Τα ρεμπέτικα είναι στο DNA του Μίνωα Μάτσα
Mε αφορμή τη συναυλία του στις 2 Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο, ο συνθέτης μιλά για την αδυναμία του στο είδος, αλλά και για τις κασέτες του που είχαν "Μπαχ, Παπαϊωάννου, Τσιτσάνη, fado και μετά blues".
Καθώς πήγαινα για τη συνέντευξη με τον Μίνωα Μάτσα στο στούντιό του, σκεφτόμουν ότι η συναυλία του στις 2 Σεπτεμβρίου στο Ηρώδειο, με τίτλο "Τα Ρεμπέτικα + Fado, Tango & Blues - Τραγούδια των αγνών και πληγωμένων ψυχών" θα μπορούσε να είναι ένα συμπυκνωμένο σεμινάριο μιας ώρας και 45 λεπτών συγκριτικής μουσικής κουλτούρας πανεπιστημιακού επιπέδου. "Μακάρι έστω και ένας να γυρίσει μετά τη συναυλία σπίτι του και να αρχίσει να ψάχνει αυτά τα τραγούδια και όσα τα γέννησαν. Για μένα θα είναι τεράστια ικανοποίηση", εξηγεί ο Μίνως Μάτσας και συνεχίζει:
"Όμως οι λόγοι που αποφάσισα να κάνω αυτήν τη συναυλία είναι άλλοι. Καταρχάς, θεωρώ όλες αυτές τις μουσικές μία, καθώς τα συγκεκριμένα είδη έχουν γεννηθεί κάτω από τις ίδιες συνθήκες: από την ανάγκη των ανθρώπων να ξεφύγουν από τη σκληρή ή δύσκολη πραγματικότητά τους και να εκφράσουν τους έρωτές τους, την επιθυμία τους, την προσμονή τους, το παράπονο". Και η αλήθεια είναι ότι τόσο το ρεμπέτικο όσο και το fado της Πορτογαλίας, το tango της Αργεντινής και το blues της Αμερικής έχουν ρίζες στις κοινωνικές, πολιτικές και πολιτισμικές εμπειρίες των περιθωριοποιημένων λαών και αναδείχθηκαν ως μέσο έκφρασης προκειμένου οι άνθρωποι να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της ζωής. Από την αναζήτηση της αγάπης και το βίωμα της απώλειας μέχρι την αντίσταση έναντι της κοινωνικής αδικίας και την έκφραση της πνευματικής αναζήτησης, αυτά τα μουσικά είδη μοιράζονται μια κοινή παράδοση, αυτήν της αυθεντικότητας και της επαναστατικότητας, και εκφράζουν διαχρονικές αξίες που εμπνέουν και συγκινούν τους ακροατές τους ανά τον κόσμο.
Η ιδέα του συνθέτη ξεκίνησε ως εξής: "Αρχικά σκεφτόμουν να κάνω ένα αφιέρωμα στα ρεμπέτικα και τις διασκευές επάνω σ’ αυτά επειδή το 2017 το ρεμπέτικο μπήκε στον κατάλογο της πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO, η οποία μάλιστα μας έδωσε την αιγίδα της. Δεν μου αρκούσε όμως να παίξω τις διασκευές μου, ούτε να παίξω μερικά ρεμπέτικα με τον κανονικό τους τρόπο. Η εκλεκτική συγγένεια που έχουν τα fado με τα ρεμπέτικά αρχικά μου έδωσε την έμπνευση ώστε να το προχωρήσω. Άλλωστε από πιτσιρικάς ανακάτευα αυτά τα είδη. Οι κασέτες μου είχαν Μπαχ, Παπαϊωάννου, Τσιτσάνη, fado και μετά μπλουζ".
Όμως υπάρχει και κάτι ακόμα πιο προσωπικό και συγκινητικό στη συναυλία αυτή που δημιούργησε ο Μίνως Μάτσας: η σύνδεσή του με τον παππού του. "Ήμουν στο πατρικό μου σπίτι πιτσιρίκας και βρήκα σε ένα μεγάλο βιβλίο ένα χειρόγραφο με ένα στιχάκι του παππού μου. Έτσι άρχισα να ψάχνω και να ανακαλύπτω τους στίχους του και να μαθαίνω ιστορίες για την εποχή που ο παππούς μου ηχογράφησε τον Μάρκο Βαμβακάρη, όταν οι περισσότεροι συνθέτες ήταν επηρεασμένοι από τα ευρωπαϊκά ρεύματα της μουσικής. Τότε του έλεγαν όλοι ότι "αυτό είναι υποκουλτούρα” και ο παππούς μου ως διευθυντής της Odeon-Parlophone δεν αποθαρρύνθηκε ούτε λεπτό λέγοντάς τους "εσείς κάντε τη δουλειά σας και θα κάνω και εγώ τη δική μου”. Για εμένα, λοιπόν, αυτά τα τραγούδια είναι στο κύτταρό μου, γι’ αυτό με συγκινούν τόσο πολύ. Επιπλέον, έχουν τόση αλήθεια και δύναμη· είναι σαν τα βουνά που, ενώ εμείς θα αποχωρήσουμε, εκείνα θα στέκουν δυνατά για αιώνες. Φυσικά υπάρχει και το δημοτικό τραγούδι, όμως εγώ έχω μεγαλώσει στην πόλη και με συγκινεί το αστικό, το ρεμπέτικο για το οποίο μιλάει στην περιβόητη διάλεξή του ο Χατζιδάκις".
