
Μήπως να ενδιαφερθούμε για τις ναυτιλιακές μετοχές;
Οι οικονομικές επιπτώσεις των ανακατευθύνσεων λόγω των επιθέσεων στην Ερυθρά και οι επενδυτικές ευκαιρίες.
Η κλιμάκωση της έντασης στην Ερυθρά Θάλασσα, έναν σημαντικό θαλάσσιο δρόμο για το διεθνές εμπόριο, έχει αντίκτυπο στη ναυτιλιακή βιομηχανία. Η ανακατεύθυνση των δρομολογίων στις θαλάσσιες μεταφορές δεν θα αφήσουν ανεπηρέαστες τις ναυτιλιακές μετοχές.
Όπως είναι γνωστό, οι αντάρτες Χούθι στην Υεμένη, που υποστηρίζονται από το Ιράν, τις τελευταίες εβδομάδες έχουν εξαπολύσει ένα μπαράζ επιθέσεων εναντίον τάνκερ και φορτηγών πλοίων που διέρχονται την Ερυθρά Θάλασσα. Από την εν λόγω θαλάσσια οδό περνά το 12% του παγκόσμιου εμπορίου. Η αναταραχή στην περιοχή, που συνδέεται άμεσα με τον πόλεμο Ισραήλ-Χαμάς, έχουν αναγκάσει τους ναυλωτές να στραφούν σε εναλλακτικές -αν και πιο δαπανηρές- λύσεις: μεταξύ άλλων, να ανακατευθύνουν τα δρομολόγια προς το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, με πλοία να κάνουν τον γύρο της Αφρικής.
Η παράκαμψη ήδη είχε αντίκτυπο: οι τιμές των εμπορευματοκιβωτίων εκτινάχθηκαν, σχεδόν διπλασιάστηκαν μέσα σε έναν μήνα. Οι μεταφορείς επωμίστηκαν μεγαλύτερο κόστος, το οποίο μετακυλήθηκε στους εξαγωγείς. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Drewry, η εταιρεία πλήρωνε περίπου 1.400 δολάρια για να στείλει ένα εμπορευματοκιβώτιο 12 μέτρων στα τέλη Νοεμβρίου του 2023 - σήμερα για το ίδιο ακριβώς εμπορευματοκιβώτιο πρέπει να καταβάλει περισσότερα από 2.600 δολάρια.
Συγχρόνως, οι μετοχές των ναυτιλιακών εταιρειών έχουν κάνει άλμα. Εντός ενός μήνα (με στοιχεία έως τις 9 Ιανουαρίου) η ισραηλινή ZIM Integrated Shipping έκανε ράλι 73%, σημειωνοντας τη μεγαλύτερη άνοδο μεταξύ των εταιρειών που απαρτίζουν τον δείκτη Solactive Global Shipping. Άλλες κορυφαίες επιδόσεις ήταν της Hapag-Lloyd με άνοδο 37% την ίδια περίοδο, της AP Moller-Maersk που πρόσθεσε 28%, και της κινεζικής Cosco Shipping με σκαρφάλωσε κατά 14%.
Οι οικονομικές επιπτώσεις των παρακάμψεων
Οι οικονομικές επιπτώσεις των παρακάμψεων είναι σημαντικές. Ένα δρομολόγιο μετ' επιστροφής -απ' τον "μεγάλο δρόμο"- μεταξύ Ασίας και βόρειας Ευρώπης εκτιμάται ότι κοστίζει επιπλέον 1 εκατ. δολάρια σε καύσιμα ανά πλοίο, και δεδομένης της στρατηγικής σημασίας της διώρυγας του Σουέζ, η ανακατεύθυνση των δρομολογίων προσθέτει ένα ακόμα πρόβλημα: τις μεγάλες καθυστερήσεις στην παράδοση των φορτίων, διογκώνοντας το κόστος.
Θυμηθείτε τον Μάρτιο του 2021, όταν το φορτηγο-πλοίο "Ever Given" προσάραξε στη διώρυγα του Σουέζ: εκείνο το 6ήμερο ατύχημα κόστισε στην παγκόσμια οικονομία περίπου 9,6 δισ. δολάρια ημερησίως. Η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα θα μπορούσε να έχει αντίστοιχο οικονομικό αντίκτυπο, δεδομένου μάλιστα ότι ήδη έχει μεγαλύτερη διάρκεια και αναμένεται να συνεχιστεί.
Η χρονική συγκυρία είναι επίσης ιδιαίτερη, καθώς πλησιάζει το Σεληνιακό Νέο Έτος της Κίνας (η κινεζική Πρωτοχρονιά): περίοδος που παραδοσιακά χαρακτηρίζεται από αύξηση της ναυτιλιακής ζήτησης. Ακόμη και πριν από τις επιθέσεις των Χούθι, η Maersk προειδοποίησε τους πελάτες της για επιπλέον ναύλα, πρόσθετες προσαυξήσεις κατά την περίοδο αιχμής και έλλειψη διαθέσιμων εμπορευματοκιβωτίων, συνθήκες που σχετίζονται και με την εορταστική περίοδο στην Κίνα.
