Ιάκωβος Καμπανέλλης, ο πατέρας της ελληνικής δραματουργίας
Tο 2022 έχει ανακηρυχθεί ως "Έτος Ιάκωβου Καμπανέλλη".
Γεννημένος στις 2 Δεκεμβρίου 1921 και με ημερομηνία θανάτου την 11η Μαρτίου 2011, ο Ιάκωβος Καμπανέλλης περιδιάβηκε ολόκληρο τον 20ό αιώνα και η ζωή του σημαδεύτηκε από νωρίς από τα μεγάλα γεγονότα του: Σε νεαρή ηλικία ήταν ένας από τους κρατούμενους του στρατοπέδου συγκέντρωσης Μαουτχάουζεν (1942-45), και αυτή η εμπειρία, του πολέμου και της αιχμαλωσίας, δεν άφησε ανεπηρέαστο τον συγγραφέα Καμπανέλλη. Παρόλο που η πρώτη του επαφή με το θέατρο ήταν μάλλον τυχαία, χάρη σε μια παράσταση που είδε στο Θέατρο Τέχνης, όταν από τη Νάξο εγκαταστάθηκαν οικογενειακώς στην Αθήνα, έμελλε να είναι καθοριστική.
Το ξεκίνημά του
Πολύ γρήγορα στράφηκε στη συγγραφή, από τα πρώτα χρόνια μετά την απελευθέρωση, και ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του ’50 γράφει μερικά από τα σημαντικά έργα του: "Οδυσσέα γύρισε σπίτι", "Ο μπαμπάς ο πόλεμος", έργα που φιλτράρουν την πρόσφατη εμπειρία του πολέμου μέσα από το πρίσμα της ιστορικής/κοινωνικής σάτιρας σε ελεύθερο ύφος που πλησιάζει τον υπερρεαλισμό. Θα αργήσουν να βρουν το δρόμο προς τη σκηνή (σχεδόν δύο δεκαετίες αργότερα), ίσως επειδή το μεταπολεμικό ελληνικό θέατρο δεν είναι ακόμη σε θέση να τα εκτιμήσει, όμως ο Καμπανέλλης συνεχίζει τη συγγραφική του δραστηριότητα, μετατοπίζοντας το στιλ του και τα πρώτα έργα κοινωνικού ρεαλισμού βρίσκουν απευθείας στόχο: η "Αυλή των θαυμάτων", το 1957 γίνεται ορόσημο στην ιστορία του νεοελληνικού θεάτρου από την πρώτη στιγμή της παρουσίασής της από τον Κουν.
Ακολούθησαν δεκάδες τίτλοι, κάτι περισσότεροι από σαράντα, η συντριπτική πλειονότητα των οποίων είδαν τα φώτα της σκηνής. Χωρίς να περιορίζεται στο ίδιο ύφος, ο Καμπανέλλης υιοθέτησε ποικίλους τρόπους έκφρασης: την επιθεωρησιακή φόρμα για το θρυλικό "Μεγάλο μας τσίρκο", που ανέβασε το 1973 ο θίασος Καρέζη-Καζάκου, μετατρέποντας την παράσταση σε αντιδικτατορική διαμαρτυρία και το θέατρο σε πολιτικό γεγονός· το επικό θέατρο στην αλληγορική διασκευή του βιβλίου της Πηνελόπης Δέλτα "Παραμύθι χωρίς όνομα"· το είδος της λαϊκής όπερας στη "Γειτονιά των αγγέλων" (1963)· τη μικρή φόρμα, υπογράφοντας μονόπρακτα ("Αυτός και το παντελόνι του", "Ο πανηγυρικός", "Η γυναίκα και ο Λάθος", κ.ά.). Όμως, όπως ο ίδιος επεσήμανε, τα έργα του "δεν είναι παρά επεισόδια μιας και της αυτής ιστορίας", στην ουσία της μεταπολεμικής διαδρομής του Νεοέλληνα.
Η συνέχεια στο Athinorama.gr
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr
Όσα γνωρίζουμε για τη νικήτρια του GNTM
Πώς μια 24χρονη από την Κέρκυρα κατάφερε να ξεχωρίσει ανάμεσα σε δεκάδες υποψήφιες και να φτάσει στην κορυφή του διαγωνισμού; Το GNTM βρήκε τη νικήτριά του και αυτά είναι όσα μάθαμε για εκείνη.
H ζωή του Μίκη Θεοδωράκη έγινε σειρά
H πολυαναμενόμενη σειρά ντοκιμαντέρ 8 επεισοδίων για τη ζωή και το έργο του κορυφαίου Έλληνα μουσικοσυνθέτη θα προβληθεί για πρώτη φορά την Κυριακή 21/12 στις 21:00 στο Cosmote History.
Αυτό το πολυβραβευμένο ντοκιμαντέρ χρειάζεται γερό στομάχι για να το παρακολουθήσεις
Το πολυβραβευμένο ντοκιμαντέρ πραγματεύεται μία αληθινή ιστορία που συγκίνησε τους πάντες όταν έγινε γνωστή στη χώρα μας, ενώ την πρωτότυπη μουσική της παραγωγής υπογράφει ο Γιάννης Χαρούλης.
Γραφει Ραφαελλα ΡαλληΓιατί χάλασε πολλούς η αφίσα της "Οδύσσειας" του Christopher Nolan
Το εντυπωσιακό νέο poster του The Odyssey του Christopher Nolan φέρνει στο προσκήνιο συμβολισμούς, ιστορικές αναφορές και τη σκηνοθετική προσέγγιση της ταινίας.
Η συμβουλή που έδωσε ο Leonardo DiCaprio στη Jennifer Lawrence, πριν συνεργαστεί με τον Scorsese
Λίγο πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα της νέας ταινίας του Martin Scorsese, ο Leonardo DiCaprio δίνει στη Jennifer Lawrence μια χαρακτηριστική συμβουλή για τη συνεργασία τους.
Γραφει Τιμος ΣαλαμεςΟι ταινίες του James Cameron σε σειρά αξιολόγησης
Ένα updated ranking των ταινιών του κινηματογραφικού μύθου, με αφορμή την κυκλοφορία του Avatar: Φωτιά και Στάχτη.
Γραφει Μπαμπης Δουκας