Όταν η ακρίβεια θα χτυπήσει τον προϋπολογισμό

Παρά τις πολύ θετικές προοπτικές της οικονομίας στο ξεκίνημα του χρόνου, το αποτέλεσμα του 2022 θα κριθεί από το πόσο θα υλοποιηθεί το βασικό σενάριο για την πορεία των τιμών ενέργειας.

Γράφει: Esquire Editors 21 Φεβρουαρίου 2022

Τα πράγματα θα πάνε καλά και ο ρυθμός ανάπτυξης της οικονομίας μπορεί να φτάσει και να ξεπεράσει το 5% του ΑΕΠ για φέτος αν οι τιμές κυρίως του φυσικού αερίου, αλλά και του ηλεκτρικού ρεύματος, αρχίσουν να έχουν σημεία μόνιμης αποκλιμάκωσης το δεύτερο εξάμηνο του χρόνου.

Πηγές του υπουργείου Οικονομικών λένε ότι μέχρι και τότε οι ανατιμήσεις των ενεργειακών προϊόντων θα μπορούν να χρηματοδοτούνται έστω και οριακά από τα έσοδα που έχει το Δημόσιο από τις δημοπρασίες δικαιωμάτων ρύπων, που είναι ένας λογαριασμός εκτός Προϋπολογισμού, άρα δεν επηρεάζει το έλλειμμα.

Αν οι υψηλές τιμές επιμείνουν και για το δεύτερο εξάμηνο, τότε ο λογαριασμός από τα δικαιώματα ρύπων δεν θα επαρκεί για την κάλυψη των επιδοτήσεων.

Τότε ή θα πρέπει να μειωθούν σημαντικά οι επιδοτήσεις (πράγμα που θα δημιουργούσε ένα τεράστιο κοινωνικό και οικονομικό πρόβλημα) ή θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν χρήματα από τον Προϋπολογισμό για την κάλυψη των επιδοτήσεων έναντι των υψηλών τιμών των καυσίμων.

Αυτονόητο είναι ότι η ένταση που επικρατεί στις σχέσεις Ουκρανίας-Ρωσίας είναι κάθε άλλο παρά βοηθητική, καθώς διατηρεί την τιμή του φυσικού αερίου στα 75 ευρώ ανά MWh, έξι φορές υψηλότερα από ό,τι ήταν έναν χρόνο πριν.

Μια κλιμάκωση της έντασης θα έχει ως αποτέλεσμα νέα εκτόξευση της τιμής του φυσικού αερίου, αφού η Ρωσία καλύπτει, ως γνωστόν, το 40% των αναγκών της Ευρώπης και το 35% των αναγκών της Ελλάδας σε φυσικό αέριο.

Σε κάθε περίπτωση, ακόμα και με τις δύο χώρες να έχουν στραμμένα τα όπλα τους η μία απέναντι στην άλλη, η Ελλάδα έχει απώλειες, αφού, όπως έχουν πει κατ’ επανάληψη οι οικονομικοί υπουργοί, κάθε αύξηση κατά 10 ευρώ στη μεγαβατώρα από το φυσικό αέριο κοστίζει 600 εκατ. ευρώ στο ΑΕΠ.

Η διπλή απώλεια

Στην επιβάρυνση που φέρνει σε αυτήν τη χρονική φάση κυρίως η εισαγωγή ακριβού φυσικού αερίου, αν οι τιμές μείνουν ψηλά και το δεύτερο μισό του χρόνου, θα προστεθεί και μια απώλεια της τάξης των 300-500 εκατ. ευρώ από τις επιδοτήσεις των ανατιμήσεων που θα πρέπει να χρηματοδοτήσει ο Προϋπολογισμός.

Συνεπώς, το μηνιαίο κόστος θα εκτοξευτεί στο 1 δισ. ευρώ, προσλαμβάνοντας χαρακτηριστικά που είχε η περίοδος της πανδημίας, όταν η οικονομία έχανε και από τα έσοδα, αφού πολλές δραστηριότητες είχαν ανασταλεί με κυβερνητικές αποφάσεις, αλλά και από τα μέτρα στήριξης που ήταν υποχρεωμένο να υλοποιεί το υπουργείο Οικονομικών για να στηρίξει, όπως και τώρα, την απασχόληση και τις επιχειρήσεις.

Πρόσθετη δυσκολία αυτήν τη χρονιά θα είναι καταρχήν το κόστος δανεισμού. Η Ελλάδα δανείστηκε περίπου 37,5 δισ. ευρώ από τις αγορές για να καλύψει το μεγαλύτερο μέρος από τα μέτρα στήριξης των 43,8 δισ. ευρώ της διετίας 2020-2021. Το έκανε, όμως, με ιστορικά χαμηλά επιτόκια.

Σήμερα, λόγω και της ανησυχίας που υπάρχει για την αλλαγή της νομισματικής πολιτικής, η Ελλάδα αντιμετωπίζει κόστος δανεισμού αυξημένο κατά περίπου 200% σε σύγκριση με τον προηγούμενο καλοκαίρι, με το ελληνικό δεκαετές ομόλογο να διαπραγματεύεται από την αρχή του χρόνου με αποδόσεις στο 2,5%-2,6%, έναντι απόδοσης 0,8% τον Ιούλιο του 2021.

Ο δημοσιονομικός στόχος για το 2023

Εκτός, όμως, από το αυξημένο κόστος δανεισμού, η Ελλάδα θα πρέπει να "κρατήσει" δυνάμεις μέσα στο 2022 ώστε να μπορεί να αντεπεξέλθει και στις δυσκολότερες δημοσιονομικές συνθήκες που θα έρθουν τον επόμενο χρόνο.

