Το γιατρικό της αμόλυντης λογοτεχνίας, το κείμενο της καραντίνας στις Πανελλαδικές

Ένα κείμενο που γράφτηκε από τον συγγραφέα Θεόδωρο Γρηγοριάδη, τις ημέρες του lockdown.

Γράφει: Esquire Editors 15 Ιουνίου 2020

Πρεμιέρα σήμερα για τις Πανελλαδικές εξετάσεις, με τους μαθητές να εξετάζονται στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας. Τα παιδιά κλήθηκαν να εξεταστούν πάνω σε δύο κείμενα των Θεόδωρου Γρηγοριάδη, Κώστα Ε. Τσιρόπουλο και ένα ποίημα του Τίτου Πατρίκιου. Επιπλέον, το θέμα της έκθεσης αναφερόταν στη σχέση των μαθητών με την ανάγνωση βιβλίων και τη διαχείριση του προσωπικού τους χρόνου.

"Ποια είναι η σχέση σας με την ανάγνωση βιβλίων και ποιος ο ρόλος της στη γενικότερη διαχείριση του προσωπικού σας χρόνου; Με αφόρμη τα Κείμενα 1 και 2 αποφασίζετε να καταθέσετε την προσωπική σας εμπειρία στο ιστολόγιο του σχολείου σας. Να δικαιολογήσετε την όποια επιλογή σας", ήταν το ερώτημα. Το πρώτο κείμενο που δόθηκε στους μαθητές ήταν "Το γιατρικό της αμόλυντης λογοτεχνίας", του συγγραφέα Θεόδωρου Γρηγοριάδη.

Ο ίδιος, σε ανάρτησή του στο facebook, έγραψε χαρακτηριστικά πως αισθάνεται "συγκίνηση και τιμή", που ένα δικό του κείμενο επιλέχθηκε για τις Πανελλαδικές εξετάσεις.

 

Τι συγκίνηση και τιμή! Ένα κείμενο που γράφτηκε τις ημέρες της καραντίνας και δημοσιεύτηκε στην Καθημερινή είναι ανάμεσα...

Posted by Theodoros Grigoriadis on Monday, June 15, 2020

Διαβάστε ολόκληρο το κείμενο του Θεόδωρου Γρηγοριάδη

Το γιατρικό της αμόλυντης λογοτεχνίας

Το διάβασμα είναι μία από τις πιο μοναχικές τέχνες, προσωπικά το θεωρώ μία δημιουργική ενασχόληση. Να μπορείς να συγκεντρώνεσαι πάνω σε ένα κείμενο, να το αφουγκράζεσαι αλλά και να το κάνεις δικό σου. Η προσωπική ανάγνωση απαιτεί συνήθως μια εσωτερική απομόνωση και όχι να σου επιβάλλεται εξωτερικά. Φαντάζομαι σε ένα κελί ή σε ένα καταφύγιο, μαζί με άλλους, δεν δραπετεύεις πάντα με ένα βιβλίο. Εφηβος, όταν αρρώσταινα, καθόμουν στο σπίτι και αποτελείωνα ένα ολόκληρο μυθιστόρημα, μάλιστα μια φορά "ανέβασα πυρετό" παραπάνω για να τελειώσω το "Ανθρώπινο κτήνος" του Ζολά – το θυμάμαι ακόμη.

Και να που βρέθηκε χρόνος για διάβασμα τις μέρες αυτές, χρόνος πολύς, χρόνος που μας επιβλήθηκε. Ως μοναχικός χαρακτήρας το αποδέχθηκα σαν μια προέκταση της μέχρι τώρα ζωής μου. Στα κοινωνικά δίκτυα πολλοί αναφέρουν ότι δεν μπορούν να συγκεντρωθούν σε ένα βιβλίο, κάποιοι το έχουν ρίξει στο ψυχαναγκαστικό διάβασμα όσων βιβλίων είχαν παραμερίσει τις ανέμελες μέρες.

