"76 Ημέρες": Το ντοκιμαντέρ για το επίκεντρο της πανδημίας

Η πόλη Ουχάν πρωταγωνιστεί στο ντοκιμαντέρ που έκανε πρεμιέρα στο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Τορόντο.

Γράφει: Esquire Editors 15 Σεπτεμβρίου 2020

Τον Φεβρουάριο, όταν λίγοι Αμερικανοί γνώριζαν για τον κορονοϊό, δύο κινέζοι κινηματογραφιστές φόρεσαν τις ειδικές στολές για τον εντοπισμό και την απομόνωση επικίνδυνων υλικών και ενσωματώθηκαν στα κατάμεστα νοσοκομεία της πόλης Ουχάν.

Εκεί κατέγραψαν τρομακτικές σκηνές από έντρομους πολίτες να χτυπούν τις πόρτες του νοσοκομείου, εξουθενωμένους γιατρούς και νοσηλευτές να καταρρέουν και συγγενείς να εκλιπαρούν μάταια να αποχαιρετήσουν τους ετοιμοθάνατους συγγενείς τους.

Σήμερα τα πλάνα αυτά έχουν μονταριστεί από τον σκηνοθέτη με έδρα την Νέα Υόρκη Χάου Γου και το αποτέλεσμα είναι το "76 Ημέρες", το διάστημα δηλαδή που διήρκεσαν τα δρακόντεια μέτρα καραντίνας στην κινεζική αυτή πόλη, το επίκεντρο του ιού.

Το ντοκιμαντέρ, το πρώτο που κυκλοφορεί με αυτό το θέμα, έκανε χθες πρεμιέρα στο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Τορόντο και πρόκειται να προβληθεί στους κινηματογράφους, όπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Γυρισμένο με ένα κλειστοφοβικό τρόπο, στο ύφος του "σινεμά βεριτέ", χωρίς σπικάζ ή συνεντεύξεις απευθείας στην κάμερα, το ντοκιμαντέρ βασίζεται σε πλάνα γιατρών και ασθενών που αντιμετωπίζουν μια φρικτή, νέα πραγματικότητα.

Ο Γου ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με τους δύο κινηματογραφιστές, ένας εκ των οποίων διατηρεί την ανωνυμία του για λόγους ασφαλείας, αφού έγινε και ο ίδιος αυτόπτης μάρτυρας του πρώτου lockdown στην Κίνα στη διάρκεια μιας οικογενειακής επίσκεψης για την Κινεζική Πρωτοχρονιά.

Το οπτικό υλικό που του έστειλαν αποκάλυπτε με ποιόν τρόπο, μέσα στο χάος των πρώτων εβδομάδων από την εμφάνιση του ιού, κατάφεραν να εξασφαλίσουν πρόσβαση στα πλάνα αλλά με μεγάλο προσωπικό ρίσκο και κόστος.

"Ήταν μια φρικτή, φρικτή εμπειρία κινηματογράφησης για εκείνους", είπε ο Γου στο AFP. "Λιποθυμούσαν, ήταν πολύ ζεστά. Κάποιες φορές ο κινηματογραφιστής Γουεξί Τσεν ήθελε να κάνει εμετό μέσα από τα προστατευτικά γυαλιά του, αλλά δεν μπορούσε γιατί αν κάνεις εμετό, αν βγάλεις τον προστατευτικό σου εξοπλισμό, πρέπει να βγεις έξω και δεν μπορείς να επιστρέψεις ξανά. Ήταν σαν να κινηματογραφείς σε μια ζώνη πολέμου", πρόσθεσε.

Όπως εξήγησε ο ίδιος, είχε προσωπικό κίνητρο να κάνει το ντοκιμαντέρ.

Ο παππούς του πέθανε από καρκίνο λίγο μετά το ξέσπασμα της πανδημίας καθώς δεν ήταν σε θέση να βρει ένα κρεβάτι σε νοσοκομείο αφού ήταν όλα υπερπλήρη λόγω της πανδημίας.

"Στην αρχή ήμουν θυμωμένος με την κινεζική κυβέρνηση. Στ΄αλήθεια ήθελα να μάθω ποιος ευθύνεται, τι το είχε προκαλέσει", εξηγεί.

Αλλά όταν εξαπλώθηκε η πανδημία, με αποτέλεσμα να προκληθεί πολύ μεγαλύτερη τραγωδία, σε άλλες χώρες όπως οι ΗΠΑ, η επιθυμία του να αποδώσει ευθύνες αντικαταστάθηκε από μια επιθυμία να καταγράψει πώς "ζώντας αυτό, όλοι μας μπορούμε να μοιραστούμε την εμπειρία".

