
Ο Asif Kapadia κάνει τάκλιν στον Diego Maradona
Ο Βρετανός σκηνοθέτης των βραβευμένων ντοκιμαντέρ Senna και Amy διερευνά με το νέο του φιλμ το φαινόμενο του Αργεντινού Θεού του ποδοσφαίρου.

Το νέο ντοκιμαντέρ του Asif Kapadia, Diego Maradona, ανοίγει με μια σκηνή στην οποία ένα αυτοκίνητο περιπλανιέται στους δρόμους της Νάπολης. Είναι το έτος 1984 και ο Diego Maradona, ο σπουδαιότερος ποδοσφαιριστής του πλανήτη, στα 24 του χρόνια, βρίσκεται στο μπροστινό κάθισμα. Προορισμός του το στάδιο Σαν Πάολο, στο οποίο κατευθύνεται για να υπογράψει το συμβόλαιό του και να παρουσιαστεί από την ομάδα της νότιας Ιταλίας έχοντας πάρει μεταγραφή σε αυτήν από την Μπαρτσελόνα. Ήταν το μέχρι τότε μεγαλύτερο deal που είχε γίνει ποτέ.
Η κάμερα είναι τοποθετημένη σε ένα άλλο όχημα που ακολουθεί το αυτοκίνητο στο οποίο επιβαίνει ο Maradona σε μια άτυπη καταδίωξη που εν πολλοίς θυμίζει την ίδια την καριέρα του Diego. Μια συγκλονιστική αλληγορία για τα όσα επρόκειτο να ακολουθήσουν στη χαώδη ιστορία του κορυφαίου ποδοσφαιριστή όλων των εποχών.
Ο Kapadia έγινε εξαιρετικά δημοφιλής μετά το ντοκιμαντέρ Amy για τη ζωή της Amy Winehouse πίσω στο 2015, όταν κέρδισε τόσο στα BAFTA όσο και στα Όσκαρ, αλλά και για το Senna το 2010, που επίσης κέρδισε BAFTA.
Και στις δύο περιπτώσεις ο Kapadia απέσπασε εξαιρετικές κριτικές και σχόλια για τα δύο έντονα ντοκιμαντέρ του, που ουσιαστικά επανεξετάζουν τις ζωές της Βρετανίδας τραγουδίστριας και του Βραζιλιάνου πιλότου της Formula 1.
Η διαφορά του τωρινού ντοκιμαντέρ είναι πολύ σημαντική: το πρόσωπο στο οποίο επικεντρώνεται τώρα είναι εν ζωή, σε αντίθεση με τις δύο άλλες περιπτώσεις. Κι αυτό προσθέτει βάρος στους ώμους για πρώτη φορά. "Είναι μια τεράστια προσωπικότητα και νομίζω ότι η φήμη του ξεπερνά της Winehouse και του Senna μαζί. Το ποδόσφαιρο είναι μεγαλύτερο και σπουδαιότερο από οτιδήποτε άλλο άλλωστε" λέει ο 47χρονος Kapadia, ενώ βρίσκεται καθισμένος στα γραφεία της εταιρείας που έχει αναλάβει την επικοινωνία του ντοκιμαντέρ του στο Κινγκ’ς Κρος του Λονδίνου. Μέχρι εκείνη τη στιγμή ελάχιστοι είχαν παρακολουθήσει τη δουλειά του. Ο ίδιος δείχνει ενθουσιασμένος αλλά και λίγο νευρικός. "Έχει πολύ καλές προδιαγραφές ως παραγωγή, αλλά ποτέ δεν μπορείς να γνωρίζεις τι θα γίνει" αναφέρει.
