Μπρούκλιν, 1975: Στις πρώτες μέρες του hip hop

Ένα ταξίδι στο νεοϋορκέζικο underground τότε που το σκρατσάρισμα δεν ήταν cool.

Γράφει: Γιώργος Ρομπόλας 22 Μαρτίου 2019

Όταν σκαλίζει κανείς την ιστορία του hip hop και βρίσκεται στις πρώτες σελίδες του ιδιώματος πέφτει πάντα, με μαθηματική ακρίβεια, πάνω σε δύο ονόματα : Grandmaster Flash και Africa Bambaataa. Δύο μουσικοί από το Νότιο Μπρονξ που ξεκίνησαν να παίζουν hip hop πολύ πριν γίνει cool - ή αλλιώς οι προπάτορες του genre που άλλαξε τη μουσική βιομηχανία χωρίς αρχικά να το περιμένει κανείς. Για μισό λεπτό όμως, τι έχει να πει για όλα αυτά το Μπρούκλιν;

Κι όμως το DJing φαίνεται ότι ξεκίνησε από τα gay clubs της Νέας Υόρκης

"Άθλιο, σχεδόν παρωδία. Δεν δείχνει σεβασμό" δηλώνει, εκνευρισμένος, στο ιταλικό Esquire o Fantasia Chips όταν τον ρωτούν για την σειρά The Get Down. Μπορεί η δήλωσή του να ακούγεται υπερβολική, ο Chips όμως ξέρει τα πράγματα από πρώτο χέρι. Ήταν ενεργός στα πρώτα χρόνια της φάσης, ανάμεσα στο 1975 και 1980, τότε που η disco ζούσε τις μεγάλες της στιγμές και το hip hop μόλις εμφανιζόταν. Σε αντίθεση με τους πολύ πιο διάσημους συναδέλφους του, όμως, εκείνος ήταν από το Μπρούκλιν.

Σήμερα, πολλά χρόνια μετά τις απαρχές του genre, οι ειδικοί κάνουν λόγο για έναν τύπο χαμένο στην αχλή του μύθου: ο Grandmaster Flowers, γέννημα θρέμμα του Μπρούκλιν, που έφυγε από υπερβολική δόση στις αρχές των 90s, ξεσήκωνε τη δεκαετία του 1970 τον κόσμο στα clubs και τα block parties της εποχής. Δυστυχώς δεν πρόλαβε το ίντερνετ, η ιστορία του δεν καταγράφηκε ποτέ, δεν υπάρχουν δικές του συνεντεύξεις. Κι όμως ακόμη και το 2019 η φήμη του συνεχίζει να μεταφέρεται από στόμα σε στόμα.

Ποιος όμως ήταν, τελικά, ο πρώτος DJ που προετοίμασε το έδαφος για την μουσική πλημμύρα που θα γνώριζε ο πλανήτης τα επόμενα χρόνια. "Βάλαμε όλοι το μικρό μας λιθαράκι σε μία κουλτούρα που συνεχίζει το ταξίδι της. Οι βάσεις όμως του hip hop είχαν μπει πολύ καιρό πριν από εμάς" λέει ο Ron Plummer από το Μπρούκλιν, πιο γνωστός ως DJ Plummer, νικητής του διαγωνισμού για τον καλύτερο DJ της Νέας Υόρκης το 1975.

Μπρούκλιν, 1975: Στις πρώτες μέρες του hip hop
O Ron Plummer, πιο γνωστός ως DJ Plummer, στα decks.

Μάλιστα, όπως όλα δείχνουν, οι σπόροι μπορεί να είχαν φυτευτεί για πρώτη φορά σε ένα μέρος που δύσκολα θα μπορούσε να φανταστεί κανείς, ιδιαίτερα αν αναλογιστεί ότι δεν είναι λίγες οι εκδηλώσεις ομοφοβίας και υπερβολικής macho συμπεριφοράς που έχουν λερώσει κατά καιρούς την σκηνή: το DJing φαίνεται ότι ξεκίνησε από τα gay clubs της Νέας Υόρκης.

Από εκεί παρέλαβε την σκυτάλη ο ιταλικής καταγωγής Francis Grasso, επίσης κάτοικος Μπρούκλιν, ο οποίος όμως την τελειοποίησε. Πολλές από τις σημερινές τεχνικές ανήκουν σε εκείνον, όπως για παράδειγμα το ότι ήταν ο πρώτος που χρησιμοποίησε ακουστικά στα decks. Από το 1969 και για δύο χρόνια υπήρξε ο βασιλιάς της πίστας, το 1971 όμως το διάσημο club Sanctuary, όπου εμφανιζόταν, έκλεισε ξαφνικά. Ο λόγος; Οι κακές γλώσσες λένε ότι το γεγονός πως οι πελάτες συνήθιζαν να κάνουν σεξ σε κοινή θέα δεν βοήθησε καθόλου. Άλλωστε όλη αυτή η ελευθεριότητα έδινε άπειρη τροφή στα κουτσομπολίστικα έντυπα της εποχής.

