Η μεγάλη στροφή των επιχειρήσεων λόγω κορονοϊού

Οι εταιρείες αντιμετωπίζουν ένα συνονθύλευμα ασυνεπών κανόνων και οδηγιών, ψάχνοντας βοήθεια για την προστασία των υπαλλήλων τους αλλά και για το κέρδος τους.

Γράφει: Esquire Editors 25 Ιουλίου 2020

Την τελευταία ημέρα του Φεβρουαρίου, όταν στελέχη του τομέα Υγείας της πολιτείας της Ουάσινγκτον ανακοίνωσαν τα πρώτα βεβαιωμένα κρούσματα κορονοϊού στις ΗΠΑ, ένα στέλεχος της Microsoft έστειλε email στους αξιωματούχους του τομέα υγείας της κομητείας Κινγκ για να ζητήσει βοήθεια. Οι επικεφαλής επιχειρήσεων του Σιάτλ είχαν συνάντηση την επόμενη μέρα και έψαχναν κάποιον που να γνωρίζει τι πρέπει να κάνουν οι επιχειρήσεις. Το επόμενο πρωί, οι επιχειρήσεις ρωτούσαν εάν πρέπει να ακυρώσουν εκδηλώσεις, να περιορίσουν τα ταξίδια ή να στείλουν τους εργαζόμενους στο σπίτι. 

Ήταν μια πρώτη γεύση από ένα πρόβλημα που τώρα απασχολεί τις επιχειρήσεις παντού: πώς να αντιδράσουν και να κατανοήσουν έναν νέο κόσμο κινδύνων που οι περισσότερες επιχειρήσεις δεν έχουν αντικρίσει ποτέ ξανά. Οι βετεράνοι του επιχειρηματικού κόσμου είχαν ήδη μάθει πως να κατευθύνουν τις επιχειρήσεις τους μετά από τρομοκρατικές επιθέσεις, φυσικές καταστροφές και οικονομικές κρίσεις. Αλλά κανείς μέχρι σήμερα δεν είχε αντιμετωπίσει ποτέ αυτό το είδος παγκόσμιας καταστροφής. Εξώθησε σε κλείσιμο ολόκληρους οικονομικούς κλάδους, διατάραξε τις αλυσίδες εφοδιασμού και –τουλάχιστον στις ΗΠΑ– δεν έχει δείξει κανένα σημάδι υποχώρησης.

Το χάος επιδεινώνεται από μια "ομίχλη" αβεβαιότητας που καθιστά σχεδόν αδύνατο για τους managers να γνωρίζουν πού να στραφούν για αξιόπιστες πληροφορίες. Οι αρχές δημόσιας υγείας εμπλέκονται στην πολιτικοποίηση κρίσιμων ζητημάτων, όπως το πότε πρέπει να επιβληθούν ή να αρθούν οι περιορισμοί. Με την έλλειψη σαφούς καθοδήγησης από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση και με τις πολιτείες και τις τοπικές κυβερνήσεις να καθορίζουν τις δικές τους, μερικές φορές αντικρουόμενες, πολιτικές, οι εταιρείες βρίσκονται αντιμέτωπες με ένα συνονθύλευμα ασυνεπών κανόνων και οδηγιών. Και αγωνίζονται να βρουν τρόπο να προστατεύσουν την υγεία των υπαλλήλων και των πελατών τους, ενώ προσπαθούν ακόμη να αποκομίσουν κέρδος.

Ορισμένες επιχειρήσεις είναι καλύτερα εξοπλισμένες για αυτό σε σύγκριση με άλλες. Στον φαρμακευτικό κολοσσό Bristol Myers Squibb, ο David Shepperly επιβλέπει την ευημερία 30.000 υπαλλήλων που εξαπλώνονται σε όλο τον κόσμο. Η δουλειά του ως εκτελεστικού διευθυντή για την υγεία μεταμορφώθηκε ριζικά μετά το ξέσπασμα του κορονοϊού τον Ιανουάριο στην Κίνα. Κινήθηκε γρήγορα για να επιβάλει κανόνες καραντίνας και ταξιδιωτικούς περιορισμούς για περισσότερους από 1.400 υπαλλήλους της εταιρείας στη χώρα.

