Ο Δημήτρης Ήμελλος είναι άνθρωπος και ηθοποιός των μακροχρόνιων σχέσεων

Συμπρωταγωνιστεί με την Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Νίκου Labôt, "Η Δουλειά της", που ανοίγει στις αίθουσες αυτή την Πέμπτη.

Γράφει: Χριστίνα Φαραζή 25 Φεβρουαρίου 2019

Λίγο πριν τα 40, η Παναγιώτα, μία σχεδόν αναλφάβητη νοικοκυρά και μητέρα δύο παιδιών, θα χρειαστεί να αναζητήσει για πρώτη φορά δουλειά, όταν ο σύζυγός της χάσει τη δική του. Έχοντας ελάχιστα εφόδια θα προσληφθεί για λογαριασμό μίας ιδιωτικής εταιρείας καθαρισμού σ’ ένα νέο πολυκατάστημα. Παρά τις συνθήκες εκμετάλλευσης και εργασιακής απαξίωσης, θα βιώσει μία πρωτόγνωρη αίσθηση οικονομικής και συναισθηματικής ανεξαρτησίας. Θα σταθεί για πρώτη φορά στα πόδια της. Ό,τι ακολουθήσει από εκεί και μετά, εκείνη δεν θα είναι ποτέ πια η ίδια.

Η Παναγιώτα, υποδυόμενη από την Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, είναι η ηρωίδα της πρώτης μεγάλου μήκους ταινίας του Νίκου Labôt με τίτλο "Η Δουλειά της". Η παγκόσμια πρεμιέρα της δόθηκε τον Σεπτέμβριο του 2018 στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο, όπου έλαβε εξαιρετικές κριτικές και έκτοτε έχει συλλέξει αρκετά βραβεία στα φεστιβαλικά ταξίδια της ανά τον κόσμο (Καλύτερης Πρώτης Ταινίας Μεγάλου Μήκους, Fipresci & Υoung Fipresci στη Βαρσοβία, Γυναικεία Ερμηνείας στη Θεσσαλονίκη, Κριτικών κινηματογράφου και Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στις Βρυξέλλες). Την προσεχή Πέμπτη, 28 Φεβρουαρίου, ετοιμάζεται για την ελληνική πρεμιέρα της.

Με αφορμή την έξοδό της στις αίθουσες, μιλήσαμε με τον Δημήτρη Ήμελλο, που κρατά το ρόλο του συζύγου της Παναγιώτας και μας διαβεβαίωσε ότι η δουλειά της δεν είναι δουλειά του.

Ο Δημήτρης Ήμελλος είναι άνθρωπος και ηθοποιός των μακροχρόνιων σχέσεων

Η ταινία

"Τα γυρίσματα έγιναν την άνοιξη του 2017 και το μεγαλύτερο σώμα τους έλαβε χώρα στη Νίκαια. Η υπόθεση διαδραματίζεται στην Ελλάδα του σήμερα, έξω από την Αθήνα. Μία γυναίκα που όλη της τη ζωή βρίσκεται υπό την σκέπη του άντρα της αποφασίζει να κάνει ένα τεράστιο βήμα για τη ζωή της: Να βγει από το σπίτι, να βρει δουλειά και να βγάλει τα προς το ζην για την οικογένειά της. Να πάρει δηλαδή τη ζωή στα χέρια της. Και μόλις την αρπάξει, όλοι στρέφονται εναντίον της".

