Η παράξενη μουσική ιδιοφυΐα της Hildur Gudnadottir

Η 37χρονη Ισλανδή έχει ήδη στο βιογραφικό δύο πολύ επιτυχημένα soundtracks: Αυτά των Chernobyl και Joker.

Γράφει: Γιώργος Ρομπόλας 08 Οκτωβρίου 2019

Σε περίπτωση που θες να πας κόντρα στην παράδοση των τηλεοπτικών και κινηματογραφικών soundtracks -τα μεγαλειώδη έγχορδα, τα βροντερά κρουστά και τις ουράνιες χορωδίες- ίσως ο χειρότερος τρόπος να το κάνεις είναι πάνω σε έναν πυρηνικό αντιδραστήρα. Κι όμως, για τις ανάγκες του Chernobyl, της μίνι σειράς του ΗΒΟ που προκάλεσε όσο καμία άλλη τους τελευταίους μήνες το ενδιαφέρον του κοινού και των κριτικών, ήταν ακριβώς αυτό που έκανε η 37χρονη συνθέτης από την Ισλανδία, Hildur Guðnadóttir.

"Η μουσική είναι μία καθαρά "φυσική” εμπειρία, και έχω την ανάγκη να καταλάβω τα πράγματα στη φυσικούς τους διάσταση έτσι ώστε να μπορέσω να δημιουργήσω μία μουσική αφήγηση για αυτά" δηλώνει η Guðnadóttir, η οποία ζει στο Βερολίνο με τον εφτάχρονο γιο της. "Για αυτό πήγα στο εργοστάσιο που γυριζόταν η σειρά (σ.σ: στη Λιθουανία) μαζί με τον μουσικό μου παραγωγό κι έναν εξειδικευμένο ηχολήπτη για field recordings, όπου περάσαμε άπειρες ώρες ηχογραφώντας φυσικούς ήχους και ακούγοντας τον θόρυβο από τις μηχανές και τους αντιδραστήρες. Δημιούργησα το soundtrack μέσα από χιλιάδες ήχους. Δεν ακούγεται ούτε ένα όργανο κατά τη διάρκεια της σειράς".

Το αχανές, στοιχειωμένο ηχοτοπίο που δημιούργησε υπήρξε ένα βασικό στοιχείο για την ατμόσφαιρα του Chernobyl, του docuseries που καταγράφει τα τραγικά γεγονότα γύρω από την πυρηνική καταστροφή του 1986 στη Σοβιετική Ένωση. Μάλιστα η εξαιρετική δουλεία που έκανε την έφερε μέχρι το Βραβείο EMMY τον περασμένο μήνα και λίγο πιο πριν, τον Ιούλιο, την έχρισε μέλος της Academy of Motion Picture Arts and Sciences (σ.σ: Ακαδημία των Όσκαρ).

Η βιομηχανία της μουσικής, όπως εκείνη παραδέχεται, ήταν πάντοτε "τρομερά ανδροκρατούμενη", όμως "σίγουρα υπάρχει μία αλλαγή που ήδη συντελείται". Ακόμα και το γεγονός ότι ένα soundtrack κατασκευασμένο από μηχανικούς ήχους φτάνει να κατακτήσει βραβεία και να λάβει επαίνους, είναι από μόνο του μία απόδειξη αυτής της αλλαγής. "Πιστεύω ότι αφού οι άνθρωποι που εργάζονται στη βιομηχανία αποτελούν μία πολύ ετερογενή ομάδα, είναι φυσικό και οι μουσικές αφηγήσεις να εμφανίζουν ποικιλομορφία" τονίζει. "Αυτό είναι κάτι για το οποίο σίγουρα αξίζει να γιορτάσουμε".


Αποφάσισε για το Joker να συνθέσει κάτι που τον πρώτο ρόλο έχει μία κλασική ορχήστρα οργάνων, αν και όπως ήταν αναμενόμενο πρωτοτύπησε ξανά.