Για εμένα, που το διάβασμα ήταν μια καθημερινότητα, εξακολουθεί να παραμένει αλλά οι περιστάσεις το καθιστούν ακόμη πιο αδέσμευτο. Με δεδομένο ότι δεν υπάρχει καμιά σιγουριά για το αύριο, αποδεσμεύθηκα από κάθε "υποχρεωτικό" διάβασμα, που οφειλόταν σε κάποιες κοινωνικές υποχρεώσεις όπως να διαβάσεις πρώτα, πριν πας σε κάποια εκδήλωση ή επειδή κάποιο βιβλίο συζητιέται στους βιβλιόφιλους κύκλους. Θα διαβαστούν κάποια στιγμή, αργότερα.

Αναζητώντας την ουσία

Τώρα, περισσότερο από ποτέ, αναζητώ την ουσία της ανάγνωσης γιατί ο χρόνος από τη μια φαντάζει άπλετος, από την άλλη όμως αβέβαιος. Αυτή η ουσιαστική ανάγνωση δεν έχει ανάγκη καμιάς επίδειξης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δεν ασκώ πρωταθλητισμό ανάγνωσης ούτε τον σνομπισμό του εκλεκτού αναγνώστη. Επανέρχομαι στην εφηβεία μου, χάνομαι μέσα στο κείμενο και ας είναι ό,τι θέλει. Περιφέρομαι στις βιβλιοθήκες μου, κατεβάζω τόμους, ένα διήγημα από δω, μία σελίδα από εκεί, ένα ποίημα κάθε τόσο.

Κρατώντας το βιβλίο στο χέρι αισθάνομαι μια τρυφερότητα, μια σιγουριά, λες και εγείρονται οι συγγραφείς και συνομιλούν μαζί μου. Δεν βιάζομαι να αποτελειώσω πολλά βιβλία, οι ώρες του διαβάσματος είναι διάσπαρτες σε όλη τη διάρκεια της μέρας και της νύχτας που τείνουν να ενοποιηθούν σε έναν αλλόκοτο χωροχρόνο.
Αφοσιώνομαι στο κείμενο, γιατί εκεί έξω δεν με περιμένει κανείς, είναι όλα κλειστά, ακόμη και τα βιβλιοπωλεία που σύχναζα, αντλώ δύναμη και μια –ίσως φαινομενική– αυτάρκεια απαραίτητη στο παράλογο των ημερών. Αν στην εφηβεία μου έκλεβα χρόνο για διάβασμα, τώρα –τι ειρωνεία!– ο χρόνος αυτός ξανακερδίζεται αλλά μέσα σε τόσο δυσοίωνες συνθήκες.

Διαβάζοντας ηρεμώ και όταν αφήσω το βιβλίο στην άκρη (γιατί μου αρέσει να σκορπίζω τα βιβλία σε διαφορετικά σημεία του σπιτιού), οραματίζομαι ότι μπορεί να επιβιώσουμε ως ήρωες μιας εποχής. Και ότι ήδη είμαστε μέσα σε δυστοπικό αφήγημα που θα επιβιώσει για τις επόμενες γενιές.

Συνταξιδιώτες

Τις μέρες της απομόνωσης δεν είμαι μόνος, ταξιδεύουν πολλοί μαζί μου, βρίσκομαι στο τρένο με τους ήρωες του Μοπασάν, ξαφνικά επιστρέφω με τον Ιζό στο λιμάνι της Μασσαλίας και ύστερα στο Βερολίνο του μεσοπολέμου με τον Ισεργουντ, στον φάρο με τη Βιρτζίνια Γουλφ, στις στέπες του Τσέχοφ, στις δυστοπίες του Μπόρχες, στην Ομόνοια του Γιώργου Ιωάννου, στις πολιτείες του Τσίρκα, στις λεκτικές επικράτειες του Χειμωνά. Βρίσκομαι παντού.

Και τότε σκέφτομαι τον ήρωα του Χέρμαν Μέλβιλ, τον Μπάρτλεμπι τον γραφέα, που, κλεισμένος μέσα σε ένα γραφείο, αρνείται να δουλέψει, να βγει στον κόσμο, δεν έχει ελπίδα, ο εγκλεισμός του είναι αμετάκλητος όπως και η μεταμόρφωση σε έντομο του ήρωα του Κάφκα.

