
Τα δυνατά χαρτιά της Ελλάδας στα logistics
Οι σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης στον κλάδο των συνδυασμένων εμπορευματικών μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Στην παρούσα διεθνή συγκυρία, η Ελλάδα, λόγω της γεωστρατηγικής θέσης της, έχει αποκτήσει σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης στον κλάδο των συνδυασμένων εμπορευματικών μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας. Ωστόσο απαιτούνται πολλά σημαντικά βήματα για την πλήρη αξιοποίηση αυτού του δυναμικού.
Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα του κειμένου πολιτικής της ΔιαΝΕΟσις που αφορά την ανάπτυξη των logistics και υπογράφει ο Νίκος Ροδόπουλος, μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Ανάπτυξης Logistics και τέως Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics.
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά η μεταφορά της παραγωγής -σε διεθνές επίπεδο- στην Ασία, με επίκεντρο την Κίνα, δείχνει τον περίφημο "δρόμο του μεταξιού” να διασχίζει την Ελλάδα, κυρίως μέσω του λιμανιού του Πειραιά. Η συντομότερη διαδρομή προς την Ευρώπη μέσω του Σουέζ και η βεντάλια "μεταφορικών δρόμων” προς τη Βόρεια, Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη έχει ως διάδρομο τον Πειραιά και την Ελλάδα.
Πέρα από την γεωστρατηγική θέση στα πλεονεκτήματα της Ελλάδας περιλαμβάνονται: Η δυναμική των λιμένων Πειραιά και Θεσσαλονίκης μετά την είσοδο ιδιωτών επενδυτών, οι κύριοι διάδρομοι χερσαίων μεταφορών που αποτελούν μέρος του πανευρωπαϊκού δικτύου ΤΕΝ-Τ και οι υπόλοιποι αναβαθμισμένοι οδικοί άξονες της χώρας.
Ένα τελευταίο κομμάτι που απομένει για την συμπλήρωση του παζλ είναι η ολοκλήρωση της αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, η οποία αναμένεται με μια σειρά έργων, ύψους 3,3 δισ. ευρώ, που προωθεί με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου το υπουργείο Υποδομών και η ΕΡΓΟΣΕ.
Η στροφή της Ευρώπης
Μια ακόμη ευκαιρία για τη χώρα μας που διαπιστώνει ο κ. Ροδόπουλος είναι η αλλαγή πλεύσης που διαφαίνεται στην ευρωπαϊκή πολιτική με στόχο την αποφυγή της υπερεξάρτησης της ΕΕ από τρίτες χώρες.
"O επαναπατρισμός της βιομηχανίας στην Ευρώπη και οι στρατηγικές επενδύσεις σε νέες αλυσίδες αξίας θα προσδώσουν σημαντική ώθηση στην ευρωπαϊκή οικονομία ως ένα νέο σχέδιο Μάρσαλ. Σε αυτό το πλαίσιο η Ελλάδα μπορεί να διαδραματίσει έναν ουσιαστικό ρόλο”, αναφέρεται χαρακτηριστικά στο κείμενο της ΔιαΝΕΟσις.
"Ο ευρωπαϊκός σχεδιασμός των κρίσιμων εφοδιαστικών αλυσίδων θα πρέπει να περάσει μέσα από τα ελληνικά λιμάνια και τις ασθμαίνουσες ή απούσες –μέχρι σήμερα– εθνικές υποδομές. Οραματιζόμαστε τη νέα μετά-κορωνοϊό Ελλάδα, ως περιφερειακή δύναμη για την ευρωπαϊκή οικονομική στρατηγική αυτονομία, έναν ουσιαστικό παράγοντα σταθερότητας στα Δυτικά Βαλκάνια και τη Ν.Α. Ευρώπη, έναν παράγοντα ευημερίας και ανάπτυξης των οικονομιών και των κοινωνιών”, γράφει ο κ. Ροδόπουλος.
Οι ευκαιρίες και οι αδυναμίες
Υπό το πλαίσιο αυτό μπορούν να αξιοποιηθούν ευκαιρίες για την αύξηση των εμπορευματικών ροών (transit) μέσω του Πειραιά και την μετατροπή του λιμένα Θεσσαλονίκης σε κεντρικό εξαγωγικό λιμένα των Βαλκανίων.
