
Η παράξενη μουσική ιδιοφυΐα της Hildur Gudnadottir
Η 37χρονη Ισλανδή μόλις κέρδισε το πρώτο Όσκαρ της καριέρας της για το επιτυχημένο soundtrack του Joker.

"Στα κορίτσια, στις γυναίκες, στις μητέρες, στις κόρες που ακούν τη μουσική να παίζει μες στο μυαλό τους - σας παρακαλώ, μιλήστε, έχετε φωνή. Πρέπει να την ακούσουμε", ανέφερε μεταξύ άλλων στον ευχαριστήριο λόγο της η Hildur Guðnadóttir. Η 37χρονη συνθέτης από την Ισλανδία απέσπασε στην 92η τελετή απονομής το Όσκαρ Καλύτερης Μουσικής Επένδυσης για το Joker και έγινε η τέταρτη γυναίκα που κερδίζει το συγκεκριμένο αγαλματίδιο στην ιστορία του θεσμού.
Hildur Guðnadóttir, accepting the award for Best Original Score: "To the girls, to the women, to the mothers, to the daughters who hear the music bubbling within—please speak up. We need to hear your voices." https://t.co/8kz7m5vtnF #Oscars pic.twitter.com/OWifHA1W5B
— ABC News (@ABC) February 10, 2020
Το 2019, η Guðnadóttir υπέγραψε εκτός από το soundtrack της ταινίας-viral του Todd Philips, ακόμα ένα, εκείνο της σειράς που συζητήθηκε όσο καμία άλλη την περσινή τηλεοπτική χρονιά, το Chernobyl του HBO.
"Η μουσική είναι μία καθαρά "φυσική” εμπειρία, και έχω την ανάγκη να καταλάβω τα πράγματα στη φυσική τους διάσταση έτσι ώστε να μπορέσω να δημιουργήσω μία μουσική αφήγηση για αυτά" δηλώνει η Guðnadóttir, η οποία ζει στο Βερολίνο με τον εφτάχρονο γιο της. "Για αυτό πήγα στο εργοστάσιο που γυριζόταν η σειρά (σ.σ: στη Λιθουανία) μαζί με τον μουσικό μου παραγωγό κι έναν εξειδικευμένο ηχολήπτη για field recordings, όπου περάσαμε άπειρες ώρες ηχογραφώντας φυσικούς ήχους και ακούγοντας τον θόρυβο από τις μηχανές και τους αντιδραστήρες. Δημιούργησα το soundtrack μέσα από χιλιάδες ήχους. Δεν ακούγεται ούτε ένα όργανο κατά τη διάρκεια της σειράς".
Το αχανές, στοιχειωμένο ηχοτοπίο που δημιούργησε υπήρξε ένα βασικό στοιχείο για την ατμόσφαιρα του Chernobyl, του docuseries που καταγράφει τα τραγικά γεγονότα γύρω από την πυρηνική καταστροφή του 1986 στη Σοβιετική Ένωση. Μάλιστα η εξαιρετική δουλεία που έκανε την έφερε μέχρι το Βραβείο EMMY τον περασμένο μήνα και λίγο πιο πριν, τον Ιούλιο, την έχρισε μέλος της Academy of Motion Picture Arts and Sciences (σ.σ: Ακαδημία των Όσκαρ).
Η βιομηχανία της μουσικής, όπως εκείνη παραδέχεται, ήταν πάντοτε "τρομερά ανδροκρατούμενη", όμως "σίγουρα υπάρχει μία αλλαγή που ήδη συντελείται". Ακόμα και το γεγονός ότι ένα soundtrack κατασκευασμένο από μηχανικούς ήχους φτάνει να κατακτήσει βραβεία και να λάβει επαίνους, είναι από μόνο του μία απόδειξη αυτής της αλλαγής. "Πιστεύω ότι αφού οι άνθρωποι που εργάζονται στη βιομηχανία αποτελούν μία πολύ ετερογενή ομάδα, είναι φυσικό και οι μουσικές αφηγήσεις να εμφανίζουν ποικιλομορφία" τονίζει. "Αυτό είναι κάτι για το οποίο σίγουρα αξίζει να γιορτάσουμε".
