Γίνεται να πάθεις hangover από την προπόνηση;

Τι πρέπει να κάνεις για να μην μειωθεί η αδρεναλίνη σου και αρχίσεις να νιώθεις χάλια.

Γράφει: Παναγιώτης Κούστας 29 Απριλίου 2021

Σύνδρομο υπερπροπόνησης, αυτή η μάστιγα. Κόντρα σε όσα προστάζουν οι αφίσες με τα παρακινητικά σλόγκαν, το να κάνεις την αρχή (και μετά να μην σταματήσεις ποτέ) δεν είναι το πιο δύσκολο κομμάτι του ταξιδιού σου στον θαυμαστό κόσμο της γυμναστικής και των προπονήσεων. Για την ακρίβεια, η αρχή, π.χ. οι δύο πρώτες εβδομάδες σε ένα γυμναστήριο, συνήθως μοιάζουν με δροσερό αεράκι που δίνει αέρα στα πανιά σου.

> Διάβασε ακόμη: Πώς να περπατάς σωστά για να κάψεις λίπος

Κοιτάς τον εαυτό σου στους κολακευτικούς καθρέφτες του γυμναστηρίου και θέλεις να περνάς όλη τη μέρα κλεισμένος στους τέσσερις τοίχους του. Μέχρι που, κάποια στιγμή, αυτό το "ταξιδάκι αναψυχής" λαμβάνει απότομο τέλος με εσένα να νιώθεις χάλια από την υπερπροπόνηση.

Αντιμέτωπος με το σύνδρομο υπερπροπόνησης

Πριν καλά καλά το καταλάβεις, είσαι καταδικασμένος να ξυπνήσεις ένα πρωί για να συνειδητοποιήσεις ότι απλώς τα πόδια, τα χέρια, το στήθος και η πλάτη σου δεν μπορούν να συνεχίσουν. Σηκώνεσαι όπως όπως από το κρεβάτι, δυσκολεύεσαι να βάλεις τα ρούχα της δουλειάς σου και προσπαθείς να καταλάβεις τι πήγε λάθος.

> Διάβασε ακόμη: H προπόνηση του Ivan Drago

Να ήταν το ότι προσπάθησες να τρέξεις στον διάδρομο ένα ακόμα χιλιόμετρο νομίζοντας ότι έτσι θα εντυπωσιάσεις την κοπέλα που έκανε δίπλα σου ελλειπτικό μηχάνημα; Να ήταν το ότι προσπάθησες να κάνεις βαθύ κάθισμα έχοντας μία μπάρα με δύο φορές το βάρος σου στερεωμένη στους ώμους σου; Να φταίνε και τα δύο αυτά περιστατικά; Κάποιο άλλο; Σίγουρα ο μόνος υπαίτιος για αυτό το hangover είσαι εσύ (και οι ιδέες σου).

Γίνεται να πάθεις hangover από την προπόνηση;iStock

Τα αρνητικά συμπτώματα της υπερπροπόνησης δεν είναι, όμως, λόγος επαρκής για να αποτάξεις τελείως τη γυμναστική. Τουναντίον. Είναι λόγος για να αρχίσεις να προπονείσαι πιο έξυπνα. Ακολουθεί, λοιπόν, ένας οδηγός γεμάτος 100% χρήσιμα tips για να μη χρειαστεί ποτέ να παλέψεις με τη μάστιγα της υπερπροπόνησης που μπορεί να σε βγάλει μια και καλή εκτός γυμναστηρίου.

Χαλιναγώγησε τις φιλοδοξίες σου

O Lebron James καρφώνει ακόμη στα καλάθια λες και έχει τα γόνατα ενός 28χρονου και ο Tom Brady μπορεί να συνεχίσει να κερδίζει Super Bowls μέχρι τα 50 του. Εμείς οι υπόλοιποι, όμως, που δεν δημιουργηθήκαμε σε γενετικά εργαστήρια με ειδίκευση στις υπερδυνάμεις, θα πρέπει αυτές τις προοπτικές να τις περιορίσουμε στο βασίλειο των προσωπικών μας φαντασιώσεων.

Όπως θα σε συμβουλεύσει ο διάσημος αθλητικός ψυχολόγος Δρ Jim Taylor, θα πρέπει όσον αφορά τους στόχους σου να ξεκινάς πάντα με μικρό καλάθι. Κι αυτό γιατί είναι πολύ σημαντικό το να θέτεις ρεαλιστικές προσδοκίες και στόχους για να είσαι σίγουρος ότι θα μπορέσεις να τους πετύχεις και να μη νιώσεις αποτυχημένος.

> Διάβασε ακόμη: 3 ασκήσεις για σώμα μέχρι το καλοκαίρι

Μία καλή ιδέα αν είναι να ξεκινήσεις τις προπονήσεις σου αυτή την άνοιξη, είναι το να έχεις καθαρό μυαλό και να μείνεις μακριά από προσεγγίσεις του τύπου προκλήσεων π.χ. για το πώς να φτιάξεις six pack μέσα σε τριάντα ημέρες. Και, κυρίως, μακριά από την προσέγγιση του "όλα ή τίποτα".

Δεν υπάρχει fast track για να γίνεις fit και να ξέρεις ότι αν επιλέξεις τον μακρύ δρόμο για να πετύχεις τους στόχους σου, η πορεία σου θα είναι πολύ πιο ήπια. Όπως προσθέτει ο Taylor: "Αποδέξου ότι από καιρού εις καιρόν θα παρεκκλίνεις της πορείας σου -μπορεί να χάσεις μία προπόνηση ή να φας junk food- αλλά αυτό σε καμία περίπτωση δεν σε κάνει αποτυχημένο. Μπορείς αν επανέλθεις και να συνεχίσεις από εκεί που είχες μείνει".