Ο Shepperly, γιατρός που έχει επίσης μεταπτυχιακές σπουδές στις βιοστατιστικές επιστήμες από το Johns Hopkins, κινητοποίησε μια ομάδα επιστημόνων και αναλυτών για την παρακολούθηση δεδομένων σε όλο τον κόσμο σχετικά με τα νέα κρούσματα, τη χωρητικότητα νοσοκομείων και την τοπική τοπική καθοδήγηση. Ανέπτυξαν κριτήρια για το ποιες περιστάσεις θα προκαλούσαν κλιμακωτά επίπεδα περιορισμών.

Έκαναν το μεγάλο βήμα στις 13 Μαρτίου: περισσότερες από 250 εγκαταστάσεις της Bristol Myers σε όλο τον κόσμο, μπήκαν σε αυτό που ο Shepperly αποκαλεί "κόκκινο στάδιο" – εργαζόταν μόνο το απολύτως απαραίτητο προσωπικό για την παραγωγή. Ήταν έξι μέρες προτού ληφθούν τα πρώτα εκτεταμένα μέτρα σε επίπεδο πολιτείας στις ΗΠΑ, με εντολή καραντίνας στην Καλιφόρνια.

Ο χρόνος επιστροφής στο "πράσινο στάδιο" της κανονικότητας παραμένει "το μεγάλο ερώτημα", λέει ο Shepperly. Η Bristol Myers, η οποία διαβουλεύεται με τις ομάδες υγείας άλλων μεγάλων φαρμακοβιομηχανικών σε εβδομαδιαία βάση, αφήνει τα δεδομένα να καθορίσουν τις αποφάσεις της. "Όλα όσα έχουμε κάνει για να προστατέψουμε τους υπαλλήλους μας στηρίζονται στην επιστήμη του κορονοϊού", επισημαίνει.

Κυκεώνας οδηγιών

Οι περισσότερες επιχειρήσεις δεν έχουν μια εσωτερική ομάδα ειδικών και επιστημόνων δεδομένων για να κατευθύνουν τις αποφάσεις για τη λειτουργία τους. Στηρίζονται στις υγειονομικές αρχές και σε εξωτερικούς συμβούλους για να καθορίσουν τι μέτρα πρόληψης πρέπει να λάβουν – και πώς να ελαχιστοποιήσουν τον νομικό κίνδυνο εάν οι εργαζόμενοι κατηγορήσουν τις επιχειρήσεις για έκθεση στον ιό. Το εμπορικό επιμελητήριο των ΗΠΑ και άλλες ενώσεις έχουν ασκήσει πίεση στο Κογκρέσο να προστατέψει τις επιχειρήσεις από αγωγές που σχετίζονται με την COVID-19. Το επιμελητήριο έχει ζητήσει επίσης "ενιαίες οδηγίες που θα μπορούν πρακτικά να εφαρμοστούν" όταν θα ανοίξουν ξανά οι πολιτείες.

Μέχρι στιγμής, δεν έχει συμβεί κάτι τέτοιο. Αντ’ αυτού υπάρχει ένα πρόχειρο κολάζ ομοσπονδιακών, πολιτειακών και τοπικών κανόνων που οι επιχειρήσεις πρέπει να ξεδιαλέξουν. Στις αρχές Ιουλίου, για παράδειγμα, το Κάνσας διέταξε τον κόσμο να φορά μάσκες σε δημόσιους χώρους εάν δεν μπορεί να διατηρήσει απόσταση 1,5 μέτρου. Στο γειτονικό Μιζούρι, δεν υπάρχει εντολή για μάσκες, αλλά στην πόλη Σεντ Λούις η μάσκα είναι υποχρεωτική. Η Apple έκλεισε τα καταστήματα λιανικής στην Αριζόνα, την Καλιφόρνια και τη Φλόριντα στις 19 Ιουνίου εξαιτίας της αύξησης των κρουσμάτων. Μία εβδομάδα αργότερα, οι κυβερνήτες των πολιτειών ανέβαλαν τα σχέδια ανοίγματος των καταστημάτων. Η AMC Entertainment Holdings είπε αρχικά πως οι μάσκες θα είναι προαιρετικές όταν ξαναλειτουργήσουν τα σινεμά, αλλά η επιδείνωση ανάγκασε την εταιρεία να κάνει πίσω.