Όταν έγινε γνωστό ότι ο Kapadia θα ασχοληθεί με τον Maradona, πολλοί κατάλαβαν το λόγο. "Το ξεκίνημα της καριέρας του θύμιζε λίγο εκείνο του Senna, ενώ η κατάληξη την πορεία της Amy. Είναι ο Λατινοαμερικανός ήρωας που έφερε χαρά σε μια χώρα που υπέφερε. Παράλληλα, αντιμετώπισε προβλήματα εθισμού και έγινε μέρος μιας κατάρας από την οποία λίγοι σταρ έχουν ξεφύγει. Παραδόξως, ο Diego ουσιαστικά είναι ένα μείγμα αυτών των δύο προσωπικοτήτων. Το ίδιο και το ντοκιμαντέρ για εκείνον σε σχέση με τα άλλα δύο που έχω κάνει" εξηγεί ο σκηνοθέτης.

Ο Asif Kapadia και ο παραγωγός James Gay-Rees ποζάρουν με το Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ, που κέρδισα το 2016 με το Amy.
Ο Kapadia, ο οποίος σπούδασε σκηνοθεσία στο Royal College of Art, βλέπει τον Diego Maradona ως το ιδανικό φινάλε της τριλογίας του για τη δόξα και τη φήμη. Σε αντίθεση όμως με το μηχανοκίνητο αθλητισμό και τη μουσική, προσέγγισε το θέμα με μια σχεδόν διά βίου αφοσίωση. Χαρακτηρίζει μάλιστα τον εαυτό του τρελαμένο οπαδό του ποδοσφαίρου, ο οποίος μεγάλωσε στο Στόουκ Νιούινγκτον του βόρειου Λονδίνου, όχι πολύ μακριά από το παλιό γήπεδο της Άρσεναλ, το Χάιμπουρι, αλλά, αντιγράφοντας κάποιους παιδικούς του φίλους, υποστηρίζει μέχρι σήμερα τη Λίβερπουλ. "Ίσως και να μην είμαστε τόσο καλοί όσο η Άρσεναλ τις τελευταίες δεκαετίες, αλλά δε γίνεται να αλλάξεις ομάδα" σημειώνει για την αγαπημένη του ομάδα.
Το Diego Maradona καλύπτει τη ζωή του Αργεντινού μέχρι σήμερα, αλλά δίνει έμφαση στα χρόνια που πέρασε στη Νάπολι, για την οποία εξελίχθηκε σε Μεσσία. Πριν από τον Maradona η Νάπολι δεν είχε κερδίσει ποτέ πρωτάθλημα. Με τον Diego το κατάφερε και μάλιστα δύο φορές, ενώ πήρε ακόμη το Κύπελλο Ιταλίας, το Κύπελλο UEFA και το ιταλικό Σούπερ Καπ.
Στο ενδιάμεσο, και συγκεκριμένα το 1986, ο Diego ήταν ο αρχηγός της Εθνικής Ομάδας της Αργεντινής που κέρδισε το Παγκόσμιο Κύπελλο. Στο Μουντιάλ του Μεξικού ο Maradona πέτυχε το πιο αμφιλεγόμενο και το πιο σπουδαίο γκολ της καριέρας του – στο ίδιο παιχνίδι, κόντρα στην Αγγλία. Παράλληλα, βρήκε χρόνο στο πολυάσχολο πρόγραμμά του να χτίσει στενές σχέσεις με την Καμόρα και να αποκτήσει έναν εξώγαμο γιο, προτού εγκαταλείψει ντροπιασμένος την Ιταλία το 1992. "Υποθέτω πως οπουδήποτε πήγε μετά τη Νάπολι έκανε τον ίδιο ακριβώς κύκλο, ελαφρώς μειωμένο κάθε φορά. Αυτό αποτέλεσε και την ουσία της ύπαρξής τους, περιοδικά".
