Στη Στέγη "φτιάχνουν" το μέλλον της μόδας και του design

Μιλήσαμε με την Μαρία Παπαϊωάννου του British Council και τον Πρόδρομο Τσιαβό του Ιδρύματος Ωνάση για την ιδέα πίσω από τη διοργάνωση "Crafting the Future" και για τη σημασία του "don't recycle, repair and upcycle".

Γράφει: Χριστίνα Φαραζή 01 Φεβρουαρίου 2019

Η λαμπρότητα και η τεχνογνωσία της χειροτεχνίας συνδυάζεται με την καινοτομία και τις νέες τεχνολογίες που εφαρμόζονται στους χώρους της μόδας και του design, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στο ζήτημα της βιωσιμότητας. Παντρεύοντας την πίστη τους στο μέλλον, στην επιστήμη και στη μόδα στον βαθμό που αυτή ενώνεται με την καινοτομία και ανοίγει νέα πεδία εξερεύνησης, το Ίδρυμα Ωνάση και το British Council ενώνουν τις δυνάμεις τους. Διοργανώνουν στη Στέγη, το "Φτιάχνοντας το μέλλον της μόδας και του design" ή αλλιώς Crafting the Future.

Ένα διήμερο πρόγραμμα (σήμερα, 1η και 2 Φεβρουαρίου), που παρουσιάζει ομιλητές από όλο τον κόσμο και ακούει τις γνώμες διακεκριμένων επαγγελματιών. Θέτει τις σωστές ερωτήσεις και προωθεί δυνατές λύσεις, προσφέροντας συγχρόνως την ευκαιρία σε όλους –από επαγγελματίες έως φοιτητές– να ενημερωθούν για τις σύγχρονες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η βιομηχανία της μόδας.

Βασικό χαρακτηριστικό του προγράμματος είναι η σύνδεση διαφορετικών πολιτισμών με στόχο την απελευθέρωση δυνάμεων. Συγκεντρώνοντας τεχνογνωσία από τo Ηνωμένο Βασίλειο και άλλες χώρες, το "Crafting the Future” επιδιώκει να δημιουργήσει γόνιμο έδαφος για την ανταλλαγή εμπειρίας πάνω στην πρωτοπορία των βιώσιμων διαδικασιών, συνδέοντας τη γνώση ανθρώπων που καινοτομούν στον χώρο της μόδας.

Στη Στέγη "φτιάχνουν" το μέλλον της μόδας και του design

Η Μαρία Παπαϊωάννου (Arts Manager, British Council) και ο Πρόδρομος Τσιαβός (Υπεύθυνος Ψηφιακής Πολιτικής και Ανάπτυξης Ιδρύματος Ωνάση) μιλούν στο Esquire για την ιδέα πίσω από τη διοργάνωση και για τη σημασία του "don't recycle, repair and upcycle”.

Πώς θα εξηγούσατε σε κάποιον που δεν γνωρίζει πολλά, τον όρο sustainable fashion ή design;

Μαρία Παπαϊωάννου: Είναι η μόδα που είναι ηθική, σέβεται δηλαδή και το περιβάλλον και τον άνθρωπο.

Πρόδρομος Τσιαβός: Βιωσιμότητα θα πει να βλέπεις τη μόδα πέρα από το ρούχο και το αντικείμενο πέρα από το design. Δηλαδή από κάπου ήρθε αυτό που φοράς κάποιοι το έφτιαξαν και κάποια υλικά χρησιμοποιήθηκαν. Κι αυτό το ρούχο ή αντικείμενο δεν είναι κάτι που έχει απλά ένα χρηστικό ρόλο. Βιώσιμη μόδα είναι τελικά εκείνη που έχει διάρκεια και ζωή. Δεν είναι αναλώσιμη.

Βασίζεται δηλαδή στην ιδέα του upcycling, στο έτερον ήμισυ της ανακύκλωσης.

Π. Τσ.: Ακριβώς. Η δημιουργική ανακύκλωση είναι πιο αναγκαία από ποτέ. Ενώ το recycling έχει να κάνει με ρούχα και με πρώτες ύλες που προορίζονται για σκουπίδια, το upcycling έχει να κάνει με ένα προϊόν που αντί να το πετάξεις το αναζωογονείς, του δίνεις καινούργια ζωή και ταυτότητα. και του δίνεις μία περαιτέρω ταυτότητα και ζωή. Αυτό σημαίνει ότι σκέφτεσαι περισσότερο το αντικείμενο, τι είναι, πώς μπορεί να ζήσει κιι άλλο και να μην πεθάνει.

Μ. Π.: Γίνεσαι δηλαδή με τον τρόπο αυτό πιο σκεπτόμενος και ενεργός πολίτης και σίγουρα πιο δημιουργικός.

Πόσο καιρό δουλεύατε τη διοργάνωση του Crafting the Future;

Π. Τσ.: Κοντά δύο χρόνια.

