Andrea Della Valle, ο άνθρωπος που επινόησε τα urban sneakers

Στα μέσα των 80s, ο πρωτοπόρος Ιταλός επιχειρηματίας και ιδρυτής της Hogan έκανε όλο τον πλανήτη να δει τα sneakers του με άλλο μάτι.

Με τον Andrea Della Valle, ιδρυτή του brand Hogan που έχουμε συνδέσει με τα πλέον iconic luxury sneakers, συναντηθήκαμε στο Winter Garden του ξενοδοχείου Grande Bretagne, στις 11 το πρωί, ανήμερα των εγκαινίων της νέας μπουτίκ του brand του στο City Link. Ενώ έπινε τσάι με μέλι, μου είπε ότι είχε έρθει την προηγούμενη μόλις ημέρα στην Αθήνα, δεκαπέντε χρόνια μετά την τελευταία του φορά. Έδειχνε έκπληκτος με το πόσο έχει αλλάξει η πόλη, με το πόσο cool είναι η ενέργειά της. Του θύμιζε το Μιλάνο, όπως μου είπε. Μέχρι να ξεκλειδώσω το κινητό μου για να αρχίσω να ηχογραφώ τη συνομιλία μας, είχα ξεχάσει πως απέναντί μου βρισκόταν ένας συνεχιστής της οικογένειας που ελέγχει τον όμιλο Tod's και ένιωθα σαν να έχω πιάσει τυχαία κουβέντα με έναν cool επιχειρηματία, με έναν χαρισματικό άνθρωπο.

Andrea Della Valle, ο άνθρωπος που επινόησε τα urban sneakers
Φωτογραφία από την καμπάνια της Hogan "We are all connected", για τη σεζόν Α/Κ 2023.

Ξεκινήσατε να εργάζεστε σε ένα πεδίο που, κατά κάποιον τρόπο, αποτελούσε την παιδική χαρά στην οποία μεγαλώσατε, καθώς κατάγεστε από μια οικογένεια που έχει παράδοση στην κατασκευή υποδημάτων. Κατά πόσο σας διαμόρφωσε αυτό;

Για να σας πω την ιστορία από την αρχή και σωστά, πρέπει να σας αναφέρω τη νοοτροπία που επικρατούσε στην Ιταλία όταν ήμουν παιδί. Αν γεννιόσουν σε μια οικογένεια που έκανε κάτι σπουδαίο, αισθανόσουν ότι είναι αποστολή σου να το συνεχίσεις. Ακόμα και γιατρός να γινόσουν, ένιωθες καθήκον μέσα σου να επιστρέψεις κάποια στιγμή στην οικογενειακή επιχείρηση για να τη συνεχίσεις κι εμένα η οικογένειά μου είχε ξεκινήσει να φτιάχνει παπούτσια πριν από τον πόλεμο.

Στα 19 μου πήγα στην Αμερική, στην Καλιφόρνια, σε ένα διεθνές σχολείο, όπου επί έξι μήνες απλώς απολάμβανα τη ζωή μου και δεν έκανα τίποτα. Ο πατέρας μου μου έλεγε ότι έπρεπε να εξασκήσω τα αγγλικά μου, αλλά εγώ απλώς διασκέδαζα με τους φίλους μου, που ήταν από κάθε γωνιά του κόσμου, είχα συμμαθητές και από την Ελλάδα.

Κάποια στιγμή συνειδητοποίησα ότι όλο αυτό που ζούσα θα τελείωνε και πως θα έπρεπε να επιστρέψω στην Ιταλία για να αναλάβω τις ευθύνες μου: Να συνεχίσω μαζί με τον πατέρα και τον αδερφό μου - έχω έναν αδερφό και μία αδερφή - την οικογενειακή μας επιχείρηση. Δεν ήμουν πολύ χαρούμενος, αλλά είπα "ας το κάνω". Ήμουν πολύ νέος, μόλις 21 ετών, άλλωστε, όταν μπήκα στην εταιρεία. Δεν είχα καν τελειώσει το πανεπιστήμιο για να έχω προετοιμαστεί σωστά για τη δουλειά. Σε αυτή την ηλικία, όμως, είσαι πιο αυθόρμητος κι εγώ είχα, επιπλέον, το άγχος του να γίνω επιχειρηματίας, του να τα καταφέρω. 

