
Ο Μάκης Παπαδημητρίου δεν μασάει τα λόγια του, ούτε τα συναισθήματά του
Ο βραβευμένος ηθοποιός κάνει θέατρο, σινεμά, ετοιμάζεται να ανέβει στην Επίδαυρο και θέλει να ζει μια ζωή χωρίς υπερβολές.

Φτάνει στον χώρο με τη μηχανή του με μικρή καθυστέρηση λόγω κάποιας οικογενειακής υποχρέωσης, παίρνει βιαστικός δύο μπουκαλάκια νερό και τα ακουμπά με δύναμη στο τραπέζι. Μοιάζει σαν αυτό να ήταν το καμπανάκι για την έναρξη κάποιας διαδικασίας, σαν ένα μικρό τελετουργικό. "Τώρα είμαι πανέτοιμος" λέει μεταξύ σοβαρού και αστείου. "Δε βρίσκομαι σε ένα περιβάλλον ασφυκτικό. Μου αρέσει πάρα πολύ αυτό που κάνω και ιδιαίτερα με τον Γιώργο (σ.σ. Χρυσοστόμου) περνάμε εξαιρετικά" είναι μία από τις πρώτες φράσεις που θα πει ο Μάκης Παπαδημητρίου σε κάποια φάση της συνέντευξης στο φουαγιέ του Θεάτρου Κιβωτός (Πειραιώς 115).
Πριν λίγο καιρό προβλήθηκε στα σινεμά το Do It Yourself, στο οποίο πρωταγωνιστεί. "Είναι ένα σενάριο βασισμένο στην αγάπη του Δημήτρη Τσιλιφώνη για τα crime movies. Είναι πολύπλοκο και δαιδαλώδες και είναι ευχάριστο να παρακολουθείς την πραγματικότητα όπως την πλάθει ο σκηνοθέτης. Όπως αναφέρει και το promo της ταινίας: η ταινία αφορά πραγματικά γεγονότα που δε συνέβησαν ποτέ".
Με τι καταπιάνεται όμως η ταινία του 27χρονου σκηνοθέτη; "Ο Τσιλιφώνης συμπεριέλαβε στην ταινία όλα εκείνα που αρέσουν σ’ εκείνον: η μανία για τους υπολογιστές είναι έκδηλη, και όχι μόνο επειδή βάζει κάποιους ρόλους του να είναι εξπέρ σ’ αυτά, όπως ο μοντέρ (σ.σ. Αργύρης Ξάφης), αλλά και επειδή χρησιμοποιεί κάποιες τεχνικές, κάποια μικρά εφέ που της προσδίδουν ένα σύγχρονο πρόσωπο, έναν αέρα που θα μπορούσε σε κάποιους να θυμίσει την αμερικανική τηλεοπτική σειρά CSI. Κάτι καινούριο για τα εγχώρια δεδομένα, με άλλα λόγια, κάτι που λείπει πολύ από το ελληνικό σινεμά δηλαδή". Πόσο κοντά όμως στον Μάκη Παπαδημητρίου ως άνθρωπο είναι αυτή η πραγματικότητα; "Η λατρεία μου για τους υπολογιστές και τους αριθμούς ξεκινάει πολύ πριν ασχοληθώ με το θέατρο".
Πολύ πρόσφατα o Richard Bradshaw, αυτός ο σημαντικός αρθρογράφος του Guardian, είχε μια τολμηρή υποσημείωση στις προβλέψεις για τα Όσκαρ του 2018. Έγραψε χαρακτηριστικά πως εκείνος που θα έπρεπε κανονικά να πάρει το Όσκαρ Α' Αντρικού Ρόλου είναι ο Μάκης Παπαδημητρίου για την ερμηνεία του στο Suntan. Δεν είναι και λίγο πράγμα να σε μνημονεύει ένα από τα πιο έγκριτα μέσα της γης, έτσι δεν είναι; Όταν όμως αναφέρω το δημοσίευμα στον Μάκη Παπαδημητρίου, εκείνος, αρκετά αμήχανα, ιδιαίτερα σεμνά και με ένα μικρό χαμόγελο να αχνοφαίνεται στα χείλη του, μου λέει: "Με τιμάει και τον ευχαριστώ. Τι άλλο να πω;".
