Η αγωνία του Albert Camus πριν το πέναλτι

Ο Γάλλος Νομπελίστας, που έφυγε από τη ζωή μία ημέρα σαν κι αυτή το 1960, διατήρησε μία σχέση πάθους σε όλη του τη ζωή με την στρογγυλή θεά.

"Ύστερα από πολλά χρόνια που είδα πολλά πράγματα στη ζωή μου, γνωρίζω με σιγουριά ότι όσα έμαθα σχετικά με τη θνητότητα και το καθήκον του ανθρώπου τα οφείλω στον αθλητισμό και τα έμαθα αγωνιζόμενος για την RUA" έγραφε, τη δεκαετία του '50, ο Albert Camus για λογαριασμό ενός αθλητικού περιοδικού που του είχε ζητήσει μερικές δικές του λέξεις για το ποδόσφαιρο. Τι σχέση μπορεί να έχει ένας από τους μεγαλύτερους συγγραφείς του 20ου αιώνα (αλλά κι ένα μυαλό που έφερε τομές στην ανθρώπινη σκέψη) με την στρογγυλή θεά; Όπως φαίνεται, αν σκαλίσει κανείς τα έργα και τη ζωή του, μεγάλη, πολύ μεγάλη.

Σε αντίθεση με ό,τι πιστεύει μεγάλη μερίδα του κοινού οι άνθρωποι των γραμμάτων δεν είναι απαραίτητα κλεισμένοι σε σκοτεινά γραφεία μισώντας φανατικά οποιαδήποτε αθλητική δραστηριότητα. Στην περίπτωση του Γάλλου Νομπελίστα, το πάθος που έτρεφε για το ποδόσφαιρο δεν ήταν κάτι απλό. Ήταν μία σχέση ζωής που του έκανε συντροφιά στη σύντομη αλλά πολύ σημαντική διαδρομή που κατέγραψε στον μάταιο τούτο κόσμο. Δυστυχώς, δεν θα μάθουμε ποτέ τι άλλο θα μπορούσε να προσφέρει στην ανθρωπότητα η μεγαλοφυΐα του· μία ημέρα σαν κι αυτή, στις 4 Ιανουαρίου του 1960 σκοτώθηκε σε τροχαίο ενώ ήταν μόλις 47 χρονών.

Η αγωνία του Albert Camus πριν το πέναλτι

Ο Camus παρακολουθούσε φανατικά ποδόσφαιρο σε όλη του τη ζωή. Σε αντίθεση, όμως, με πολλούς άλλους συγγραφείς που είχαν σχέση από απόσταση με το άθλημα (George Orwell, Salman Rushdie), ο ίδιος είχε νιώσει την έκσταση που προσφέρει η μπάλα στο πετσί του. Μεγαλώνοντας, χωρίς πατέρα στο Αλγέρι (σκοτώθηκε στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο), δεν έχανε ποτέ ευκαιρία να κλωτσήσει το τόπι -ή μάλλον μία μπάλα φτιαγμένη από κουρέλια- μαζί με τα άλλα φτωχόπαιδα της γειτονιάς.

Στην εφηβεία του, μάλιστα, είχε γίνει τόσο καλός ώστε να έχει επαγγελματικές βλέψεις παίζοντας ως τερματοφύλακας για την Racing Universitaire Algerios (RUA). Τελικά, όμως, κάθε τέτοια σκέψη πήγε περίπατο όταν μία μέρα άρχισε να βγάζει αίμα από το στόμα. Ήταν 17 χρονών όταν η φυματίωση του έκοψε κάθε μέλλον στο ποδόσφαιρο. Οι πνεύμονες του δεν μπορούσαν να αντέξουν την έντονη άσκηση.


Το ποδόσφαιρο επανέρχεται ξανά και ξανά στα έργα του Camus άλλοτε ως απτή πραγματικότητα κι άλλοτε ως ύψιστο ιδανικό.


Στον Ξένο (εκδ. Καστανιώτη), ο Γάλλος Νομπελίστας περιγράφει αριστοτεχνικά το πώς οι αθλητικοί τύποι συνηθίζουν να στέκονται με το ένα πόδι κόντρα στον τοίχο. Στην Πανούκλα (εκδ. Καστανιώτη)o λαθρέμπορος Gonzalez δεν χάνει ποτέ ευκαιρία για να παίξει ποδόσφαιρο στους δρόμους της πόλης, ενώ το γήπεδο ποδοσφαίρου γίνεται σύμβολο καθώς μεταμορφώνεται σε χώρο υποδοχής όλων όσων έχουν προσβληθεί από αυτήν. Στο αυτοβιογραφικό Ο Πρώτος Άνθρωπος (εκδ. Καστανιώτη) το παιχνίδι είναι όλος ο κόσμος του νεαρού ήρωα, ο οποίος δείχνει να έχει πραγματική εμμονή με την στρογγυλή θεά. Το ποδόσφαιρο, με άλλα λόγια, επανέρχεται ξανά και ξανά στα έργα του Camus άλλοτε ως απτή πραγματικότητα κι άλλοτε ως ύψιστο ιδανικό.

