Τα δυνατά χαρτιά της Ελλάδας στα logistics

Οι σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης στον κλάδο των συνδυασμένων εμπορευματικών μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Γράφει: Esquire Editors 02 Σεπτεμβρίου 2021

Στην παρούσα διεθνή συγκυρία, η Ελλάδα, λόγω της γεωστρατηγικής θέσης της, έχει αποκτήσει σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης στον κλάδο των συνδυασμένων εμπορευματικών μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας. Ωστόσο απαιτούνται πολλά σημαντικά βήματα για την πλήρη αξιοποίηση αυτού του δυναμικού. 

Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα του κειμένου πολιτικής της ΔιαΝΕΟσις που αφορά την ανάπτυξη των logistics και υπογράφει ο Νίκος Ροδόπουλος, μέλος του Εθνικού Συμβουλίου Ανάπτυξης Logistics και τέως Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Logistics. 

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά η μεταφορά της παραγωγής -σε διεθνές επίπεδο- στην Ασία, με επίκεντρο την Κίνα, δείχνει τον περίφημο "δρόμο του μεταξιού” να διασχίζει την Ελλάδα, κυρίως μέσω του λιμανιού του Πειραιά. Η συντομότερη διαδρομή προς την Ευρώπη μέσω του Σουέζ και η βεντάλια "μεταφορικών δρόμων” προς τη Βόρεια, Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη έχει ως διάδρομο τον Πειραιά και την Ελλάδα.

Πέρα από την γεωστρατηγική θέση στα πλεονεκτήματα της Ελλάδας περιλαμβάνονται: Η δυναμική των λιμένων Πειραιά και Θεσσαλονίκης μετά την είσοδο ιδιωτών επενδυτών, οι κύριοι διάδρομοι χερσαίων μεταφορών που αποτελούν μέρος του πανευρωπαϊκού δικτύου ΤΕΝ-Τ και οι υπόλοιποι αναβαθμισμένοι οδικοί άξονες της χώρας.

Ένα τελευταίο κομμάτι που απομένει για την συμπλήρωση του παζλ είναι η ολοκλήρωση της αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, η οποία αναμένεται με μια σειρά έργων, ύψους 3,3 δισ. ευρώ, που προωθεί με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου το υπουργείο Υποδομών και η ΕΡΓΟΣΕ. 

Η στροφή της Ευρώπης 

Μια ακόμη ευκαιρία για τη χώρα μας που διαπιστώνει ο κ. Ροδόπουλος είναι η αλλαγή πλεύσης που διαφαίνεται στην ευρωπαϊκή πολιτική με στόχο την αποφυγή της υπερεξάρτησης της ΕΕ από τρίτες χώρες. 

"O επαναπατρισμός της βιομηχανίας στην Ευρώπη και οι στρατηγικές επενδύσεις σε νέες αλυσίδες αξίας θα προσδώσουν σημαντική ώθηση στην ευρωπαϊκή οικονομία ως ένα νέο σχέδιο Μάρσαλ. Σε αυτό το πλαίσιο η Ελλάδα μπορεί να διαδραματίσει έναν ουσιαστικό ρόλο”, αναφέρεται χαρακτηριστικά στο κείμενο της ΔιαΝΕΟσις. 

"Ο ευρωπαϊκός σχεδιασμός των κρίσιμων εφοδιαστικών αλυσίδων θα πρέπει να περάσει μέσα από τα ελληνικά λιμάνια και τις ασθμαίνουσες ή απούσες –μέχρι σήμερα– εθνικές υποδομές. Οραματιζόμαστε τη νέα μετά-κορωνοϊό Ελλάδα, ως περιφερειακή δύναμη για την ευρωπαϊκή οικονομική στρατηγική αυτονομία, έναν ουσιαστικό παράγοντα σταθερότητας στα Δυτικά Βαλκάνια και τη Ν.Α. Ευρώπη, έναν παράγοντα ευημερίας και ανάπτυξης των οικονομιών και των κοινωνιών”, γράφει ο κ. Ροδόπουλος. 

