Franco Moschino: Ο πιο ασεβής σχεδιαστής της ιταλικής μόδας

Τα έργα και οι ημέρες του πιο αυθεντικού, του πιο ευτράπελου δημιουργού στον κόσμο της haute couture.

O Franco Moschino έφτασε στην κορυφή της ιταλικής μόδας λυγίζοντας όλους τους άγραφους νόμους, από το ίδιο το στυλ μέχρι τις διαφημίσεις κι από τα fashion shows μέχρι την ειρωνεία με την οποία εκφραζόταν για το επάγγελμά του. Ξεκίνησε ως σκιτσογράφος του οίκου Versace για να φτιάξει τον δικό του το 1983 και, στη συνέχεια, να εκτοξευτεί στην στρατόσφαιρα της haute couture. "Δεν υπάρχει ελευθερία χωρίς χάος, η κεντρική ιδέα του οίκου Moschino βασίζεται στην απόλυτη ελευθερία που δίνει σε εκείνον που τον επιλέξει για να ντυθεί" ήταν τα πολύ χαρακτηριστικά λόγια του.

Ο πιο ασεβής σχεδιαστής της ιταλικής μόδας έφυγε από τη ζωή τον Σεπτέμβριο του 1994. Πώς όμως κατάφερε να γράψει το όνομά του με χρυσά γράμματα στην ιστορία της haute couture ο Moschino; Για να το καταλάβει κανείς πρέπει να βάνει μία βουτιά στα 80s.

Η βιογραφία ενός βέβηλου του στυλ

Franco Moschino: Ο πιο ασεβής σχεδιαστής της ιταλικής μόδας

Γεννημένος στο Abbiategrasso της Λομβαρδίας στις 27 Φεβρουαρίου του 1950, φοίτησε στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μιλάνου με σκοπό να γίνει ζωγράφος. Για να μπορέσει να τα βγάλει πέρα όμως ξεκίνησε να συνεργάζεται ως σκιτσογράφος με περιοδικά όπως το Linea Italiana και το Harper's Bazaar.

"Αν δεν μπορείς να είσαι κομψός, ας είσαι τουλάχιστον υπερβολικός"

Το ντεμπούτο του στον κόσμο της μόδας το έκανε στα 70s συνεργαζόμενος με τον Gianni Versace και την Cadette. Στα 1983 ήρθε η στιγμή να κάνει το μεγάλο βήμα ξεκινώντας τον δικό του οίκο με έμφαση στα ασυνήθιστα ρούχα. Η μίξη κομψών παράδοξων στοιχείων, βαθιάς γνώσης των τεχνικών χαρακτηριστικών και υλικών είναι το σήμα κατατεθέν του. Στην κεντρική ιδέα των κολεξιόν που λάνσαρε υπήρχε πάντα η έννοια της διαμαρτυρίας -ή ακόμη και της καταγγελίας- ενάντια στις υπερβολές του κόσμου της μόδας και της "δικτατορίας της εικόνας" όπως αυτή πραγματώθηκε στα παχυλά 80s. Η αγάπη του για την πρόκληση τον έκανε να επισκεφτεί ξανά, μέσα από μία ειρωνική ματιά και μία pop σκοπιά, μεγάλο μέρος του ρεπερτορίου της μόδας του 20ου αιώνα, φτάνοντας σε ακραίες στυλιστικές δηλώσεις όπως οι φούστες από γραβάτες που σχεδίασε κάποτε.

Franco Moschino γυναικείο κοστούμι

Συχνά πυκνά άφηνε τον κόσμο των media με ανοιχτό το στόμα όταν παρουσίαζε σακάκια με τηγανητά αυγά στις τσέπες τους ή τζάκετ που μόνο οι Ισπανοί ταυρομάχοι θα τολμούσαν να φορέσουν. "Αν δεν μπορείς να είσαι κομψός, ας είσαι τουλάχιστον υπερβολικός" συνήθιζε να λέει ξανά και ξανά.

Στην κορυφή του κόσμου

Στο απόγειο της δόξας του το brand καταπιάστηκε με ένα πολύ ευρύ φάσμα της μόδας: κοστούμια, τσάντες, παπούτσια, αρώματα, κοσμήματα, τζην αλλά, κι όπως ήταν φυσικό, υψηλή μόδα για υψηλά γούστα και χοντρά πορτοφόλια. Ο Moschino πρόσεχε την κάθε λεπτομέρεια, ακόμη και τα καταστήματα που άνοιγε ο οίκος του ήταν μικρά έργα τέχνης. Τα fashion show κι οι διαφημίσεις έμοιαζαν περισσότερο με καλλιτεχνική performance και λιγότερο με καμπάνιες marketing.

