Γιατί οι Έλληνες εφοπλιστές επενδύουν σε tankers και πλοία ξηρού φορτίου

Οι πρόσφατες συμφωνίες και οι αριθμοί των επενδύσεων.

Γράφει: Esquire Editors 29 Απριλίου 2021

Κυρίαρχοι σε αγορές νέων και μεταχειρισμένων πλοίων εμφανίζονται για ακόμη ένα έτος οι Έλληνες εφοπλιστές, "ποντάροντας" κυρίως σε bulk carriers και tankers. Πρόκειται για δύο αγορές, στις οποίες, η ελληνική πλοιοκτησία είναι παραδοσιακή δύναμη, καθώς ελέγχει, σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, το 32,64% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων και το 21,7% του στόλου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.

Ράλι στο ξηρό φορτίο

Στο μεν ξηρό φορτίο, φυσά "ούριος άνεμος" από την αρχή του έτους και οι ναύλοι "σπάνε" ρεκόρ εβδομάδα με την εβδομάδα, με ώθηση από την ισχυρή ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος και σιτηρών και το ικανοποιητικό εμπόριο άνθρακα. Σημείο αναφοράς της αγοράς είναι η Κίνα, η δυναμική της οποίας υποδηλώνει περαιτέρω ανοδική πορεία το επόμενο διάστημα.

Αυτή τη στιγμή ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς, Baltic Dry Index, κινείται σε υψηλά δεκαετίας και τα κέρδη σε όλα τα μεγέθη διαμορφώνονται σε ιδιαιτέρως ικανοποιητικά επίπεδα. Την ίδια ώρα, το βιβλίο παραγγελιών νέων πλοίων παραμένει σε χαμηλό δεκαετίας, όπερ σημαίνει ότι η προσφορά θα υπολείπεται της ζήτησης για παρατεταμένο χρονικό διάστημα.

Έρχονται "καλύτερες ημέρες" για τα tankers

Στα δεξαμενόπλοια τώρα, η εικόνα στη ναυλαγορά είναι υποτονική, αλλά βελτιωμένη από τα αρνητικά ρεκόρ που καταγράφηκαν κατά το πρώτο τρίμηνο, όταν σε αρκετές εμπορικές διαδρομές, οι εφοπλιστές αδυνατούσαν να καλύψουν τα λειτουργικά έξοδα των πλοίων.

Οι "Greeks" επενδύουν στα πλοία αυτού του κλάδου, "βλέποντας" ανάκαμψη της αγοράς, σταδιακά, από το δεύτερο μισό του τρέχοντος έτους, καθώς θα απελευθερώνονται οι οικονομίες και θα πληθαίνουν οι μετακινήσεις. Η αύξηση της παραγωγής πετρελαίου από τον ΟΠΕΚ και η βραδεία ανάπτυξη του στόλου, λόγω του χαμηλού του βιβλίου παραγγελιών, ενισχύουν αυτήν την τάση.

Μάλιστα, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της νορβηγικής επενδυτικής τράπεζας Cleaves Securities, οι ναύλοι στη spot των υπερ-δεξαμενόπλοιων VLCCs, από τα 5.043 δολάρια ημερησίως, στα οποία κυμαίνονται σήμερα, θα φτάσουν τα 14.728 δολάρια στο τέλος του έτους, τα 31.200 δολάρια το 2022 και τα 44.668 δολάρια το 2023.

Οι αριθμοί των επενδύσεων

Σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking, μέχρι τις 25 Απριλίου, η ελληνική πλοιοκτησία είχε αγοράσει 152 μεταχειρισμένα πλοία, ξοδεύοντας σχεδόν 2,5 δισ. δολάρια. Οι Έλληνες είναι με διαφορά από τη δεύτερη θέση οι κορυφαίοι αγοραστές second hand πλοίων.

Από τις 152 συμφωνίες, οι 89 αφορούσαν πλοία ξηρού φορτίου, για τα οποία δαπάνησαν 1,37 δισ. δολάρια και οι 38 δεξαμενόπλοια, αξίας 768 εκατ. δολαρίων. Μικρότερο τμήμα των επενδύσεων των Ελλήνων πλοιοκτητών κατέλαβαν τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα LNG-LPG carriers.

Αναφορικά με τις ναυπηγήσεις, οι εκθέσεις της ναυλομεσιτικής Golden Destiny δείχνουν ότι οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν συνολικά 49 νέα πλοία, διοχετεύοντας κεφάλαια περίπου 2,7 δισ. δολαρίων, κατά τους πρώτους τρεις μήνες του 2021.