DJ Νέα Υόρκη Francis Grasso
Κάποιοι ειδικοί θεωρούν τον Ιταλοαμερικανό Francis Grasso τον πρώτο άνθρωπο που εδραίωσε το DJing. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, πολλές από τις γνωστές τεχνικές ανήκουν σε αυτόν.

Στον Ιταλοαμερικάνο, ο οποίος κατάφερε να κάνει το DJing cool στα μάτια των κατοίκων της πόλης, χρωστούν πολλά εκατοντάδες Νεοϋορκέζοι μουσικοί, ανάμεσά τους και οι DJ Plummer, o Fantasia Chips, o Grandmaster Flowers. Ο τελευταίος, μάλιστα, υπήρξε ένας από τους πρώτους mobile DJ. Τι είναι αυτό; Ένας τύπος που κουβαλά τον μουσικό του εξοπλισμό από μέρος σε μέρος, αποτελώντας από μόνος του ένα κινούμενο club. Αν ήθελες να στήσεις μια γιορτή στον δρόμο εκείνη την εποχή, με τα φώτα του δρόμου για φωτορυθμικά κι εκατοντάδες ανθρώπους να χορεύουν ξέφρενα στα πεζοδρόμια, ήταν άνθρωπός σου.


Έτσι, μοιραία, ο κόσμος που έμενε έξω από τα clubs άρχισε να στήνει αυτό που αργότερα θα ονομαζόταν hip hop.


Στα τέλη των 70s το πάρτι δεν σταματούσε ποτέ στο Μεγάλο Μήλο. Εκτός, όμως, από τα περιβόητα block parties, μεγάλο ρόλο σε αυτό έπαιζαν και τα clubs της εποχής που γνώριζαν άνθιση. Απλά στα πρώτα μπορούσε να παρευρεθεί ο οποιοσδήποτε (ακόμα και ξυπόλητοι, πάμπτωχοι πιτσιρικάδες) ενώ τα δεύτερα το dress code ήταν προαπαιτούμενο. "Στα block party παίζαμε περισσότερο funk ενώ στα clubs περισσότερο R&B" λέει στο ιταλικό Esquire, o Chips.

Έτσι, μοιραία, ο κόσμος που έμενε έξω από τα clubs άρχισε να στήνει αυτό που αργότερα θα ονομαζόταν hip hop· μία κουλτούρα του δρόμου δηλαδή, με πολλές διαφορετικές εκφάνσεις, όπου ο νέος κόσμος που την ακολουθούσε προσπαθούσε να εκφραστεί μέσα από τον υγιή ανταγωνισμό σε ρίμες, break dance και graffiti.

To Μπρούκλιν, που πάντα φιλοξενούσε μεγάλο ποσοστό κόσμου από την Καραϊβική, ανθρώπων δηλαδή που είχαν στο αίμα τους τον χορό αλλά και τις υπαίθριες κοινωνικές εκδηλώσεις, αποτέλεσε το ιδανικό χωνευτήρι για να αναπτυχθεί το hip hop. Φυσικά, οι απόψεις ακόμα διίστανται για το ποιος το έκανε πρώτος, στο Μπρούκλιν όμως οι ντόπιοι ακόμα θεωρούν τους εαυτούς τους πρωτοπόρους.

Μπρούκλιν DJ block party
Τα block parties ήταν πολύ συνηθισμένα στα 70s κι ιδιαίτερα στη Νέα Υόρκη.

Από τη μία ήταν η κυριλέ κατάσταση, η disco των clubs που και κατάφερε να κυριαρχήσει για κάποια χρόνια στην παγκόσμια μουσική (η ταινία Πυρετός το Σαββατόβραδο του 1977 έπαιξε σίγουρα τον ρόλο της) κι από την άλλη η street culture, η hip hop φάση που μεταμορφώθηκε από τέχνη του δρόμου στην πιο κερδοφόρα επιχείρηση της μουσικής βιομηχανίας σήμερα.

Όπως καταλαβαίνεις το DJing θεωρείται βασικό εργαλείο και για τις δύο και το Μπρούκλιν, όχι άδικα, το μέρος που το γέννησε. Η κοιτίδα, με άλλα λόγια, των ανθρώπων που ως μεταμοντέρνοι μαέστροι μεγαλουργούν πίσω από τα decks.

Από: Esquire IT

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Περισσoτερα για Tv

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ

Woodstock 50: Αυτό είναι το τελικό line up

Η παλιά φρουρά θα υποδεχθεί τη νέα στο επετειακό φεστιβάλ.

Η κληρονομιά του Scott Walker

Αποχαιρετώντας τον καλλιτέχνη που πέρασε από την ποπ στο αβάν γκαρντ, που συγκίνησε τον Bowie και επηρέασε τρεις γενιές μουσικών.