Ο ρόλος

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΗΜΕΛΛΟΣ

"Υποδύομαι τον Κώστα, τον άντρα της ηρωίδας. Είναι άνεργος. Ηττημένος και παραιτημένος. Ζει σε τέλμα και δεν κάνει τίποτα γι' αυτό. Αφήνει τα πράγματα στην τύχη τους, όπου πάνε, χωρίς να κινεί το χέρι του. Κι όταν κάποιος άλλος, εν προκειμένω η γυναίκα του, κινήσει το δικό της, τότε όλα τα προβλήματα του αυτοπροσδιορισμού του -του ποιος είναι, του γιατί εσύ κι όχι εγώ, γιατί όχι εγώ που είμαι ο άντρας του σπιτιού- βγαίνουν ξαφνικά στην επιφάνεια και τα ξεσπά πάνω της. Είναι το εύκολο θύμα, γιατί στο πρόσωπό της βλέπει ακόμα πιο έντονα την αποτυχία του. Αντί να κατηγορεί τον εαυτό του, κατηγορεί εκείνη. Η μετάθεση ευθυνών είναι ένα καθαρά ελληνικό σύνδρομο, που δεν μπορούμε εύκολα να ξεφορτωθούμε".

Η δουλειά (της)

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΗΜΕΛΛΟΣ

"Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων σκεφτόμουν συχνά ότι ελλείψει επαγγελματικού προσανατολισμού και για οικονομικούς, κοινωνικούς και οικογενειακούς λόγους, είμαστε σε δουλειές που δεν αγαπάμε, που δεν ήταν δική μας επιλογή. Για την Παναγιώτα όμως η δουλειά της καθαρίστριας ήταν δική της επιλογή. Και πρόσεξε, δεν την βλέπει σαν διέξοδο από την ανέχεια της οικογένειάς της, αλλά σαν δικό της προορισμό. Αυτό είναι το ενδιαφέρον στην ταινία ότι ενώ η εργασία είναι ευτελής και την ταπεινώνει, η ανάγκη του αυτοπροσδιορισμού της είναι τέτοια που αδιαφορεί για σχόλια τύπου "μα καλά, θα πας σ' αυτή τη δουλειά;". Δεν υπάρχει το δήθεν σ' αυτή τη γυναίκα. Αυτοί που την κατηγορούν είναι οι δήθεν. Εκείνοι που κατηγορούν για τα δεινά τους την χώρα, τους πολιτικούς, τη μοίρα τους. Άλλωστε, το θέμα της ταινίας δεν είναι αυτό της αδικίας ή της εκμετάλλευσης του ανθρώπου από τον άνθρωπο, αλλά ότι ο ίδιος ορίζει τους κανόνες του παιχνιδιού του και μόνο έτσι βγαίνει μπροστά με το κεφάλι ψηλά".

Η δουλειά (του)

"Προσωπικά επέλεξα την υποκριτική, κανείς δεν μου την επέβαλε. Εξάλλου, τουλάχιστον μέχρι πριν αρκετά χρόνια κανένας γονιός δεν έσπρωχνε το παιδί του να γίνει ηθοποιός. Η ηθοποιία ήταν πάντα κάτι σαν χόμπι στο μυαλό των γονιών. Στο σχολείο μου έλεγαν ότι έχω ταλέντο και εγώ γελούσα. Τους έλεγα ότι θα βαριέμαι να παίζω κάθε βράδυ την ίδια παράσταση και ότι αυτή η δουλειά δεν ήταν για μένα. Θα κάλυπτε πρόσκαιρα την ματαιοδοξία μου και μετά ούτε χρήματα, ούτε όρεξη. Αυτή η οπτική γύρισε τούμπα όταν κάποια στιγμή μέσω συναντήσεών μου με ανθρώπους του χώρου κατάλαβα ότι δεν θα κάνει η δουλειά εμένα, αλλά εγώ την δουλειά. Σας διαβεβαιώνω ότι όλα αυτά τα χρόνια δεν έχω βαρεθεί ούτε μία φορά".

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΗΜΕΛΛΟΣ

Παιδί εσωτερικής μετανάστευσης με γονείς από την Νάξο, ο Δημήτρης Ήμελλος γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κυψέλη. Έζησε για ένα περίπου χρόνο στην Ρωσία, όπου σπούδασε στην Ακαδημία Θεατρικής Τέχνης της Μόσχας (ΓΚΙΤΙΣ). Είχαν προηγηθεί οι σπουδές του στη Νομική Σχολή Αθηνών, στο Θεατρικό Εργαστήρι του Βασίλη Διαμαντόπουλου και έπειτα στη Δραματική Σχολή του Διομήδη Φωτιάδη.