Κάποια στιγμή, ενώ βρισκόμουν στην Αμερική δουλεύοντας ήδη για την οικογένειά μου, συνειδητοποίησα πως υπήρχε στην αγορά η ανάγκη για ένα καινούργιο είδος υποδήματος, χαλαρού, όπως είναι τα sneakers, που να είναι όμως φτιαγμένο με διαφορετικό τρόπο. Τότε, υπήρχαν μόνο sneakers για τρέξιμο, που ήταν πραγματικά άσχημα. Και όλοι έτρεχαν στη Νέα Υόρκη.

Αφού επέστρεψα στην Ιταλία, μετά από λίγο καιρό, άρχισα να δουλεύω στο μυαλό μου ένα project για ένα sneaker που θα ήταν πολυτελές και άνετο για να μπορούν να το φορούν όλοι από το πρωί μέχρι το βράδυ, για να πάνε π.χ. σε ένα θέατρο, αλλά και το Σαββατοκύριακο.

Κάπως έτσι προέκυψε το Interactive, που ήταν το πρώτο urban sneaker στην Iστορία. Μέχρι τότε, κανείς δεν έφτιαχνε τέτοια παπούτσια. Θυμάμαι π.χ. τη γραμματέα μου που ερχόταν με κάτι ογκώδη sneakers και όταν καταλάβαινε ότι έφτανα στο γραφείο τα έβγαζε και φορούσε τα τακούνια της.

Υπήρξα, λοιπόν, τυχερός γιατί είχε τεράστια επιτυχία αυτό το παπούτσι. Ίσως να υπήρξα και κάπως διορατικός. Τώρα, όλες οι εταιρείες έχουν στις συλλογές τους urban sneakers, εκείνη όμως την εποχή ήταν κάτι το επαναστατικό ως ιδέα. Από αυτό το μοντέλο ξεκίνησαν όλα.

HOGAN CAMPAIGN
Φωτογραφία από την καμπάνια της Hogan "We are all connected", για τη σεζόν Α/Κ 2023.

Ποιο είναι το όραμά σας τώρα για το brand;

Η Hogan, πλέον, έχει χτίσει ένα δικό της lifestyle. Το brand δεν έχει να κάνει με τα sneakers και μόνο αλλά με όλο το concept του "laidback elegance". Επίσης, ο κόσμος έχει αλλάξει απ' όταν ξεκινούσαμε, η νέα γενιά είναι παθιασμένη με τα sneakers κι εμείς θέλουμε να απευθυνόμαστε σε πολλές και διαφορετικές γενιές, μέσα από π.χ. τις νέες εκδοχές των iconic μοντέλων από το τεράστιο αρχείο μας, όπως του Rebel ή του Interactive

Πόσο σημαντικά πιστεύετε ότι είναι τα παπούτσια που φοράει κάποιος για την εικόνα του;

Πιστεύω πως τα παπούτσια είναι το αξεσουάρ που δίνει το τελευταίο "φινίρισμα" στην εικόνα σου, στο πώς θα προβάλλεις την προσωπικότητά σου προς τα έξω. Μπορείς να αλλάζεις με ευκολία T-shirts ή σακάκια, αλλά πάντοτε ξοδεύεις πιο πολύ χρόνο για να διαλέξεις τα παπούτσια που θα βάλεις κάθε πρωί.  

HOGAN CAMPAIGN
Φωτογραφία από την καμπάνια της Hogan "We are all connected", για τη σεζόν Α/Κ 2023.

