10 λεπτά στο τηλέφωνο με τον Αντώνη Φωνιαδάκη
Ο σπουδαίος χορογράφος μιλάει για τη δύναμη των street dancers και το πώς την ένωσε με τη δική του, εκφραστική κίνηση.
Είναι σημαντικός ο Αντώνης Φωνιαδάκης και όχι γιατί κάνει διεθνή καριέρα, όχι γιατί το ταλέντο του ξεπέρασε πολύ νωρίς τα σύνορα της χώρας, όχι για τις συνεργασίες με τις πιο μεγάλες ομάδες κλασικού και σύγχρονου χορού του κόσμου. Είναι σημαντικός γιατί κατάφερε να δημιουργήσει μια δική του κινητική γλώσσα, εκφραστική, με ποιητική ευαισθησία, που σε διαπερνάει και δεν μοιάζει με κανενός άλλου. Αλλά και γιατί στους Άξονες, το νέο του project που θα παρουσιαστεί στον Χώρο Δ της Πειραιώς 260, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, αυτή την αισθητική κατάφερε να την κάνει ένα με εκείνη των οκτώ street dancers, με τους οποίους δούλεψαν μαζί.
Όσα είπαμε μέσα σε 10 λεπτά
Λίγο πριν την πρεμιέρα των Αξόνων, μιλήσαμε στο τηλέφωνο για 10 λεπτά, διαστέλλοντας τις ποιότητες του μετρήσιμου χρόνου - ναι, είπαμε πολλά.
Μου έκανε εντύπωση το ότι αποφάσισες να καταπιαστείς με το street dance. Πώς προέκυψε αυτή η παράσταση;
Καταρχήν, να σου πω ότι και εμένα μου έκανε εντύπωση. Είχα καταθέσει μια άλλη πρόταση στο Φεστιβάλ Αθηνών όταν δεχόντουσαν αιτήσεις, την οποία τη μελέτησαν, τους ενδιέφερε πάρα πολύ, αλλά είχαν να μου αντιπροτείνουν κάτι πιο exciting, το να ασχοληθώ με το street dance, καθώς έτρεχαν ήδη το πρόγραμμα Layers of Street.
Έκατσα και το σκέφτηκα και συνειδητοποίησα ότι ενώ το trend του street dance έχει μπει για τα καλά στον μοντέρνο χορό εδώ και μία σχεδόν δεκαετία, στη Γαλλία μάλιστα ανθεί, εγώ δεν είχα ποτέ την ευκαιρία να καταπιαστώ μαζί του από μόνος μου και αναρωτήθηκα για το αν έφτασε η κατάλληλη στιγμή να το κάνω. Οπότε τελικά αποδέχτηκα την αντιπρόταση με μεγάλη χαρά. Έγινε μια ακρόαση εδώ στην Αθήνα, επέλεξα τα παιδιά και, σήμερα που μιλάμε, που το έργο έχει τελειώσει και έχει πάρει την τελική του μορφή, ομολογώ ότι από την πρώτη πρόβα μέχρι τώρα, η εμπειρία ήταν πραγματικά ουάου. Πραγματικά, όμως. Απ' όλες τις πλευρές.
Γιατί ονόμασες την παράσταση Άξονες;
Επειδή υπάρχουν επί σκηνής οκτώ χορευτές που ο καθένας αντιπροσωπεύει ένα διαφορετικό είδος street dance. Αυτό συμβαίνει για πρώτη φορά σε δικό μου έργο, καθώς συνήθως εργάζομαι με χορευτές που έχουν περάσει από κονσερβατόρια και συνεπώς έχουμε ως κοινό παρανομαστή μια δεδομένη τεχνική και εκπαίδευση. Αντίθετα, κατά τη δημιουργία αυτής της παράστασης ένιωσα ότι έχω οκτώ διαφορετικά στοιχεία, οκτώ διαφορετικούς άξονες, που έχω να τους "δέσω" για να κάνω ένα καινούργιο έργο - αρκετά απλή η σκέψη, λοιπόν, ως προς την ονομασία του έργου.