Κάποιες φορές ένα project, σύμφωνα με την Guðnadóttir, απαιτεί μία πολύ πιο παραδοσιακή προσέγγιση. Την ίδια εποχή που εργαζόταν για το Chernobyl, δούλευε παράλληλα και για το soundtrack του Joker του Todd Phillips, την ταινία που σπάει τα ταμεία αφηγούμενη το origin story του θρυλικού villain. Για εκείνη το φιλμ είναι μία "κλασική αφήγηση χαρακτήρα που δεν θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά" και μία πολύ καλή ευκαιρία να αφήσει τον εαυτό της λίγο πιο ελεύθερο. Έτσι, αποφάσισε για το Joker να συνθέσει κάτι που τον πρώτο ρόλο έχει μία κλασική ορχήστρα οργάνων, αν και όπως ήταν αναμενόμενο πρωτοτύπησε ξανά. Αυτήν την φορά ως προς τη διαδικασία. 

Η παράξενη μουσική ιδιοφυΐα της Hildur Gudnadottir

"Ο Todd μου έστειλε το σενάριο μόλις το τελείωσε και μου ζήτησε να του απαντήσω μουσικά κατευθείαν. Έτσι έγραψα τη μουσική απλά και μόνο από την αίσθηση που μου έδωσε το σενάριο, πλάθοντας τον ήχο και τον ρυθμό της αφήγησης στο μυαλό μου. Έβγαλε πολύ νόημα από όσα συνέθεσα και κατέληξε, νομίζω, να γυρίζει πολλές σκηνές έχοντας τη μουσική μου ως οδηγό. Αυτό ήταν πραγματικά υπέροχο γιατί η μουσική και η ταινία "μεγάλωσαν" μαζί σα να είναι μία οντότητα".


"Τα καλοκαίρια έρχονταν πούλμαν γεμάτα τουρίστες κι εμείς τους οδηγούσαμε σε αυτό το θεματικό πάρκο όπου υπήρχαν σπηλιές, μέσα στις οποίες τους τραγουδούσα και τους σέρβιρα κρέας καρχαρία".


Το Joker είναι το δεύτερο soundtrack πάνω στο οποίο δουλεύει με πρωταγωνιστή τον Joaquin Phoenix· το 2018, συνέθεσε τη μουσική για το Mary Magdalene του Garth Davis, όπου ο Phoenix υποδύθηκε τον Ιησού. "Δεν τον έχω δει από κοντά πολλές φορές" λέει, για να συνεχίσει: "Αν κι έχω περάσει περισσότερες ώρες μαζί, σε ένα δωμάτιο μπροστά από μία οθόνη, από ότι έχω περάσει με οποιονδήποτε άλλο. Είναι δύσκολο να κουβεντιάσεις μαζί του όταν βρίσκεται στη διαδικασία που ενσαρκώνει τον χαρακτήρα, γιατί πραγματικά απορροφάται τελείως από τον ρόλο του. Πηγαίνει βαθιά, πολύ βαθιά. Εννοώ τόσο βαθιά που μπορείς κι εσύ όταν τον παρακολουθείς να το βιώσεις".

Λίγο αργότερα, προσθέτει: "Είναι σα να έχω βρει τελείως τυχαία τον ηθοποιό με τον οποίο θα δουλεύω συνέχεια μαζί. Και η αλήθεια είναι ότι, αν έπρεπε να διαλέξω έναν, τότε σίγουρα ο Joaquin είναι μία εξαιρετική επιλογή ".

Η Guðnadóttir έχει ερμηνεύσει solos για τσέλο σε άλλα soundtracks - στο Revenant του Alejandro G Iñárritu, στο Sicario και το Arrival του Denis Villeneuve- ένα όργανο στο οποίο εκπαιδεύεται από τότε που ήταν πέντε χρονών. "Η μητέρα μου ήταν τραγουδίστρια της όπερας κι ο πατέρας μου επαγγελματίας μουσικός στο κλαρινέτο, συνθέτης και μαέστρος. Υπήρχαν πολλοί μουσικοί που ασχολούνται με την κλασική μουσική στην οικογένειά μου, έτσι μεγάλωσα σε ένα περιβάλλον που κάτι τέτοιο ήταν απολύτως φυσιολογικό. Όταν η μητέρα μου ήταν έγκυος σε μένα άκουγε συνεχώς τις ερμηνείες της Βρετανίδας τσελίστριας, Jacqueline du Pré, ενώ παράλληλα ένιωσε ότι την εμπνέει η ιστορία της. Κάπως έτσι ήταν σίγουρη πως το παιδί που θα φέρει στον κόσμο θα λέγεται Hildur (σ.σ: θα πει μάχη στα Ισλανδικά), όπως ακριβώς το δυναμικό στυλ ερμηνείας της du Pré και θα γίνει κι αυτό τσελίστρια!".