Ήταν πέρσι τέτοιον καιρό όταν παρακολούθησα το έργο Πέτρες στις τσέπες του στο Θέατρο του Νέου Κόσμου (Αντισθένους & Θαρύπου), που φέτος άλλαξε στέγη για να καταφέρει να χωρέσει την αυξανομένη επιτυχία του. Τότε στο πιο κρίσιμο σημείο της παράστασης, στην πιο δραματική στιγμή αυτής της κωμικοτραγωδίας, με το κοινό να κρατάει την ανάσα του και μονάχα τις φωνές των ηθοποιών να ακούγονται, ο ήχος ενός κινητού διαπέρασε στριγκός και ακραία ενοχλητικός την αίθουσα.
Ο κόσμος πάγωσε, το βλέμμα του Παπαδημητρίου πάγωσε, ο χρόνος πάγωσε, ο Χρυσοστόμου προσπάθησε αστειευόμενος να αποφορτίσει το κλίμα. Τελικά, αυστηρά μεν, ευγενικά δε οι ηθοποιοί διέκοψαν την παράσταση. "Σχεδόν κάθε μέρα σταματάμε, ιδιαίτερα σ’ αυτό το θέατρο που είναι τριπλάσιας χωρητικότητας. Είναι κάποιοι που δε λένε να κλείσουν τα κινητά τους" μου λέει με μια κούραση να διαφαίνεται στη φωνή και συνεχίζει: "Κάθε φορά, όταν ξεκινάμε, τονίζουμε πως, αν συμβεί κάτι τέτοιο, εμείς θα σταματήσουμε την παράσταση, γιατί αυτή η συμπεριφορά δείχνει πρώτα απ’ όλα ασέβεια προς τους άλλους θεατές".
Λίγο αργότερα μου περιγράφει πως φέτος σε μια τέτοια στιγμή και αφού παρακάλεσαν να μην ξανασυμβεί, ακούστηκε από το κοινό μια φωνή να λέει: "Εντάξει, παίξε τώρα". "Βγείτε έξω και ζητήστε να σας επιστραφεί το εισιτήριό σας" ήρθε η πληρωμένη απάντηση του ηθοποιού. "Υπάρχουν καφριλίκια πολλά –τσίχλες, κομπολόγια, κινητά– και τα ζούμε καθημερινά".
Η θεατρική παράσταση, ένα ιδιαίτερο θεατρικό της Βορειοϊρλανδής Marie Jones, όπου οι δύο πρωταγωνιστές "ντύνονται" 15 διαφορετικούς ρόλους, έχει σπάσει τα θεατρικά ταμεία σε Αθήνα και επαρχία για δεύτερη συνεχόμενη σεζόν. "
To γεγονός ότι το μεγαλύτερο ποσοστό του κόσμου φεύγει ευχαριστημένο συνέβαλε ώστε να διαφημιστεί η παράσταση από στόμα σε στόμα. Το word of mouth βοήθησε πολύ" σημειώνει πολύ προσεκτικά, αφού πρώτα έχει κοντοσταθεί σκεπτόμενος για κάμποση ώρα την απάντησή του. "Η επιτυχία της παράστασης πιστεύω πως βασίστηκε στο ότι την κάναμε γρήγορη, αστεία και με την ιστορία να σου μένει, να την κουβαλάς μαζί σου, να τη θυμάσαι και την επόμενη μέρα, ακόμα κι αν είσαι από εκείνους τους θεατές που δε τους άγγιξε το προσωπικό χιούμορ που έχουμε εντάξει σ’ αυτήν".
