Αποκλειστική συνέντευξη: Armin Van Buuren, The Dance Master

Ο ύμνος του In And Out Of Love είναι από εκείνα τα λίγα τραγούδια που θα χορεύουμε για μια ζωή. Ο σπουδαίος ολλανδός dj μίλησε στο Esquire Greece για αυτό και άλλα πολλά.

Τον συναντήσαμε 45 λεπτά προτού ανέβει στα decks του Primer Festival στο ΟΑΚΑ. O Armin Van Buuren είχε κάνει την πρωινή του γυμναστική, είχε φτάσει στην Αθήνα το απόγευμα και ένιωθε πανέτοιμος να παίξει μουσική και να πετάξει απευθείας για Ίμπιζα. Γενικά, ο "γεννημένος τελειομανής" –όπως δηλώνει– oλλανδός σούπερ σταρ της τρανς έχει πρόγραμμα. Κυριολεκτικά και μεταφορικά. 

>Μία από τις τελευταίες σου μεγάλες επιτυχίες είναι το Everything I Wanted. Τι σε έκανε να θέλεις να διασκευάσεις Billie Eilish;
Ήμουν στο στούντιο με τον παραγωγό μου τον Toby Jacob και τη Malou, μια Γερμανίδα τραγουδίστρια που τα πάει εξαιρετικά τελευταία, και μου ανέφερε ότι της αρέσει πολύ η Billie Eilish, η οποία αρέσει πολύ και σε εμένα. Όπως αποδείχθηκε, μπορούσε να τη μιμηθεί πολύ καλά, οπότε στην αρχή δουλέψαμε πάνω σε ένα άλλο κομμάτι, αλλά μετά σκέφτηκα ότι μπορούσαμε απλά να ηχογραφήσουμε τη φωνή της σαν να είναι η Billie, για να το χρησιμοποιώ κιόλας ως mashup για τα σετ μου.

Τελικά έγινε κανονική παραγωγή, το έβαζα ως teaser στις εμφανίσεις μου και οι φαν ζητούσαν να γίνει επίσημη κυκλοφορία. Μιλήσαμε, λοιπόν, με τον μάνατζερ της Billie και εντέλει εξασφαλίσαμε τη σχετική άδεια. Έτσι, κυκλοφόρησε, πάει πάρα πολύ καλά και είμαι πολύ χαρούμενος γι' αυτό.

>Πιστεύεις πως η μουσική έχει ημερομηνία λήξης; Μπορεί ένας ήχος ή ένα είδος να γίνει ξεπερασμένο, όσο εμβληματικό κι αν υπήρξε;
Θεωρώ πως τα πάντα αλλάζουν. Το μόνο πράγμα που παραμένει ίδιο είναι η αλλαγή, κλισέ αλλά ισχύει. Αν ακούσεις την ποπ μουσική αυτήν τη στιγμή, είναι διαφορετική σε σχέση με πριν από 40 χρόνια, το ίδιο ισχύει και για την τρανς· παραμένει μελωδική, ενεργητική, στα 138 bpm, αλλά ακούγεται πολύ πιο "σφιχτή", πιο "καθαρή" από το παρελθόν.

>Ποια προτιμάς; Την παλαιότερη ή τη νεότερη εκδοχή της μουσικής;
Έχουμε καλύτερα μέσα για να δημιουργούμε μουσική, οπότε κάποιοι ήχοι ακούγονται πιο "δεμένοι" τώρα. Ωστόσο, κάποια κομμάτια από το παρελθόν ακούγονται ακόμη πολύ ωραία. Άκου το Bohemian Rapsody των Queen ή το Dark Side of The Moon των Pink Floyd, αυτά τα άλμπουμ φτιάχτηκαν στα '70s και ακόμη, 50 χρόνια μετά, ηχούν τόσο καλά! Δεν επιβιώνουν όλες οι μουσικές στο τεστ του χρόνου, αλλά νομίζω πως αυτά τα κομμάτια είναι διαχρονικά επειδή έχουν τεράστιο αντίκτυπο.

