Η Tilda Swinton και η σχέση του Pasolini με την ποίηση
H τελετουργική περφόρμανς "Ενσαρκώνοντας τον Παζολίνι" θα παρουσιαστεί στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση από τις 11 έως και τις 16 Δεκεμβρίου.
"Ούτε εμείς οι ίδιοι δεν μπορούμε να περιγράψουμε αυτή τη δουλειά. Δεν είναι σίγουρα θέατρο. Μήπως είναι χορός; Ποίηση; Συναυλία; Ωστόσο νιώθω χαρούμενη που δεν ξέρω ακριβώς τί είναι και ευγνώμων θα έλεγα, που αυτό το έργο κινείται στη ζώνη του ανεξήγητου" δήλωσε στους δημοσιογράφους η βραβευμένη με Όσκαρ Βρετανίδα ηθοποιός Tilda Swinton για την ιδιαίτερη παράσταση-ζωντανή εγκατάσταση "Ενσαρκώνοντας τον Pasolini" ("Embodying Pasolini") που εμπνεύστηκαν μαζί με τον Γάλλο ιστορικό μόδας και επιμελητή Olivier Saillard και παρουσιάζουν στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση από τις 11 έως τις 16 Δεκεμβρίου, όπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Μια τελετουργική περφόρμανς, όπου η υψηλή μόδα συναντά την υψηλή τέχνη με πρωταγωνιστές κοστούμια από τις εμβληματικές ταινίες του μεγάλου αντικομφορμιστή κινηματογραφιστή, Pier Paolo Pasolini, που δολοφονήθηκε βάναυσα στα 53 του χρόνια, το 1975. Πρόκειται για μια συλλογή με περισσότερα από τριάντα κοστούμια και αντικείμενα, επεξεργασμένα με διάφορες πειραματικές τεχνικές της Arte Povera, που σχεδίαζε τις δεκαετίες του 1960 και του 1970 ο Danilo Donati και ετοίμαζε το ατελιέ Farani για τις ταινίες του Ιταλού σκηνοθέτη: από το βιβλικό, εμπνευσμένο από τα καφτάνια των Βεδουίνων και βαμμένο σμαραγδί κοστούμι του Ηρώδη στο "Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο" του 1964 έως το χειροποίητο απ' άκρη σ' άκρη και διακοσμημένο με φτερά και όστρακα κοστούμι και στέμμα που φορούσε ως Ιοκάστη η Silvana Mangano στον "Οιδίποδα Τύραννο" του 1967 και από εκεί στα ρούχα και τα αντικείμενα του εξωτικού "Χίλιες και μία νύχτες" (1974) και του σαρωτικού "Σαλό, 120 μέρες στα Σόδομα" (1975).

Η οσκαρική ηθοποιός τα βγάζει μέσα από ειδικές θήκες φύλαξης, αφαιρώντας τους τα προστατευτικά χαρτιά και αφηγείται την ιστορία τους, ψιθυρίζοντάς τους γλυκόλογα και δίνοντάς τους και πάλι ζωή, μέσα από το τρυφερό και αέρινο άγγιγμά της. Μια σύγχρονη ιεροτελεστία, ένα ιδιότυπο ντεφιλέ από τη σπουδαία ηθοποιό που αναδεικνύει την ποιητική διάσταση των δημιουργιών σε απόσταση σχεδόν αναπνοής από τους θεατές.
"Η ζωή ενός κινηματογραφικού κοστουμιού είναι πολύ εύθραυστη. Γιατί έχουν μόνο μια στιγμή διασημότητας και μετά πεθαίνουν. Αν είναι τυχερά θα έχουν μια δεύτερη ζωή, αλλιώς δεν ξαναβλέπουν το φως. Τα κοστούμια που χρησιμοποιούμε στην παράσταση και είναι πραγματικά "κοσμήματα' ήταν "κρυμμένα" σε ένα τεράστιο βεστιάριο στη Ρώμη. Όλη η διαδικασία ήταν σαν να ψάχναμε για χρυσό", παραδέχτηκε η Tilda Swinton.