Το πεδίο με τους νέους δημοσιονομικούς κανόνες και τον στόχο που θα πρέπει να πετύχει η Ελλάδα δεν είναι ξεκάθαρο. Οι συνομιλίες για τις αλλαγές στους δημοσιονομικούς κανόνες ξεκινούν επισήμως από τον Μάρτιο, αλλά δεν θα πάρουν περιεχόμενο πριν από τα μέσα του χρόνου.

Οι αισιόδοξοι ευελπιστούν ότι οι αλλαγές θα έχουν συμφωνηθεί μέχρι και τον Σεπτέμβριο, ώστε να εφαρμοστούν για πρώτη φορά στους προϋπολογισμούς του 2023.

Αν δεν έχει επέλθει συμφωνία, όμως, κανείς δεν ξέρει αν θα συνεχίσουν να ισχύουν οι σημερινοί −σκληροί− κανόνες με κάποιες διαφορές ή θα επιλεγεί κάποιος άλλος τρόπος δημοσιονομικού ελέγχου για τα κράτη-μέλη.

Θετικές προοπτικές

Προς το παρόν το οικονομικό επιτελείο μένει στις θετικές προοπτικές που υπάρχουν για την οικονομία. Τα θετικά μηνύματα που υπάρχουν για τον τουρισμό θέλουν τον πιο προσοδοφόρο από τους κλάδους της οικονομίας να πετυχαίνει φέτος την ανάκτηση του 100% των εισπράξεων, ύψους 18 δισ. ευρώ, που είχε το 2019.

Το υπουργείο Οικονομικών, όμως, μένει στη συντηρητική πρόβλεψη για την ανάκτηση του 83% των εισπράξεων το 2019. Θετικές είναι οι εξελίξεις και από τις εκταμιεύσεις του Ταμείου Ανάκαμψης, που αναμένεται να πάνε καλύτερα από ό,τι προβλεπόταν για το 2022.

Θετικές προοπτικές με διψήφιους ρυθμούς αύξησης αναμένονται από τον χώρο της οικοδομής και γενικότερα του real estate αλλά και της μεταποίησης. Διψήφιες αυξήσεις αναμένονται επίσης και από τις εξαγωγές και τις επενδύσεις, οι οποίες για φέτος θα έχουν μια γερή βάση από τα 11 δισ. του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων.

Παρ’ όλα αυτά, με τα σημερινά δεδομένα στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης, που αναμένεται να κατατεθεί μέχρι και το τέλος Μαρτίου, δεν θα έχουμε αλλαγή στην πρόβλεψη για τη φετινή ανάπτυξη, που θα παραμείνει στο 4,5%, επιχειρώντας έτσι να καλυφθεί και η απώλεια που θα υπάρχει από τον πληθωρισμό.

Ωστόσο θα υπάρχει μια βελτιωμένη εικόνα για μεγέθη όπως το έλλειμμα και το χρέος. Συγκεκριμένα, στο πρωτογενές ισοζύγιο του Προϋπολογισμού, λόγω της καλύτερης πορείας των εσόδων του 2021 (ήταν αυξημένα κατά περίπου 1,4 δισ. από τους στόχους του Προϋπολογισμού), το πρωτογενές έλλειμμα αναμένεται να υποχωρήσει κάτω από το 7,3% του ΑΕΠ που προβλέπει ο Προϋπολογισμός.

Από το υπουργείο Οικονομικών εκτιμούν ότι το πρωτογενές πλεόνασμα θα είναι πάνω από 6% του ΑΕΠ, ενώ η Τράπεζα της Ελλάδος προβλέπει ότι τελικά θα κλείσει στο 6,5%-6,7% του ΑΕΠ. Για το 2022 θα παραμείνει ο στόχος για έλλειμμα στο 1,4% του ΑΕΠ.

Στο κρίσιμο μέγεθος του χρέους της Γενικής Κυβέρνησης, ως ποσοστό του ΑΕΠ, όσο αναθεωρείται προς τα πάνω η ανάπτυξη, τόσο μειώνεται ως ποσοστό του ΑΕΠ.

Με αυτό το δεδομένο, αν επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις για ανάπτυξη πάνω από το 9%, το χρέος, από το 197,1% του ΑΕΠ που προβλέπει ο Προϋπολογισμός, θα αναθεωρηθεί στο 189,5% του ΑΕΠ.

Για το 2022, λόγω της χαμηλότερης βάσης από την οποία θα ξεκινήσει ο υπολογισμός του χρέους και με δεδομένο ότι θα επιτευχθεί ο στόχος της δημοσιονομικής προσαρμογής, θα έχουμε νέα σημαντική μείωση του χρέους έως το τέλος του 2022. Από 189,6% του ΑΕΠ που προβλέπει ο Προϋπολογισμός, αναμένεται να μειωθεί στο 184% του ΑΕΠ.

Από: Capital.gr

 

 

 

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Ο Χρυσαυγίτης Ηλίας Κασιδιάρης, πραγματικός ηγέτης του κόμματος των Σπαρτιατών

Σύμφωνα με την απόφαση του Α1 Πολιτικού Τμήματος του Αρείου Πάγου.

Όλα όσα περιείχε η αφρικανική σκόνη που 'έπνιξε' τη χώρα

Η Ελληνική Αρχή Γεωλογικών και Μεταλλευτικών Ερευνών εκπόνησε μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα μελέτη σχετικά με τη σύσταση της αφρικανικής σκόνης.

Ο Μπάμπης Στόκας υποψήφιος στις Ευρωεκλογές με την Πλεύση Ελευθερίας

Η Πλεύση Ελευθερίας ανακοίνωσε τους 33 υποψήφιους που θα συμμετέχουν στο ευρωψηφοδέλτιο του κόμματος.