Ο Ζεράρ Πικέ, ο πρώην Καταλανός αμυντικός, εμφανίστηκε πρόσφατα για πρώτη φορά ως επισκέπτης καθηγητής στο Χάρβαρντ της Βοστώνης, μιλώντας για ένα θέμα που γνωρίζει όσο λίγοι: πώς η Kings League εξελίχθηκε σε ένα διεθνές φαινόμενο αθλητικής ψυχαγωγίας.
Η πρόσκληση προήλθε απευθείας από την Ανίτα Έλμπερσε, επικεφαλής του μαθήματος Business of Entertainment, Media and Sports, ενός από τα πιο περιζήτητα προγράμματα του MBA του Χάρβαρντ. Μαζί με τον Ισπανό ερευνητή Νταβίδ Μορένο, δημιούργησαν μια αναλυτική μελέτη που εξετάζει λεπτομερώς την αρχή και τη γρήγορη άνοδο της λίγκας που άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο το κοινό παρακολουθεί ποδόσφαιρο.
Ζεράρ Πικέ: Από μαθητής… δάσκαλος
Ο Πικέ είχε βρεθεί στις ίδιες αίθουσες το 2017, όταν παρακολούθησε ένα τετραήμερο executive πρόγραμμα υπό την καθοδήγηση της Έλμπερσε. Τότε, μάλιστα, είχε ως "συμμαθητές” προσωπικότητες όπως η ηθοποιός Κέιτι Χολμς και ο Πάου Γκασόλ. Οκτώ χρόνια αργότερα επέστρεψε, αυτή τη φορά από τη μεριά του καθηγητή.
Γιατί το Χάρβαρντ θέλει να κατανοήσει την Kings League
Κατά τη διάρκεια του μαθήματος, αναλύθηκε αυτό που όλοι βλέπουμε να εξελίσσεται μπροστά μας: η Kings League είναι ένα υβρίδιο ποδοσφαίρου και ψηφιακού θεάματος. Από την πρώτη κιόλας ημέρα —την χαρακτηριστική 1η Ιανουαρίου 2023, όταν δεν υπήρχε κανένα άλλο αθλητικό γεγονός— ο Πικέ και η ομάδα του παρουσίασαν ένα μοντέλο απόλυτα ταιριαστό στην εποχή του TikTok: σύντομοι αγώνες, ανατρεπτικοί και παιχνιδοποιημένοι κανόνες (συνεχή πέναλτι, "μυστικές κάρτες”, απεριόριστες αλλαγές), αφήγηση χτισμένη αποκλειστικά για social media και μια στρατιά streamers να σχολιάζουν κάθε φάση, διαφωνία και viral στιγμιότυπο.
Με αυτόν τον τρόπο απαντούσαν σε ένα πραγματικό πρόβλημα: οι νεότεροι θεατές δυσκολεύονται πλέον να παρακολουθήσουν 90 λεπτά ποδοσφαίρου. Η Kings League το εντόπισε έγκαιρα… και αναδιαμόρφωσε το παιχνίδι.
Εξάπλωση με λογική startup
Αυτό που ξεκίνησε ως διαδικτυακό πείραμα έχει εξελιχθεί σε διεθνές προϊόν με ανδρικά και γυναικεία πρωταθλήματα. Εκτός από την Ισπανία και το Μεξικό, υπάρχουν πλέον εκδοχές σε Βραζιλία, Γαλλία, Ιταλία, Γερμανία, Μέση Ανατολή, Βόρεια Αφρική και σύντομα στις Ηνωμένες Πολιτείες. Και δεν είναι μόνο οι φίλαθλοι που έχουν ενθουσιαστεί· προσωπικότητες όπως ο Κουν Αγουέρο, ο Ίκερ Κασίγιας και μέχρι και ο Λαμίν Γιαμάλ έχουν συνδεθεί με το εγχείρημα.
Το βασικό μάθημα προς τους φοιτητές MBA; Ότι ο αθλητισμός, αν θέλει να παραμείνει ζωντανός στη σημερινή εποχή της ταχύτητας, πρέπει να προσαρμοστεί, να ενσωματώσει στοιχεία παιχνιδοποίησης και να συναντήσει το κοινό στον ψηφιακό χώρο όπου πραγματικά βρίσκεται. Και για να το εξηγήσει αυτό, δύσκολα θα έβρισκαν καλύτερο από τον άνθρωπο που μετέτρεψε ένα Twitch show σε ένα παγκόσμιο αθλητικό οικοσύστημα.
Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.