>Αλήθεια, ποια είναι η ιστορία πίσω από το In and Out of Love;
Προσέγγισα τους εκπροσώπους της Sharon den Adel, γιατί είχε πει ότι την ενδιέφερε να κάνει κάτι μαζί μου, και της έδωσα ένα ντέμο με ένα τραγούδι που λεγόταν Wasted. Ήταν ορχηστρικό, για να μπορεί να γράψει κάποιος πάνω του. Μου έστειλε πίσω μία πρώτη ιδέα το 2008, όταν σχεδόν τελείωνα το άλμπουμ Imagine. Και αυτό ήταν πρόβλημα, γιατί ο δίσκος είχε ήδη ολοκληρωθεί και εγώ ήθελα το τραγούδι να συμπεριληφθεί σε αυτόν. Οπότε ήρθε γρήγορα στο σπίτι όπου έμενα εκείνη την περίοδο, στη σοφίτα ηχογραφήσαμε σωστά τα φωνητικά και φτιάξαμε ένα φουλ mix-down. Νομίζω ότι έπρεπε να τελειώσουμε το τραγούδι μέσα σε 3-4 ημέρες.

Ήταν το τελευταίο που προστέθηκε, η μεγαλύτερη επιτυχία του δίσκου, και η πρώτη φορά για εκείνη που συνεργάστηκε με κάποιον εκτός των Within Temptation – έκανε καταπληκτική δουλειά. Κάτι που θυμάμαι χαρακτηριστικά από την ηχογράφηση των φωνητικών είναι ότι δούλευε πολύ σκληρά για να ακούγονται τέλεια. Νομίζω πως είχε έρθει 11 το πρωί και έφυγε μετά το βραδινό, γιατί ήθελε να την επαναλάβουμε ξανά και ξανά. Εκείνη έγραψε και τους στίχους.

>Έχεις αισθανθεί ποτέ έτσι; Υπήρξε στιγμή που ξενέρωσες με τη μουσική; Και αν ναι, τι ήταν αυτό που σε έκανε να την ξαναερωτευθείς;
Στις αρχές του 2020 αισθάνθηκα πως ξενέρωσα με τη μουσική, γιατί δεν ήμουν ευχαριστημένος με τον εαυτό μου. Σκέφτηκα πολύ σοβαρά να παρατήσω τη δουλειά του dj, γιατί είχα κουραστεί από τις περιοδείες, από το ότι έλειπα συνέχεια από το σπίτι και από το στρες τού να δίνω πάντα τον καλύτερο εαυτό μου και πάντα να έχω νέα μουσική να παρουσιάσω. Οπότε αισθανόμουν ότι μου είχε τελειώσει αυτό. Ήταν η πρώτη φορά που επέτρεψα σε αυτήν τη σκέψη να μπει στο μυαλό μου και, παραδόξως, αυτό μου έδωσε ένα νέο είδος ελευθερίας: ότι δεν είμαι υποχρεωμένος να δουλεύω ως dj πια, οικονομικά είμαι ΟΚ, έχω ήδη καταφέρει τόσο πολλά στη ζωή μου, αλλά μετά επανήλθε η αγάπη μου για τη μουσική.

Armin Van Buuren

Και τη βρήκα πίσω από το πιάνο μου. Φτιάχνω ηλεκτρονική μουσική εδώ και 25 χρόνια, είναι σπουδαίο και ποτέ δεν θα σταματήσω. Ξέρεις, όταν γράφω ένα τραγούδι στο στούντιο, πάντα κάπως πρέπει να ταιριάζει στο σετ το δικό μου και των άλλων djs, ενώ όταν κάθομαι στο πιάνο αισθάνομαι ελεύθερος, έχω απευθείας σύνδεση με το μυαλό μου, τις νότες και τα αυτιά της συζύγου μου ή όποιου ακούει. Είναι ένα πανίσχυρο συναίσθημα, που με βοηθάει να ξαναερωτευθώ τη μουσική. Δεν νομίζω πια ότι πρόκειται ποτέ να τα παρατήσω, ίσως να τα ελαττώσω όλα και να προσπαθώ να ευχαριστιέμαι περισσότερο τις στιγμές. Είμαι πολύ ευγνώμων για όλη την επιτυχία που έχω εισπράξει, έχω περάσει και πάρα πολύ όμορφα στις περιοδείες. Θα είμαι εδώ για άλλα 25 χρόνια, μην ανησυχείς! (γέλια)

