Γιατί όλοι ντύνονται πια όπως στα 90s;

Κι όμως, ο λόγος που ντύνεσαι σαν πρωτογιάπης εν έτη 2021 δεν είναι αυτός που νομίζεις.

Γράφει: Παναγιώτης Κούστας 14 Ιουνίου 2021

Αχ, αυτό το αντρικό στυλ και οι μεταμορφώσεις του. Πώς εξηγείται το ότι έχει απόλυτο νόημα που -ειδικά απ' όταν βγήκαμε από τα σπίτια μας μετά τα lockdowns- ντυνόμαστε λες και είμαστε γιάπηδες στα τέλη της δεκαετίας του 1980 ή τις αρχές του 1990; Αλλά και το ότι αγαπάμε ακόμα περισσότερο την ενδυματολογική αισθητική εκείνης της δεκαετίας; Με έναν πολύ απλό τρόπο.

Για να τον κατανοήσουμε πρέπει, όμως, πρώτα να ορίσουμε τον ιδεότυπο του γιάπη μέσω του JFK Jr., του γιου του JFK, που έγινε είδωλο του στυλ, με την εικόνα της ισχύος του να ξεπερνάει κατά πολύ σε levels την όποια επαγγελματική του υπόσταση. Κι αυτό γιατί υπήρξε ένας από τους πρώτους άντρες που βρέθηκαν σε "θέση κύρους" μέσα από τα ρούχα τους.

Γιατί όλοι ντύνονται πια όπως στα 90s; Getty Images
Ο John F. Kennedy Jr. με την Carolyn Bessette.

JFK Jr., ο πρώτος γιάπης

Τα υπερβολικά του κοστούμια με τους δυναμικούς ώμους και τη στενή μέση ήταν ίδια με εκείνα που φορούσαν οι γιάπηδες της Wall Street. Εκείνοι, με τα τεράστια κολεγιακά τους φούτερ και τα chinos παντελόνια τους, έθεσαν τις βάσεις για το κλασικό αμερικανικό αθλητικό στυλ που υιοθέτησε σχεδόν όλος ο πλανήτης, χοντρικά, για μία δεκαετία.

Τι σου λεν τα ρούχα μου για μένα;

Η συγκεκριμένη "στολή" επέτρεπε σχεδόν στον καθένα να συνδεθεί μέσω ενός ρούχου που μπορούσε να αγοράσει από ένα πολυκατάστημα -ή με την αντιγραφή του από μία συνοικιακή μπουτίκ- με την ιδέα της εξουσίας και της επιρροής. Κοινώς, στα τέλη της δεκαετίας του 1980 και τις αρχές του 1990, τα ρούχα έγιναν εργαλείο "μάρκετινγκ του εαυτού" στην υπηρεσία της "μεσαίας τάξης".

Επιστροφή στην κανονικότητα και revenge shopping

Αλλά ας επιστρέψουμε στο σήμερα. Για πάνω από έναν χρόνο ήμασταν κλεισμένοι στο σπίτι μας, ανάγοντας τις φόρμες σε επίσημη στολή εργασίας. Λογικό λοιπόν, σε αυτό το σημείο που τώρα έχουμε φτάσει, όχι μόνο να θέλουμε να βάλουμε το κάτι διαφορετικό, αλλά να κάνουμε κι εμείς το κομμάτι μας. Αυτή η συμπεριφορά εξηγεί και το φαινόμενο του revenge shopping, το ότι ξαφνικά ψωνίζουμε μαζεμένα όσα δεν ψωνίσαμε επί μία ολόκληρη χρονιά, για να πάρουμε το αίμα μας πίσω.

Και τι γίνεται με την ηθική κατανάλωση;

Μήπως, λοιπόν, η πανδημία μας έκανε να ξεχάσουμε όσα ξέραμε; Τις καλές πρακτικές που είχαμε υιοθετήσει, όπως το να αγοράζουμε λιγότερα αλλά πιο ακριβά, πιο κλασικά και καλύτερης ποιότητας ρούχα; Τα στοιχεία δεν συνηγορούν σε κάτι τέτοιο. Κι αυτό γιατί τα luxury brands βρίσκονται σε άνθιση, αν και κυρίως λόγω των μαζικών πωλήσεων στην ασιατική αγορά. Οπότε, δεν ψωνίζουμε πιο φτηνά ρούχα. 

Έξυπνες αγορές κλασικών κομματιών και vintage shopping

Οι Millennials συνεχίζουν να αγοράζουν με έξυπνο τρόπο ίσως ακριβώς επειδή προβλέπουν μία επικείμενη οικονομική κρίση. Επενδύουν σε ρούχα που θα τα χαρούν για περισσότερο χρόνο και που αποτελούν, την ίδια στιγμή, αναγνωρίσιμα, εικονικά "basics", που πάνε χέρι-χέρι με την προστιθέμενη αξία του status, δηλαδή της εξουσίας.