Παράλληλα θα πρέπει να υπάρξει και ειδική μέριμνα κινήτρων για τη δημιουργία υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας, οι οποίες μπορούν να αποδόσουν σημαντικά οικονομικά οφέλη για τη χώρα μας, μέσω της "εκμετάλλευσης” -παραμονής στην επικράτεια και επαναπροώθηση- του διερχόμενου φορτίου. Πρόκειται για μεταποιητικές δραστηριότητες, όπως η συναρμολόγηση, η συσκευασία και ανά συσκευασία προϊόντων, το labelling, ο ποιοτικός έλεγχος κ.ά.
Για να αξιοποιηθούν αυτές οι ευκαιρίες θα πρέπει να ξεπεραστούν αδυναμίες όπως η έλλειψη οργανωμένων υποδοχέων εφοδιαστικής (εμπορευματικά κέντρα και επιχειρηματικά πάρκα), η έλλειψη μεγάλων υποδομών αποθηκευτικών χώρων, η απουσία ψηφιοποιημένων λειτουργιών, ο υπέργηρος στόλος οχημάτων διεθνούς και εθνικής μεταφοράς, η κατακερματισμένη αγορά ιδιοκτητών οδικών μεταφορικών μέσων και η ελλιπής δευτερογενής νομοθεσία.
Προτάσεις πολιτικής
Σύμφωνα με το κείμενο της ΔιαΝΕΟσις, απαιτείται η ανάπτυξη τριών βασικών λειτουργικών εργαλείων: Η οργάνωση σε θεσμικό επίπεδο ενός διοικητικού κόμβου ο οποίος θα είναι ο επιταχυντής και ταυτόχρονα ο επόπτης / διαχειριστής του τομέα logistics στο σύνολό του, η "μεταφορά” από τη δημιουργία γενικών αφηγημάτων στον στρατηγικό σχεδιασμό ενός νέου διαρθρωτικού μοντέλου ανάπτυξης της εφοδιαστικής αλυσίδας και η δημιουργία ενός οδηγού με τρεις βασικές ενότητες, τις άμεσες, μεσοπρόθεσμες και βραχυπρόθεσμες δράσεις.
Από: Capital.gr
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr
Έφυγε από τη ζωή ο μεγάλος σχεδιαστής μόδας Giorgio Armani
Μια από τις πιο πρωτοποριακές και επιδραστικές προσωπικότητες της ιταλικής μόδας παγκοσμίως, πέθανε πλήρης ημερών σε ηλικία 91 ετών στις 4 Σεπτεμβρίου στο Μιλάνο.
Η πρόβλεψη του Stephen King για τον Donald Trump και τις εκλογές του 2026
Ο Stephen King συνεχίζει την κόντρα του με τον Donald Trump, αυτήν τη φορά με μια τολμηρή πρόβλεψη για τις εκλογές του 2026, που μιλά για "έκπληξη" και "μπλε κύμα".
Γραφει Παυλος ΚρουστηςΠαράνομοι οι περισσότεροι δασμοί του Donald Trump, αποφάσισε ομοσπονδιακό εφετείο
Το μεγαλύτερο μέρος τους, εκ των οποίων και οι μη κλαδικοί επιβλήθηκαν παράνομα σύμφωνα με τις νέες εξελίξεις και η τύχη τους πλέον θα κριθεί στο Ανώτατο Δικαστήριο των ΗΠΑ.
Έφυγε από τη ζωή η επικοντίστρια από την Κύπρο Μαρία Αριστοτέλους
Η κύπρια αθλήτρια προσβλήθηκε από μία σπάνια μορφή καρκίνου που συναντάται κατά βάση σε παιδιά και εφήβους και τα τελευταία δύο χρόνια προσπαθούσε να την αντιμετωπίσει με θεραπείες.
Γραφει Νικη ΚοντομηναΤι μερίδιο κατέχει η Ελλάδα στον παγκόσμιο πλούτο;
Ο παγκόσμιος πλούτος αγγίζει τα 471 τρισ. δολάρια στο τέλος του 2024, με τις ΗΠΑ και την Κίνα να κυριαρχούν. Πού βρίσκεται η Ελλάδα και ποιες ευρωπαϊκές χώρες ξεχωρίζουν;
Γραφει Τιμος Σαλαμες