Έχε εμπιστοσύνη στο πρόγραμμα προπόνησης που ακολουθείς

Οι "νεοσύλλεκτοι" στα γυμναστήρια συχνά παρασύρονται από την "εύνοια του πρωτάρη", που τους βοηθάει να χτίσουν γρήγορα πολλούς μύες μέσα στους πρώτους μήνες των προπονήσεών τους.

Παρόλα αυτά, καθώς το σώμα σου αρχίζει να συνηθίζει το πρόγραμμα προπόνησης που ακολουθείς, η ταχύτητα με την οποία χτίζεις όγκο αρχίζει να πέφτει. Και έτσι, οι καθρέφτες του γυμναστηρίου σταματούν να σου δίνουν το κίνητρο που είχες για να συνεχίσεις να γυμνάζεσαι.

> Διάβασε ακόμη: 3 μυστικά για να μην σταματήσεις ποτέ το τρέξιμο

Για να αποφύγεις αυτή την κατάσταση, ο Taylor εμμένει στη σημασία του να έχεις ως στόχο το να ακολουθείς το πρόγραμμα της προπόνησής σου και όχι το να δεις τα αποτελέσματά του (που δεν μπορεί να προβλεφθεί πότε θα φανούν). 

Μην πιστεύεις στη δύναμη της θέλησής σου

Η δύναμη της θέλησης μπορεί να παρομοιαστεί με αυτό το φιλαράκι σου που δεν είναι ποτέ δίπλα σου όταν το χρειάζεσαι. Για παράδειγμα, την ώρα που πηγαίνεις στο κρεβάτι, σου φαίνεται μια χαρά το να ρυθμίσεις το ξυπνητήρι σου νωρίς, για να πας το πρωί για προπόνηση. Συνήθως, όμως, όταν εκείνο χτυπήσει, απλώς πατάς το snooze.

"Η δύναμη της θέλησης είναι υπερεκτιμημένη", θα πει ο Taylor, συμφωνώντας στο ότι το boost της ενέργειας που χρειάζεσαι δεν είναι απαραίτητο να έρχεται από μέσα σου. Ένας καλός τρόπος για να στανταρέψεις το ότι θα πας στο γυμναστήριο στην ώρα σου είναι να θέσεις τον εαυτό σου υπόλογο σε κάποιον άλλο για το αν δεν το κάνεις.

> Διάβασε ακόμα: Πώς θα γίνεις πρωινός τύπος στην προπόνηση

Σκέψου ότι γι’ αυτό μπορείς να βασιστείς σε έναν κολλητό σου με τον οποίο θα πηγαίνετε μαζί στις προπονήσεις ή, αν δεις ότι είστε στη φάση του ο ένας να παρασέρνει τον άλλο, μπορείς απλώς να γραφτείς σε μία ομαδική τάξη γυμναστικής. Να ξέρεις ότι η πορεία της επίτευξης των στόχων σου γίνεται πιο εύκολη όταν έχεις γύρω σου ανθρώπους που υποστηρίζουν τις προσπάθειές σου.

Ξανασκέψου το καθημερινό σου πρόγραμμα

Βρες ή επινόησε τον χρόνο που θα αφιερώνεις στις προπονήσεις σου και ένταξέ τον στο καθημερινό σου πρόγραμμα με τις υπόλοιπες υποχρεώσεις σου. Σύμφωνα με έρευνες, ο καλύτερος τρόπος για να μην παρατήσεις ένα πρόγραμμα προπόνησης είναι το να το κάνεις μέρος της καθημερινότητάς σου. Κοινώς, εξαρτάται από εσένα το αν θα κάνεις άρσεις θανάτου τα μεσάνυχτα ή αερόμπικ νωρίς το πρωί.

> Διάβασε ακόμα: 5 πράγματα που πρέπει να γνωρίζει κάθε αρχάριος δρομέας

Το μόνο που χρειάζεται να κάνεις, λοιπόν, για να κυλάνε τα πάντα ομαλά και να μην βρεθείς ποτέ αντιμέτωπος με το σύνδρομο της υπερπροπόνησης, είναι το να ξεκινήσεις με ήπιο τρόπο και να συνεχίσεις να γυμνάζεσαι με άνεση, πρόγραμμα και ευελιξία, χωρίς να το παρακάνεις.

 

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

5 ασκήσεις για την παραλία

Πώς θα παραμείνεις fit κάτω από τον ήλιο, δίπλα από το κύμα, πάνω στην καυτή αμμουδιά.

Γραφει Παναγιωτης Κουστας

Τι τρώνε οι διατροφολόγοι το καλοκαίρι

Δέκα ειδικοί και τα καλοκαιρινά τρόφιμα που προσθέτουν στο καθημερινό τους πρόγραμμα την περίοδο αυτή.

Ο σεφ που φτιάχνει μόνος του (και) τα πιάτα

Ο Θεσσαλονικιός Γιώργος Παπαδόπουλος έκανε μαθήματα κεραμικής για να μπορεί να σερβίρει ακριβώς όπως θέλει τις δημιουργίες του.

Windows 10, τέλος εποχής το 2025

Τέλος εποχής για το πασίγνωστο λειτουργικό σύστημα.

Πίνοντας περισσότερο νερό, με 10 απλούς τρόπους

Έξυπνοι και ευφάνταστοι τρόποι για να πίνεις περισσότερο νερό και να το απολαμβάνεις!