Πίσω από το αστείο και το καθημερινό, πίσω από αυτό που σε κάνει να γελάς μπορεί να κρύβεται κάτι πολύ θλιβερό, όπως είναι για την παράστασή μας ο θάνατος ενός παιδιού
"Θεωρούμε ότι τα blockbusters είναι ο ρεαλισμός, ενώ ουσιαστικά δεν πατάνε πουθενά. Κατατάσσονται όμως σε ένα είδος που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε. Μας είναι πια πολύ οικείο όλο αυτό, νομίζουμε πως έτσι λειτουργεί ο κόσμος" λέει σχολιάζοντας την κινηματογραφική μας καθημερινότητα. Το Do It Yourself, αν και είναι κάτι τελείως διαφορετικό, παίζει μ’ αυτή τη συνθήκη αντιστρέφοντας λίγο τους ρόλους: Mήπως τελικά η καθημερινότητά μας παίρνει τέτοια τροπή ακριβώς επειδή οικειοποιούμαστε αυτή τη μη πραγματικότητα; "Πίσω από το αστείο και το καθημερινό, πίσω από αυτό που σε κάνει να γελάς μπορεί να κρύβεται κάτι πολύ θλιβερό, όπως είναι για την παράστασή μας ο θάνατος ενός παιδιού" θα συνεχίσει μιλώντας για το θεατρικό έργο και ίσως –αν μου επιτρέπεται μια προσωπική παρατήρηση– και λίγο για την ίδια μας τη ζωή.

"Κάνω καμιά βόλτα, παίζω με το παιδί μου και βλέπω τους φίλους τα βράδια". Αυτός είναι ο τρόπος του βραβευμένου ηθοποιού για να χαλαρώνει. Ό,τι πιο απλό δηλαδή, θα συμπληρώσω, για να μου πει απολύτως φυσικά: "Ναι, ναι, εννοείται". "Είμαι και αρκετά τυχερός γιατί λόγω των ταινιών τα τελευταία δύο τρία χρόνια έχω ταξιδέψει πολύ στο εξωτερικό. Πρόσφατα, ας πούμε, ήμουν στο Βελιγράδι για ένα φεστιβάλ. Είναι κι αυτό μια μορφή αποσυμπίεσης".
Σε λίγες ημέρες θα πρωταγωνιστήσει στις Θεσμοφοριάζουσες του Αριστοφάνη στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου. Ακολουθούν τα γυρίσματα για τη νέα ταινία του Δημήτρη Μπαβέλλα – κι αυτά είναι μόνο δύο από τα καλλιτεχνικά projects στα οποία συμμετέχει.

"Δε μου αρέσει να διακρίνω στο βλέμμα του ηθοποιού κάποια πρόθεση πόζας. Θεωρώ ιδανικό να ταυτίζεται αυτό που κάνεις μ’ αυτό που νιώθεις, να υπάρχει μια ειλικρίνεια σε όλο αυτό" μου απαντάει όταν τον ρωτάω πόσο το βλέμμα είναι σημαντικό εργαλείο στη φαρέτρα του ηθοποιού. Ο λόγος που το κάνω είναι για να εκθειάσω αυτό το κομμάτι της υποκριτικής του, ιδιαίτερα στο Suntan. Ο Παπαδημητρίου όμως δείχνει να αποφεύγει και την παραμικρή υπόνοια κομπλιμέντου όπως ο διάβολος το λιβάνι. "Ένα επιτυχημένο βλέμμα είναι πολύ περισσότερο δουλειά του σκηνοθέτη παρά δική μου. Στο Suntan απλά νομίζω ότι η συγκυρία ήταν ευτυχής γενικά".
Προσπαθώ να βρίσκω μια ισορροπία ανάμεσα σ’ αυτό που θέλω να αισθάνομαι και σ’ αυτό που θέλω να προβάλλω προς τα έξω
Σε όλη τη διάρκεια της συνέντευξης έδειχνε άνετος, όσο όμως πλησιάζει η ώρα να ανέβει στο σανίδι φαίνεται πως το μυαλό του ξεστρατίζει. Δείχνει σαν να μην έχει χρόνο για άλλες κουβέντες, τώρα ήρθε η ώρα της δουλειάς. "Αυτή την περίοδο της ζωής μου δε μου αρέσουν οι υπερβολές. Προσπαθώ να βρίσκω μια ισορροπία ανάμεσα σ’ αυτό που θέλω να αισθάνομαι και σ’ αυτό που θέλω να προβάλλω προς τα έξω. Κάθεσαι να πιεις μια μπίρα και βλέπεις πια ανθρώπους δύο ειδών: μη εμπλεκόμενους και ανθρώπους που προσπαθούν περισσότερο από όσο χρειάζεται – όπως οι ποζεράδες του πληκτρολογίου που γράφουν κάτι και περιμένουν να δουν πόσα likes θα μαζέψουν".