Moschino πασαρέλα

Δεν δίστασε να φτάσει στα άκρα: κάποτε τόλμησε να φωτογραφηθεί ο ίδιος με γυναικεία ρούχα. Το 1993, ο σχεδιαστής αποκάλυψε σε μία έκθεση στο Μιλάνο ένα περισσότερο προσωπικό πρόσωπο: μέσα από μία σειρά από πίνακες, που αποκαλύπτονταν για πρώτη φορά στο κοινό, παρουσίασε όλη την παράδοξη ιστορία του οίκου του. Ίσως αυτή να ήταν μία επιστροφή στις πραγματικές του ρίζες, στις εποχές που ακόμα ονειρευόταν να γίνει ζωγράφος.

Η κληρονομιά του Moschino

Jeremy Scott
Ο Jeremy Scott μαζί με την Cardi B. και τη Nicki Minaj σε γκαλά μόδας στη Νέα Υόρκη.

Ο Franco Moschino έφυγε τον Σεπτέμβριο του 1994 από ανακοπή καρδιάς. Η άμεση συνεργάτιδά του, Rossella Jardini, ανέλαβε να διαφυλάξει τη συνέχεια του οράματός του. Το 1999 το brand πουλήθηκε στo γκρουπ εταιρειών Aeffe, έναν όμιλο με τον οποίο συνεργαζόταν ο σχεδιαστής κι όσο βρισκόταν εν ζωή. Το 2013, κι ύστερα από μερικά χρόνια που ο οίκος είχε φύγει από το προσκήνιο, σχεδιάστηκε ένα relaunch με creative director τον Jeremy Scott.

Σήμερα, πέντε χρόνια μετά, ο 43χρονος σχεδιαστής χαιρετίζεται ως άξιος συνεχιστής του Moschino. Όπως ο προκάτοχός του στο τιμόνι του οίκου, έτσι κι αυτός, δείχνει μία ιδιαίτερη αγάπη για το ευτράπελο. Του αρέσουν τα πολύ έντονα χρώματα, του αρέσει να παίζει με τη μόδα, να την ειρωνεύεται, να προκαλεί. Με άλλα λόγια να μένει πιστός σε ένα βασικό μοτό του Franco Moschino: "ποτέ τίποτα δεν είναι της μόδας, ούτε και τίποτα μπορεί ποτέ να βγει εκτός μόδας".

Από: Esquire IT

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

MODIVO Back to Office: Επιστροφή στο γραφείο με urban style

Η MODIVO αποδεικνύει ότι το γραφείο δεν είναι περιορισμός αλλά ένας χώρος όπου το στυλ μπορεί να γίνει προέκταση της προσωπικότητάς μας.

Ο όμιλος LH Group – Παπαϊωάννου ως αποκλειστικός εκπρόσωπος της Paul & Shark σε Ελλάδα και Κύπρο

Ο Όμιλος LH Group – Παπαϊωάννου ανακοινώνει με υπερηφάνεια ότι αναλαμβάνει την αποκλειστική διανομή του παγκοσμίου φήμης ιταλικού brand Paul & Shark για Ελλάδα και Κύπρο.

The Lineup | Η νέα καμπάνια της Diesel υμνεί την αντισυμβατικότητα

Η Diesel παρουσιάζει την πιο εναλλακτική "συμμορία" της μόδας.

Η BOSS Eyewear παρουσιάζει τη συλλογή Ανδρικών Γυαλιών Φθινόπωρο/Χειμώνας 2025

Η νέα συλλογή ανδρικών γυαλιών ηλίου και οράσεως εμπλουτίζεται από τολμηρά σχέδια, κατασκευασμένα από καινοτόμα, βιώσιμα υλικά.

Στη νέα κολεξιόν της Falconeri θα βρεις όλα όσα χρειάζεσαι για το φθινόπωρο

Το Alps Getaway, το νέο FW25 editorial, αποπνέει την κομψότητα μιας απόδρασης προαναγγέλλοντας παράλληλα, πως το φθινόπωρο είναι προ των πυλών.

Από την άμμο στο παρκέ: Ο Γιαννούλης Λαρεντζάκης φωτογραφίζεται φέρνοντας πίσω την πρώτη έκδοση HeatGear® - Baselayer της Under Armour.

Ο Γιαννούλης Λαρεντζάκης πρωταγωνιστεί στη νέα παρουσίαση της Under Armour, με concept έμπνευσης και συμβολισμού που αναδεικνύει τη συλλογή Baselayer και τις αξίες του αθλητισμού.