Αποφάσισε για το Joker να συνθέσει κάτι που τον πρώτο ρόλο έχει μία κλασική ορχήστρα οργάνων, αν και όπως ήταν αναμενόμενο πρωτοτύπησε ξανά.
Κάποιες φορές ένα project, σύμφωνα με την Guðnadóttir, απαιτεί μία πολύ πιο παραδοσιακή προσέγγιση. Την ίδια εποχή που εργαζόταν για το Chernobyl, δούλευε παράλληλα και για το soundtrack του Joker, την ταινία που έσπασε τα ταμεία αφηγούμενη το origin story του θρυλικού villain και έφυγε με τρία Όσκαρ από την 92η τελετή. Για εκείνη το φιλμ είναι μία "κλασική αφήγηση χαρακτήρα που δεν θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά" και μία πολύ καλή ευκαιρία να αφήσει τον εαυτό της λίγο πιο ελεύθερο. Έτσι, αποφάσισε για το Joker να συνθέσει κάτι που τον πρώτο ρόλο έχει μία κλασική ορχήστρα οργάνων, αν και όπως ήταν αναμενόμενο πρωτοτύπησε ξανά. Αυτήν την φορά ως προς τη διαδικασία.

"Ο Todd μου έστειλε το σενάριο μόλις το τελείωσε και μου ζήτησε να του απαντήσω μουσικά κατευθείαν. Έτσι έγραψα τη μουσική απλά και μόνο από την αίσθηση που μου έδωσε το σενάριο, πλάθοντας τον ήχο και τον ρυθμό της αφήγησης στο μυαλό μου. Έβγαλε πολύ νόημα από όσα συνέθεσα και κατέληξε, νομίζω, να γυρίζει πολλές σκηνές έχοντας τη μουσική μου ως οδηγό. Αυτό ήταν πραγματικά υπέροχο γιατί η μουσική και η ταινία "μεγάλωσαν" μαζί σα να είναι μία οντότητα".
"Τα καλοκαίρια έρχονταν πούλμαν γεμάτα τουρίστες κι εμείς τους οδηγούσαμε σε αυτό το θεματικό πάρκο όπου υπήρχαν σπηλιές, μέσα στις οποίες τους τραγουδούσα και τους σέρβιρα κρέας καρχαρία".
Το Joker ήταν το δεύτερο soundtrack πάνω στο οποίο δούλεψε με πρωταγωνιστή τον Joaquin Phoenix· το 2018, συνέθεσε τη μουσική για το Mary Magdalene του Garth Davis, όπου ο Phoenix υποδύθηκε τον Ιησού. "Δεν τον έχω δει από κοντά πολλές φορές" λέει, για να συνεχίσει: "Αν κι έχω περάσει περισσότερες ώρες μαζί, σε ένα δωμάτιο μπροστά από μία οθόνη, από ότι έχω περάσει με οποιονδήποτε άλλο. Είναι δύσκολο να κουβεντιάσεις μαζί του όταν βρίσκεται στη διαδικασία που ενσαρκώνει τον χαρακτήρα, γιατί πραγματικά απορροφάται τελείως από τον ρόλο του. Πηγαίνει βαθιά, πολύ βαθιά. Εννοώ τόσο βαθιά που μπορείς κι εσύ όταν τον παρακολουθείς να το βιώσεις".
Λίγο αργότερα, προσθέτει: "Είναι σαν να έχω βρει τελείως τυχαία τον ηθοποιό με τον οποίο θα δουλεύω συνέχεια μαζί. Και η αλήθεια είναι ότι, αν έπρεπε να διαλέξω έναν, τότε σίγουρα ο Joaquin είναι μία εξαιρετική επιλογή ".