Τι είναι αυτό που κάνει τα υποδήματα της Hogan να ξεχωρίζουν από τα άλλα;

Το συναίσθημα που προκαλούν. Θέλω κάποιος να βλέπει ένα ζευγάρι Hogan σε μια βιτρίνα και να δημιουργείται μέσα του η επιθυμία να τα αγοράσει. Εννοείται ότι έχει να κάνει και με την ποιότητά τους αυτό το "όνειρο". Βέβαια, τα παπούτσια της Hogan ξεχωρίζουν και λόγω του lifestyle του brand, του ότι ήμασταν οι πρώτοι που λανσάραμε στα 80s την ιδέα των πολυτελών sneakers, αυτού του "υβριδικού" είδους υποδημάτων. 

HOGAN - CAMPAIGN
Φωτογραφία από την καμπάνια της Hogan "We are all connected", για τη σεζόν Α/Κ 2023.

Υπάρχει κάποιο παπούτσι Hogan που να έχει ιδιαίτερη θέση στην καρδιά σας; 

Tο Interactive από το οποίο ξεκίνησε, ουσιαστικά, η ιστορία της Hogan, παρότι είχε προηγηθεί το Traditional, που ήταν φτιαγμένο από καμβά. Το Interactive ήταν το πρώτο πολυτελές, δερμάτινο urban sneaker και ήταν σε μαύρο χρώμα. Κανείς στα 80s, με την εξαίρεση ίσως της Nike, για κάποια μοντέλα της και μόνο, δεν έφτιαχνε μαύρα sneakers, κάτι που τώρα το βλέπουμε παντού. Μέχρι τότε, μαύρα sneakers φορούσαν μόνοι οι ιερείς και οι μοναχοί. Το Interactive ήταν καινοτόμο επειδή ήταν κομψό. Στην Ιταλία, δε, είχε τεράστια επιτυχία. Το έβαλαν όλοι οι businessmen, οι πολιτικοί, όσοι φορούσαν κοστούμια. Πλέον, δεν είναι το bestseller μας αλλά αποτελεί ένα iconic μοντέλο που υπάρχει πάντα εκεί. Σ' αυτό έχω "αδυναμία".

Τώρα, που όλοι οι οίκοι πολυτελείας φτιάχνουν αθλητικά υποδήματα, ποιο πιστεύετε ότι θα είναι το μέλλον των luxury sneakers;

Δεν είναι εύκολο να απαντηθεί αυτή η ερώτηση. Πιστεύω ότι κάποια από τα brands, επειδή πλέον είναι πάρα πολλά αυτά που φτιάχνουν luxury sneakers, θα εξαφανιστούν, όπως εκείνα που προσεγγίζουν τα υποδήματα με λάθος τρόπο. Όσα έχουν από πίσω τους ρίζες και κληρονομιά θα επιβιώσουν, με έναν πολύ μοντέρνο τρόπο. Όσον αφορά το ενδεχόμενο του "τι θα υπάρχει μετά τα sneakers;", την πιθανότητα, δηλαδή, ο κόσμος να στραφεί μαζικά σε κάποιο άλλο είδος υποδημάτων, βλέπουμε πως η νέα γενιά συνεχίζει να προτιμάει τα sneakers, παρότι στις γυναίκες αρέσουν και οι μπότες που είναι στο ίδιο concept με αυτά, δηλαδή άνετες και στιλιστικά ευέλικτες. Πάντως, τα luxury sneakers είναι άνετα, είναι όμορφα και παραμένουν επιθυμητά. Γι' αυτό και λέμε ότι είναι εδώ για να μείνουν.

Έχουμε συνδέσει τη Hogan με τα παπούτσια, αλλά στις μπουτίκ της βρίσκουμε επίσης τσάντες, αξεσουάρ και ρούχα.

