Το μεγάλο συναυλιακό καλοκαίρι της Αθήνας

Πώς και γιατί η Αθήνα έγινε ένας από τους πιο hot προορισμούς για μουσικά events φέτος; Ζητήσαμε από τους ανθρώπους που βρίσκονται πίσω από την σκηνή να μας λύσουν την απορία.

Γράφει: Γιώργος Ρομπόλας 11 Ιουνίου 2019

Μιλώντας με ανθρώπους που έζησαν τα 80s, καταλαβαίνεις γρήγορα ότι η Αθήνα τότε ήταν ένας άτυπος τόπος εξορίας για τα μουσικά events. Ελάχιστα ονόματα πλησίαζαν στη χώρα μας, όσοι έρχονταν βρίσκονταν αντιμέτωποι με μάλλον πρωτόγνωρες καταστάσεις, η φάση γενικά έφευγε εύκολα εκτός ελέγχου με το παραμικρό. Στα 90s τα πράγματα βελτιώθηκαν αισθητά, στα 00s αρχίσαμε να ζούμε μεγάλες στιγμές συναυλιακού πυρετού, η πόλη μπήκε στον ευρωπαϊκό χάρτη και ακριβώς πάνω στην ανοδική πορεία που βρέθηκε, έσκασε η φούσκα της ελληνικής οικονομίας και τα πράγματα πήραν ξανά την κάτω βόλτα.

Φέτος, σχεδόν δια μαγείας, και μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα η μία ανακοίνωση μεγάλου μουσικού ονόματος διαδεχόταν την άλλη. Το αποτέλεσμα; Με πολύ απλά και λίγα λόγια: αυτό είναι το μεγαλύτερο συναυλιακό καλοκαίρι της Αθήνας εδώ και πολλά πολλά χρόνια. Τι ακριβώς όμως συνέβη και ζούμε αυτό το σχεδόν εξωπραγματικό boom;

Ζητήσαμε από τους ανθρώπους που εργάζονται πίσω από την σκηνή, διοργανώνοντας και προμοτάροντας τις συναυλίες, να μας λύσουν την εύλογη απορία.

Ejekt Festival | 15 χρόνια πορείας 

Το μεγάλο συναυλιακό καλοκαίρι της Αθήνας


17 Ιουλίου, Πλατεία Νερού, Φάληρο


Τα 15 χρόνια του Ejekt Festival είναι κάτι που για εμάς αξίζει μια μεγάλη γιορτή. Οι λόγοι είναι πολλοί, οι δύο κυριότεροι όμως ακολουθούν: Πρώτον, όταν ξεκινούσαμε, η κατάσταση δεν είχε καμία σχέση με τη δημιουργική έκρηξη που ακολούθησε: το να μετακαλέσεις μεγάλα ονόματα που δεν είχαν έρθει ξανά στη χώρα, το να φέρεις στο ίδιο φεστιβάλ το κοινό της rock και της dance μουσικής και το να μπουν εμπορικοί χορηγοί στις συναυλίες (όχι το αρχαϊκό σύστημα που ίσχυε νωρίτερα) είναι πράγματα που τώρα μπορεί να φαίνονται αυτονόητα, αλλά τότε δεν ήταν καθόλου. Δεύτερον, 15 χρόνια για ένα φεστιβάλ είναι πάρα πολλά, καθώς μιλάμε για μια πολύ ιδιαίτερη χώρα τόσο από την άποψη του κοινού όσο και από την άποψη της περιρρέουσας ατμόσφαιρας (φορολογία, οικονομική κατάσταση).

Το ότι, για παράδειγμα, το Ejekt πραγματοποιήθηκε κανονικά και με επιτυχία το 2015, δέκα ημέρες αφότου έκλεισαν οι τράπεζες και με εκατοντάδες συναυλίες να ακυρώνονται, ήταν ένας άθλος. Οπότε, ναι, ήταν σημαντικό για εμάς να κάνουμε κάτι ιδιαίτερο στα γενέθλιά μας κι έτσι κυνηγήσαμε πολύ έντονα τους Cure. Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που η συγκεκριμένη μπάντα μαζί με τον Michael Kiwanuka, τους Ride, τους Khruangbin και τους Steams θα παίξουν στο φεστιβάλ και διπλά χαρούμενοι που το κοινό μας έχει δικαιώσει με μια εντυπωσιακή προπώληση. Όσο για το γεγονός ότι φέτος θα γίνουν τόσο πολλές συναυλίες; Σίγουρα οφείλεται και στη μείωση του ΦΠΑ (στο 6% από 24%) γιατί δίνει στο διοργανωτή μεγαλύτερο περιθώριο λάθους.