>Στις μέρες μας πάρα πολλοί αυτοαποκαλούνται djs και μουσικοί παραγωγοί επειδή έχουν εύκολη πρόσβαση στην τεχνολογία. Αυτό βοηθάει ή καταστρέφει τη μουσική σκηνή; 
Νομίζω ότι βοηθάει. Αν υπάρχει άλλος Μότσαρτ ή Μπετόβεν εκεί έξω, θα τον βρούμε πιο γρήγορα, γιατί έχει εύκολη πρόσβαση σε DAW (λογισμικό παραγωγής μουσικής). Είναι "αστείο" το πόσο πολύς κόσμος φτιάχνει μουσική, η ποιότητά της είναι καλή, αλλά τίποτα δεν ξεχωρίζει πραγματικά. Είναι δύσκολο στην παρούσα φάση, είναι περίεργοι οι καιροί. Οι πλατφόρμες πλημμυρίζουν μουσική και αυτό είναι αρνητικό, γιατί ο κόσμος δεν ξέρει πια πού να εστιάσει εξαιτίας της υπερβολικής προσφοράς. Αυτό, ναι, είναι πρόβλημα.

Armin Van Buuren

>Είναι η τεχνητή νοημοσύνη ο κακός εχθρός που θα μας αντικαταστήσει όλους;
Θα μπορούσε, αλλά δεν είμαι τόσο φοβισμένος αυτήν τη στιγμή. Εννοώ πως είχαμε φοβηθεί πολύ με τα κομπιουτεράκια στα '70s. Ο κόσμος έλεγε πως τα παιδιά δεν θα μπορούν να κάνουν πράξεις γιατί θα χρησιμοποιούν το κομπιουτεράκι, αλλά αυτό δεν συνέβη. Οπότε για την τεχνητή νοημοσύνη αυτήν τη στιγμή δεν ανησυχώ πολύ, τη χρησιμοποιώ για μένα, για τη σύνθεση, την παραγωγή μουσικής και τη δημιουργία στίχων, αλλά το μέλλον θα δείξει τι πραγματικά θα συμβεί.

Πολλά πράγματα θα αλλάξουν εξαιτίας της, αλλά στο τέλος της ημέρας ο κόσμος είναι που πρέπει να του αρέσει αυτό που φτιάχνει η τεχνητή ή η ανθρώπινη νοημοσύνη. Νομίζω ότι δεν υπάρχει τίποτα ισχυρότερο από το να βλέπεις έναν άνθρωπο στη σκηνή να παίζει πιάνο ή να τραγουδά. Είναι διαφορετικό, υπάρχει συναισθηματική σύνδεση που δεν μπορεί να επιτευχθεί με την τεχνητή νοημοσύνη. Δε μπορεί να αντικαταστήσει τον ανθρώπινο παράγοντα, μπορεί να τον πλησιάσει, και μάλιστα πάρα πολύ, αλλά δεν πρόκειται ποτέ να το κάνει στο 100%, ειδικά στις live εμφανίσεις.

