
Σπάνιο τσέχικο όχημα στα μέτωπα πολέμου της Ουκρανίας
Tο VT-72B, ένα τεθωρακισμένο όχημα ανάκτησης μηχανικού, κατασκευαζόταν στην πρώην Τσεχοσλοβακία, στα τέλη της δεκαετίας του 1980.

Ένα σπάνιο στρατιωτικό όχημα έκανε την εμφάνισή του και στις δύο πλευρές των μετώπων της Ουκρανίας. Πρόκειται για το VT-72B, ένα τεθωρακισμένο όχημα ανάκτησης μηχανικού που βασίζεται στο άρμα Τ-72, χωρίς τον πυργίσκο και το κανόνι, το οποίο κατασκευαζόταν για ένα μικρό χρονικό διάστημα στην πρώην Τσεχοσλοβακία, στα τέλη της δεκαετίας του 1980 και στις αρχές της δεκαετίας του 1990.
Του David Axe
Η Ανατολική Γερμανία απέκτησε μερικά τέτοια οχήματα, όπως και η Ινδία, αλλά ως επί το πλείστον το VT-72B χρησιμοποιούσαν οι Τσέχοι - μέχρι τη διάσπαση της Τσεχοσλοβακίας το 1993, οπότε και μοιράστηκαν στα διάδοχα κράτη: την Τσεχική Δημοκρατία και τη Σολβακία.
Σήμερα, οι στρατοί των δύο χωρών δεν διαθέτουν πλέον κανένα από τα σπάνια αυτά 46 τόνων οχήματα μηχανικού στο ενεργό απόθεμά τους, αν και ο τσεχικός στρατός χρησιμοποιεί ορισμένα νεότερα VT-72M.
Δεν είναι σαφές τι ακριβώς έκαναν οι Τσέχοι και οι Σλοβάκοι τα παλιά τους VT-72B. Αλλά με κάποιον τρόπο, ορισμένα "αντίγραφα” του συγκεκριμένου τεθωρακισμένου οχήματος ανάκτησης εμφανίστηκαν και στις δύο πλευρές του μετώπου της Ουκρανίας.
Είναι οφθαλμοφανές γιατί οι Ουκρανοί και οι Ρώσοι χρειάζονται τα VT-72B: οι στρατοί και των δύο χάνουν κατά εκατοντάδες τα άρματα μάχης και τα τεθωρακισμένα οχήματα εν μέσω του πολέμου που διανύει τον 18ο μήνα του.
Συχνά, η επισκευή ενός ακινητοποιημένου οχήματος είναι εφικτή μεν, αλλά μόνο αφότου το μηχανικό το ανακτήσει από το πεδίο της μάχης - εγχείρημα που συνήθως απαιτεί τη ρυμούλκυσή του σε ασφαλές σημείο από ένα τεθωρακισμένο όχημα ανάκτησης του μηχανικού.
Για τον σκοπό αυτό, το πετρελαιοκίνητο VT-72B έχει εφοδιαστεί με βαρούλκο, έναν γερανό 19 τόνων και μία λεπίδα μπουλντόζας για σταθερότητα. Ανήκει στην ίδια κατηγορία οχημάτων με το γερμανικό Bergepanzer, το βρετανικό Challenger ARV και το αμερικανικό M-88.
Η ανάκτηση των αναντικατάστατων πρώην γερμανικών αρμάτων μάχης Leopard 2A6, των πρώην φινλανδικών Leopard 2R εκκαθάρισης ναρκοπεδίων και των πρώην αμερικανικών οχημάτων μάχης M-2, από τα ουκρανικά Bergepanzer συνέβαλε καταλυτικά στον μετριασμό του κόστους της καταστροφικής προσπάθειας που διεξήγαγε η 47η Ταξιαρχία του ουκρανικού στρατού προκειμένου να διασχίσει το ρωσικό ναρκοπέδιο στη νότια περιφέρεια της Ζαπορίζια, στις 8 Ιουνίου.
Η ταξιαρχία κατά την προέλασή της αναγκάστηκε να αφήσει στο πεδίο 20 και πλέον από τα καλύτερα οχήματά της. Και χρειάστηκαν μερικές εβδομάδες μέχρις ότου οι Ουκρανοί προχωρήσουν αρκετά πιο πέρα από το ναρκοπέδιο, έτσι ώστε να μπορέσουν τα Bergepanzer του μηχανικού να ξεκινήσουν τη διαδικασία της ανάκτησης των πολύτιμων αρμάτων μάχης.