Η Guðnadóttir έχει ερμηνεύσει solos για τσέλο σε άλλα soundtracks - στο Revenant του Alejandro G Iñárritu, στο Sicario και το Arrival του Denis Villeneuve- ένα όργανο στο οποίο εκπαιδεύεται από τότε που ήταν πέντε χρονών. "Η μητέρα μου ήταν τραγουδίστρια της όπερας κι ο πατέρας μου επαγγελματίας μουσικός στο κλαρινέτο, συνθέτης και μαέστρος. Υπήρχαν πολλοί μουσικοί που ασχολούνται με την κλασική μουσική στην οικογένειά μου, έτσι μεγάλωσα σε ένα περιβάλλον που κάτι τέτοιο ήταν απολύτως φυσιολογικό. Όταν η μητέρα μου ήταν έγκυος σε μένα άκουγε συνεχώς τις ερμηνείες της Βρετανίδας τσελίστριας, Jacqueline du Pré, ενώ παράλληλα ένιωσε ότι την εμπνέει η ιστορία της. Κάπως έτσι ήταν σίγουρη πως το παιδί που θα φέρει στον κόσμο θα λέγεται Hildur (σ.σ: θα πει μάχη στα Ισλανδικά), όπως ακριβώς το δυναμικό στυλ ερμηνείας της du Pré και θα γίνει κι αυτό τσελίστρια!".
Η πρώτη της συναυλία ως επαγγελματίας μουσικός ήρθε πολύ νωρίς, ήταν μόλις 10 ετών, όταν βοηθούσε τη μητέρας της που εργαζόταν σε ένα θεματικό εστιατόριο αφιερωμένο στους Βίκινγκς: "Τα καλοκαίρια έρχονταν πούλμαν γεμάτα τουρίστες κι εμείς τους οδηγούσαμε σε αυτό το θεματικό πάρκο όπου υπήρχαν σπηλιές, μέσα στις οποίες τους τραγουδούσα και τους σέρβιρα κρέας καρχαρία".
Αργότερα γράφτηκε στη Μουσική Ακαδημία του Ρέικιαβικ και πιο μετά στην Ακαδημία των Τεχνών της Ισλανδίας πριν βρεθεί στο Πανεπιστήμιο των Τεχνών (Universität der Künste) στο Βερολίνο, αν και παραδέχεται ότι: "Δεν είχα ποτέ φιλοδοξία να γίνω τσελίστρια σε ορχήστρα, όλο αυτό ήρθε από ένα πολύ πιο πειραματικό μέρος".
Σήμερα, θυμάται με ευγνωμοσύνη εκείνες τις μέρες: "Είμαι χαρούμενη που ξεκίνησα από την κλασική μουσική γιατί πιστεύω, ιδιαίτερα αν παίζεις έγχορδο, ότι υπάρχουν τρομερές λεπτομέρειες που δεν μπορείς να τις σκεφτείς μόνη σου. Χαίρομαι που όσο ήμουν φοιτήτρια πέρασα αρκετές δύσκολες φάσεις. Πάντα τα έβρισκα σκούρα όταν μου έλεγαν τι είναι σωστό και τι όχι στη μουσική. Ένιωθα ότι όλα αυτά τα πρέπει ήταν αφύσικα. Είχα μία περίεργη θεωρία που έλεγε ότι όσο λιγότερο μελετούσα τόσο καλύτερη μουσικός θα γινόμουν". Βάζει τα γέλια. "Μπορώ να επιβεβαιώσω ότι αυτό δεν είναι αλήθεια".

Η παράδοξη προσέγγιση που έχει στον τρόπο που συνθέτει μουσική την έχει φέρει σε συνεργασίες με ονόματα όπως οι Múm, οι The Knife και οι Throbbing Gristle αλλά και σε πέντε προσωπικά άλμπουμ. Ύστερα από το Chernobyl και το Joker λέει ότι "χρειάζομαι ένα διάλειμμα από τα soundtracks. Θέλω να αφιερωθώ για λίγο καιρό σε μουσική για τη μουσική. (Αν και αφήνει να εννοηθεί ότι υπάρχουν κάποιες live προγραμματισμένες εμφανίσεις για το soundtrack του docuseries).