Γίναμε σταδιακά ένα lifestyle κι αυτό που εκπροσωπούμε μπορεί να είναι της μόδας αλλά δεν είναι μόδα, με την έννοια ότι δεν είναι κάτι που αλλάζει από σεζόν σε σεζόν. Έχει φτιαχτεί μία κοινότητα γύρω από το brand, η οποία έχει να κάνει με την κληρονομιά και τις ρίζες μας, που τις μεταφράζουμε με έναν σύγχρονο τρόπο και η επιτυχία μας γίνεται έτσι όλο και πιο μεγάλη. Πλέον, λοιπόν, λανσάρουμε ready-to-wear ενδύματα και κάποια κομψά δερμάτινα αξεσουάρ, όπως τσάντες. Δεν ετοιμάζουμε μεγάλες συλλογές, θέλουμε ό,τι φτιάχνουμε να μπορεί να γίνει iconic, αυτή είναι η προσέγγισή μας, τα λίγα και προσεκτικά σχέδια, που αντιπροσωπεύουν απόλυτα το DNA μας. Με δυο λόγια, χτίζουμε έναν κόσμο γύρω από το DNA της Hogan, δεν φτιάχνουμε συλλογές για να φτιάξουμε συλλογές. 

Ποια πιστεύετε ότι θα είναι τα trends στα luxury sneakers το 2023 και τι θα δούμε στις νέες συλλογές της Hogan;

Ο κόσμος στην Ευρώπη στρέφεται προς την πιο καθαρή, προς τη ραφινάτη κομψότητα, εκτιμάει τα υλικά από τα οποία είναι φτιαγμένα τα παπούτσια του. Στους άντρες, είναι τάση τα 80s και τα 90s, στην πιο σύγχρονη εκδοχή τους. Γενικά, κυριαρχεί η διακριτική κομψότητα, που ως concept βρίσκεται στην καρδιά της φιλοσοφίας του ομίλου μας, όχι δηλαδή μόνο στη Hogan αλλά και στην Tod's. Στην Κίνα, βέβαια, τα πράγματα είναι διαφορετικά με τη νέα γενιά, θέλουν πολύ πιο δημιουργικά πράγματα, τους αρέσουν τα logo. Στις δικές μας νέες συλλογές θα υπάρχουν διακριτικά branded στοιχεία, όπως και μία πρωτοπόρος χρήση του denim υφάσματος, χωρίς τίποτα να δείχνει υπερφορτωμένο.

Αν υπήρχε μόνο μία λέξη που θα θέλατε να σκέφτονται οι άνθρωποι όταν ακούν τη λέξη Hogan, ποια θα ήταν αυτή;

Το πάθος. Για μένα τα πάντα περιστρέφονται γύρω από το πάθος. Το πάθος σε κινεί για να κάνεις τα πάντα, σημαίνει το να κάνεις τα πάντα με αγάπη, η περιέργεια έχει να κάνει με το πάθος. Όλη μου τη ζωή την έζησα με πάθος. Για τη Hogan είναι δύσκολο να βρω, βέβαια, μία λέξη μόνο. Ίσως κάποια σχετική με την πρωτοπορία, γιατί η Hogan πραγματικά άνοιξε ένα μονοπάτι για πολλούς που ακολούθησαν αργότερα. Παρότι δεν θέλω να ακουστώ δήθεν, όταν ξεκινούσαμε, όταν επέστρεψα από την Αμερική στην Ιταλία και έφτιαξα το πρώτο sneaker της Hogan, όλοι με κοιτούσαν σαν τρελό. Γι' αυτό πρέπει να επιμένεις σε ό,τι πιστεύεις, δεν πρέπει να αφήνεις κανέναν να σταματάει τα όνειρά σου, πρέπει να ρισκάρεις. Αυτό το λέω πάντα και στους νεότερους: Να προσπαθούν, να μην αφήνουν πίσω τις φιλοδοξίες τους, κάτι που έχει να κάνει και με το πάθος, που λέγαμε και πριν, για να επιστρέψω στη μία λέξη. 

HOGAN OPENING
Η είσοδος της νέας μπουτίκ του οίκου Hogan, στο City Link.

 

Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.

 

 

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr