Πώς το streaming άλλαξε τον τρόπο που ακούμε μουσική

Ο τρόπος που η τεχνολογία και το Ίντερνετ έχουν αλλάξει τον τρόπο που ακούμε μουσική.

Λίγα χρόνια πριν, όχι πολλά, ένας καλλιτέχνης θα ανέβαινε στην κορυφή των charts κυκλοφορώντας το νέο του single σε CD ή σε βινύλιο και θα έμενε εκεί μέχρι να έρθει ένας άλλος καλλιτέχνης που θα κυκλοφορούσε ένα άλλο single σε CD ή σε βινύλιο και θα τον ξεπερνούσε σε πωλήσεις. Ο κόσμος θα αγόραζε το CD ή το βινύλιο και η δισκογραφική εταιρεία, ο δισκοπώλης και ο καλλιτέχνης θα κέρδιζαν χρήματα από αυτή την πώληση.

Φτάνοντας στο σήμερα, το αφήγημα έχει αλλάξει κατά πολύ. Μπορείς, όπου κι αν είσαι, ακόμα κι από το κινητό σου, να ακούς τα τραγούδια που θέλεις σε πάρα πολύ υψηλή ποιότητα. Το 2016 μάλιστα ήταν η χρονιά στην οποία η μουσική βιομηχανία έδρεψε για τα καλά τους καρπούς από τη στιγμή που το Ίντερνετ άρχισε να παίζει τόσο σημαντικό ρόλο στον τρόπο που ακούμε μουσική εδώ και 15 περίπου χρόνια. Τι σημαίνει αυτό; Σε παγκόσμιο επίπεδο τα δισκογραφικά labels είδαν άνοδο των digital εσόδων τους κατά 8,1% συγκριτικά με το πρώτο μισό του 2015. Παράλληλα, οι online stream υπηρεσίες είδαν τις εγγραφές τους να φτάνουν σε δυσθεώρητα ύψη – το Spotify αριθμεί 40 εκατ. εγγεγραμμένους χρήστες, το Αpple Μusic 20 εκατομμύρια.

Στις μέρες μας το streaming πλέον αποτελεί τη μεγαλύτερη πηγή εισοδήματος για μια δισκογραφική εταιρεία, αφού τα έσοδα από τα digital downloads και τις "κανονικές" πωλήσεις συνέχισαν να πέφτουν κατά 14% και 17% αντίστοιχα για ακόμα μία χρονιά. Οι δισκογραφικές το γνωρίζουν, έχουν πάρει τα μέτρα τους και επενδύουν εκεί. "Επενδύουμε πολύ περισσότερο σε digital υπηρεσίες και στον τρόπο που διανέμεται η πληροφορία online. Ο στόχος μας είναι οι Έλληνες music fans να αγκαλιάσουν τις streaming πλατφόρμες –Spotify, Apple, Amazon– και να μη βασίζονται τόσο στο YouTube, όπως κάνει η πλειονότητα αυτή τη στιγμή. Επίσης, η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι το streaming αποφέρει καλύτερα αποτελέσματα για τις εταιρείες με τα πιο "άμεσα” tracks που γίνονται επιτυχίες μέσω διαφημίσεων, ραδιοφώνου και απευθύνονται και σε ένα πιο νεανικό κοινό. Οι περισσότερες δισκογραφικές βασίζονται ακόμη σε πωλήσεις φυσικού προϊόντος και σε εισόδημα από τις live εμφανίσεις των καλλιτεχνών τους" εξηγεί η Άλεξ Παπασημακοπούλου, πρώην brand director του μουσικού τμήματος της Feelgood Entertainment.

Οι καλλιτέχνες δε μένουν αμέτοχοι και αποφασίζουν οι ίδιοι πώς θα διανείμουν τη μουσική τους. Πρόπερσι οι Kanye West, Drake, Beyoncé και άλλοι κυκλοφόρησαν αποκλειστικά τις δουλειές τους σε online πλατφόρμες, το Tidal και το Apple Music – το Spotify αρνείται (μέχρι στιγμής) να παίξει αυτό το παιχνίδι. Τι γίνεται όμως στην Ελλάδα; Πώς το streaming έχει αλλάξει τον τρόπο που ακούμε μουσική; "Στην Ελλάδα δεν έχει φτάσει στα επίπεδα της Βρετανίας ή των άλλων μεγάλων μουσικών αγορών όπου σε συνδυασμό με τις αυξανόμενες πωλήσεις βινυλίου καταγράφεται μια ουσιαστική δυναμική. Το πιο τρανταχτό παράδειγμα είναι αυτό που συμβαίνει με τον Ed Sheeran, που πέρυσι είχε εννιά τραγούδια στο βρετανικό Τop 10" συμπληρώνει η Άλεξ Παπασημακοπούλου.

Και όσον αφορά το μέλλον του; Από τη στιγμή που το streaming αυξήθηκε κατά 93% το 2015 συγκριτικά με όλα τα προηγούμενα χρόνια, φαίνεται να είναι το επικρατέστερο μέσο ακρόασης μουσικής. Αυτό που έχει ενδιαφέρον να δούμε είναι η σχέση που θα δημιουργήσει μεταξύ των fans και των καλλιτεχνών. Ήδη κάποιοι θεωρούν ότι η μουσική έχει γίνει πολύ αναλώσιμη, αφού το όριο για να ακούσουμε αυτό που θέλουμε βρίσκεται μόλις ένα "κλικ" μακριά.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Η αληθινή ιστορία πίσω από το Baby Reindeer

Η μίνι σειρά του Netflix ρίχνει φως στο ευαίσθητο θέμα του stalking μέσα από ένα μοναδικό πρίσμα.

Γραφει Παυλος Κρουστης

30 χρόνια από το θρυλικό His 'N' Hers των Pulp

Το πιο κομβικό άλμπουμ των σπουδαίων Βρετανών έχει σήμερα γενέθλια.

Η ζωή της Brigitte Macron γίνεται σειρά

Όλα όσα γνωρίζουμε μέχρι στιγμής.

Ένας θεός μόνο ξέρει γιατί δε θα δούμε το The Movie Critic, την 'τελευταία ταινία' του Quentin Tarantino

Φαίνεται πως ο διάσημος σκηνοθέτης άλλαξε γνώμη για την ταινία που σκόπευε να γυρίσει.

2 επικές ταινίες από τον Martin Scorsese με αγάπη

Όλα όσα περιμένουμε προσεχώς από τον σπουδαίο σκηνοθέτη.

To Oldboy γίνεται σειρά από τον Park Chan-wook

Ο δημιουργός της κορεατικής ταινίας του 2003 επανέρχεται με την τηλεοπτική εκδοχή της.

Γραφει Παυλος Κρουστης