Εξετάζοντας αναλυτικότερα τις προτιμήσεις τους, επένδυσαν σε 19 νεότευκτα tankers (αξίας άνω του 1 δισ. δολαρίων) και 11 bulk carriers (αξίας περίπου 200 εκατ. δολαρίων). Φυσικά η "εκτόξευση" της αγοράς των containerships επέτρεψε στους Έλληνες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο να παραγγείλουν νέο τονάζ, επενδύοντας σε 10 νεότευκτα πλοία αυτού του τύπου, αξίας άνω των 850 εκατ. δολαρίων.

Τα πρόσφατα deals

Απόλυτη πρωταγωνίστρια στη second hand αγορά είναι η Castor Maritime, συμφερόντων του εφοπλιστή, Πέτρου Παναγιωτίδη, η οποία δραστηριοποιείται κυρίως στο ξηρό φορτίο και δευτερευόντως στα δεξαμενόπλοια Η ναυτιλιακή ξεκίνησε το 2021 με στόλο έξι πλοίων και έχει ήδη φτάσει τα 18.

Ευρύ πρόγραμμα ανανέωσης του στόλου υλοποιεί τους τελευταίους μήνες και η Thenamaris, συμφερόντων του Νικόλα Μαρτίνου. Η εταιρεία, η οποία διαχειρίζεται πάνω από 100 πλοία σε όλους τους βασικούς κλάδους, συνδέεται τώρα με την αγορά ενός VLCC κινεζικής κατασκευής, με τη συμφωνία να φέρεται κλεισμένη στα 38 εκατ. δολάρια περίπου.

Ναυπηγικό πρόγραμμα στα δεξαμενόπλοια "τρέχει" και η Enesel, συμφερόντων των Φίλιππου και Αντώνη Λαιμού. Η ναυτιλιακή τοποθέτησε, τις προηγούμενες ημέρες, παραγγελία μέχρι τριών tankers, τύπου aframax/LR2, σε κινεζικό ναυπηγείο, κάθε ένα από τα οποία κοστίζει περίπου 50 εκατ. δολάρια.

Από: Capital.gr

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

Ο Donald Trump εντείνει τον πόλεμο με τους δημοσιογράφους

Ο Donald Trump ανεβάζει ξανά τους τόνους απέναντι στα media, λανσάροντας μια νέα λίστα "ενόχων" και στοχοποιώντας γνωστούς δημοσιογράφους και μεγάλους οργανισμούς που –όπως λέει– τον αδικούν.

Γραφει Νικη Κοντομηνα

O Donald Trump ακύρωσε σχεδόν όλα τα εκτελεστικά διατάγματα του Joe Biden

Ο Donald Trump ακυρώνει σχεδόν όλα τα εκτελεστικά διατάγματα που υπέγραψε ο Joe Biden με autopen, ανοίγοντας νέο γύρο πολιτικής σύγκρουσης και νομικής αβεβαιότητας.

Γραφει Νικη Κοντομηνα

Πλέον, κυκλοφορούν κι αγριογούρουνα στο Περιστέρι (video)

Ένα αγριογούρουνο έκανε… χαλαρή βόλτα στους δρόμους του Περιστερίου και έγινε viral στο TikTok. Το απίθανο στιγμιότυπο προκάλεσε γέλιο, αλλά και απορίες.

Γραφει Τιμος Σαλαμες

Κ. Μητσοτάκης: Στόχος μου η δημιουργία Υπουργείου Έρευνας, Τεχνολογίας και Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης συμμετείχε σε συζήτηση με τρεις προσωπικότητες που είχαν συμπεριληφθεί στο παρελθόν στη λίστα Forbes 30 under 30, κατά την εκδήλωση παρουσίασης της λίστας 2026 που διοργάνωσε το Forbes Greece στο Μέγαρο Μουσικής.

Όσα γράφει ο Αλέξης Τσίπρας στο βιβλίο του, "Ιθάκη"

Ο Αλέξης Τσίπρας στο βιβλίο του "Ιθάκη" αφηγείται τα δύσκολα χρόνια της πρωθυπουργίας του, υπερασπίζεται επιλογές, ανακαλεί κρίσιμες αποφάσεις και ξεκαθαρίζει λογαριασμούς με συντρόφους.

Γραφει Νικη Κοντομηνα

Το τέλος του περιπτέρου: Πώς ένα κομμάτι της καθημερινότητάς μας σβήνει αθόρυβα

Τα περίπτερα εξαφανίζονται από τον χάρτη της πόλης, καθώς η παραδοσιακή λιανική χάνει έδαφος απέναντι στα σούπερ μάρκετ και τις εφαρμογές delivery. Ένα κομμάτι της καθημερινότητάς μας σβήνει αθόρυβα.

Γραφει Νικη Κοντομηνα