Πρόκειται για την πέμπτη συνεργασία της Swinton και του αναγνωρισμένου ιστορικού μόδας Olivier Saillard. Η πρώτη τους σύμπραξη έγινε το 2012 στο Μουσείο της Μόδας του Παρισιού, Palais Galliera, με την ηθοποιό να "ενεργοποιεί" ενδύματα από τη συλλογή ιστορικών κοστουμιών του μουσείου: από βικτωριανές τουαλέτες και ναπολεόντειες στρατιωτικές στολές μέχρι κομμάτια από τους οίκους Chanel, Schiaparelli και Balenciaga.

"Δέκα χρόνια πριν, δεν ξέραμε ότι θα ήταν η αρχή μιας συνεργασίας που θα κρατούσε καιρό. 'Ηταν ένα όνειρο να συνεργαστώ με την Tilda. Και ενώ είναι μια πραγματική δουλειά, εμείς την αντιμετωπίζουμε σαν μία "καλοκαιρινή εργασία", ένα παιχνίδι. Είναι σαν να μπαίνουμε σε μία χρονοκάψουλα χαράς ανάμεσα σε ταινίες και υποχρεώσεις", ανέφερε ο Olivier Saillard.
Ο ίδιος, όπως είπε, πάντα ήθελε να αποδείξει στον κόσμο της μόδας ότι υπάρχει ποίηση πίσω από το ένδυμα. "Όταν μιλάμε για μόδα, θεωρούμε δεδομένο ότι μια βιομηχανία σε προτρέπει να αγοράσεις κάτι καινούριο. Εδώ πάμε να ανακαλύψουμε κάτι καινούριο σε κοστούμια παλιά, αλλά μνημειακά. Μας ενδιέφερε να αναδείξουμε την ποιητικότητα τους. Αυτό που κάνουμε εμείς δεν είναι μια έκθεση μόδας, ούτε και θεατρική παράσταση, κάτι το οποίο δεν θέλαμε εξαρχής. Μοιάζει με μια ζωντανή έκθεση. Προσωπικά είμαι εντυπωσιασμένος με τη δύναμη των ρούχων. Ο Donati έφτιαχνε σχεδόν αρχαϊκά κοστούμια, πολλές φορές ανεπεξέργαστα. Ενδιαφερόταν για το χρώμα, αν και οι πρώτες ταινίες του Pasolini ήταν ασπρόμαυρες" πρόσθεσε.
Τα κοστούμια που βλέπουμε στην περφόρμανς από μόνα τους αποτελούν συναρπαστικά έργα τέχνης, τα οποία ξανασυναντούν το κοινό -ως επί το πλείστον για πρώτη φορά μετά την κατασκευή τους. "Όταν έχεις να κάνεις με εμβληματικό σινεμά βλέπεις το σπουδαίο αποτύπωμα που έχει αφήσει πίσω του. Μπορεί να ακουστεί παράξενο, αλλά για εμάς όλη η διαδικασία είχε έναν χαρακτήρα παιχνιδιού. Ήταν σαν τα ίδια τα κοστούμια να μας μιλούσαν και να μας έλεγαν: "στην ταινία στεκόμουν έτσι, αλλά τώρα θέλω να κάνω κάτι διαφορετικό, να γυρίσω από την ανάποδη..". Ήταν σαν να είχαμε ένα διάλογο μαζί τους. Ο Donati ήταν μια ιδιοφυία και οι δημιουργίες του είναι "πραγματικά γλυπτά". Ακόμα μοιάζουν έτοιμες να "χορέψουν" και εμείς θέλαμε να τους δώσουμε την ευκαιρία να το κάνουν" σημείωσε η Βρετανίδα ηθοποιός.

