Η Ματίνα Θρουμουλοπούλου γυρίζει πίσω τον χρόνο με τις φουτουριστικές της γραμματοσειρές

Η Dj, μουσικός και αρχιτέκτονας μας μιλά για την έκθεση "post-nostalgia: Το Design συναντά την ουτοπία" της Σχολής Βακαλό Art &Design, που ξεκινά την Πέμπτη, 21 Μαρτίου, στο Ρομάντσο.

Θα μπορούσες να φανταστείς τους στίχους του Άκη Πάνου να "συνομιλούν" με το ευρωπαϊκό design των 70s; Μήπως την ελληνική πραγματικότητα εκείνης της εποχής να καταγράφεται σε φουτουριστικές γραμματοσειρές που εξέφραζαν την προσμονή για ένα μέλλον που δεν ήρθε ποτέ; Η Ματίνα Θρουμουλοπούλου είδε στη στιχουργική κληρονομιά (1960-1990) του λαϊκού τραγουδοποιού το design να συναντά την ουτοπία.

"Τούτος ο τάφος δεν είναι τάφος είναι η σωτηρία του κόσμου και το δικαίωμα" ("Τούτος ο Τάφος"). "Για έλα κάθισε με μας εσύ που κάνεις χάζι για έλα κάθισε με μας εδώ που δε χαράζει να μάθεις τι είναι θάνατος και ποιος τον λογαριάζει". ("Για έλα κάθισε με μας"). Πρόκειται για δύο από τα δέκα συνολικά τμήματα στίχων του Άκη Πάνου, τα οποία έγραψε με φουτουριστικές γραμματοσειρές, τα τύπωσε και τα έκανε αφίσες. Μ' αυτές τις αφίσες συμμετέχει στην έκθεση "post-nostalgia: Το Design συναντά την ουτοπία", που διοργανώνει η Σχολή Βακαλό Art & Design και ξεκινά την Πέμπτη, 21 Μαρτίου, στο Ρομάντσο.

Η Ματίνα Θρουμουλοπούλου γυρίζει πίσω τον χρόνο με τις φουτουριστικές της γραμματοσειρές

Η ίδια εξηγεί: "Στη Βακαλό είχα κάνει πριν από δύο χρόνια μεταπτυχιακό στη γραφιστική. Δύο καθηγητές μού έκαναν πρόταση να λάβω μέρος στο ερευνητικό πρόγραμμα "post-nostalgia: Το Design συναντά την ουτοπία”, την πρώτη μεγάλης κλίμακας συστηματική έρευνα που διοργανώθηκε στην Ελλάδα, γύρω από την ιστορία και τη θεωρία των εφαρμοσμένων τεχνών. Είπα το "ναι” και δύο χρόνια μετά, παρουσιάζουμε με την μορφή έκθεσης το τελικό στάδιο του προγράμματος. Η θεματολογία αφορά το ευρωπαϊκό design της περιόδου 1950-1970, που είχε φουτουριστικό χαρακτήρα, καθώς ο κόσμος τότε ατένιζε το μέλλον με αισιοδοξία και προσμονούσε την τεχνολογία του μέλλοντος. Εγώ όμως αποφάσισα να αναστρέψω το θετικό πρόσημο, γιατί εκείνη την περίοδο στην Ελλάδα ένα μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού, τα λαϊκά κυρίως στρώματα, που ήταν ταλαιπωρημένα από πολέμους και εμφυλίους, ζούσαν μες στη φτώχεια". Ύστερα από παρότρυνση ενός καθηγητή της, που γνώριζε τη μουσική της ιδιότητα, της ήρθε η ιδέα να χρησιμοποιήσει τους στίχους του Άκη Πάνου.

Και εδώ ας κάνουμε μία μικρή παρένθεση.

ΜΑΤΙΝΑ ΘΡΟΥΜΟΥΛΟΠΟΥΛΟΥ

Η Ματίνα Θρουμουλοπούλου γεννήθηκε και μεγάλωσε στα Γιάννενα, όπου σπούδασε κλασικό βιολί και ήρθε στην Αθήνα για να σπουδάσει στη Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του ΕΜΠ. Η βασική δουλειά της δεν είναι αρχιτέκτονας ή γραφίστρια, όπως η ίδια αναφέρει, αλλά Dj, όπως επίσης τραγουδίστρια και παραγωγός. Στον μουσικό κόσμο, είναι γνωστή ως Matina Sous Peau. Ένα ψευδώνυμο που συνδυάζει την ελληνική φράση "μα τι να σου πω" με την γαλλική sous peau που σημαίνει "κάτω από το δέρμα". "Εκφράζει τις δύο πλευρές του χαρακτήρα μου, που δεν είναι δύο, αλλά τέλος πάντων: την χαβαλεδιάρικη και την πιο συναισθηματική και μελαγχολική", σημειώνει. Ως Matina Sous Peau κάνει διασκευές ("Μεταμορφώσεις" του Βλάση Μπονάτσου) και mashups (το "Reckoner" των Radiohead με το "Le Vent Nous Portera" των Noir Desin), που παντρεύουν το παλιό με το σύγχρονο, όπως επίσης και κομμάτια που σε πρώτη ανάγνωση είναι αταίριαστα.

Κλείνουμε την παρένθεση και επιστρέφουμε στην μετα-νοσταλγική έκθεση.

"Ο Άκης Πάνου μιλούσε με τους στίχους του για τον έρωτα, τη μοίρα, την κοινωνία. Εστίασα σε τραγούδια του που έθιγαν κοινωνικά ζητήματα εκείνης της εποχής και επέλεξα στίχους που τόνιζαν με τον πιο έντονο τρόπο την αντίθεση της δυσοίωνης ελληνικής πραγματικότητας και των φουτουριστικών ελπιδοφόρων γραμματοσειρών", υπογραμμίζει.