Όπως και οι άλλες παραγωγές του Kapadia, το Diego Maradona αποτελείται εξ ολοκλήρου από ένα προσεκτικά συναρμολογημένο μωσαϊκό αρχειακού υλικού, περιτριγυρισμένο περιστασιακά από τις φωνές βασικών χαρακτήρων της ιστορίας, όπως συμπαίκτες, προπονητές και φίλους. Βλέποντάς το, αντιλαμβάνεσαι ότι είναι μια έντονη και καθηλωτική εμπειρία που λειτουργεί σχεδόν σαν γελοιογραφία μιας πολύ γνωστής προσωπικότητας, με κάποιες πτυχές να εξετάζονται με εντελώς διαφορετικό τρόπο. Για παράδειγμα, το "χέρι του θεού" μεταφράζεται εντελώς διαφορετικά για τους Αργεντινούς, ειδικά μετά τον πόλεμο στα νησιά Φόκλαντ. "Βασικά, πράγματα που υπάρχουν ήδη στην ιστορία παρουσιάζονται σε εντελώς διαφορετικό πλαίσιο. Προστίθεται ήχος και ανασχηματισμοί, κείμενα και γραφικά, ώστε να υπάρξει μια διαφορετική, βαθύτερη έννοια" εξηγεί ο Kapadia.
Ο σκηνοθέτης ανατρέχει πίσω στην εποχή που ο παιδικός φίλος του Diego και μετέπειτα μάνατζέρ του Jorge Cyterszpiler ήθελε να φτιάξει μια ταινία γι’ αυτόν και "να την πουλήσει στους Αμερικανούς". Αργότερα ο Maradona τον απέλυσε και η ταινία ασφαλώς δεν έγινε ποτέ. "Στην πραγματικότητα, η ταινία αυτή ξεκίνησε το 1981 και την ολοκληρώσαμε εμείς το 2019. Το μεγαλύτερο μέρος της είναι πλάνα που συγκέντρωνε ο Jorge, ο οποίος είχε το όραμα και το σχέδιο, αλλά δεν είχε τις σωστές προθέσεις και στη συνέχεια δεν μπορούσε να προχωρήσει το project".
Μερικές φορές το πρόσωπο για το οποίο σχεδιάζεις την ταινία είναι ο πιο αξιόπιστος μάρτυρας της ιστορίας του
Το ντοκιμαντέρ αυτό έχει μια μεγάλη και σημαντική διαφορά από όλες τις άλλες προσπάθειες που έχει κάνει ο Kapadia: Ο Diego Maradona είναι ζωντανός και δραστήριος. Μάλιστα, οι δύο άντρες είχαν συναντηθεί πριν από περίπου ενάμιση χρόνο στο Ντουμπάι και ο Maradona σχεδόν εξοργίστηκε από τα όσα άκουσε από το Βρετανό σκηνοθέτη στην πρώτη τους συνάντηση. Ο Kapadia κέρδισε τελικά την εμπιστοσύνη του Αργεντινού, ωστόσο η συμμετοχή του τελευταίου στο φιλμ είναι σχεδόν μηδαμινή. "Μερικές φορές το πρόσωπο για το οποίο σχεδιάζεις την ταινία είναι ο πιο αξιόπιστος μάρτυρας της ιστορίας του" σημειώνει ο σκηνοθέτης.
Θα ήταν πιθανή η δημιουργία αυτού του ντοκιμαντέρ χωρίς την εμπλοκή του Maradona; Ο Kapadia δεν το πιστεύει. Έπρεπε να εξασφαλίσει την άδειά του. "Δε νομίζω ότι κάποιος άλλος στη θέση του θα μας μιλούσε. Η πρώτη ερώτηση που ακούω από δημοσιογράφους είναι αν ο Diego συμμετέχει ενεργά στο ντοκιμαντέρ και αν διηγείται ο ίδιος την ιστορία του".
Και το φινάλε; Τόσο το Amy όσο και το Senna ήταν πολύ συγκεκριμένα, καθώς όλοι γνωρίζουν πώς τελειώνει η ιστορία των πρωταγωνιστών.