Όπως ανέφεραν και οι δύο δημιουργοί στην περφόρμανς κυριαρχεί το στοιχείο του αυτοσχεδιασμού και η αίσθηση του ανολοκλήρωτου, γι' αυτό και καμία παράσταση δεν είναι ίδια με τις προηγούμενες. "Ακόμα ψάχνουμε για χρυσό και "ακούμε" τα κοστούμια. 'Αλλωστε αυτά είναι οι πραγματικοί πρωταγωνιστές. Θέλουμε οι κινήσεις μας να είναι ειλικρινείς και όχι επιτηδευμένες. Πρόκειται για μία ζωντανή, ευέλικτη και ανοιχτή σε ερμηνείες διαδικασία", επεσήμανε η Swinton τονίζοντας πως καθοριστικό ρόλο παίζει επίσης ο χώρος που φιλοξενείται κάθε φορά η περφόρμανς καθώς και η ενέργεια που λαμβάνουν από το κοινό.
Μιλώντας για τον Pasolini, είπε πως ξεκίνησε να τον παρακολουθεί απ' όταν ήταν μαθήτρια. "Θυμάμαι ένα ντοκιμαντέρ που είχε κάνει στους δρόμους της Ρώμης ρωτώντας τον κόσμο για το σεξ. Ήξερα, επίσης, την ποίησή του και στη συνέχεια ήρθα σε επαφή με το έργο του. Ήταν ένα ανελέητα ζωντανό και μοντέρνο πνεύμα, ένα πρότυπο αντίστασης, ένας ποιητής πάνω απ' όλα. Τον ενδιέφερε πάντα να αψηφά τον κίνδυνο γι' αυτό και το να γυρίσει το "Σαλό" ήταν μία κίνηση- καμικάζι".
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr
Αυτοί είναι οι σημαντικότεροι ηθοποιοί όλων των εποχών, σύμφωνα με τον Τιμοτέ Σαλαμέ
Σε μια γρήγορη συνέντευξη, ο Τιμοτέ Σαλαμέ μιλά για τους ηθοποιούς που θεωρεί πραγματικούς "GOAT", για τον αγαπημένο του villain στην οθόνη και για τη σχέση του με τον Leonardo DiCaprio.
Γραφει Νικη Κοντομηνα50 ταινίες σε 25 ημέρες στο χριστουγεννιάτικο κανάλι του Ertflix
Το χριστουγεννιάτικο κανάλι του Ertflix, ERTChristmas ανοίγει και πάλι τις πόρτες του για να μας προσφέρει τον τέλειο συνδυασμό: 50 ταινίες και απεριόριστη πρόσβαση από οποιαδήποτε οθόνη διαθέτεις.
Γραφει Ραφαελλα ΡαλληΤο ημερολόγιο της Pirelli για το 2026 αλλάζει τους κανόνες
Το ημερολόγιο Pirelli 2026 αφήνει πίσω του το παραδοσιακό glamour και επιστρέφει στη φύση, φέρνοντας στο προσκήνιο γυναίκες με ιστορία και εικόνες που μοιάζουν περισσότερο με ποίηση παρά με κλασική φωτογράφιση.
Το θρυλικό τραγούδι των Metallica που έχει ένα μεγάλο λάθος
Οι Metallica άφησαν ένα λάθος σε θρυλικό κομμάτι τους. Όχι από απροσεξία, αλλά γιατί τελικά πρόσθεσε ένταση, ατμόσφαιρα και χαρακτήρα στο τραγούδι.
Γραφει Τιμος ΣαλαμεςΌλες οι θεωρίες για το πού βρήκε το αμφιλεγόμενο υλικό για το ντοκιμαντέρ του P.Diddy
Το περίεργο της υπόθεσης είναι πως οι επίμαχες σκηνές στο ξενοδοχείο για τις οποίες γίνεται όλο το σούσουρο, καταγράφηκαν από κάμερα που, από ό,τι φαίνεται ο ίδιος ο Sean Combs είχε καλέσει στο δωμάτιο.
3 νέες σειρές και 2 ταινίες για binge αυτό το σαββατοκύριακο
Αυτό το διήμερο κυκλοφορούν δύο πολυσυζητημένες παραγωγές του κινηματογράφου, η κάθε μία για διαφορετικούς λόγους και 3 τηλεοπτικές που θα σου κρατήσουν άριστη παρέα προτού ξεκινήσουν οι γιορτινές έξοδοι.
Γραφει Ραφαελλα Ραλλη