Η Νέα Υόρκη των 80s κρύβεται πίσω από την Gotham City του Joker

Ή πώς η πραγματικότητα ξεπερνά ακόμα και τη φαντασία του Todd Phillips.

Γράφει: Γιώργος Ρομπόλας 08 Οκτωβρίου 2019

Γυρνώντας τον χρόνο πίσω, στις αρχές της δεκαετίας του '80 και πιο συγκεκριμένα στο 1981, μία από τις μεγαλύτερες και πιο διάσημες πόλεις του κόσμου βυθιζόταν σιγά σιγά σε μία δίνη γεμάτη προβλήματα: Τεράστια ποσοστά ανεργίας, μεγάλο μέρος του πληθυσμού κάτω από το όριο της φτώχειας, άνοδος της εγκληματικότητας (κλοπές, ληστείες, βιασμοί, δολοφονίες) και, γενικά, μία ζοφερή κατάσταση που εξαπλωνόταν σαν επιδημία σε κάθε γωνιά και κάθε σοκάκι της μητρόπολης.

Το 1980 ήταν μία τραγική χρονιά κι η αστυνομική διεύθυνση της πόλης έκανε λόγο για τα υψηλότερα ποσοστά εγκληματικότητας εδώ και 49 χρόνια. Τα στατιστικά μιλούν από μόνα τους: Συνολικά 710.153 εγκλήματα καταγράφηκαν εκείνον τον χρόνο, 14,3% περισσότερα από ότι το 1979, κατατάσσοντας την πόλη στην 9η θέση παγκοσμίως όσον αφορά τα εγκλήματα, δίπλα σε πρωτεύουσες χωρών του τρίτου κόσμου. Έτσι, το 1981 δεν ξεκινούσε και με τους καλύτερους οιωνούς.

Μάλιστα, αξίζει να σημειωθεί ότι οι αρχές πίστευαν, όχι άδικα, ότι τα νούμερα ήταν πολύ μεγαλύτερα. Οι κάτοικοι της μητρόπολης είχαν αρχίσει να συνηθίζουν τόσο πολύ την εγκληματικότητα που πια δεν έμπαιναν καν στη διαδικασία να την καταγγείλουν - καμιά φορά ο μοναδικός τρόπος να προστατευτείς ήταν ένα όπλο ή το να πάρεις ο ίδιος τον νόμο στα χέρια σου.


Το 1981 πραγματοποιήθηκαν συνολικά 2.166 δολοφονίες. Η βία ζούσε και βασίλευε σε κάθε λεωφόρο, σε κάθε δρόμο, σε κάθε σκοτεινό σοκάκι του Μεγάλου Μήλου.


Βρισκόμαστε τελικά στην Gotham ή τη Νέα Υόρκη; Το Joker του Todd Phillips με πρωταγωνιστή τον Joaquin Phoenix σπάει τα ταμεία παγκοσμίως τοποθετώντας τη δράση του στο 1981 και την πόλη του Batman. Οι ομοιότητες των δύο πόλεων (της φανταστικής και της πραγματικής) είναι κάτι περισσότερο από εμφανείς. Ακριβώς όπως και στην ταινία, εκείνη την εποχή μία απεργία των συνεργείων καθαρισμού που ήταν υποκινούμενη από το οργανωμένο έγκλημα γονάτισε κυριολεκτικά τη Νέα Υόρκη.

Το 1981 πραγματοποιήθηκαν συνολικά 2.166 δολοφονίες. Η βία ζούσε και βασίλευε σε κάθε λεωφόρο, σε κάθε δρόμο, σε κάθε σκοτεινό σοκάκι του Μεγάλου Μήλου. Μιλάμε για εποχές όπου μία λάθος στροφή μπορούσε να σε οδηγήσει σε ένα πολύ πρόωρο τέλος. Τα σκληρά ναρκωτικά είχαν κάνει την εμφάνισή τους, η Μαφία ζούσε χρυσές εποχές (ταινίες όπως οι Κακόφημοι Δρόμοι του Martin Scorsese δείχνουν το τι ακριβώς συνέβαινε πίσω από τη λαμπερή επιφάνεια της μητρόπολης) και συμμορίες με επικολυρικά ονόματα (Savage Nomads, Black Stabbers) λυμαίνονταν τις πιο φτωχές γειτονιές. 

"Η εγκληματικότητα στους δρόμους είναι το πιο επικίνδυνο πράγμα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε σήμερα. Έχει τεράστιο αντίκτυπο στην ποιότητα ζωής των πολιτών. Καθορίζει το πώς και το πότε θα πάμε κάπου, ακόμα κι αν αυτό είναι απλά μία βόλτα μέχρι το σινεμά" δήλωνε, πολύ χαρακτηριστικά, ο διευθυντής της Αστυνομίας της Νέας Υόρκης εκείνη την περίοδο, Robert McGuire. Περιοχές που σήμερα έχουν πια "εξευγενιστεί" και δεν κρύβουν κανένα κίνδυνο για τους επισκέπτες, τότε ήταν γκετοποιημένες ζώνες όπου ο θάνατος σήμαινε τη ζωή κάποιου άλλου. Αν κάποιος παρακολουθήσει το cult αριστούργημα The Warriors (1979) θα πάρει ακριβώς μία γεύση από τα όσα περιέγραφε τότε ο McGuire.

Η Gotham του Phillips δεν είναι τίποτα λιγότερο και τίποτα περισσότερο από τη Νέα Υόρκη στις αρχές των 80s όταν και η εγκληματικότητα είχε εκτιναχτεί στα ύψη. Μία πόλη, δηλαδή, όπου αν βρισκόσουν στο λάθος μέρος την λάθος στιγμή θα μπορούσες να καταλήξεις νεκρός. Το 1981 ο αποτρόπαιος φόνος δύο αντρών σε ένα μπαρ του Κουίνς έγινε πρωτοσέλιδο. Το παράπτωμά τους; Έχυσαν τα ποτά δύο μαφιόζων, δύο σεσημασμένων εγκληματιών που πρώτα πυροβολούσαν και μετά ζητούσαν εξηγήσεις.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Η ιδιαίτερη περίπτωση του Thomas Brodie-Sangster

Το γλυκύτατο αγόρι του Love Actually (παρά)μεγάλωσε και υποδύεται τον θρυλικό Malcolm McLaren.

Γραφει Ραφαελλα Ραλλη

Volodymyr Zelenskyy: Το θάρρος μας εντυπωσιάζει τον κόσμο, η μουσική μας κατακτά την Ευρώπη

Όσα δήλωσε ο Ουκρανός πρόεδρος για τη νίκη των Kalush Orchestra στη Eurovision και αναλυτικά οι θέσεις των κρατών στην τελική κατάταξη.

Γραφει Τιμος Σαλαμες

Γιατί το Top Gun: Maverick είναι το blockbuster της δεκαετίας

Το Twitter έχει ήδη βγάλει την ετυμηγορία του για την ταινία και τη διαβάζεις εντός.

Γραφει Ραφαελλα Ραλλη

Η turbo-folk ζει και βασιλεύει και την Εurovision κυριεύει

Πώς το 'soundtrack του πολέμου' κατέκτησε ένα παγκόσμιο μουσικό ακροατήριο μέσω της Eurovision.

Γραφει Παναγιωτης Κουστας

Πώς είναι να μεγαλώνεις βλέποντας Eurovision

Οι "Τυραννόσαυροι Ρεξ", η Dana International, οι "αντισυστημικές" décadence συμμετοχές και το "πότε θα πάει η Μαντώ στη Eurovision;".

Γραφει Παναγιωτης Κουστας