"Ένας από τους λόγους που ήθελα να το κάνω ήταν το ότι δεν υπάρχει το ίδιο φινάλε. Ο πρωταγωνιστής ζει. Κάθε φορά που μιλούσα με κάποιο φίλο ή κοντινό πρόσωπο του Diego στο τέλος έκανα την ίδια ερώτηση: Πώς πιστεύεις ότι θα τελειώσει η ιστορία; Ένας φίλος του απάντησε κάτι πραγματικά μακάβριο. Είπε ότι, αφού η Αργεντινή κέρδισε το Παγκόσμιο Κύπελλο, θα έπρεπε το αεροπλάνο της επιστροφής να συντριβεί και όλα να τελειώσουν εκεί. Ο Diego είχε πραγματοποιήσει το όνειρό του" λέει ο Kapadia και κουνά απορημένος το κεφάλι του. Ευτυχώς έχει επιλέξει διαφορετικό φινάλε για το ντοκιμαντέρ του.
Το Diego Maradona κάνει πρεμιέρα 1η Οκτωβρίου στο HBO.
Από: Esquire UK
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr
Θα επανενωθούν ποτέ οι Pink Floyd;
Σε συνέντευξή του στην The Telegraph, ο David Gilmour τοποθετείται για τους Pink Floyd και τη συνεργασία του με τον Roger Waters, αναδεικνύοντας το πολύπλοκο παρελθόν της μπάντας.
Τρομάξαμε να γνωρίσουμε τη Sydney Sweeney ως πυγμάχο στην ταινία Christy - Πότε βγαίνει στους κινηματογράφους
Κάτι είχε πάρει το μάτι μας, όμως τώρα που έχουμε στα χέρια μας όλες τις φωτογραφίες, μπορούμε με σιγουριά να πούμε ότι πρόκειται για κανονικότατο extreme make over, που ούτε που θα μας περνούσε από το μυαλό ως ενδεχόμενο...
Γραφει Ραφαελλα ΡαλληΟι 10 δημοφιλέστερες σειρές αυτήν τη στιγμή, σύμφωνα με τους χρήστες του IMDb
Οι τηλεοπτικές σειρές έχουν πάρει φωτιά και αυτήν τη στιγμή οι θεατές έχουν "κολλήσει" με δέκα shows που εμφανίζονται ξανά και ξανά σε λίστες. Από πολιτικά θρίλερ μέχρι σειρές αγωνίας και τρόμου, οι επιλογές είναι πολλές και ποιοτικές.
Γραφει Παυλος ΚρουστηςΑν θες να ζήσεις μία 'Δεύτερη Ζωή', τότε θα ταυτιστείς απόλυτα με το Παιδί Τραύμα
Το δεύτερο single "Δεύτερη Ζωή" από τον ομώνυμο δίσκο μόλις κυκλοφόρησε και στο βίντεο κλιπ που σκηνοθέτησε ο Βασίλης Κεχαγιάς, βλέπουμε μία πολύ δημοφιλή ηθοποιό της νέας γενιάς.
Γραφει Ραφαελλα Ραλλη'Βοήθεια!': O Sam Raimi επιστρέφει στον τρόμο με τη νέα του ταινία - Πρωταγωνιστεί η Rachel McAdams
Ο Sam Raimi επιστρέφει εκεί όπου ξεκίνησε: στον τρόμο. Στο Send Help, η Rachel McAdams και ο Dylan O’Brien παλεύουν για την επιβίωσή τους σε ένα νησί που αποδεικνύεται πιο εφιαλτικό απ’ όσο φαίνεται.
Γραφει Παυλος ΚρουστηςΑυτές είναι οι ελληνικές ταινίες του 66ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
32 μεγάλου μήκους και 30 μικρού μήκους ελληνικές ταινίες θα προβληθούν στη φετινή διοργάνωση εκ των οποίων οι 29 είναι σε πρώτη προβολή, ενώ 9 συμμετέχουν στα διεθνή διαγωνιστικά τμήματα του Φεστιβάλ.
Γραφει Ραφαελλα Ραλλη