Κατά τραγική ειρωνεία και παρά τους αυστηρούς ελέγχους του Πεκίνου επί των πληροφοριών, η πρόσβαση ήταν με κάποιους τρόπους ευκολότερη στην Κίνα.

Οι ανησυχίες για θέματα προσωπικών δεδομένων και ο κίνδυνος αγωγών αποδείχτηκαν πολύ μεγαλύτερα εμπόδια για την κινηματογράφηση μέσα σε νοσοκομεία της Νέας Υόρκης, όπως διαπίστωσε ο Γου.

Τα νοσοκομεία της Ουχάν, που είχαν τεράστιες ελλείψεις σε προστατευτικό εξοπλισμό, αρχικά είδαν θετικά την κινηματογράφηση που θα μπορούσε να ενισχύσει τις δωρεές και να προσελκύσει εθελοντές, πρόσθεσε.

Η ταινία αποφεύγει να μιλήσει για πολιτική και να επιρρίψει ευθύνες και αντίθετα επικεντρώνεται στις προσωπικές ιστορίες τραγωδίας, γενναιότητας, ελπίδας και απόγνωσης, που επαναλαμβάνονταν ανά τον κόσμο μετά την εμφάνισή τους στην Κίνα.

Ωστόσο, παραμένει ασαφές αν το ντοκιμαντέρ θα προβληθεί ποτέ στην Κίνα, όπου οι ειδήσεις σχετικά με την πανδημία ελέγχονται αυστηρά από την πρώτη ημέρα, οδηγώντας πολλούς στην Δύση, περιλαμβανομένου του αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, να κατηγορήσουν το Πεκίνο για τεράστια συγκάλυψη.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

Ξεκίνησε η διάθεση των εισιτηρίων για το live των Offspring στο Release Athens 2026

Η πώληση των εισιτηρίων ξεκίνησε σήμερα στις 12:00 και καλό είναι να μην καθυστερείς αν ενδιαφέρεσαι για την εμφάνισή τους με τους Bad Religion διότι ήδη φλερτάρουν με το sold out.

COSMOTE CINEMA CHRISTMAS HD: Το χριστουγεννιάτικο κανάλι-θεσμός της COSMOTE TV επιστρέφει με πάνω από 130 ταινίες για όλη την οικογένεια

Το προσωρινό κανάλι COSMOTE CINEMA CHRISTMAS HD φέρνει περισσότερες από 130 ταινίες, 25 πρεμιέρες και συνεχή χριστουγεννιάτικη δράση από 5/12 έως 7/1. Το απόλυτο εορταστικό τηλεοπτικό πρόγραμμα.

Η 5η σεζόν του Stranger Things σπάει όλα τα ρεκόρ στο Netflix

Η πέμπτη σεζόν του Stranger Things σημειώνει τη μεγαλύτερη αγγλόφωνη πρεμιέρα στην ιστορία του Netflix και συνεχίζει δυναμικά. Πώς τα νέα επεισόδια κυριαρχούν στα global charts.

Ποιο τραγούδι του Prince βασίζεται σε αληθινό έγκλημα

Μια πιο προσωπική ματιά στον Prince και την εποχή του Controversy: πώς προσέγγισε τη μουσική, τι τον έκανε ξεχωριστό και γιατί εξακολουθεί να μας απασχολεί μέχρι σήμερα.

Γραφει Τιμος Σαλαμες

Το κόλπο που έκανε ο James Cameron στον "Τιτανικό"-γλίτωσε πολλά εκατομμύρια

Ο James Cameron αποκάλυψε την απλή και έξυπνη τεχνική που χρησιμοποίησε για να εξοικονομήσει χρήματα στα γυρίσματα του Titanic. Ένα απροσδόκητο trick πίσω από μια ιστορική υπερπαραγωγή.

Γραφει Τιμος Σαλαμες

Στην ταινία Blair Witch Project είδαμε τη μάγισσα, αλλά δεν το κατάλαβε κανείς

Μια θεωρία για το Blair Witch Project υποστηρίζει ότι τελικά είδαμε τη μάγισσα κανονικά στην ταινία, απλώς κανείς δεν το πρόσεξε. Και όλα οδηγούν σε μια πολύ συγκεκριμένη σκηνή, που απαιτεί παρατηρητικότητα.

Γραφει Παυλος Κρουστης