Θα παρουσιάσετε δηλαδή μία δουλειά δύο ετών σε δύο ημέρες. Πώς προέκυψε η ιδέα;

Μ. Π.: Όταν πριν από δύο χρόνια διοργανώσαμε μία ομιλία και μία σειρά από workshops για τη βιωσιμότητα στη μόδα, που αποτελεί ένα από τα βασικά προγράμματα του British Council στην Ευρώπη και βασική προϋπόθεση στο design. Το πρόγραμμα πήγε πολύ καλά και συνειδητοποιήσαμε ότι υπάρχει μεγάλη ανάγκη στην Ελλάδα για περισσότερη γνώση γύρω από την έννοια της βιωσιμότητας στη μόδα και γενικότερα της βιωσιμότητας ως τρόπου ζωής: Πώς η βιωσιμότητα μπορεί να γίνει μέρος της καθημερινότητάς μας. Έτσι, μετά το τέλος του προγράμματος αποφασίσαμε ότι θέλουμε να το συνεχίσουμε, να το επεκτείνουμε και να βρούμε τρόπους και επαγγελματίες που τους ενδιαφέρει η βιωσιμότητα και ξεκινήσαμε συζητήσεις με το Ίδρυμα Ωνάση.

Ποιοι είναι οι βασικοί άξονες του διημέρου;

Π. Τσ.: Η σύνδεση διαφορετικών πολιτισμών, η ανάπτυξη δεξιοτήτων, η ανταλλαγή εμπειριών πάνω στην πρωτοπορία των βιώσιμων διαδικασιών, συνδέοντας τη γνώση ανθρώπων που καινοτομούν στον χώρο της μόδας. Στο πρόγραμμα έχουμε δύο λαμπρά παραδείγματα νέων Ελλήνων που ζουν αυτή τη στιγμή στην Βρετανία και ξεχωρίζουν:

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by stavros karelis (@stavroskarelis) on

Ο Σταύρος Καρέλης, που είναι Creative Consultant του Ιδρύματος Ωνάση, και ιδρυτής και Buying Director του Machine-A, ενός ανεξάρτητου concept store με σκοπό την προώθηση ταλαντούχων νέων σχεδιαστών, τους οποίους υποστηρίζει επίσης σε θέματα παραγωγής και τιμολόγησης και η Alice Potts. Είναι υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση και δημιουργεί κρυστάλλινα αξεσουάρ – έργα τέχνης από τον ιδρώτα που συγκεντρώνει από τα ρούχα και τα αξεσουάρ αθλητών και χορευτών.

Σκοπός μας λοιπόν είναι να φέρουμε κοντά την καινοτομία που ενέχει η δουλειά της Potts με την καινοτομία που υπάρχει αυτή τη στιγμή στο χώρο της μόδας και του diesign παγκοσμίως και να τις συνδυάσουμε με την χειροτεχνία. Εξάλλου, αν η Ελλάδα έχει κάτι να παρουσιάσει σήμερα είναι εξαιρετικά παραδείγματα στην πολιτιστική κληρονομιά και στην χειροτεχνία.

Μ. Π.: Μας ενδιαφέρει να παντρέψουμε τις καινοτομίες των νέων τεχνολογιών και του σύγχρονου design με την παράδοση και την χειροτεχνία. Να γνωρίσουν οι νέοι δημιουργοί τις πρώτες ύλες της παράδοσής μας.

Τι θα κερδίσει ένας νέος σχεδιαστής/καλλιτέχνης παρακολουθώντας το διήμερο πρόγραμμα του Crafting the Future;

Μ. Π.: Σίγουρα γνώσεις, δεξιότητες και έμπνευση.

Π. Τσ.: Θα περάσει καλά και θα γνωρίσει σημαντικούς ανθρώπους.

Η εξωστρέφεια των Ελλήνων σχεδιαστών/καλλιτεχνών είναι ένα ζήτημα που απασχολεί το Crafting the Future;

Μ. Π.: Βεβαίως, γι' αυτό και έχουμε ρίξει το βάρος μας να ενισχύσουμε την εξωστρέφεια τους μέσα από τη δημιουργία ενός δικτύου από ανθρώπους που τους απασχολεί πραγματικά η βιωσιμότητα στη μόδα και στο design. Γι' αυτό και έχουμε προσκαλέσει σχεδιαστές και καλλιτέχνες από άλλες χώρες της Ευρώπης, όχι μόνο από τη Βρετανία, για να γνωρίσουν την ελληνική δημιουργία και να γίνουν μέρος του προγράμματος Crafting the Future.

Π. Τσ.: Η στιγμή δεν θα μπορούσε να είναι καλύτερη, μιας και αυτή τη στιγμή στην Αθήνα και στην Ελλάδα γενικότερα, συμβαίνουν πολιτιστικά πράγματα και κατασκευάζονται προϊόντα που είναι εξαγώγιμα. Εξαγώγιμος μπορεί να είναι ακόμα και ένας ομιλητής που μπορεί να μοιραστεί την τεχνογνωσία του και να γίνει το τέλειο εξαγώγιμο παράδειγμα για το τι συμβαίνει σήμερα στην ελληνική σκηνή της μόδας και του design.