Οι ευκαιρίες και οι αδυναμίες

Υπό το πλαίσιο αυτό μπορούν να αξιοποιηθούν ευκαιρίες για την  αύξηση των εμπορευματικών ροών (transit) μέσω του Πειραιά και την μετατροπή του λιμένα Θεσσαλονίκης σε κεντρικό εξαγωγικό λιμένα των Βαλκανίων.  

Παράλληλα θα πρέπει να υπάρξει και ειδική μέριμνα κινήτρων για τη δημιουργία υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας, οι οποίες μπορούν να αποδόσουν σημαντικά οικονομικά οφέλη για τη χώρα μας, μέσω της "εκμετάλλευσης” -παραμονής στην επικράτεια και επαναπροώθηση- του διερχόμενου φορτίου. Πρόκειται για μεταποιητικές δραστηριότητες, όπως η συναρμολόγηση, η συσκευασία και ανά συσκευασία προϊόντων, το labelling, ο ποιοτικός έλεγχος κ.ά.

Για να αξιοποιηθούν αυτές οι ευκαιρίες θα πρέπει να ξεπεραστούν αδυναμίες όπως η έλλειψη οργανωμένων υποδοχέων εφοδιαστικής (εμπορευματικά κέντρα και επιχειρηματικά πάρκα), η έλλειψη μεγάλων υποδομών αποθηκευτικών χώρων, η απουσία ψηφιοποιημένων λειτουργιών, ο υπέργηρος στόλος οχημάτων διεθνούς και εθνικής μεταφοράς, η κατακερματισμένη αγορά ιδιοκτητών οδικών μεταφορικών μέσων και η ελλιπής δευτερογενής νομοθεσία.

Προτάσεις πολιτικής 

Σύμφωνα με το κείμενο της ΔιαΝΕΟσις, απαιτείται η ανάπτυξη τριών βασικών λειτουργικών εργαλείων: Η οργάνωση σε θεσμικό επίπεδο ενός διοικητικού κόμβου ο οποίος θα είναι ο επιταχυντής και ταυτόχρονα ο επόπτης / διαχειριστής του τομέα logistics στο σύνολό του, η "μεταφορά” από τη δημιουργία γενικών αφηγημάτων στον στρατηγικό σχεδιασμό ενός νέου διαρθρωτικού μοντέλου ανάπτυξης της εφοδιαστικής αλυσίδας και η δημιουργία ενός οδηγού με τρεις βασικές ενότητες, τις άμεσες, μεσοπρόθεσμες και βραχυπρόθεσμες δράσεις.

Από: Capital.gr

 

 

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

O πιο ακριβοπληρωμένος CEO στην αυτοκινητοβιομηχανία

Οι μέτοχοι της Stellantis άνοιξαν το δρόμο για να καταστήσουν τον Carlos Tavares τον πιο ακριβοπληρωμένο CEO.

Γραφει TopGear

Για τον Δημήτρη Παπανώτα, οι γυναίκες που επιλέγουν 'σατράπηδες' φταίνε για την κακοποίησή τους

"Αν πάρει έναν σατράπη ο οποίος την κακοποιεί και δεν μιλάει και κάθεται και το ανέχεται είναι πρόβλημά της, έτσι;".

Οι celebrities των Ευρωεκλογών

Εκτός από τους... συνήθεις υπόπτους πολιτικούς, πολλοί είναι και οι υποψήφιοι ευρωβουλευτές που έρχονται από τον κόσμο της showbiz.

Τα 'σημάδια' στη βάφτιση του Στέφανου Κασσελάκη 'μίλησαν' για το μέλλον του

"Ο Άγιος Τσαλίκης είπε στους γονείς μου: αυτός είτε Παπάς θα γίνει, είτε πολύ σπουδαίος".

Mehmet Haberal ή αλλιώς, ο γιατρός από την Τουρκία που θα γίνει δεκτός στην Ακαδημία Αθηνών

Το βιογραφικό του και μόνο, η σπουδαία του συμβολή στην ιατρική επιστήμη στην Τουρκία θα δικαιολογούσε την τιμητική διάκριση αλλά, δεν είναι μόνο αυτό που έχει σημασία.