Βλέποντας τα βίντεο από τις πρόβες που πόσταρες κατά καιρούς στο Instagram, μου φάνηκε τρομερό -αλλά πραγματικά τρομερό- το πώς παντρεύεις το δικό σου προσωπικό κινητικό λεξιλόγιο με εκείνο του street dance, έβλεπα και τα δύο, δεν μπορούσα να ξεχωρίσω το πού σταματάει το ένα και το πού ξεκινάει το άλλο.
Χαίρομαι που το ακούω αυτό, εκεί ήταν όλη η πρόκληση της δουλειάς. Από την αρχή ήξερα πού ήθελα να πάω. Δεν ήθελα να κάνω ένα show case του street dance σε μια σκηνή του Φεστιβάλ Αθηνών. Δεν με ενδιέφερε καθόλου αυτό. Άλλωστε, θα μπορούσε να γίνει με ένα battle ή με κάποια πιο απλοϊκή χορογραφία ή ως τμήμα ενός εκπαιδευτικού προγράμματος. Με ενδιέφερε το να δω πώς μπορώ να οικειοποιηθώ τεχνικά στοιχεία των χορευτών και να τα φέρω στον δικό μου, προσωπικό, ευαίσθητο κόσμο, στο πώς βλέπω εγώ τον χορό, πώς βλέπω τον κόσμο, πώς βλέπω γενικά το τι σημαίνει να κάνεις μια παράσταση και να μεταφέρεις έννοιες ή να επικοινωνείς με το κοινό.
Χαίρομαι, λοιπόν, που εσύ το είδες αυτό να συμβαίνει γιατί πραγματικά όλη η δυσκολία αυτού του project ήταν το συγκεκριμένο κομμάτι. Δηλαδή πώς θα εξηγήσω στους χορευτές το σε ποιο αισθητικό πλαίσιο θα μπούνε, ποιες είναι οι δικές μου ποιότητες, ποιοι είναι οι δικοί μου χρόνοι και πώς αυτά, ας πούμε, θα τους τα διδάξω λιγάκι για να μπορέσουν να τα οικειοποιηθούν και να τα μπολιάσουν με τα υλικά τους. Τα οποία υλικά, να ξέρεις, δεν μπορώ να τα χορογραφήσω, δεν έχω τέτοια τεχνική κατάρτιση, αλλά έχω την άνεση, αν θέλεις, να τα σκηνοθετήσω, να ζητάω πράγματα από τους χορευτές γιατί μπορώ και τα αποκωδικοποιώ. Όλο το έργο, λοιπόν, αποτελεί ένα περίεργο συνονθύλευμα μεταξύ του υλικού των χορευτών και του δικού μου και το πώς όλα αυτά παραφράστηκαν μέσα στη διαδικασία της χορογραφίας.
> Διάβασε ακόμα: Η αιώνια πρωτοπορία της Anna Halprin
Τι έμαθες για τον χορό και τη ζωή από τους χορευτές που δουλέψατε μαζί γι' αυτή την παράσταση;
Κάτι πολύ ανθρώπινο. Οι συγκεκριμένοι χορευτές έχουν μια προσήλωση σ' αυτό που κάνουν, μια τρέλα και μια δύναμη η οποία πάει πολύ πέρα από την επιθυμία της εκπαίδευσης που έχω εγώ μάθει, σε ένα κονσερβατόριο. Είναι πωρωμένοι, είναι μαχητές. Μου έκανε εντύπωση ο σεβασμός που δείχνουν όταν μπαίνουν σε έναν άλλο κόσμο, ενός άλλου καλλιτέχνη, η ευσέβεια με την οποία παλεύουν. Ένιωσα μια ένταση και ένα άφεμα. Μου έδωσαν τον εαυτό τους σε σημείο που δεν το έχω ξαναζήσει τόσο έντονα την τελευταία τριετία-τετραετία, με έναν τρόπο που δεν το βλέπεις συχνά στον μοντέρνο χορό τα τελευταία χρόνια.
> Διάβασε ακόμα: Μια ματιά στον 'Εγκάρσιο Προσανατολισμό' του Δημήτρη Παπαϊωάννου
Τι κάνεις παράλληλα και τι θα κάνεις μετά από τους Άξονες.