"Μην τον κατηγορείτε τον τερματοφύλακα, αν βρισκόσασταν εσείς ανάμεσα στα δοκάρια θα βλέπατε πόσο δύσκολο είναι"

"Ποδόσφαιρο, με κλειστά τα μάτια" είχε απαντήσει στον φίλο του, Charles Poncet, όταν ο τελευταίος τον είχε ρωτήσει αν προτιμά το ποδόσφαιρο ή το θέατρο. Ήταν, άλλωστε εποχές, που οι πνευματικοί άνθρωποι έλεγαν τι πίστευαν χωρίς συνήθως να κρατούν μέσες αποστάσεις. Όσο για το μέρος που επέλεξε να δώσει μία συνέντευξη το 1957, λίγες μέρες μετά την βράβευσή του με το Νόμπελ λογοτεχνίας; Στο κατάμεστο Parc des Princes όπου η Racing Club de Paris υποδεχόταν τη Monaco. "Μην τον κατηγορείτε, αν βρισκόσασταν εσείς ανάμεσα στα δοκάρια θα βλέπατε πόσο δύσκολο είναι" ήταν οι πρώτες λέξεις που βγήκαν από το στόμα του, όταν ο ρεπόρτερ που έκανε τη συνέντευξη κατηγόρησε με ευκολία τον τερματοφύλακα για το γκολ που δέχθηκε.

O Camus, όπως συνήθιζε, δεν ήταν υπέρ των λιθοβολισμών. Εκείνος πάλεψε μία ζωή με τα γραπτά του αλλά και την ίδια του τη ζωή για να παραμένει άνθρωπος· να στηλιτεύσει τα κακώς κείμενα της ανθρώπινης φαρσοκωμωδίας και να αντισταθεί ανάμεσα στον παραλογισμό της καθημερινότητας. Ίσως, λοιπόν, έβρισκε στο ποδόσφαιρο, σε αυτό το μαγικό παιχνίδι όπου 22 άνθρωποι με μία μπάλα δημιουργούν καμιά φορά έργα τέχνης, έναν τρόπο για να αντισταθεί στη ματαιότητα των πραγμάτων. Μία μικρή στιγμή αθανασίας που διαρκεί μόλις 90 λεπτά.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

'Βοήθεια!': O Sam Raimi επιστρέφει στον τρόμο με τη νέα του ταινία - Πρωταγωνιστεί η Rachel McAdams

Ο Sam Raimi επιστρέφει εκεί όπου ξεκίνησε: στον τρόμο. Στο Send Help, η Rachel McAdams και ο Dylan O’Brien παλεύουν για την επιβίωσή τους σε ένα νησί που αποδεικνύεται πιο εφιαλτικό απ’ όσο φαίνεται.

Γραφει Παυλος Κρουστης

Αυτές είναι οι ελληνικές ταινίες του 66ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

32 μεγάλου μήκους και 30 μικρού μήκους ελληνικές ταινίες θα προβληθούν στη φετινή διοργάνωση εκ των οποίων οι 29 είναι σε πρώτη προβολή, ενώ 9 συμμετέχουν στα διεθνή διαγωνιστικά τμήματα του Φεστιβάλ.

Γραφει Ραφαελλα Ραλλη

Αυτό είναι το πιο δημοφιλές τραγούδι των '60s

Η δεκαετία του '60 είχε το soundtrack της και πρόκειται για ένα κομμάτι που κυριάρχησε στα charts για εννέα εβδομάδες και έγινε το πιο "διάσημο" της εποχής. Στοιχηματίζουμε ότι δε θα το βρεις.

Γραφει Νικη Κοντομηνα

Κάποια από τα καλύτερα θρίλερ όλων των εποχών

Δέκα πραγματικά ευφάνταστες ταινίες τρόμου που θα θυμόμαστε για καιρό.

Γραφει Ραφαελλα Ραλλη

Marvel: Οι νέες σειρές που περιμένουμε

Η υπερηρωική εταιρεία ανακοίνωσε το πρόγραμμά της για την επόμενη σεζόν στο ComicCon της Νέας Υόρκης.

Πρώτο trailer για την πολυσυζητημένη ταινία 'Καποδίστριας' του Γιάννη Σμαραγδή

Από τον άνθρωπο που έφερε τον Καζαντζάκη και τον Θεοτοκόπουλο στη μεγάλη οθόνη, έρχεται ανήμερα των Χριστουγέννων η μεγαλύτερη ελληνική παραγωγή της χρονιάς. Κρίνοντας από το trailer, είναι σίγουρα, η πιο φιλόδοξη.

Γραφει Ραφαελλα Ραλλη