Ο Ronaldo, το sell off στην Coca Cola και η δύναμη των αθλητών influencers

Πώς οι σταρ των σπορ καθορίζουν την παγκόσμια οικονομία απλά και μόνο με μία κίνησή τους.

Γράφει: Esquire Editors 19 Ιουνίου 2021

Η κίνηση του Κριστιάνο Ρονάλντο να παραμερίσει δύο μπουκάλια Coca-Cola κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου τη Δευτέρα μετά από μια αναμέτρηση για το Euro 2020, έφερε το sell-off της μετοχής της εταιρείας. 

Το γεγονός αυτό δείχνει πώς μπορεί η προσωπική δύναμη των σταρ, ενισχυμένη από τον τεράστιο αριθμό followers στα social media, να φέρει τα πάνω-κάτω σε συνεργασίες εταιρειών με ομάδες και διοργανώσεις. 

Η Coca-Cola είναι ένας από τους επίσημους χορηγούς του UEFA Euro 2020 (το οποίο πραγματοποιείται φέτος μετά την αναβολή του λόγω πανδημίας), όπως και η Heineken, η Just Eat Takeaway.com, η αεροπορική Qatar Airways, η Tiktok της Bytedance και ο κινεζικός όμιλος ηλεκτρονικών ειδών Vivo. Σύμφωνα με εκτίμηση του SportBusiness, οι χορηγοί δαπανούν περίπου 30 εκατομμύρια ευρώ για να "εμφανίζονται" στο τουρνουά. 

Παρόλο που η Coca-Cola δεν είναι χορηγός του ποδοσφαιριστή, επηρεάστηκε άμεσα από τις κινήσεις του. Ο αρχηγός της Εθνικής Πορτογαλίας -και πρώτος σκόρερ όλων των εποχών στην ιστορία του Euro- παραμέρισε από μπροστά του δύο μπουκάλια Coca-Cola, σήκωσε ψηλά ένα μπουκάλι νερό και αναφώνησε "água" (σ.σ.: "νερό" στα πορτογαλικά). Ήταν σαν να ενθάρρυνε τον κόσμο να πίνει νερό αντί Coca-Cola, και αυτό ήταν αρκετό για να προκαλέσει νευρικότητα στους επενδυτές σχετικά με τις προοπτικές της εταιρείας παραγωγής αναψυκτικών.

Εδώ και πέντε με δέκα χρόνια, οι εταιρείες έχουν απομακρυνθεί από τις ομάδες και έχουν στραφεί στα άτομα - όπως ο Ρονάλντο, ο οποίος έχει συμφωνία με τη Nike. Η Coca-Cola έπραξε συνετά δαπανώντας χρήματα από τον προϋπολογισμό μάρκετινγκ σε μια διοργάνωση παγκόσμιας εμβέλειας, με πολλούς αγώνες και παίκτες, αντί να τα "ρίξει" σε κάποιον σταρ - ήταν μια κίνηση που διαχέει το ρίσκο. Ωστόσο, η τεράστια επιρροή που διαθέτουν σήμερα οι influencers αποδεικνύει ότι -ακόμη και εμμέσως- οι εταιρείες δεν μπορούν να αποφύγουν τους κινδύνους που μπορούν να προκαλέσουν αυτές οι προσωπικότητες.

Αν πρέπει να κατηγορήσουμε κάποιο άτομο για όλη αυτή την κατάσταση, αυτό είναι η Κιμ Καρντάσιαν. Η σταρ του γνωστού reality show και επιχειρηματίας συνέβαλε στη γέννηση της "βιομηχανίας των influencers", όπου αθλητές, "αστέρες" της ποπ μουσικής, και άτομα με άποψη για τη μόδα ή τα καλλυντικά συγκεντρώνουν εκατομμύρια θαυμαστές που είναι πρόθυμοι να αγοράσουν ό,τι φορούν ή χρησιμοποιούν τα "ινδάλματα" τους.

Η Adidas είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Έχει μειώσει τον αριθμό των αθλητικών ομάδων που σπονσοράρει, εστιάζοντας τις δαπάνες μάρκετινγκ σε μεμονωμένους ποδοσφαιριστές-σταρ, όπως ο Πολ Πογκμπά και ο Λιονέλ Μέσι. Στον ευρύτερο τομέα της αθλητικής ένδυσης και του lifestyle, διατηρεί μακροχρόνια συνεργασία με τον ράπερ Kanye West και πρόσφατα πρόσθεσε στην γκάμα της τη σειρά αθλητικής μόδας Ivy Park της Beyonce.

Η ανταγωνίστρια εταιρεία Nike έχει μακρά ιστορία σε συνεργασίες με κορυφαίους αθλητές, με πιο γνωστή περίπτωση τον Μάικλ Τζόρνταν. Σήμερα, από τον χώρο του μπάσκετ συνεργάζεται με τον Λεμπρόν Τζέιμς, και από το τένις με τη Σερένα Ουίλιαμς και τη Ναόμι Οσάκα. Αν και πρόσφατα έγινε χορηγός ένδυσης ορισμένων ομάδων σύμφωνα με την Poonam Goyal του Bloomberg Intelligence, η Nike παραμένει "δεσμευμένη" με τους διάσημους ambassadors της για την επικοινωνία της με το καταναλωτικό κοινό και την ενίσχυση της προβολής της.