Η ώρα των ειδικών

Ανήσυχες μην κάνουν λάθη, οι εταιρείες απευθύνονται σε συμβούλους και ακαδημαϊκούς εμπειρογνώμονες για καθοδήγηση. "Η όρεξη για πληροφορίες είναι τεράστια", λέει ο Mike Van Dyke, αναπληρωτής καθηγητής στο Κέντρο Υγείας, Εργασίας και Περιβάλλοντος στη Σχολή Δημόσιας Υγείας του Κολοράντο. Τη άνοιξη το κέντρο ξεκίνησε εβδομαδιαία σεμινάρια στο διαδίκτυο για επιχειρήσεις σε σχέση με τον κορονοϊό που προσέλκυσαν τουλάχιστον 200 συμμετέχοντες έκαστο, σε σύγκριση με τα 40 ή 50 άτομα που συνήθως παρακολουθούσαν τις διαδικτυακές εκδηλώσεις του ομίλου πριν από την πανδημία.

Οι επιχειρήσεις προσλαμβάνουν επίσης περισσότερα "χέρια". Ο Van Dyke, έχοντας άμεση συνεργασία με τους εργοδότες, τους έχει συμβουλέψει για ζητήματα όπως το πόσο υψηλά πρέπει να τοποθετούνται τα πλαστικά προστατευτικά, εάν οι εργαζόμενοι πρέπει να κάθονται πλάτη με πλάτη και τι αλλαγές πρέπει να γίνουν στα συστήματα εξαερισμού για να μειωθεί ο κίνδυνος εξάπλωσης των σωματιδίων του ιού. Οι συμβουλές που δίνει στηρίζονται στην επιστήμη, αλλά λίγες από τις παρεμβάσεις έχουν δοκιμαστεί στην πράξη.

Ο Van Dyke, συμβουλεύοντας απευθείας τους εργοδότες, τους παροτρύνει να κάνουν σχετικά ερωτήματα όπως το πώς πρέπει να είναι τα πλαστικά προστατευτικά, εάν οι εργαζόμενοι πρέπει να κάθονται πλάτη με πλάτη και τι αλλαγές πρέπει να γίνουν στα συστήματα εξαερισμού ούτως ώστε να μειωθεί ο κίνδυνος εξάπλωσης μέσω αέρα. Οι συμβουλές που δίνει εδράζονται στην επιστήμη, αλλά λίγες από τις παρεμβάσεις έχουν δοκιμαστεί στην πράξη. Ο Van Dyke συνεργάστηκε από νωρίς με εταιρείες συσκευασίας κρέατος προσπαθώντας να περιορίσει την έκθεση, απουσία ξεκάθαρων οδηγιών από τις ρυθμιστικές αρχές. "Σε αυτό το σημείο υπήρχε πραγματικά ένα μεγάλο κενό. Δεν υπήρχε πολλή καθοδήγηση εκεί έξω", λέει. Ενώ οι υπηρεσίες έχουν αρχίσει να προσαρμόζονται, οι εργοδότες εξακολουθούν να θέλουν βοήθεια για την εφαρμογή των επίσημων οδηγιών. "Ακούγεται πολύ συχνά το "πρέπει να το κάνετε αυτό γενικά”", λέει. "Αλλά δεν ακούγεται πολύ το "με αυτό τον τρόπο, το κάνετε”".

Από: Capital.gr


κεντρική φωτογραφία  ©Getty Images

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Περισσoτερα για Επικαιρότητα

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ

Η εκρηκτική ανάπτυξη της Amazon μέσα στην πανδημία

Οι ακόλουθoι πέντε αριθμοί το επιβεβαιώνουν.

Τα πολυτιμότερα brands στον κόσμο για τo 2020

Στην κορυφή της λίστας η Apple.