Επίσης, σε γενικές γραμμές τα τελευταία δύο τρία χρόνια παρατηρείται μια συνολική αύξηση ενδιαφέροντος του κοινού για τα θεάματα. Αυτό όμως που θα συμβεί φέτος είναι ότι η μία συναυλία θα κανιβαλίσει την άλλη, καθώς το κοινό είναι συγκεκριμένο και δεν πρόκειται να αλλάξει συνήθειες απλά και μόνο επειδή κάποιος διοργανωτής θέλει να φέρει το τάδε όνομα. Ας μην ξεχνάμε ότι σχεδόν το σύνολο των "ξένων" συναυλιών γίνονται μέσα στον Ιούνιο και μάλιστα σε διάστημα 20 ημερών. Οπότε, δυστυχώς ένα συντριπτικά μεγάλο ποσοστό των συναυλιών και των φεστιβάλ που θα γίνουν φέτος θα έχουν (από λίγο έως πάρα πολύ) αρνητικό ισοζύγιο.

* Σταύρος Στριλιγκάς, υπεύθυνος επικοινωνίας Ejekt Festival.

Plissken Festival | Ηλεκτρονικό και πρωτοπόρο

Plissken Festival


26 & 27 Ιουνίου, Τεχνόπολις Δήμου Αθηναίων


Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στα φεστιβάλ μας αποτελούν πρώτα απ’ όλα δικά μας ακούσματα, καθώς επιμένουμε σε όσα γνωρίζουμε οι ίδιοι καλύτερα. Δε θα μπορούσαμε να προωθήσουμε κάποιον που δε "γνωρίζουμε". Άλλωστε για εμάς από την πρώτη στιγμή το Plisskën Festival ήταν κάτι που κάναμε εθελοντικά, μια ανάγκη να προωθήσουμε τη μουσική και τους μουσικούς που εμείς πιστεύουμε ότι το αξίζουν. Φυσικά και έχουμε πληρώσει τις επιλογές μας και θα συνεχίσουμε να τις πληρώνουμε όπως ο καθένας που κάνει μια δουλειά με τους δικούς τους όρους, τη δική του νοοτροπία, αισθητική και παιδεία.

Όσον αφορά τους "καλλιτεχνικούς δεινόσαυρους" που επισκέπτονται συχνά τη χώρα μας, νομίζουμε ότι δεν έχει τόσο να κάνει με την ηλικία όσο με το αν ο καλλιτέχνης έχει ακόμα κάτι να παρουσιάσει επί σκηνής και να εμπνεύσει τις νεότερες γενιές. Άλλωστε πολλοί βετεράνοι γίνονται καλύτεροι στα live τους καθώς περνούν τα χρόνια κι αυτό είναι κάτι που δεν μπορούμε να το αγνοήσουμε. Η μείωση του ΦΠΑ πρόσφερε, στη δική μας περίπτωση τουλάχιστον, τη δυνατότητα να διατηρηθούν οι τιμές των εισιτηρίων στα ίδια επίπεδα με άλλες χρονιές, να μετακληθούν πιο "ακριβά" ονόματα σε σχέση με παλιότερα καθώς και να μεγιστοποιηθεί η ποιότητα των υπηρεσιών στο φετινό φεστιβάλ μας.

Αν πρέπει να εξηγήσουμε το φαινόμενο, των πάρα πολλών συναυλιών του φετινού καλοκαιριού δηλαδή, τότε ίσως οφείλεται στο ότι τα live μετά από πολλά χρόνια κρίσης ξαναμπαίνουν στην ατζέντα του κοινού ως μία από τις βασικές μορφές ψυχαγωγίας και όχι ως παράπλευρη ασχολία που υπήρξαν τα τελευταία χρόνια. Τέλος, φαίνεται ότι και η αύξηση των τουριστών στην Αθήνα (κυρίως τους μήνες του καλοκαιριού) έχει προσφέρει ένα πρόσθετο αγοραστικό κοινό, κάτι που έχουμε παρατηρήσει από τις πωλήσεις των εισιτηρίων μας σε χώρες εκτός Ελλάδας.

* Για το Plisskën μας μίλησε η Θεοδώρα Καρακάση, events manager του φεστιβάλ.

AthensRocks | Δυναμική πρώτη εμφάνιση

AthensRocks Slayer


13 Ιουλίου, Γήπεδο Λεωφόρου Αλεξάνδρας


Tο γήπεδο της Λεωφόρου Αλεξάνδρας είναι ένα ιστορικό γήπεδο, άρρηκτα συνδεδεμένο με τη σύγχρονη Αθήνα, τόσο σε αθλητικό όσο και σε πολιτιστικό επίπεδο, με τεράστιες συναυλίες να έχουν πραγματοποιηθεί σε αυτό, ειδικά κατά τη δεκαετία του ’80. Θα πρέπει όμως να τονίσουμε ότι δεν έχουν παίξει μόνο πρεσβευτές του σκληρού ήχου, αλλά καλλιτέχνες από ένα ευρύ φάσμα της παγκόσμιας μουσικής σκηνής, όπως οι David Bowie, James Brown, Elvis Costello, Bob Dylan, Santana και πολλοί άλλοι.

Επιλέξαμε το συγκεκριμένο γήπεδο για το πρώτο AthensRocks (Slayer, Rotting Christ, Leprous, Suicidal Angels) όχι μόνο για να δώσουμε καλλιτεχνική πνοή ξανά στο χώρο, αλλά και γιατί θέλαμε να γίνει το φεστιβάλ στο κέντρο της Αθήνας, εκεί δηλαδή που χτυπά πραγματικά η καρδιά της πόλης. Άλλωστε είναι ένας χώρος εύκολα προσβάσιμος και με πολλούς τρόπους από κάθε μεριά της Αττικής. Η μείωση στην τιμή του ΦΠΑ στα εισιτήρια των συναυλιών ήταν μια πολύ σημαντική αλλαγή και σίγουρα έχει θετικό αντίκτυπο στη μετάκληση περισσότερων καλλιτεχνών στη χώρα μας. Βέβαια, δε θεωρώ ότι είναι αυτός ο κύριος λόγος του φετινού καλοκαιρινού συναυλιακού οργασμού.

Η αίσθηση του ότι βγαίνουμε σιγά σιγά από την κρίση και ότι ανοίγει η αγορά οδήγησε στο να καταστεί πιο έντονος ο ανταγωνισμός μεταξύ των promoters. Δεν ξέρουμε, όμως, κατά πόσο είναι έτοιμο το ελληνικό κοινό να ανταποκριθεί σε μια τόσο μεγάλη προσφορά και εδώ ακριβώς είναι που ελλοχεύει ο κίνδυνος του "μεγάλου ρίσκου". Γι’ αυτόν το λόγο εμείς στη High Priority Promotions αποφασίσαμε να είμαστε πολύ προσεκτικοί και επιλεκτικοί όσον αφορά τον αριθμό και το είδος των συναυλιών που θα διοργανώσουμε. Το φετινό καλοκαίρι θα αποτελέσει ένα crash test και θα δούμε αν θα ανοίξει το δρόμο για αντίστοιχα δυνατά συναυλιακά καλοκαίρια.

* Νανά Τράντου, διευθύντρια της High Priority Promotions, διοργανώτριας του φεστιβάλ.

Σοκ και δέος

Τι είναι οι Slayer; Το σκληρό μέρος της ερωτικής πράξης, κάτι σάπιο που φωλιάζει στις ψυχές των metalheads, το μοναδικό σχήμα που παίζει στο είδος του, η μπάντα που ό,τι δημιούργησε μέσα από τα χρόνια θα πεθάνει μαζί της όταν αποσυρθεί – δεν υπάρχει δεύτερος με τέτοιο ηχόχρωμα και προσέγγιση. Έχω παίξει μαζί τους κι έχω νιώσει το δέος από πρώτο χέρι. Ιερά τέρατα με ερμηνείες-καρφί, δυναμική που δε λασπώνει ποτέ και μια τσίτα πέρα για πέρα πραγματική, αφού χρησιμοποιούν ελάχιστη παραμόρφωση. Μπαντάρα! Μόνο τυχαίο δεν είναι ότι εδώ και τρεις δεκαετίες δουλεύουν με τον τεράστιο Rick Rubin, τον άνθρωπο δηλαδή που βρίσκεται πίσω από την κονσόλα των Jay-Z, Beastie Boys, LL Cool J, Johnny Cash, Eminem, Public Enemy, Kanye West, Lady Gaga, Adele. Είναι πολύ απλά, πέρα από τα είδη, τα ήθη και τα έθιμα, οι καλύτεροι στο είδος τους καταφέρνοντας να έχουν καθολική αποδοχή χωρίς να κάνουν ποτέ εκπτώσεις. Αν σου αρέσει πραγματικά η μουσική, αυτοί οι διάολοι θα σε μαγέψουν. Ή θα σε τρομάξουν. Να πας!

* Ο Ευθύμης Καραδήμας είναι ο άνθρωπος πίσω από τους Nightfall και τους The Slayerking.

Release Athens | Κάθε χρόνο μεγαλύτερο

New Order Release


7, 8, 14, 16, 19, 21, 23, 24 & 30 Ιουνίου, Πλατεία Νερού, Φάληρο


Αγαπάμε πολύ αυτό που κάνουμε και πιστεύουμε ότι με κάθε νέα διοργάνωση κερδίζουμε την εμπιστοσύνη των καλλιτεχνών και –κυρίως– του κοινού. Η Ελλάδα δεν είναι ένας εύκολος προορισμός για τα μεγάλα ονόματα, τόσο γεωγραφικά όσο και ως μέγεθος αγοράς, η σωστή συνεργασία όμως και ο επαγγελματισμός μπορούν να ρίξουν τα όποια εμπόδια. Χρειάζεται επιμονή και υπομονή, αλλά νομίζουμε πως το αποτέλεσμα μας δικαιώνει, αφού αυτή η τέταρτη χρονιά του Release δείχνει ότι δε θα είναι απλά η μεγαλύτερη, αλλά και μακράν η πιο επιτυχημένη μέχρι τώρα.

Μπορείς να βρεις σπουδαία και πραγματικά ενδιαφέροντα ονόματα σε κάθε είδος μουσικής αλλά και για όλα τα γούστα, είτε αναφερόμαστε στο σκληρό ήχο (Manowar, Disturbed), στο rock/alternative/indie (Iggy Pop, New Order), στο hip-hop (Cypress Hill), στη reggae (Damian "Jr. Gong" Marley), στο grunge/stoner rock (Alice In Chains, Clutch) και στην pop (Hozier, Róisín Murphy, Hooverphonic). Έχουμε την αίσθηση πως πάντα γίνονταν πολλά πράγματα στην Ελλάδα, ακόμα και σε περίοδο κρίσης, ενώ το ελληνικό κοινό, πάρα τα όσα έχουν ειπωθεί κατά καιρούς, είναι ένα από τα καλύτερα στον κόσμο. Αν κάνεις τη σωστή επιλογή, δεν υπάρχει περίπτωση να μην την υποστηρίξει, ενώ όταν του προσφέρεις και κάποια ποιότητα στο σύνολο των υπηρεσιών, σίγουρα το αναγνωρίζει.

Ίσως ένα σημείο που χρειάζεται βελτίωση είναι το να δείξει μεγαλύτερο ενδιαφέρον στα νέα ονόματα πέρα από τα καθιερωμένα, κάτι που πιστεύουμε ότι σταδιακά θα συμβεί. Τέλος, η μείωση του ΦΠΑ, που στην ουσία απλά μας έφερε στα επίπεδα όπου ήδη βρίσκονταν άλλες πολιτιστικές δραστηριότητες, ήταν ένα πολύ θετικό βήμα, διόρθωση μιας ιστορικής αδικίας εις βάρος της μουσικής και των ανθρώπων που δουλεύουν γι’ αυτή στην Ελλάδα.

* Θωμάς Μαχαίρας, καλλιτεχνικός διευθυντής και υπεύθυνος booking του Release Athens.

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Περισσoτερα για Μουσική

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ

Kanye West, ένας ιδιοφυής κόπανος

Μία μουσική αναδρομή στην πορεία του ράπερ που κλείνει τα 42.

O Paul McCartney μέσα από τα δικά του λόγια

Οι ατάκες του 77χρονου Beatle που έγραψαν ιστορία.