Πρώτα ήρθε στη ζωή του το θέατρο και μετά ο κινηματογράφος. "Ένιωθα πάντα ότι ήταν δύο ανταγωνιστικές δουλειές γιατί ήθελαν αφοσίωση. Πότε λοιπόν επικρατούσε η μία αφοσίωση και πότε η άλλη. Το σινεμά συνήθως ερχόταν σε δεύτερη μοίρα. Τελευταία όμως, σαν να συμβαδίζει με το θέατρο. Είμαι περίεργος να δω ποιο από τα δύο θα κερδίσει στο ντεμαράζ", αναφέρει και τονίζει ότι "εδώ και χρόνια γίνεται μία πολύ καλή προσπάθεια, γυρίζονται αξιόλογες ταινίες". Πιστεύει ότι ο παράγοντας Γιώργου Λάνθιμου και οι επιτυχίες των Ελλήνων σκηνοθετών στο εξωτερικό έχει συμβάλλει σ' αυτό. Δεν είναι όμως μόνο αυτός. "Είναι ένας συνδυασμός πραγμάτων. Μην ξεχνάμε ότι όσο περνούν τα χρόνια και ειδικά στην εποχή μας, ο Έλληνας έχει εξοικειωθεί σε απίστευτο βαθμό με το ίντερνετ και με την εικόνα. Μικροί παίζαμε θέατρο. Σήμερα, τα πιτσιρίκια γυρίζουν ταινίες με το κινητό τους τηλέφωνο".

Η μεγάλη οθόνη του ταιριάζει αρκετά. Είναι ένα πρόσωπο που δεν έχει φθαρεί -δεν έχει κάνει τηλεόραση- και βρίσκεται, όπως ο ίδιος σημειώνει, σε μία ηλικία την οποία πάντα θα αναζητούν στις ταινίες οι σκηνοθέτες. "Στην προηγούμενη ταινία μου, στο "Happy Birthday" του Χρίστου Γεωργίου, έπαιζα έναν πατέρα ΜΑΤατζή... Δεν είμαι 30 πια, αλλά και όταν ήμουν δεν υπήρξα ποτέ ζεν πρεμιέ".

Με τη σκηνοθεσία πώς και δεν έχει ασχοληθεί ακόμα; "Δεν μου έχει γεννηθεί η συγκεκριμένη ανάγκη, ίσως γιατί κρατώ τον ρόλο του δασκάλου. Διδάσκω υποκριτική στο Ωδείο Αθηνών, στην Δραματική Σχολή Αρχή Νέλλης Καρρά και στο ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας. Είναι αναζωογονητικό να έρχεσαι σε επαφή με τους νέους. Κάθεσαι ξανά στα θρανία. Παίρνεις ανάσες νιότης".

Ο Δημήτρης Ήμελλος είναι άνθρωπος, αλλά και ηθοποιός των μακροχρόνιων σχέσεων. "Στη ζωή μου πάντα έκανα μακροχρόνιες σχέσεις, προσωπικά και επαγγελματικά", τονίζει και παρομοιάζει τις συνεργασίες του με τις ερωτικές σχέσεις. "Ο κάθε άνθρωπος απευθύνεται χωρίς να το καταλαβαίνει σε κάποιους ανθρώπους, όχι σε όλους. Έλκει τα βλέμματα κάποιων και με τη σειρά του, έλκεται από κάποιους, όχι όλους. Συνεπώς, ούτε εγώ επιλέγω τις δουλειές μου, ούτε οι δουλειές μου εμένα. Μαζί επιλέγουμε να συμπορευθούμε. Έτσι αντιλαμβάνομαι τις συνεργασίες μου σε σκηνή και οθόνη. Μπορεί γιατί ποτέ δεν είδα την υποκριτική σαν επάγγελμα". Ποιες ήταν οι ωραιότερες σχέσεις του στη δουλειά; Εκείνες που αφορούσαν ελληνικά έργα. "Το ελληνικό κείμενο μιλά απευθείας στη φύση μας".