SCENE FROM "THE ASSASINATION OF GIANNI VERSACE" FILMFX

Οι εκπρόσωποι της Generation Z, πάλι, τον έχουν πιάσει λίγο πιο ψηλά τον αμανέ. Για την ακρίβεια, το έχουν ρίξει σε ένα ανελέητο κυνήγι θησαυρών στα διάφορα second-hand καταστήματα, κυρίως e-shops, όπου αναζητούν και βρίσκουν κομμάτια τελείως ξένα με τα βιώματά τους τα οποία, όμως, μπορούν και αναγνωρίζουν ως σύμβολα εξουσίας. Πρώτα στις προτιμήσεις τους επώνυμα T-shirts, καπέλα και φούτερ με κολεγιακά logo. Κοινώς, ρούχα που έχουμε συνδέσει με τα 90s.

Η εξουσία στη φαντασία

Παράλληλα, πανάκριβα αλλά λίγο παλιακά (90s) brands, ονόματα δεν λέμε, οικογένειες δεν θίγουμε, αρχίζουν να έρχονται ξανά στο προσκήνιο, είτε αυτόνομα, με τις δικές τους δυνάμεις, είτε σε συνεργασία με hip brands της εποχής μας, όπως η Supreme.

Το ίδιο και κάποια "vintage-90ίλα" στυλ ρούχων, υποδημάτων, αξεσουάρ και ρολογιών. Για παράδειγμα, τα boat shoes που κάποτε τα βάζαμε κάθε Κυριακή για να πάμε στο Κατηχητικό, τώρα, φορεμένα με λευκές αθλητικές κάλτσες, είναι ό,τι πιο cool μπορούμε να φορέσουμε.

 > Διάβασε ακόμα: 3 ρετρό αξεσουάρ για διακοπές εν πλω

Το να βγούμε έξω ντυμένοι λες και πάμε να περάσουμε ένα ευχάριστο απόγευμα στο γιοτ μας, βέβαια, δεν πρόκειται να κάνει κανέναν να πιστέψει ότι έχουμε όντως στην κατοχή μας κάποιο σκάφος. Αυτό που μας χαρίζει είναι μία κατά κάποιον τρόπο σύνδεση -στο μυαλό μας μέσα και μόνο, το μυαλό είναι ο στόχος- με τις κοινωνικές, ιστορικές και πολιτισμικές συνδηλώσεις ενός χαμένου 90s Παράδεισου (που δεν ζήσαμε, τουλάχιστον όχι όλοι). Oh, yes, we are the great pretenders.

 > Διάβασε ακόμα: Τα πιο ακριβά ρολόγια όλων των εποχών

Life is short, buy the watch

Παρότι απ’ ότι φαίνεται θα γίνουμε φτωχότεροι, λοιπόν, η δίψα μας για εξουσία ή τουλάχιστον η επιθυμία μας να δείχνουμε ότι την κατέχουμε δεν μας εγκαταλείπει εύκολα. Ίσως γιατί είναι το μεγαλύτερο αφροδισιακό, όπως δεν είχε πει πρώτη η Madonna.

Την ικανοποιούμε, λοιπόν, με ρούχα μίας εποχής που συνδέθηκε με τον πλούτο και τη χλίδα. Σε τελική ανάλυση, πάντως, δεν υπάρχει τίποτα το μεμπτό σε αυτό. Τα ρούχα δεν υπάρχουν απλώς για να καλύπτουν τη γύμνια μας, αλλά και για να μας κάνουν να αισθανόμαστε όμορφα. Οπότε, buy the (90s) watch και ό,τι άλλο σου αρέσει.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Το στιλιστικά ευέλικτο Breitling του Adam Driver

Το Breitling Super Chronomat B01 44 είναι το ρολόι που μπορείς να φοράς σε κάθε περίσταση.

Γραφει Παναγιωτης Κουστας

Η γενναία ώρα του λευκού τζην

Γιατί το λευκό τζην είναι το πιο καλοκαιρινό ρούχο που μπορείς να το φοράς όλον τον χρόνο.

Γραφει Παναγιωτης Κουστας

Η Under Armour φτάνει στα άστρα μαζί με την Virgin Galactic

Ο υποψήφιος αστροναύτης Αύγουστος Πανταζίδης αποτελεί το νέο πρόσωπο της καμπάνιας 'Train What’s Under The Armour'.

Γραφει Γιαννης Σπανος

Με Havaianas στην έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων

Η Ολυμπιακή ομάδα της Βραζιλίας γνωρίζει πώς να κάνει τη στιλιστική διαφορά στο Τόκιο.

Γραφει Πωλινα Φραγκου

H Hublot πάει Μύκονο

Με την ευκαιρία των εγκαινίων της νέας boutique παρουσιάστηκε το ολοκαίνουργιο Classic Fusion Chronograph Boutique Mykonos 2021 σε παγκόσμια αποκλειστικότητα.