>Ποιος αποφασίζει ποιο τραγούδι θα γίνει επιτυχία σήμερα; Κάποτε ήταν το ραδιόφωνο, αλλά, με τους περισσότερους σταθμούς να ακολουθούν αυστηρές λίστες, αναρωτιέμαι αν αυτό ισχύει ακόμη.
Πολύ καλή ερώτηση. Παλιά, όταν είχες έναν επιτυχημένο δίσκο, ήταν στο Νο 1 του top-40 και μιλούσαν όλοι για αυτό. Ενώ τώρα, αν κοιτάξεις στο chart του Spotify, σε αυτό του YouTube, ενός ραδιοφώνου ή του TikTok και του Shazam, υπάρχουν διαφορετικά Νο 1 κομμάτια παντού. Δεν ξέρω αν αυτό είναι κακό. Σίγουρα σημαίνει ότι υπάρχει αγορά για όλους και αυτό είναι καλό. Τα στατιστικά, μάλιστα, δείχνουν ότι ο κόσμος ενδιαφέρεται να ακούσει μουσική περισσότερο από ποτέ και το βρίσκω φανταστικό ως συνθήκη.

Armin Van Buuren

>Ποιο είναι το σπουδαιότερο μάθημα που έχεις πάρει σε αυτά τα 22 χρόνια καριέρας; 
Είναι ότι ο κόσμος είναι πάντα εξυπνότερος από εμένα και πως πάντα πρέπει να προσπαθείς να είσαι αυθεντικός. H επιτυχία δεν έχει να κάνει τόσο με την τύχη, γιατί η τύχη είναι σπουδαία, αλλά για μία μέρα. Νομίζω πως η μεγαλύτερη επιβράβευση έρχεται όταν παίζεις μουσική και βλέπεις από κάτω το πλήθος κόσμου που τρελαίνεται, αυτό είναι κάτι που ακόμη δεν μπορώ να συνηθίσω. Είναι τρομερά εθιστικό και υπέροχο, και ο λόγος για τον οποίο τα κάνω όλα. Είναι ένας λόγος για να ζω και να συνεχίζω τη σκληρή δουλειά.


Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

Αυτή είναι η νέα ταινία στην οποία πρωταγωνιστεί ο Πάνος Βλάχος - Οι πρώτες εικόνες

Μετά τη μεταφορά στη μεγάλη οθόνη του διάσημου μυθιστορήματος του Νίκου Καζαντζάκη, "Καπετάν Μιχάλης", ο Κώστας Χαραλάμπους επιστρέφει με μία νέα συναρπαστική ταινία. Τα γυρίσματα ξεκίνησαν την προηγούμενη εβδομάδα.

Γραφει Ραφαελλα Ραλλη

Ποια 'κλασική' ταινία των '00s μόλις επανήλθε με σίκουελ

Η Disney επαναφέρει με μόλικη δόση νοσταλγίας επαναφέρει αγαπημένη κομεντί, στην οποία οι κεντρικοί χαρακτήρες αλλάζουν ζωή, με κωμικοτραγικά αποτελέσματα. Η συνέχεια που μόλις κυκλοφόρησε στο Disney+ συνεχίζει την ιστορία τους χρόνια αργότερα.

Ένα νέο, υπέροχο θέατρο άνοιξε μόλις στην Κυψέλη

Στην καρδιά της Κυψέλης, στη γωνία Θάσου & Δροσοπούλου, το Θέατρο ΦΙΛΙΠ άνοιξε τις πύλες του ως νέος χώρος πολιτισμού, δημιουργίας και τέχνης. Ήδη για τη θεατρική σεζόν 2025-6 έχει προγραμματίσει τρεις πολύ ενδιαφέρουσες παραστάσεις.

Ο Luke Evans και η Vialina Lemann στο νέο Esquire

Η χειμερινή έκδοση του Esquire Greece κυκλοφορεί το Σάββατο 15 Νοεμβρίου 2025, μαζί με την εφημερίδα Κεφάλαιο.

Οι ταινίες που έσωσαν την καριέρα του Gary Oldman

Στις αρχές των 2000s, ο Gary Oldman βρέθηκε αντιμέτωπος με προσωπικές και επαγγελματικές προκλήσεις, αλλά κατάφερε να ξαναβρεί τη σταθερότητα και τον έλεγχο της ζωής του.

Γραφει Τιμος Σαλαμες