Ο Μάκης Παπαδημητρίου, αυτός ο πολύ σημαντικός και βραβευμένος ηθοποιός της γενιάς του, δε δείχνει να μασάει τα λόγια του ούτε τα συναισθήματά του. Αντίθετα, μοιάζει να έχει καθαρή ματιά, να είναι ειλικρινής. Ένας πολύ ταλαντούχος και πολύ αυθεντικός άνθρωπος, δίχως καμία διάθεση για περιττές δημόσιες σχέσεις και επιφανειακές κουβέντες.
*Ο Μάκης Παπαδημητρίου εμφανίζεται στην παράσταση Θεσμοφοριάζουσες, στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου, στις 27 και 28 Ιουλίου στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr
Είναι βασισμένο σε αληθινά γεγονότα το Task με τον Mark Ruffalo;
Η σειρά Task του Max με πρωταγωνιστή τον Mark Ruffalo αφηγείται δύο ιστορίες που μπλέκουν τον κόσμο του FBI με την καθημερινότητα μιας οικογένειας, σε ένα θρίλερ βασισμένο σε αληθινά γεγονότα.
Γραφει Γιαννης ΜπελεσιωτηςΟ Michael Caine επιστρέφει στην υποκριτική στα 92 του -Σε ποια ταινία θα παίξει
Ο Michael Caine, ένας από τους πιο εμβληματικούς ηθοποιούς του βρετανικού σινεμά, βγαίνει από τη σύνταξη στα 92 του για να επιστρέψει σε ρόλο ενός σίκουελ.
Γραφει Παυλος ΚρουστηςΤην 4η σεζόν του Maestro ανακοίνωσε επίσημα ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης
Ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης επιβεβαίωσε με μια ανάρτηση στο Instagram ότι το Maestro συνεχίζεται για 4η σεζόν, δίνοντας μια φωτογραφία με τον τίτλο του πρώτου επεισοδίου.
Γραφει Τιμος ΣαλαμεςΤι λένε οι πρώτες κριτικές για τον Jeremy Allen White ως Bruce Springsteen
Κανενός οι βιογραφίες δεν είναι εύκολο πρότζεκτ προς αποτύπωση. Πόσω μάλλον όταν μιλάμε για εκείνη του The Boss που ζει, βασιλεύει και τον κόσμο συνεχίζει να κυριεύει με τη μουσική του.
Γραφει Ραφαελλα ΡαλληTOTE VS ΤΩΡΑ: Η νέα σειρά Τσουβέλα-Χαραλαμπούδη έχει trailer
Ο Αλέξανδρος Τσουβέλας και η Έλενα Χαραλαμπούδη ενώνουν τις δυνάμεις τους στο "TOTE VS ΤΩΡΑ", μια νέα κωμική σειρά του ΣΚΑΪ που φέρνει το παρελθόν απέναντι στο σήμερα με πολύ χιούμορ.
Γραφει Τιμος ΣαλαμεςΑυτή είναι η καλύτερη ερμηνεία του αιώνα και δεν πήρε Όσκαρ
Πόσο νόημα έχουν τα βραβεία; Αν κρίνουμε από τη νέα λίστα του The Ringer με τις 101 κορυφαίες ερμηνείες του 21ου αιώνα, μάλλον όχι και τόσο, αφού μόνο οι 13 κατόρθωσαν να αποσπάσουν αγαλματίδιο.
Γραφει Ραφαελλα Ραλλη