Τώρα φεύγω για τη Γερμανία [σημ. η συνέντευξη έγινε στις 25 Ιουνίου], έχω μια πρεμιέρα στο Κρατικό Θέατρο του Μάνχάϊμ με ένα άλλο έργο. Μετά, έχω το Salema Revisited, που έκανε πρεμιέρα στο Μέγαρο Μουσικής, το οποίο θα ανεβεί στη Στουτγάρδη, σε ένα φεστιβάλ. Στη συνέχεια, θα επιστρέψω στην Αθήνα για την πρεμιέρα των Αξόνων και μετά έχω αναθέσεις κατεξοχήν στη Γερμανία -στο Κρατικό Θέατρο του Κάσσελ και στο Κρατικό Θέατρο του Μονάχου- στην Ολλανδία με το Introdans, στην Αμερική με το Philadelphia Ballet, στην Κίνα με το Hong Kong Ballet και στο Ισραήλ.
Έχω κάποια ακόμα ongoing talks για άλλα projects στη Βραζιλία και την Αμερική. Γενικά τα επόμενα τρία χρόνια είναι αρκετά έντονα αλλά κάπου εκεί ανάμεσα θέλω και με ενδιαφέρει πάρα πολύ να προτείνω κάτι δικό μου, κάτι πέρα από τις αναθέσεις, σε οποιοδήποτε πλαίσιο μπορεί αυτό να συμβεί.
Info: Η παράσταση Άξονες, σε χορογραφία Αντώνη Φωνιαδάκη, θα παρουσιαστεί στον Χώρο Δ της Πειραιώς 260 στις 14, 15 και 16 Ιουλίου. Περισσότερες πληροφορίες με ένα κλικ εδώ.
Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr
COSMOTE CINEMA CHRISTMAS HD: Το χριστουγεννιάτικο κανάλι-θεσμός της COSMOTE TV επιστρέφει με πάνω από 130 ταινίες για όλη την οικογένεια
Το προσωρινό κανάλι COSMOTE CINEMA CHRISTMAS HD φέρνει περισσότερες από 130 ταινίες, 25 πρεμιέρες και συνεχή χριστουγεννιάτικη δράση από 5/12 έως 7/1. Το απόλυτο εορταστικό τηλεοπτικό πρόγραμμα.
Η 5η σεζόν του Stranger Things σπάει όλα τα ρεκόρ στο Netflix
Η πέμπτη σεζόν του Stranger Things σημειώνει τη μεγαλύτερη αγγλόφωνη πρεμιέρα στην ιστορία του Netflix και συνεχίζει δυναμικά. Πώς τα νέα επεισόδια κυριαρχούν στα global charts.
Ποιο τραγούδι του Prince βασίζεται σε αληθινό έγκλημα
Μια πιο προσωπική ματιά στον Prince και την εποχή του Controversy: πώς προσέγγισε τη μουσική, τι τον έκανε ξεχωριστό και γιατί εξακολουθεί να μας απασχολεί μέχρι σήμερα.
Γραφει Τιμος ΣαλαμεςΤο κόλπο που έκανε ο James Cameron στον "Τιτανικό"-γλίτωσε πολλά εκατομμύρια
Ο James Cameron αποκάλυψε την απλή και έξυπνη τεχνική που χρησιμοποίησε για να εξοικονομήσει χρήματα στα γυρίσματα του Titanic. Ένα απροσδόκητο trick πίσω από μια ιστορική υπερπαραγωγή.
Γραφει Τιμος ΣαλαμεςΣτην ταινία Blair Witch Project είδαμε τη μάγισσα, αλλά δεν το κατάλαβε κανείς
Μια θεωρία για το Blair Witch Project υποστηρίζει ότι τελικά είδαμε τη μάγισσα κανονικά στην ταινία, απλώς κανείς δεν το πρόσεξε. Και όλα οδηγούν σε μια πολύ συγκεκριμένη σκηνή, που απαιτεί παρατηρητικότητα.
Γραφει Παυλος ΚρουστηςΑυτός ο ηθοποιός είναι το νέο φαβορί για τον ρόλο του James Bond
Ένας γνωστός ανερχόμενος ηθοποιός είναι πλέον το μεγάλο φαβορί για να φορέσει το κοστούμι του James Bond και το Χόλιγουντ φαίνεται πως έχει στοιχηματίσει υπέρ του.
Γραφει Παυλος Κρουστης