"Φαίνεται ότι πάντοτε με τραβούν αφηγήσεις που έχουν περισσότερο σκοτάδι και λιγότερο φως" παραδέχεται. "Αυτό μπερδεύει τους ανθρώπους γιατί, γενικά, γελάω πολύ. Δεν είμαι σε καμία περίπτωση ένας σκοτεινός άνθρωπος! Ο μόνος τρόπος για να το εξηγήσω είναι ότι κάθε άνθρωπος έχει μία σκοτεινή και μία φωτεινή πλευρά· το σκοτάδι πρέπει να βγει με κάποιον τρόπο στην επιφάνεια. Στη δικιά μου περίπτωση, φαίνεται ότι η σκοτεινή πλευρά του εαυτού μου βρίσκει διαφυγή μέσα από τη μουσική".
Από: Esquire UK
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr
Ποια είναι η superhero ταινία που προκαλεί μαζικές αποχωρήσεις θεατών από τα πρώτα λεπτά-Είναι τόσο χάλια;
Οι πρώτες προβολές ενός νέου remake προκαλούν διχασμό στο κοινό. Η ακραία αισθητική του σοκάρει κάποιους, ενώ άλλοι το θεωρούν τολμηρή επιστροφή σε cult σινεμά.
Γραφει Τιμος ΣαλαμεςΠρώτο trailer για το 28 Years Later: The Bone Temple - Επιστρέφει ο Cillian Murphy
Το πρώτο trailer του 28 Years Later: The Bone Temple είναι εδώ. Ο Ralph Fiennes επιστρέφει σε μια ζοφερή μετα-αποκαλυπτική Αγγλία, ενώ ο Cillian Murphy κάνει μια πολυαναμενόμενη cameo εμφάνιση.
Γραφει Παυλος ΚρουστηςΣταματήστε ό,τι κάνετε: Οι Radiohead ανακοίνωσαν περιοδεία, την πρώτη μετά από 7 χρόνια αποχής
Να μας συγχωρήσει κύριος Yorke για την προπολεμική φωτογραφία, αλλά αυτός κι η παρέα του μας είχαν συνδέσει με Κάιρο από το 2018 και μετά, οπότε πάλι καλά να λένε. Αναμένουμε νέο υλικό τώρα που ξαναβγαίνουν στον δρόμο, για να δημοσιεύουμε αναλόγως.
Γραφει Ραφαελλα ΡαλληΌσα γνωρίζουμε για το sequel του The Thursday Murder Club στο Netflix
Για εμάς, δε θα έπρεπε να είναι ταινία, αλλά σειρά. Όπως και να έχει, επειδή το Netflix αποφασίζει και όχι εμείς, τουλάχιστον ας μας εγγυηθεί κάποιος ότι στη συνέχεια της ταινίας, θα ξαναδούμε τον Lucifer....εεε τον Tom Ellis εννοούμε.
Γραφει Νικη ΚοντομηναΜόλις ακούσαμε -και κολλήσαμε με- τα 2 ολοκαίνουργια τραγούδια των Spoon
Το καλοκαίρι υπήρξε πάρα πολύ παραγωγική περίοδος για τους Spoon, οι οποίοι, μετά το σοβαρό come back τους το 2022 έπειτα από 5 χρόνια δισκογραφικής αγρανάπαυσης, μοιάζουν ασταμάτητοι.
Γραφει Ραφαελλα ΡαλληΟ Nicolas Cage υποδύεται τον Ιωσήφ στην ταινία ‘βιβλικού τρόμου’, The Carpenter's Son
Ο Nicolas Cage γίνεται Ιωσήφ και μας οδηγεί σε μια σκοτεινή ιστορία βιβλικού τρόμου. Το The Carpenter’s Son φέρνει την οικογένεια του Χριστού αντιμέτωπη με υπερφυσικές δυνάμεις.
Γραφει Παυλος Κρουστης