Οι επιπτώσεις στο κόστος είναι ήδη ορατές. Οι τιμές για τη μεταφορά προϊόντων και εμπορευμάτων από την Ασία στη Μεσόγειο και στην ανατολική Ακτή της Βόρειας Αμερικής έχουν αυξηθεί σημαντικά και η εκτίμηση είναι πως η τάση αυτή θα διατηρηθεί.
Επενδυτικές ευκαιρίες σε ένα μεταβαλλόμενο ναυτιλιακό τοπίο
Η στρατηγική σημασία της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ δεν μπορεί να υπερτιμηθεί. Αυτές οι διαδρομές όχι μόνο συνδέουν την Ευρώπη με τους σημαντικότερους προμηθευτές της Ασίας, αλλά διευκολύνουν και σημαντικό μέρος της παγκόσμιας μεταφοράς αργού πετρελαίου και πετρελαιοειδών. Η ανακατεύθυνση των δεξαμενόπλοιων αυξάνει τη ζήτηση στον ναυτιλιακό τομέα, κυρίως για μεγάλα πλοία, καθώς αυξάνονται οι απαιτήσεις σε τόνους και μίλια, βασικές παράμετροι στη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Σε πρόσφατο σημείωμά της προς τους επενδυτές, η Bank of America περιέγραψε ένα "καταστροφικό σενάριο" στο οποίο τόσο η διώρυγα του Σουέζ όσο και η διώρυγα του Παναμά, από όπου περνά το 5% του παγκόσμιου εμπορίου, θα είναι κλειστές. Σε αυτή την περίπτωση θα "ενισχυόταν η ζήτηση για πλοία κατά 1-2%", εκτίμησαν οι αναλυτές της Bank of America.
Κατά τη γνώμη μου, η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα αποτελεί μοναδική ευκαιρία για τους επενδυτές να εξετάσουν τις ναυτιλιακές μετοχές. Οι εχθροπραξίες αναδιαμορφώνουν την υλικοτεχνική υποδομή του διεθνούς εμπορίου, οδηγώντας σε υψηλότερο κόστος και μεγάλους χρόνους παράδοσης φορτίων. Πιθανό είναι αυτή η κατάσταση να "τραβήξει" χρονικά, προσφέροντας δυνητικά κέρδη στους επενδυτές που θέλουν να επωφεληθούν από τις εξελίξεις.
Από: Forbes Greece
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr
Η Ζωή Κωνσταντοπούλου αποχώρησε σε χρόνο ρεκόρ από συνέντευξη όταν ρωτήθηκε για τον Τσίπρα
Μια ζωντανή συνέντευξη στον ΣΚΑΪ μετατράπηκε σε μικρό τηλεοπτικό "θρίλερ", όταν η Ζωή Κωνσταντοπούλου αποφάσισε να αποχωρήσει από το πλατό μόλις δύο λεπτά μετά την έναρξή της.
Τι αλλάζει στον ΟΠΑΠ μετά από τη συνένωσή του με την Allwyn
Μία νέα εποχή για τον ΟΠΑΠ εγκαινιάζει η συμφωνία συνένωσης με την Allwyn αξίας 16 δισ. ευρώ, με ορίζοντα τη δημιουργία ενός παγκόσμιου "ηγέτη" στη λοταρία και το on line gaming.
Έφυγε από τη ζωή ο Άλκης Γιαννακάς, 'Το ρεμάλι της Φωκίωνος Νέγρη'
Ο γοητευτικός αντι-ήρωας του ελληνικού σινεμά, το "ρεμάλι της Φωκίωνος Νέγρη" που έκλεψε καρδιές τη δεκαετία του ’70, δε μένει πια εδώ. Απεβίωσε στα 80 του, αφήνοντας πίσω μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά καρέ του ελληνικού κινηματογράφου.
Ο ελληνοαμερικανός επιστήμονας που πήρε το Νόμπελ Φυσικής
Η ιστορία του John M. Martinis, του φυσικού που με το έργο του άλλαξε την πορεία της κβαντικής έρευνας και συνέβαλε στη μετάβαση από τη θεωρία στην πράξη, φωτίζει μια κρίσιμη σελίδα της επιστήμης.
Γιατί δεν πήρε ο Donald Trump το Νόμπελ Ειρήνης 2025-ποιο πρόσωπο επιλέχθηκε
Ο Donald Trump ήταν στις υποψηφιότητες για το Νόμπελ Ειρήνης 2025 και επέμενε ότι το "αξίζει", αλλά τελικά δεν το πήρε. Ποιες είναι οι επιδόσεις, τα εμπόδια και η στάση της Επιτροπής που έκαναν τη διαφορά.
Γραφει Τιμος ΣαλαμεςΈνοχος ο Βασίλης Μπισμπίκης-το πρόστιμο και η κατάθεσή του
Ο Βασίλης Μπισμπίκης τιμωρήθηκε με μεγάλο χρηματικό πρόστιμο για το τροχαίο - "Δεν είχα πιει, χτύπησα δύο αυτοκίνητα λόγω κακού χειρισμού", κατέθεσε.