Στο προσεχές διάστημα, ο Δημήτρης Ήμελλος θα ξεκινήσει γυρίσματα για την ταινία: "Ο Ράφτης" σε σκηνοθεσία της Σόνιας Λίζας Κέντερμαν.


Η ΔΟΥΛΕΙΑ ΤΗΣ

Ηθοποιοί: Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, Δημήτρης Ήμελλος, Μαρία Φιλίνη, Κωνσταντίνος Γώγουλος, Ελένη Καραγιώργη, Δανάη Πριμάλη, Ορφέας Αγγελόπουλος, Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Γεωργία Τσαγκαράκη, Ειρήνη Ασημακοπούλου, Αρετή Σεϊνταρίδου

Σκηνοθεσία: Νίκος Labôt / σενάριο: Κατερίνα Κλειτσιώτη, Νίκος Labôt / παραγωγοί: Μαρία Δρανδάκη, Julie Paratian / συμπαραγωγός: Milan Stojanovic  / διεύθυνση φωτογραφίας: Διονύσης Ευθυμιόπουλος / μοντάζ: Dounia Sichov / σκηνικά: Δάφνη Κούτρα / κοστούμια: Βασιλεία Ροζάνα / μουσική: Onnο / ήχος: Γιάννης Αντύπας, Benoit Gargonne, Jean-Guy Verran / επεξεργασία εικόνας: Isabelle Julien / μακιγιάζ: Κυριακή Μελίδου / κομμώσεις: Χρόνης Τζίμος / παραγωγή: Homemade Films, Sister Productions / σε συμπαραγωγή με: Sense Production, EΡΤ / με την υποστήριξη του: Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, Ταμείου Υποστήριξης ελληνογαλλικών συμπαραγωγών, Centre National du Cinéma et de l'Image Animée, Ministère des Affaires Étrangères et du Développement International, Institut Français, Film Center Serbia, See Cinema Network, Cineventure 3 /  διεθνείς πωλήσεις:  Jour2Fête

"Η Δουλειά της" βγαίνει στις αίθουσες την Πέμπτη 28 Φεβρουαρίου από την Weirdwave. 

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Στο The Ritual, Al Pacino και Dan Stevens τα βάζουν με θεούς και δαίμονες

Είμαστε πολύ περίεργοι να τους δούμε να υποδύονται ιερείς.

Στο άλμπουμ Songwriter, θα ακούσουμε τραγούδια του Johnny Cash από το 1993

Τα εν λόγω τραγούδια ηχογραφήθηκαν από τον τραγουδιστή της κάντρι στα LSI Studios, μια δεκαετία πριν από το θάνατό του σε ηλικία 71 ετών.

Τι είναι αλήθεια και τι ψέμα στο Baby Reindeer

Η σειρά του Netflix μπορεί να βασίζεται στην πραγματική εμπειρία του Richard Gadd, αλλά υπάρχουν κάποια στοιχεία μυθοπλασίας. Εμείς τα εντοπίσαμε για σένα.

Γραφει Παυλος Κρουστης

Η συνάντηση Steve Carell και John Krasinski είναι το reunion που χρειαζόμασταν

Οι πρωταγωνιστές του The Office βρέθηκαν μαζί στο τέλειο βίντεο που βλέπεις εντός.

Γραφει Παυλος Κρουστης

Έτσι θα τιμήσουν τα 'Φιλαράκια' την επέτειο των 20 χρόνων

Τον Απίλιο του 2021, οι έξι πρωταγωνιστές των Friends έφτασαν στo studio της Warner Bros. στο Λος Άντζελες για να γυρίσουν το πολυαναμενόμενο reunion της τηλεοπτικής παρέας.

Dear God, the Parthenon is still broken, το πρώτο φωτογραφικό βιβλίο του Γιώργου Λάνθιμου

Στην εισαγωγή του Dear God, the Parthenon is still broken υπάρχει ένα ακυκλοφόρητο ποίημα της Patti Smith το οποίο έγραψε με έμπνευση την ταινία.