Δωρεάν social media τέλος - και δεν είναι για καλό
Με τα social media ισχύει το ότι "αν σου προσφέρουν κάτι τζάμπα, τότε αυτό που πωλείται είσαι εσύ".
Μην σε ξεγελάει ο τίτλος του άρθρου, δεν πρόκειται να σε υποχρεώσει κανείς να αρχίσεις να πληρώνεις συνδρομή για να διατηρήσεις το προφίλ σου στο Facebook ή, γενικά, στα social media. Εκείνο που επίκειται είναι το τέλος της παντοκρατορίας των τάχα μου δωρεάν μέσων κοινωνικής δικτύωσης. "Τάχα μου δωρεάν" γιατί τίποτα σε αυτή τη ζωή δεν είναι δωρεάν, όλα (εδώ) πληρώνονται, ενώ ισχύει και το ότι "αν σου προσφέρουν κάτι τζάμπα, τότε αυτό που πωλείται είσαι εσύ".
Για να στο κάνουμε πιο λιανό, πρέπει να αναφερθούμε στο ντοκιμαντέρ The Social Dilemma, που κυκλοφόρησε το φθινόπωρο του 2020 στο Netflix. Μέσα από αυτό φαίνεται ότι ανάμεσα στις ψευδείς ειδήσεις και την πολιτική πόλωση, την προπαγάνδα και τον χειριστικό "αγώνα" που δίνεται για τη μεγιστοποίηση του χρόνου που δαπανούν οι χρήστες των social media σε εφαρμογές και ιστότοπους, αυτό που πωλείται είναι η προσοχή και ο χρόνος τους στις διαφημιστικές εταιρείες. Μιλάμε, λοιπόν, για την εγκαθίδρυση ενός νέου επιχειρηματικού μοντέλου, το οποίο έχει στηθεί πάνω στη χειραγώγηση της προσοχής μας και την τροποποίηση της συμπεριφοράς και των συναισθημάτων μας.
Μέσα κοινωνικής δικτύωσης, επί πληρωμή
Ο Aza Raskin, ο άνθρωπος που εφηύρε την τεχνολογία η οποία επιτρέπει το "δυνητικά συνεχές εις άπειρον" σκρολάρισμα σε μια οθόνη που φορτώνει το ασύγχρονο content ενός ιστότοπου (π.χ. στον τοίχο του Facebook ή στη ροή του Instagram), είναι αυτός που ουσιαστικά επέτρεψε την πώληση της προσοχής των χρηστών των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στις διαφημιστικές εταιρείες. Πλέον, όμως, η επινόησή του μάλλον δεν είναι αρκετά επικερδής.
Εδώ και καιρό συντρέχουν παράγοντες που διαφοροποιούν την κατάσταση. Η διαφήμιση δεν μπορεί να στηρίξει όπως παλαιότερα τους δημιουργούς περιεχομένου, ενώ π.χ. η Apple έχει αρχίσει να λαμβάνει περιοριστικά μέτρα σχετικά με την παρακολούθηση των χρηστών των προϊόντων της. Κοινώς, μια σειρά από δεδομένα δείχνει ότι εισερχόμαστε σε μια εποχή "pay-to-play", κατά την οποία θα πληρώνουμε για να χρησιμοποιούμε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Για παράδειγμα, πριν από έναν και κάτι μήνα, στις 19 Φεβρουαρίου, η Meta εγκαινίασε το πρόγραμμα Meta Verified, που η συνδρομή του κοστίζει 12 δολάρια τον μήνα και επιτρέπει σε όσους το αγοράσουν να βάλουν ένα μπλε τικάκι δίπλα από το όνομα χρήστη τους στο Facebook και το Instagram, καθώς και τη διαβεβαίωση ότι θα λαμβάνουν βοήθεια από πραγματικό άνθρωπο αντί για chatbot, όποτε τη χρειαστούν. Κάτι περίπου ίδιο, μήνες πριν, είχε πάει να συμβεί και με το Twitter.
