Μια φορά κι έναν καιρό, ένας τύπος έγινε κατα λάθος πάμπλουτος επειδή δημιούργησε τον κύβο του Rubik

Ποιος είναι ο Erno Rubik που εξαιτίας του κύβου έγινε μέσα σε λίγες ημέρες ο πλουσιότερος άνθρωπος στην Ουγγαρία.

Η ζωή του Erno Rubik είναι γρίφος δυσκολότερος και από τον κύβο που πήρε το όνομά του και αγαπήθηκε από εκατομμύρια παιδιά σε όλον τον κόσμο. Από πανεπιστημιακός ερευνητής και καθηγητής γλυπτικής, άθελά του έγινε εφευρέτης του συμβόλου της δεκαετίας του 1980 και πλουσιότερος άνθρωπος της χώρας σε λίγο περισσότερο από πέντε χρόνια. Αυτός, στην πραγματικότητα, είναι ο εγκέφαλος πίσω από τον κύβο του Rubik, το παζλ που στην πραγματικότητα δημιουργήθηκε σχεδόν τυχαία και με εντελώς διαφορετικό σκοπό. 

> Διάβασε ακόμη: Οι 10 στιγμές που καθόρισαν τα 80s

Αρκούσε όμως να το βάψει σε έξι διαφορετικά χρώματα, να το σπάσει και να μην επιστρέψει ποτέ στον αρχικό σχηματισμό των κομματιών, για να συνειδητοποιήσει κανείς πόσο έξυπνη μπορεί να είναι η ιδέα: τα 350 εκατομμύρια κομμάτια που έχουν πωληθεί από τότε δεν έχουν κάνει τίποτα άλλο από το να διαλύσουν και τις τελευταίες αμφιβολίες.

Η ιστορία του κύβου του Rubik

Ήταν τη δεκαετία του 1970 όταν ο Ernö Rubik, υπάλληλος του Τμήματος Εσωτερικού Σχεδιασμού στο Πανεπιστήμιο Τέχνης και Σχεδιασμού Moholy-Nagy στη Βουδαπέστη, γέννησε εν αγνοία του αυτό που θεωρείται ακόμη και σήμερα το κατ' εξοχήν παζλ από τους σπασίκλες και άλλους. Αρχικά επρόκειτο για ένα πείραμα με το οποίο θα έπρεπε κανείς να μετακινήσει τα επιμέρους μέρη ενός αντικειμένου ανεξάρτητα χωρίς να καταρρεύσουν.

Αργότερα, ο μελετητής συνειδητοποίησε τις δυνατότητες της δημιουργίας του, όταν δίνοντας σε κάθε πλευρά διαφορετικό χρώμα και αναμειγνύοντας το αρχικό σχέδιο, προσπάθησε να το ανασυνθέσει χωρίς να τα καταφέρει. 
Στη συνέχεια, αφού απέκτησε το ουγγρικό δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για αυτό που τότε ονομαζόταν μαγικός κύβος, το παιχνίδι άρχισε να παράγεται και να διανέμεται στα καταστήματα της πόλης το 1977. Έπειτα πήγε στην έκθεση της Νυρεμβέργης, πριν φτάσει σε όλο τον κόσμο στις αρχές της δεκαετίας του 1980 με το όνομα με το οποίο το γνωρίζουμε ακόμη και σήμερα.

Μετά από μια αρχική χλιαρή υποδοχή και χωρίς ιδιαίτερο ενθουσιασμό, στην πραγματικότητα, η εταιρεία παραγωγής του παιχνιδιού (Ideal Toy) κατάφερε να κάνει το αντικείμενο σύμβολο της δεκαετίας χάρη σε μια έντονη διαφημιστική καμπάνια, σε τέτοιο βαθμό που μέσα σε τρία μόλις χρόνια ο αριθμός των τεμαχίων που πωλήθηκαν έφτασε τα διακόσια εκατομμύρια και ο εφευρέτης του έγινε ο πλουσιότερος άνθρωπος της χώρας.

Μια φορά κι έναν καιρό, ένας τύπος έγινε κατα λάθος πάμπλουτος επειδή δημιούργησε τον κύβο του RubikiStock

Speedcubing και βιβλία λύσεων

Τα ρεκόρ Guinness έκαναν τον κύβο του Rubik, γνωστό σε όλον τον κόσμο. Από το 1981 διοργανώνονται πρωταθλήματα ταχύτητας λύσης του γρίφου και απόρροια τους ήταν να γραφτούν βιβλία και "οδηγοί λύσης" του. Το πρώτο γράφτηκε από τον Patrick Bossert, έναν 12χρονο που - με το βιβλίο του - πούλησε περισσότερα από ενάμισι εκατομμύριο αντίτυπα παγκοσμίως. 

Ο κύβος του Rubik από τη δεκαετία του 1990 έως σήμερα

Στην πραγματικότητα, η ζήτηση για τους κύβους του Rubik ήταν τόσο έντονη που ήταν αδύνατο να διατεθεί στην αγορά ισόποση ποσότητα, γεγονός που τόνωσε ακόμη περισσότερο το ενδιαφέρον για το παιχνίδι. Με την ευκαιρία της 15ης επετείου από την εφεύρεσή του, η Diamond Cutters International κατασκεύασε έναν κύβο από χρυσό και χρωματιστά κοσμήματα και το ονόμασε Masterpiece Cube. 

Στη δεκαετία του 1990, ωστόσο, η μόδα εξασθένησε και ο κύβος του Ρούμπικ χρειάστηκε να περιμένει μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 2000 για να επιστρέψει στο επίκεντρο της προσοχής. Το 2003, για παράδειγμα, διοργανώθηκε στο Τορόντο ένας νέος επίσημος διαγωνισμός speedcubing μετά από δύο δεκαετίες, ενώ το 2008 παρήχθησαν δεκαπέντε εκατομμύρια κομμάτια μέσα σε ένα μόνο έτος. 

Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr