρι τη χρυσή εποχή του PS5 και του VR.

Γραφει Μπαμπης Δουκας

Έρευνα ρίχνει φως στο ιδανικό μέγεθος του πέους

Η απάντηση έρχεται από εκείνες που έχουν τον τελευταίο λόγο.

Γραφει Πωλινα Φραγκου

Οι ασκήσεις που θα σου χτίσουν ισχυρότερους μύες

Η -μισή- μπάρα σου υπό γωνία σου προσφέρει περισσότερα οφέλη από μια προπόνηση πιέσεων στον πάγκο.

Γραφει Γιαννης Σπανος

Ένας Έλληνας στο Rally Dakar 2022

Ο Βασίλης Μπούδρος είναι ο Έλληνας αναβάτης που εξασφάλισε την συμμετοχή του στον διασημότερο αγώνα Rally και ετοιμάζει τη Husqvarna του για μια επική περιπέτεια στους αμμόλοφους της Σαουδικής Αραβίας.

Γραφει Γιαννης Σπανος

Κι αν ο Νίκος Μουτσινάς είναι η σάτιρα που αρμόζει στην ελληνική τηλεόραση;

Κάποιες σκέψεις σχετικά με το αν το "Καλό Μεσημεράκι" είναι τελικά σατιρική εκπομπή.