Niki Lauda, ο θρύλος

Ο οδηγός-μύθος της Formula 1 πέρασε πια στο πάνθεον της ιστορίας, φεύγοντας από τη ζωή σε ηλικία 70 ετών.

Γράφει: Μπάμπης Δούκας 21 Μαΐου 2019

Ένας από τους κορυφαίους οδηγούς στην ιστορία της Formula 1 αλλά και ένας πραγματικός μύθος του μηχανοκίνητου αθλητισμού, που ξεχώρισε τόσο για το ταλέντο του όσο και για τo γεγονός πως τίποτα -κυριολεκτικά- δεν μπόρεσε να τον απομακρύνει από το πάθος του. Έτσι θα μπορούσε να περιγραφεί με λίγα λόγια ο Niki Lauda, που έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 70 ετών, μετά από επιπλοκές στον πνεύμονα (είχε υποβληθεί σε μεταμόσχευση μόλις 8 μήνες πριν). 

Η δύσκολη αρχή και η καθιέρωση στη Formula 1

O γεννημένος στις 22 Φεβρουαρίου 1949 στη Βιέννη Andreas Nikolaus Lauda ήταν γόνος εύπορης οικογένειας και από πολύ μικρή ηλικία ήθελε να γίνει οδηγός αγώνων ταχύτητας, κάτι που το κοντινό του περιβάλλον δεν επέτρεπε. Σύντομα, ξεκίνησε να αγωνίζεται σε αγώνες με Mini και έπειτα μεταπήδησε στη Formula Vee. Εκτός από το δεδομένο του ταλέντο στην οδήγηση, είχε το χάρισμα να κάνει βελτιώσεις και ρυθμίσεις στα εκάστοτε αυτοκίνητα που οδηγούσε, ώστε να αυξάνει τις επιδόσεις τους. Για να εισέλθει στον κόσμο της Formula 1, αναγκάστηκε να πάρει δάνειο (£30.000) και να αγοράσει μία θέση οδηγού (ήταν η περίοδος που αρκούσε κάποιος απλά να πληρώσει για να αγωνιστεί).

Niki Lauda, ο θρύλος

ΝΙΚΙ ΛΑΟΥΝΤΑ 2

ΝΙΚΙ ΛΑΟΥΝΤΑ 3

Οι αποφάσεις του έφερναν διαρκώς διαφωνίες με την οικογένειά του, σε σημείο που οι σχέσεις του διακόπηκαν εντελώς. Παίρνοντας νέο δάνειο μπήκε στην ομάδα της March στην F1 το 1973 και ένα έτος αργότερα -χάρη στον συναθλητή του Clay Regazzoni, που μόλις είχε μεταγραφεί στην Ferrari- βρέθηκε στη Scuderia, παίρνοντας αρκετά χρήματα που του επέτρεψαν να ξεπληρώσει τα δάνειά του. O Niki Lauda κατέκτησε δύο πρωταθλήματα με την Ferrari (1975, 1977), κερδίζοντας ταυτόχρονα και μία θέση στο πάνθεον των κορυφαίων οδηγών της ιστορίας, συνδυάζοντας ταχύτητα, ρεαλιστική προσέγγιση και ακρίβεια. 

  • Η μεγάλη κόντρα με τον James Hunt: Το πρωτάθλημα της Formula 1 του 1976 παραμένει μέχρι και σήμερα μία από τις πιο εντυπωσιακές περιπτώσεις rivarly στην ιστορία των σπορ. Ο παγκόσμιος πρωταθλητής Niki Lauda τέθηκε αντιμέτωπος με τον ταλαντούχο και playboy πιλότο της McLaren James Hunt, που φιλοδοξούσε να τον ξεπεράσει. Η ιστορία τους αποτέλεσε τη σεναριακή βάση για το Rush (2013) του Ron Howard, με τους Chris Hemsworth και Daniel Brühl στους πρωταγωνιστικούς ρόλους. Πρόκειται για μία από τις κορυφαίες sport movies όλων των εποχών.