Τόσο η Τσεχική Δημοκρατία όσο και η Σλοβακία, ως μέλη του ΝΑΤΟ, υποστηρίζουν την ανεξαρτησία της Ουκρανίας και έχουν παράσχει οχήματα μάχης στον στρατό του Κιέβου. Η Τσεχική Δημοκρατία, δε, φαίνεται ότι προμήθευσε την Ουκρανία και με μερικά VT-72B γύρω στο 2014, τη χρονιά που η Ρωσία εισέβαλε για πρώτη φορά στην Ουκρανία. Μερικά από αυτά τα τεθωρακισμένα οχήματα μηχανικού εξακολουθούν να παραμένουν σε ενεργό δράση.
Είναι πολύ πιο ασαφές όμως το πώς απέκτησε η Ρωσία τα VT-72B. Ο ρωσικός στρατός έχει στη διάθεσή του μια ευρεία γκάμα οχημάτων ανάκτησης -εκατοντάδες αυτής της κατηγορίας- που βασίζονται στους σκελετούς αρμάτων και οχημάτων μάχης.
Δεν ήταν όμως ιδιαίτερα γνωστό ότι ο ρωσικό στρατός έχει στην κατοχή του VT-72B μέχρις ότου ένα από τα παλιά αυτά τεθωρακισμένα οχήματα ανάκτησης εθεάθη μαζί με ορισμένα άλλα παλαιά οχήματα μάχης σε ένα ρωσικό τρένο που κατευθυνόταν προς την Ουκρανία, σε βίντεο που κυκλοφόρησε στο διαδίκτυο την Τετάρτη.
Το γεγονός ότι οι Ρώσοι "επιστρατεύουν” κάθε παλαιό τεθωρακισμένο όχημα ανάκτησης που μπορούν να εντοπίσουν σε κάποια εγκατάσταση της Σιβηρίας δεν πρέπει να προκαλεί έκπληξη.
Από τότε που διεύρυναν τον πόλεμο κατά της Ουκρανίας, τον Φεβρουάριο του 2022, οι Ρώσοι έχουν χάσει περίπου 300 οχήματα μηχανικού, σύμφωνα με τα επιβεβαιωμένα στοιχεία ανεξάρτητων αναλυτών. Πρόκειται για μεγάλο αριθμό - πολύ μεγαλύτερο από το σύνολο των οχημάτων μηχανικού που έχουν οι στρατοί των περισσότερων χωρών στη διάθεσή τους.
Από: Capital.gr
Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr
Τι αλλάζει στον ΟΠΑΠ μετά από τη συνένωσή του με την Allwyn
Μία νέα εποχή για τον ΟΠΑΠ εγκαινιάζει η συμφωνία συνένωσης με την Allwyn αξίας 16 δισ. ευρώ, με ορίζοντα τη δημιουργία ενός παγκόσμιου "ηγέτη" στη λοταρία και το on line gaming.
Έφυγε από τη ζωή ο Άλκης Γιαννακάς, 'Το ρεμάλι της Φωκίωνος Νέγρη'
Ο γοητευτικός αντι-ήρωας του ελληνικού σινεμά, το "ρεμάλι της Φωκίωνος Νέγρη" που έκλεψε καρδιές τη δεκαετία του ’70, δε μένει πια εδώ. Απεβίωσε στα 80 του, αφήνοντας πίσω μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά καρέ του ελληνικού κινηματογράφου.
Ο ελληνοαμερικανός επιστήμονας που πήρε το Νόμπελ Φυσικής
Η ιστορία του John M. Martinis, του φυσικού που με το έργο του άλλαξε την πορεία της κβαντικής έρευνας και συνέβαλε στη μετάβαση από τη θεωρία στην πράξη, φωτίζει μια κρίσιμη σελίδα της επιστήμης.
Γιατί δεν πήρε ο Donald Trump το Νόμπελ Ειρήνης 2025-ποιο πρόσωπο επιλέχθηκε
Ο Donald Trump ήταν στις υποψηφιότητες για το Νόμπελ Ειρήνης 2025 και επέμενε ότι το "αξίζει", αλλά τελικά δεν το πήρε. Ποιες είναι οι επιδόσεις, τα εμπόδια και η στάση της Επιτροπής που έκαναν τη διαφορά.
Γραφει Τιμος ΣαλαμεςΈνοχος ο Βασίλης Μπισμπίκης-το πρόστιμο και η κατάθεσή του
Ο Βασίλης Μπισμπίκης τιμωρήθηκε με μεγάλο χρηματικό πρόστιμο για το τροχαίο - "Δεν είχα πιει, χτύπησα δύο αυτοκίνητα λόγω κακού χειρισμού", κατέθεσε.
Υποχρεωτικό από 1η Νοεμβρίου το IRIS για τις επιχειρήσεις
Από την 1η Νοεμβρίου, όλες οι επιχειρήσεις θα πρέπει να δέχονται πληρωμές μέσω IRIS, αλλιώς κινδυνεύουν με βαριά πρόστιμα. Το σύστημα αλλάζει ριζικά τις συναλλαγές στην Ελλάδα.
Γραφει Τιμος Σαλαμες