Μαθήματα ζωής από τον Niki Lauda

Όσα μας κληροδότησε ο θρυλικός οδηγός αγώνων και επιχειρηματίας.

Γράφει: Παύλος Παπαφράγκος 22 Φεβρουαρίου 2020

Τον περασμένο Μάιο (20 Μαΐου 2019), έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 70 ετών, μετά από επιπλοκές στον πνεύμονα (είχε υποβληθεί σε μεταμόσχευση μόλις 8 μήνες πριν), ο Niki Lauda, από τους κορυφαίους οδηγούς στην ιστορία της Formula 1 αλλά και ένας πραγματικός μύθος του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Μα πάνω απ' όλα ένας άνθρωπος που τίποτα -κυριολεκτικά- δεν μπόρεσε να τον λυγίσει. 

Αν ζούσε σήμερα, θα γιόρταζε τα 71α γενέθλιά του (22 Φεβρουαρίου 1949) και μία ζωή γεμάτη επιτυχίες με το πόδι κολλημένο στο γκάζι.

Πολλοί με ρωτούν γιατί δεν έχω προχωρήσει σε μια εγχείρηση. "Και πού στο διάβολο θες να βρω ένα αφτί;" είναι μια απλή απάντηση.

Από την επιτυχία δε μαθαίνεις τίποτα. Από την αποτυχία και τα εμπόδια μπορείς να βγάλεις συμπεράσματα. Κι αυτό ισχύει τόσο για την προσωπική όσο και για την επαγγελματική σου ζωή.

Πολλοί άνθρωποι κατακρίνουν την F1 ως περιττό κίνδυνο. Όμως πώς θα ήταν η ζωή αν κάναμε μόνο τα απαραίτητα;

Καμία κούρσα δεν έχει κερδηθεί αν δεν τελειώσει.

Η ευτυχία είναι εχθρός – σε αποδυναμώνει. Ξαφνικά κάτι θα χάσεις.

Μη λες πολλά λόγια, επικεντρώσου στο σκοπό σου και κατάφερέ τον.

Έχω περάσει πολλά και έχω συνειδητοποιήσει πως το μέλλον είναι ανεξέλεγκτο. Δεν ανησυχώ. Πάντοτε μπορείς να μάθεις πώς να ξεπερνάς τις δυσκολίες.

Όσο λιγότερο μιλάς, τόσο περισσότερο χρόνο εξοικονομείς για να τον αφιερώσεις στα σημαντικά.

Οποτεδήποτε βλέπω μια πρόκληση την αποδέχομαι.

Αντιλαμβάνεσαι πόσο εύκολο είναι να πεθάνεις και πρέπει να τακτοποιήσεις τη ζωή σου με βάση αυτή την πραγματικότητα.

Για να πάρεις μια απόφαση, πρέπει να είσαι στο τέλειο περιβάλλον: χρειάζεσαι κίνητρο και να περιβάλλεσαι από τους σωστούς ανθρώπους.

Έχουμε ένα φρένο στο μυαλό που μας εμποδίζει να κάνουμε ανοησίες. Όσο μεγαλύτερος είσαι, τόσο πιο άμεσα ενεργοποιείται. Όταν είσαι εικοσάρης, δε σταματάς μπροστά σε τίποτα. Όταν είσαι μεγαλύτερης ηλικίας, είσαι πιο έξυπνος απ’ ό,τι όταν ήσουν εικοσάρης κι έτσι το εγκεφαλικό σου φρένο λειτουργεί συχνότερα.

Πρέπει πάντοτε να είσαι καλύτερος και πιο γρήγορος από τους άλλους.

Για να είμαι ειλικρινής, βρίσκω βαρετό το να μιλάμε για νίκες.

Δεν ασχολούμουν καθόλου με την F1 όταν την εγκατέλειψα. Ήμουν πολύ απασχολημένος με την αεροπορική μου εταιρεία. Σιγά σιγά όμως άρχισαν να μου λείπουν η αδρεναλίνη και η οδήγηση στο όριο τόσο υπέροχων αυτοκινήτων. Στην πραγματικότητα, όταν είσαι κορυφαίος οδηγός, αυτή η παρόρμηση ποτέ δεν εξαφανίζεται, επειδή είμαστε μια διαφορετική φυλή ανθρώπων και έχουμε ανάγκη να παίρνουμε ρίσκα και να εξωθούμε τον εαυτό μας στα όρια συνεχώς.

Στις διαφωνίες ξεκαθαρίζω ότι δε μου αρέσουν οι γκρίζες ζώνες, απλώς το μαύρο και το άσπρο.

Εάν είσαι ντόμπρος οδηγός αγώνων, πρέπει συνεχώς να γνωρίζεις τα όριά σου. Και πρέπει να είσαι αντικειμενικός για να μη σε βρει κάνα κακό.

Δίνω τεράστια σημασία στη λεπτομέρεια. Κι αυτό συνέβαινε πάντα, ακόμα και στις μέρες μου ως οδηγού αγώνων.

Η κατάκτηση του πρώτου τίτλου είναι δύσκολη και περίπλοκη – χρειάζονται χρόνια δουλειάς για να περάσεις από τα go kart στη Formula 1. Ο δεύτερος έρχεται πιο εύκολα επειδή διαθέτεις ήδη την εμπειρία.

Το επιχειρείν είναι λιγότερο διαφανές από μια νίκη σε ένα γκραν πρι. Σε μια κούρσα ο οδηγός το μόνο που έχει να κάνει για να κερδίσει είναι να οδηγεί πρώτος μέχρι τη γραμμή τερματισμού. Στις επιχειρήσεις είναι διαφορετικά.

Το να "τρέχεις" μια αεροπορική εταιρεία είναι μια φυσιολογική δουλειά. Η αγωνιστική οδήγηση είναι κάτι περισσότερο.

Το να τα παρατάς είναι κάτι που ένας Lauda δεν το κάνει.


Φωτογραφία © Paul-Henri Cahier/Getty Images

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Περισσoτερα για Σπορ

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ

Deontay Wilder vs Tyson Fury: Ο αγώνας της χρονιάς

Σε λίγες ώρες οι δύο super stars του μποξ θα διασταυρώσουν τις γροθιές τους στο ρινγκ. Τι είναι εκείνο όμως που κάνει τόσο σημαντικό αυτό το ματς;

O Julius Erving και όλα όσα του έμαθε η ζωή

Ο Dr. J, που σήμερα κλείνει τα 70, μιλά στο Esquire για καρφώματα, για την απόσυρση από το παιχνίδι και για το μεγάλωμα των παιδιών.