Το ατύχημα του Νίρμπουργκρινγκ

Την  1η Αυγούστου του 1976, ο Niki Lauda έζησε μία από τις πιο δύσκολες και εφιαλτικές στιγμές όχι μόνο της καριέρας του αλλά και της ζωής του. Κατά τη διάρκεια του 10ου γύρου του ιδιαίτερα απαιτητικού γερμανικού γκραν πρι (σε μία πίστα που θεωρείται μέχρι σήμερα μία από τις πιο δύσκολες της F1 και κουβαλά το προσωνύμιο Πράσινη Κόλαση, εξαιτίας του δάσους που την περιβάλλει), η Ferrari του Lauda έφυγε με ταχύτητα 193 χλμ/ώρα από την πιο ορεινή στροφή της πίστας, χτύπησε τις προστατευτικές μπάρες και επέστρεψε στο σιρκουί, με το όχημά να ξεκινά να τυλίγεται στις φλόγες. Οι επερχόμενοι Brett Langer της Surtees και Harald Ertl της Hesketh συγκρούστηκαν με το μονοθέσιο του Αυστριακού, ο οποίος διατηρούσε ακόμη τις αισθήσεις του, την ώρα που οι φλόγες έκαιγαν το πρόσωπό του. Οι δύο προαναφερθέντες πιλότοι, μαζί με τον Arturo Merzario της Williams προσπάθησαν -με μεγάλο κίνδυνο- να απεγκλωβίσουν τον Lauda, κάτι που έκαναν αρκετά λεπτά μετά τα συνεργεία διάσωσης. Η εισπνοή τοξικών αερίων και τα σοβαρά εγκαύματα που υπέστη έθεσαν σε άμεσο κίνδυνο τη ζωή του (οι πνεύμονές του κάηκαν εσωτερικά). Μετά από 6 εβδομάδες νοσηλείας και διαψεύδοντας κάθε πρόβλεψη, επέστρεψε στο γκραν πρι της Μόντσα, κατακτώντας μάλιστα την τέταρτη θέση. 

Τη σημάδια από τα εγκαύματα του Νίρμπουργκρινγκ (πρώτου έως τρίτου βαθμού στο κεφάλι και στους καρπούς) δεν έφυγαν ποτέ, καθώς ο ίδιος ενδιαφέρθηκε περισσότερο για την άμεση επούλωση των πληγών του παρά για το αισθητικό αποτέλεσμα. Σύμφωνα με δηλώσεις του ίδιου, έκανε κάτι τέτοιο για να αποτελεί ζωντανό παράδειγμα των κινδύνων που διατρέχουν οι αθλητές της Formula 1, ενώ μετά το ατύχημά του ανέλαβε πολλές πρωτοβουλίες για να αυξηθούν τα μέτρα ασφαλείας στις πίστες. 

Η ζωή μετά τα σιρκουί

Μετά την Ferrari, πήρε μεταγραφή για την Brabham-Alfa Romeo, λαμβάνοντας το αστρονομικό για την εποχή ποσό του $1.000.000. Οι φιλοδοξίες και των δύο πλευρών όμως γρήγορα αποδείχθηκαν αβάσιμες και έπειτα από δύο χρόνια, η συνεργασία τους τερματίστηκε, όπως και η καριέρα του Lauda στον κόσμο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Το 1979 ίδρυσε την αεροπορική εταιρεία Lauda Air αλλά το πλάνο δεν λειτούργησε, η επιχείρησή του πτώχευσε και αναγκάστηκε να επιστρέψει πίσω από το τιμόνι των μονοθεσίων της Formula 1.

ΝΙΚΙ ΛΑΟΥΝΤΑ 1984

Το 1984 κατόρθωσε να στεφθεί για τρίτη φορά πρωταθλητής με την ομάδα της McLaren. Την επόμενη χρονιά τραυματίστηκε σοβαρά στον καρπό, έχασε την όρεξή του για το σπορ και τελικά αποσύρθηκε - οριστικά πια. 

Τα επόμενα χρόνια ακολούθησαν διάφορες σημαντικές θέσεις στις ομάδες της Ferrari, της Jaguar και της Mercedes-Benz (μάλιστα ήταν ο άνθρωπος που έπαιξε σημαντικό ρόλο στη μεταγραφή του Lewis Hamilton στην ομάδα) αλλά και η ίδρυση, το 2003, μίας ακόμη αεροπορικής εταιρείας, της Niki. Καθ' όλη την διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών, η υγεία του ήταν πάντοτε εύθραυστη και οι νοσηλείες συχνό φαινόμενο. 

ΝΙΚΙ ΛΑΟΥΝΤΑ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ

Κάθε πραγματικός φίλος των σπορ και των 4 τροχών θα θυμάται για πάντοτε το όνομα του Niki Lauda, τους ενός από τους μόλις δύο πιλότους της Formula 1 των οποίων η ζωή έγινε ταινία. Ο άλλος; Φυσικά ο Ayrton Senna.

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Περισσoτερα για Σπορ

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ

56 ερωτήσεις για το τελευταίο επεισόδιο του Game of Thrones

O Drogon γιατί, τελικά, δεν σκότωσε τον Jon Snow;

To John Wick 3 είναι ό,τι καλύτερο συνέβη φέτος στο Χόλιγουντ

Υπάρχουν πολλοί λόγοι που εξηγούν την αποθέωση του Keanu Reeves, των πολεμικών τεχνών αλλά και του action genre γενικότερα.