Να περιμένουμε του χρόνου το sequel του Crafting the Future;

Μ. Π.: Είναι στα άμεσα σχέδιά μας. Περιμένουμε να τελειώσει η φετινή διοργάνωση για να ξεκινήσει το brainstorming για την επόμενη.

Π. Τσ.: Ποτέ δεν αντιμετωπίσαμε το συγκεκριμένο πρότζεκτ ως one-off. Stay tuned, θα επανέλθουμε.


CRAFTING THE FUTURE

Επιμέλεια:
Αφροδίτη Παναγιωτάκου, Διευθύντρια Πολιτισμού Ιδρύματος Ωνάση
Μαρία Παπαϊωάννου, Arts Manager, British Council
Πρόδρομος Τσιαβός, Υπεύθυνος Ψηφιακής Πολιτικής και Ανάπτυξης Ιδρύματος Ωνάση
Orsola de Castro, Ιδρύτρια & Creative Director της πρωτοβουλίας Fashion Revolution

Crafting the future | Πρόγραμμα συνεδρίου

  • Παρασκευή 01.02 | 10:00 – 21:00
  • Στέγη Ιδρύματος Ωνάση | Μικρή Σκηνή

Η πρώτη ημέρα του προγράμματος είναι συνεδριακή και φέρνει κοντά διεθνώς αναγνωρισμένους ομιλητές και επαγγελματίες της εγχώριας αγοράς. Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να ενημερωθεί για τις σύγχρονες προκλήσεις, τις επιπτώσεις του fast fashion στην καθημερινότητα όλων μας και τις λύσεις που προτείνουν οι επαγγελματίες του χώρου της μόδας. Ανάμεσα στους κεντρικούς ομιλητές συγκαταλέγονται η Orsola de Castro (Ιδρύτρια & Διευθύντρια Δημιουργικού Τμήματος της Fashion Revolution), η Brigitte Stepputtis (Υπεύθυνη Υψηλής Ραπτικής στη Vivienne Westwood), ο Σταύρος Καρέλης (Creative Consultant του Ιδρύματος Ωνάση, Ιδρυτής και Buying Director του Machine-A), η Alice Potts (Υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση) και η Δήμητρα Κολοτούρα (Ιδρύτρια του Zeus + Dione).

Crafting the Future | Workshops

  • Σάββατο 02.02 | 12:30 – 21:00
  • Στέγη Ιδρύματος Ωνάση | Σε διάφορους χώρους της Στέγης

Η δεύτερη ημέρα του προγράμματος εστιάζει στην πρακτική κατάρτιση των συμμετεχόντων, παρουσιάζοντας μια σειρά από εργαστήρια που αφορούν θέματα ηθικής στην αλυσίδα εφοδιασμού, το upcycling και την κυκλική οικονομία στη μόδα. Με έμφαση στη χειροτεχνία ως όχημα προς την καινοτομία, το διήμερο πρόγραμμα θα κλείσει με ένα DiscoMAKE party. Εκεί, μικροί και μεγάλοι θα έχουν την ευκαιρία να φέρουν ρούχα που δεν χρησιμοποιούν πια και, με τη βοήθεια νεαρών σχεδιαστών, να τα μεταποιήσουν, επιμηκύνοντας τον χρόνο ζωής τους και συμβάλλοντας με αυτό τον τρόπο στη βιωσιμότητα.

Info: Στέγη Ιδρύματος Ωνάση: Συγγρού 107. Μικρή Σκηνή & σε διάφορους χώρους της Στέγης. 1 και 2 Φεβρουαρίου. Η είσοδος είναι δωρεάν. Απαραίτητη η προκράτηση θέσης μέσω Εventbrite.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Οι Behemoth, Testament και Prestilence έρχονται τον Ιούλιο στην Αθήνα

Στις 28 Ιουλίου, στο πλαίσιο του Release Athens 2024.

Όσα περιμένουμε από τη 2η σεζόν του Fallout

Η σειρά ήδη εδραίωσε τη θέση της ως μία από τις δημοφιλέστερες του Amazon Prime Video.

Γραφει Παυλος Κρουστης

10000 Ships, το μυστηριώδες spin-off του Game of Thrones που ακυρώθηκε στο παρά πέντε

Πέρα από τη σειρά του Jon Snow, μόλις μάθαμε για ένα ακόμη που δε βρήκε ποτέ τον δρόμο του για τη μικρή οθόνη.

Γραφει Παυλος Κρουστης

Η μίνι σειρά που πρέπει να δεις αν σου λείπει το Succession

Είναι στο Netflix και έχει μόνο 6 επεισόδια και πρωταγωνιστή τον Jeff Daniels. Ό,τι πρέπει δηλαδή για το σαββατοκύριακο.

Γραφει Παυλος Κρουστης

10 πικάντικες αλήθειες για τον Channing Tatum

Ο αμερικανός ηθοποιός κλείνει σήμερα 44 χρόνιας ζωής και εμείς βρίσκουμε άγνωστα στοιχεία για τη ζωή και την καριέρα του.

Γραφει Γιαννης Σπανος