Παρόμοιες τακτικές έχουν επιχειρήσει και άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προσφέροντας επί πληρωμή είτε υπηρεσίες που παλαιότερα προσφέρονταν "δωρεάν" (είπαμε, τίποτα δεν είναι τζάμπα σε αυτή τη ζωή), είτε νέα premium features. Πλέον, αυτό που πωλείται από τα social media είναι το φλασάρισμα και, κυρίως, η δυνατότητα του να φτάνουν τα posts σε μεγαλύτερο κοινό, κάνοντας πιο δυσδιάκριτη τη διαχωριστική γραμμή που χωρίζει το διαφημιστικό από το οργανικό περιεχόμενο.
Για να το κλείσουμε πρέπει να πούμε ότι κάποιος που χρησιμοποιεί τα social media για την πλάκα του σαφώς και δεν έχει ιδιαίτερο λόγο να πληρώσει οποιουδήποτε είδους premium συνδρομή. Αν, όμως, είναι δημιουργός περιεχομένου, μπορεί να εξασφαλίσει με το αζημίωτο μεγαλύτερη προβολή για τα posts του.
Από: Esquire IT
Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr
Τελικά, είναι ζευγάρι η Katy Perry με τον πρώην πρωθυπουργό του Καναδά, Justin Trudeau;
Μετά τις πρώτες κοινές τους εμφανίσεις και τις φωτογραφίες πάνω σε ένα πολυτελές σκάφος, όλα δείχνουν πως η Katy Perry και ο Justin Trudeau είναι πράγματι μαζί. Ή μήπως όχι;
Γραφει Τιμος ΣαλαμεςΤο HUAWEI Pura 80 Pro είναι ένα απ' τα κορυφαία κινητά για φωτογραφία [Tech Review]
Δοκιμάσαμε το νέο smartphone, HUAWEI Pura 80 Pro, και σου μεταφέρουμε την εμπειρία μας.
Γραφει Παυλος ΚρουστηςΑυτός ο νέος ευρωπαϊκός νόμος θα αλλάξει μια για πάντα τα αεροπορικά ταξίδια
Το ζήτημα δεν είναι τόσο τι ορίζει ο νέος ευρωπαϊκός νόμος, όσο το ποσό των χρημάτων που διακυβεύεται και που θα χάσουν οι αεροπορικές εταιρείες αν σταματήσουν να υπάρχουν οι επιπρόσθετες χρεώσεις. Ναι, είναι δυσθεώρητο.
Γραφει Νικη ΚοντομηναΠερνάνε οι άντρες πιο βαριά τη γρίπη από τις γυναίκες;
Η ιδέα ότι οι άντρες βιώνουν τη γρίπη πιο έντονα απο τις γυναίκες υπάρχει καιρό. Τι δείχνουν οι επιστημονικές μελέτες και ποια είναι η άποψη των ειδικών για το θέμα.
Γραφει Τιμος ΣαλαμεςH μικρή συνήθεια στο περπάτημα που θα σε απαλλάξει από πόνους στα γόνατα
Νέα έρευνα εξετάζει πώς ο τρόπος που περπατάμε και οι μικρές στιγμές δραστηριότητας μέσα στη μέρα μπορούν να συμβάλουν στη βελτίωση της υγείας και της ισορροπίας του σώματος.
Γραφει Νικη ΚοντομηναΥπάρχει "φούσκα" στην Τεχνητή Νοημοσύνη; Τι απάντησαν 7 chatbots
Οικονομολόγοι και chatbots του Forbes εξετάζουν αν η αγορά τεχνητής νοημοσύνης βρίσκεται σε "φούσκα". Οι επενδύσεις αυξάνονται, πολλές εταιρείες δεν είναι κερδοφόρες και οι αναλυτές προειδοποιούν.