ΜΑΤΙΝΑ ΘΡΟΥΜΟΥΛΟΠΟΥΛΟΥ

Δεν πιστεύει ότι η νοσταλγία έχει γίνει μόδα τα τελευταία χρόνια στην τέχνη και δη στην ποπ κουλτούρα. "Τα χρόνια που μας διαμορφώνουν, όπως είναι οι παιδικές και εφηβικές ηλικίες ήταν, είναι και θα είναι πάντα σημείο αναφοράς. Ανέκαθεν απασχολούσαν την τέχνη. Απλά τώρα, η σύγχρονη γενιά έχει μεγαλύτερη αμεσότητα να τα προβάλει".

Πολυπράγμων και διαρκώς εν κινήσει, η 33χρονη Ματίνα βρίσκει την ισορροπία της όταν δεν βαριέται. Όταν δηλαδή τρέχει αρχιτεκτονικά και γραφιστικά πρότζεκτ, ανεβαίνει τα βράδια στα decks, τραγουδά σε κάποια μπάντα και φτιάχνει τα δικά της mashups. "Είμαι πολυσυλλεκτική. Το ξέρω ότι το παρακάνω. Κάποια στιγμή θα κουραστώ και θα σταματήσω. Σίγουρα όμως δεν θα περιοριστώ σε ένα πράγμα, αλλά σε δύο. Τώρα ποια δύο θα είναι αυτά, θα τα βρω όταν μεγαλώσω".

Ανακάλυψε περισσότερη Matina Sous Peau σε FacebookSoundcloudYoutubeInstagram.


post-nostalgia: Το Design συναντά την ουτοπία

ΕΚΘΕΣΗ POST-NOSTALGIA

Εκτός από την Ματίνα Θρουμουλοπούλου, στην έκθεση συμμετέχουν οι Ερμίνα Αποστολάκη, Ισιδώρα Αρβανίτη, Άννα Βόκαλη, Κωνσταντίνα Γιαννακοπούλου και Γιώργος Στρούζας, Joshua Yang, Δάφνη Καλά, Λευτέρης Καλονάρης, Μαριαλίζα Κάμπη, Μαρία Κουτούζη, Αγγέλα Μανδηλάρη, Μανώλης Μπαμπούνης, Βάσσω Παναγιωτοπούλου, Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος, Γιώργος Ραμαντάνης, Καρίνα Σαμπάνοβα και Δανάη Τζώτζου.

Διεύθυνση: Κωνσταντίνος Γουναρίδης. Ιδέα, εκτελεστική διεύθυνση: Γιώργος Σ. Βλάχος, Μίλτος Φραγκόπουλος. Συντονισμός, επίβλεψη: Βαγγέλης Γεωργακόπουλος, Μανώλης Ηλιάκης, Βασίλης Μαρματάκης. Σχεδιασμός έκθεσης: Μανώλης Ηλιάκης. Σχεδιασμός οπτικής ταυτότητας και εντύπων: Βασίλης Μαρματάκης. Επικοινωνία: Αργυρώ Δοξάκη. Προβολή, web media: Γιώργος Γεωργούλας, Εύη Καπέλη. Υποστήριξη κατασκευών: Γιάννης Σούρδης. Τεχνική υποστήριξη: Τριαντάφυλλος Βυνηρής, Χρήστος Γκόγκας, Βασίλης Στογιάννης.

Info: Εκθεσιακός χώρος Ρομάντσο (Αναξαγόρα 3-5, Αθήνα). Εγκαίνια: 21 Μαρτίου 2019, 20:00. Διάρκεια: 21 Μαρτίου - 3 Απριλίου 2019. Ώρες: Καθημερινά, 12:00-20:00

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Το μεγάλο ψέμα του Alfred Hitchcock

Υπάρχει κάτι που σχεδόν κανείς δεν έχει προσέξει στο θρυλικό Ψυχώ.

Γραφει Πωλινα Φραγκου

Lapse, ένα ταξίδι στο χωροχρόνο που 'ερμηνεύει' τη ζωή

Μένουν δύο ακόμη μέρες για να δεις την πρωτότυπη οπτικοακουστική εγκατάσταση του Σταύρου Γασπαράτου και του Lars Jan στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Γραφει Ραφαελλα Ραλλη

Το trailer του House of Hammer είναι ό,τι πιο άβολο είδαμε τελευταία

To Discovery Plus επιχειρεί να ρίξει φως στα σκοτεινά πάθη του Armie Hammer μέσα από ένα ντοκιμαντέρ τριών επεισοδίων.

Γραφει Ραφαελλα Ραλλη

5 'νόστιμες' ταινίες και σειρές για το καλοκαίρι

Πρόσφατες αξιοσημείωτες παραγωγές που δίνουν τον τόνο στη θερινή ραστώνη των σινεφίλ και γαστροφίλ.

Πρώτη ματιά στην πολυαναμενόμενη 5η σεζόν του Cobra Kai

Η 5η σεζόν έρχεται στο Netflix στις 9 Σεπτεμβρίου και εμείς έχουμε τις πρώτες φωτογραφίες.

Γραφει Ραφαελλα Ραλλη

Ένα βιβλίο για τον Max Verstappen

O James Gray καταφέρνει να φτιάξει την βιογραφία ενός 24χρονου νεαρού, κάτι που είναι απολύτως ενδεικτικό για τον αντίκτυπο που έχει η παρουσία του Max Verstappen στην Formula 1.

Γραφει TopGear