Ο Μέλβιλ είναι ένας συγγραφέας που τον διαβάζω τακτικά αλλά, υπό τις τωρινές συνθήκες, μου είναι πιο διαυγής, ειδικά στις νουβέλες του, στον "Μπίλι Μπαντ", στον "Μπενίτο Σερένο". Οι χαρακτήρες του Μέλβιλ δοκιμάζονται σωματικά, ηθικά, κοινωνικά, άλλοι επιβιώνουν άλλοι όχι. Και μετά είναι και ο ίδιος ο Μέλβιλ που, απομονωμένος από μια σπάνια αρρώστια και πικραμένος γιατί δεν αναγνωρίστηκε το έργο του όσο ζούσε, πεθαίνει άδοξα πριν τον ανακαλύψει ο μοντέρνος εικοστός αιώνας.

Και να η θαυματουργή ίαση της λογοτεχνίας. Τέτοια κείμενα έρχονται και γιατρεύουν τη ψυχή, χαμένοι και σωσμένοι χαρακτήρες σε παρασύρουν με τις ιστορίες τους. Η καταξίωση μπορεί να ήρθε αργά για τον Μέλβιλ, αλλά το έργο του είναι άτρωτο. Γιατί η λογοτεχνία είναι αμόλυντη, κανένας ιός δεν θα τη μεταλλάξει, θα είναι πάντα εκεί και τα λογοτεχνικά αντισώματα θα μεταμορφώνουν τις ψυχές μας και θα μας οπλίζουν με κουράγιο.

Από: thetoc.gr

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

Τι αλλάζει στον ΟΠΑΠ μετά από τη συνένωσή του με την Allwyn

Μία νέα εποχή για τον ΟΠΑΠ εγκαινιάζει η συμφωνία συνένωσης με την Allwyn αξίας 16 δισ. ευρώ, με ορίζοντα τη δημιουργία ενός παγκόσμιου "ηγέτη" στη λοταρία και το on line gaming.

Έφυγε από τη ζωή ο Άλκης Γιαννακάς, 'Το ρεμάλι της Φωκίωνος Νέγρη'

Ο γοητευτικός αντι-ήρωας του ελληνικού σινεμά, το "ρεμάλι της Φωκίωνος Νέγρη" που έκλεψε καρδιές τη δεκαετία του ’70, δε μένει πια εδώ. Απεβίωσε στα 80 του, αφήνοντας πίσω μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά καρέ του ελληνικού κινηματογράφου.

Ο ελληνοαμερικανός επιστήμονας που πήρε το Νόμπελ Φυσικής

Η ιστορία του John M. Martinis, του φυσικού που με το έργο του άλλαξε την πορεία της κβαντικής έρευνας και συνέβαλε στη μετάβαση από τη θεωρία στην πράξη, φωτίζει μια κρίσιμη σελίδα της επιστήμης.

Γιατί δεν πήρε ο Donald Trump το Νόμπελ Ειρήνης 2025-ποιο πρόσωπο επιλέχθηκε

Ο Donald Trump ήταν στις υποψηφιότητες για το Νόμπελ Ειρήνης 2025 και επέμενε ότι το "αξίζει", αλλά τελικά δεν το πήρε. Ποιες είναι οι επιδόσεις, τα εμπόδια και η στάση της Επιτροπής που έκαναν τη διαφορά.

Γραφει Τιμος Σαλαμες

Ένοχος ο Βασίλης Μπισμπίκης-το πρόστιμο και η κατάθεσή του

Ο Βασίλης Μπισμπίκης τιμωρήθηκε με μεγάλο χρηματικό πρόστιμο για το τροχαίο - "Δεν είχα πιει, χτύπησα δύο αυτοκίνητα λόγω κακού χειρισμού", κατέθεσε.

Υποχρεωτικό από 1η Νοεμβρίου το IRIS για τις επιχειρήσεις

Από την 1η Νοεμβρίου, όλες οι επιχειρήσεις θα πρέπει να δέχονται πληρωμές μέσω IRIS, αλλιώς κινδυνεύουν με βαριά πρόστιμα. Το σύστημα αλλάζει ριζικά τις συναλλαγές στην Ελλάδα.

Γραφει Τιμος Σαλαμες