Οι πιο προφανείς κίνδυνοι αυτής της προσέγγισης είναι ότι οι stars παρεκτρέπονται ή παίρνουν μετεγγραφή σε άλλον χορηγό. Κάτι τέτοιο συνέβη πολύ πρόσφατα, όταν το αστέρι της γυμναστικής Simone Biles εγκατέλειψε τη Nike για τη μονάδα αθλητικών ειδών Athleta της Gap. Ωστόσο, η επιρροή των διασημοτήτων και η εμβέλεια των social media -ο Ρονάλντο έχει 300 εκατομμύρια followers- επεκτείνονται πολύ πέρα από τις εταιρείες που τους χορηγούν. Έχουν συνέπειες και για τις ομάδες που απλώς βρίσκονται στον δρόμο τους.

Οι χορηγοί ανέχονται τις επιθυμίες των μεμονωμένων παικτών. Για παράδειγμα, ορισμένοι αρνούνται να συνδέσουν το όνομά τους με το αλκοόλ και τον τζόγο. Την Τρίτη ο Πολ Πογκμπά, ο οποίος είναι μουσουλμάνος, αφαίρεσε ένα μπουκάλι Heineken από το τραπέζι κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου για την ανακήρυξή του σε "Παίχτη του αγώνα" μετά τη νίκη της Γαλλίας επί της Γερμανίας. (Το ποτό ήταν μη αλκοολούχο, αλλά αυτό μπορεί να μην ήταν προφανές στον ποδοσφαιριστή.) Η μετοχή της Heineken ενισχύθηκε κατά 1,4% την Τετάρτη.

Αλλά το "σνομπάρισμα" του Ρονάλντο φαίνεται πως αποτελεί διαφορετικού τύπου κίνηση, παρόλο που ο ποδοσφαιριστής είναι γνωστό πως ακολουθεί αυστηρό πρόγραμμα διατροφής και γυμναστικής, παράγοντας στον οποίο οφείλεται ότι ο Πορτογάλος παίζει ποδόσφαιρο σε υψηλό επίπεδο ακόμα και στα 36 του χρόνια, μια ηλικία στη ζώνη του λυκόφωτος για την καριέρα των περισσότερων ποδοσφαιριστών. Το "σήμα" του Ρονάλντο προκαλεί ανησυχία στους καταναλωτές.

Οι εθνικές ποδοσφαιρικές Ομοσπονδίες υποχρεώνουν συνήθως τους παίχτες να τηρούν κάποια "πρωτόκολλα", όπως να παρίστανται στις συνεντεύξεις Τύπου και να είναι ενδεδυμένοι κατά το πρέπον. Αλλά κανόνες που να διέπουν περιστατικά όπως αυτό με τα μπουκάλια της Coca-Cola... δεν υπάρχουν. Η Πορτογαλική Ποδοσφαιρική Ομοσπονδία, στην οποία ανήκει ο Ρονάλντο, πιθανώς θα λάβει κάποια υπενθύμιση για τη στάση υπευθυνότητας που πρέπει να τηρούν οι ποδοσφαιριστές της. Αλλά η λήψη πειθαρχικών κυρώσεων μοιάζει απίθανη. Άλλωστε, τι αποτέλεσμα θα είχε η επιβολή προστίμου σε έναν πλούσιο  ποδοσφαιριστή με μεγάλη απήχηση, εκτός από το να πυροδοτήσει και άλλο την κατάσταση;  

Αφού τα social media έχουν σκίσει το εγχειρίδιο κανόνων για τις χορηγίες και οι εταιρείες πρέπει να πλοηγηθούν στον νέο κόσμο του Instagram και του TikTok, η Coca-Cola ελπίζει ότι τουλάχιστον επιβιώνει ακόμα η σταθερά: "Δεν υπάρχει κακή δημοσιότητα".

Από: Capital.gr

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

H Κομισιόν εξετάζει την απαγόρευση του TikTok Lite

Η TikTok έχει πλέον προθεσμία έως τις 23 Απριλίου για να υποβάλει την έκθεση αξιολόγησης κινδύνου στην Επιτροπή.

Ο δεύτερος Ψυχρός Πόλεμος κλιμακώνεται ταχύτερα από τον πρώτο

Ποιες είναι όμως οι μεγαλύτερες διαφορές μεταξύ του Πρώτου και του Δεύτερου Ψυχρού Πολέμου;

O Στέφανος Κασσελάκης μιλά για τη σχέση του με τη θρησκεία

″Δεν έχουν συνηθίσει από έναν πολιτικό να είναι αυθεντικός και ειλικρινής και ρομαντικός κλπ.", λέει ο κ. Κασσελάκης.

Ο 'εφιάλτης' της Tesla

Αν τα πράγματα για την Tesla είναι τόσο άσχημα, γιατί η αποτίμηση παραμένει τόσο υψηλή;

To φυσικό μεταλλικό νερό Βίκος τίμησε και φέτος την Παγκόσμια Ημέρα Γης με την δεντροφύτευση 2.000 καρποφόρων δέντρων σε βόρεια Εύβοια & Μάνη

Η Παγκόσμια Ημέρα Γης στις 22 Απριλίου αποτελεί μια ημέρα αφιερωμένη στην προστασία του περιβάλλοντος, μια ευκαιρία να εμπνευστούμε, να δράσουμε και να αφήσουμε το θετικό μας αποτύπωμα στον πλανήτη.

Η ρωσική προπαγάνδα κατά της Ουκρανίας χρησιμοποιεί AI

Οι προσπάθειες ρωσικής επιρροής έχουν επικεντρωθεί σε μεγάλο βαθμό στο να στρέψουν την κοινή γνώμη στις ΗΠΑ κατά της Ουκρανίας και του ΝΑΤΟ.