Μπορεί να πιστεύεις ότι όταν κάθεσαι σε ένα εστιατόριο και ξεφυλλίζεις τον κατάλογο, οι επιλογές που κάνεις εξαρτώνται αποκλειστικά από τη διάθεσή σου ή την πείνα σου.
Στην πραγματικότητα, πίσω από κάθε σελίδα, κάθε γραμματοσειρά και κάθε περιγραφή, κρύβονται μικρά ψυχολογικά κόλπα που στόχο έχουν να σου… αδειάσουν το πορτοφόλι.
Η γλώσσα του μενού δεν είναι τυχαία — και δεν μιλάμε μόνο για τα λόγια, αλλά και για τον τρόπο που αυτά παρουσιάζονται. Από τις τιμές χωρίς το σύμβολο του ευρώ, μέχρι τα "παραμυθένια” ονόματα πιάτων, όλα παίζουν τον ρόλο τους.
Το κόλπο με το € που λείπει
Μία από τις πιο κλασικές τακτικές είναι η εξαφάνιση του συμβόλου του νομίσματος από την τιμή. Όταν βλέπεις "14.50" αντί για "14,50 €", ο εγκέφαλος δεν συνδέει άμεσα τον αριθμό με την έννοια του κόστους. Το ποσό φαίνεται πιο "αθώο” και η απόφαση να το παραγγείλεις γίνεται πιο εύκολη.
Η στρατηγική της πρώτης ματιάς
Οι πιο ακριβές ή πιο κερδοφόρες επιλογές του εστιατορίου σπάνια βρίσκονται τυχαία στον κατάλογο. Συνήθως μπαίνουν στις πρώτες γραμμές, γνωρίζοντας ότι οι περισσότεροι δεν διαβάζουν μέχρι τέλους. Με έντονα γράμματα, κουτιά ή χρώματα, τραβούν το βλέμμα σου πριν προλάβεις καν να δεις κάτι άλλο.
Λέξεις που "φουσκώνουν” την αξία
Μια "σπανακόπιτα" μπορεί να γίνει "παραδοσιακή σπανακόπιτα με φύλλο ανοιγμένο στο χέρι και φέτα ΠΟΠ". Λέξεις όπως "χειροποίητο", "από το χωριό" ή "σπιτική συνταγή" δεν αλλάζουν την ουσία του πιάτου, αλλά στο μυαλό σου αυξάνουν την αξία του — και μαζί της, την προθυμία σου να πληρώσεις παραπάνω.
Μεγάλα πιάτα, μικρές μερίδες
Άλλο κόλπο; Το στήσιμο. Ένα φαγητό σε υπερμεγέθες πιάτο κάνει τη μερίδα να φαίνεται μικρή. Κι αν σου μείνει λίγος χώρος, τι θα κάνεις; Θα παραγγείλεις κάτι ακόμα. Το καλαίσθητο σερβίρισμα, από την άλλη, σου δίνει την αίσθηση πολυτέλειας — ακόμα κι αν το πιάτο δεν κοστίζει στην κουζίνα όσο νομίζεις.
Την επόμενη φορά που θα βρεθείς σε ένα εστιατόριο, δες τον κατάλογο έχοντας κατά νου τα παραπάνω.
Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.