Η πρώτη της συναυλία ως επαγγελματίας μουσικός ήρθε πολύ νωρίς, ήταν μόλις 10 ετών, όταν βοηθούσε τη μητέρας της που εργαζόταν σε ένα θεματικό εστιατόριο αφιερωμένο στους Βίκινγκς: "Τα καλοκαίρια έρχονταν πούλμαν γεμάτα τουρίστες κι εμείς τους οδηγούσαμε σε αυτό το θεματικό πάρκο όπου υπήρχαν σπηλιές, μέσα στις οποίες τους τραγουδούσα και τους σέρβιρα κρέας καρχαρία".

Αργότερα γράφτηκε στη Μουσική Ακαδημία του Ρέικιαβικ και πιο μετά στην Ακαδημία των Τεχνών της Ισλανδίας πριν βρεθεί στο Πανεπιστήμιο των Τεχνών (Universität der Künste) στο Βερολίνο, αν και παραδέχεται ότι: "Δεν είχα ποτέ φιλοδοξία να γίνω τσελίστρια σε ορχήστρα, όλο αυτό ήρθε από ένα πολύ πιο πειραματικό μέρος".

Σήμερα, θυμάται με ευγνωμοσύνη εκείνες τις μέρες: "Είμαι χαρούμενη που ξεκίνησα από την κλασική μουσική γιατί πιστεύω, ιδιαίτερα αν παίζεις έγχορδο, ότι υπάρχουν τρομερές λεπτομέρειες που δεν μπορείς να τις σκεφτείς μόνη σου. Χαίρομαι που όσο ήμουν φοιτήτρια πέρασα αρκετές δύσκολες φάσεις. Πάντα τα έβρισκα σκούρα όταν μου έλεγαν τι είναι σωστό και τι όχι στη μουσική. Ένιωθα ότι όλα αυτά τα πρέπει ήταν αφύσικα. Είχα μία περίεργη θεωρία που έλεγε ότι όσο λιγότερο μελετούσα τόσο καλύτερη μουσικός θα γινόμουν". Βάζει τα γέλια. "Μπορώ να επιβεβαιώσω ότι αυτό δεν είναι αλήθεια".

Hildur Guðnadóttir 4

Η παράδοξη προσέγγιση που έχει στον τρόπο που συνθέτει μουσική την έχει φέρει σε συνεργασίες με ονόματα όπως οι Múm, οι The Knife και οι Throbbing Gristle αλλά και σε πέντε προσωπικά άλμπουμ. Ύστερα από το Chernobyl και το Joker λέει ότι "χρειάζομαι ένα διάλειμμα από τα soundtracks. Θέλω να αφιερωθώ για λίγο καιρό σε μουσική για τη μουσική. (Αν και αφήνει να εννοηθεί ότι υπάρχουν κάποιες live προγραμματισμένες εμφανίσεις για το soundtrack του docuseries). 

"Φαίνεται ότι πάντοτε με τραβούν αφηγήσεις που έχουν περισσότερο σκοτάδι και λιγότερο φως" παραδέχεται. "Αυτό μπερδεύει τους ανθρώπους γιατί, γενικά, γελάω πολύ. Δεν είμαι σε καμία περίπτωση ένας σκοτεινός άνθρωπος! Ο μόνος τρόπος για να το εξηγήσω είναι ότι κάθε άνθρωπος έχει μία σκοτεινή και μία φωτεινή πλευρά· το σκοτάδι πρέπει να βγει με κάποιον τρόπο στην επιφάνεια. Στη δικιά μου περίπτωση, φαίνεται ότι η σκοτεινή πλευρά του εαυτού μου βρίσκει διαφυγή μέσα από τη μουσική".

Από: Esquire UK

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Περισσoτερα για Ταινίες

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ

Όλα όσα έμαθε η ζωή στον Thom Yorke

Ο frontman των Radiohead αυτή την εβδομάδα κλείνει τα 51 του χρόνια. Θυμόμαστε τα μαθήματα ζωής που έδωσε στο βρετανικό Esquire την Άνοιξη του 2014.

Sonar Athens 2019: Πρώτη φορά ελληνικά

Το διεθνές φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής έρχεται με δύο ημέρες και σε τρεις χώρους για να κάνει όλη την Αθήνα να χορέψει.