Ποιο είναι το σημείο από εκείνη τη διάλεξη που είχε οργανώσει το Θέατρο Τέχνης στις 31 Ιανουαρίου 1949, που τον δονεί περισσότερο; "Υπάρχει μια παράγραφος που έχω προσθέσει στο πρόγραμμα από εκείνη την ομιλία που ουσιαστικά λέει ότι το ρεμπέτικο υπήρξε για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα και επιτέλεσε έναν συγκεκριμένο ρόλο, δηλαδή οι δημιουργοί τους ήταν οι άνθρωποι που ήθελαν να εκφράσουν την ερωτική τους επιθυμία και να ξεφύγουν από την πραγματικότητα και δεν μπορούσαν, και έτσι γράφτηκαν ογδόντα ρεμπέτικα τραγούδια και τίποτα άλλο. Τα υπόλοιπα είναι γραφικά, είναι σαν τις ζωγραφιές του Θεόφιλου. Λέει ο Μάνος αφοριστικά ότι το ρεμπέτικο τέλειωσε και δεν υπάρχει πια. Είναι αλήθεια αυτό. Το ρεμπέτικο γεννήθηκε και πέθανε. Μας άφησε ογδόντα τραγούδια, εξέφρασε μια συγκεκριμένη εποχή και εκφράστηκε από αυτούς τους τεράστιους ογκολίθους όπως ο Βαμβακάρης, ο Παπαϊωάννου και ο Τσιτσάνης. Μετά ήρθε το λαϊκό τραγούδι και τελείωσε το ρεμπέτικο".
Η συνέχεια στο Athinorama.gr
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr
Με Jim Jarmusch ξεκινά το 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης - Όλα όσα θα δούμε φέτος
Μόλις πραγματοποιήθηκε η συνέντευξη τύπου για τη φετινή διοργάνωση κι εμείς συγκεντρώσαμε τα highlights που πρέπει να ξέρεις.Για αρχή, σημειώνεις ότι η διάθεση των εισιτηρίων θα ξεκινήσει την Τρίτη 28 Οκτωβρίου.
Γραφει Ραφαελλα ΡαλληΟ Moby έρχεται τον Ιούλιο στην Αθήνα
Αν συνεχίσει με αυτούς τους ρυθμούς το Release Athens να ανακοινώνει ονόματα άχαστα, με αντίσκηνα μας βλέπουμε Ιούνιο-Ιούλιο στην Πλατεία Νερού για να αποφύγουμε τις πολλές μετακινήσεις.
Γραφει Ραφαελλα ΡαλληΤο Baby Reindeer του Netflix γίνεται θεατρική παράσταση με πασίγνωστο σκηνοθέτη
Πόσο εφικτό είναι μία από τις πιο πολυσυζητημένες -αν όχι η πιο πολυσυζητημένη- σειρές της περσινής χρονιάς στο Netflix να περάσει στο θέατρο και μάλιστα με έναν και μοναδικό πρωταγωνιστή; Για εμάς, αυτό είναι το θεατρικό στοίχημα της χρονιάς.
Γραφει Ραφαελλα ΡαλληThe Resurrection Of The Christ: Το σίκουελ του Mel Gibson θα είναι τεράστιο έπος - Έρχεται το 2027 σε δύο μέρη
Ο Mel Gibson επιστρέφει με ένα κινηματογραφικό έπος που θα μοιραστεί σε δύο μέρη. Η παραγωγή έχει τεράστιο προϋπολογισμό και υπόσχεται να φέρει στο κοινό τη γνωστή ιστορία με φρέσκο τρόπο.
Γραφει Τιμος Σαλαμες10 τραγούδια του Διονύση Σαββόπουλου που θα τραγουδάμε πάντα
Ένα μικρό "αντίο" και ένα μεγάλο "ευχαριστώ" στον Νιόνιο της Ελλάδας που μεγάλωσε τόσες πολλές γενιές που αρκούν για να ακούγεται αιώνια. Στον τύπο που κατάφερε να ενώσει τους πάντες με τα τραγούδια του.
Γραφει Ραφαελλα ΡαλληThe Mamagers Family Fun Day στο Ellinikon Experience Park: Μια Κυριακή γεμάτη παιχνίδι, μουσική και φαντασία
Μια γιορτή για γονείς & παιδιά! Tην Κυριακή 2 Νοεμβρίου σας περιμένουμε στο The Mamagers Family Fun Day για παιχνίδι, διασκέδαση και live concert από τους The Burger Project!