Κι όμως, η τέχνη δεν είναι χόμπι

Η επαγγελματικοποίηση του πεδίου της τέχνης αποτελεί επίκεντρο μιας επίκαιρης συζήτησης που κορυφώνεται.

Γράφει: Esquire Editors 16 Απριλίου 2022

Το ότι η τέχνη δεν είναι χόμπι ήταν ίσως το ηχηρότερο μήνυμα της συνέντευξης Τύπου της νέας διευθύντριας του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Κατερίνας Γρέγου την περασμένη εβδομάδα, αλλά και μία από τις σημαντικότερες παραμέτρους πάνω στις οποίες χαράσσεται η πολιτική του Υπουργείου Πολιτισμού, όπως εμφατικά επισημαίνει ο υφυπουργός Νικόλας Γιατρομανωλάκης στη συνέντευξη που μας παραχώρησε.

To νέο ΕΜΣΤ

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι στο νέο ΕΜΣΤ, μαζί με τη σαφέστερη και πιο ουσιαστική χάραξη στρατηγικής ως προς το σκοπό του μουσείου και την πιο σύγχρονη αντιμετώπιση της έννοιας της συλλογής, χωρίς τα βαρίδια του παρελθόντος περί μονιμότητας της μουσειολογικής μελέτης, βασικό μέλημα είναι η δίκαιη αμοιβή όλων των καλλιτεχνών και δημιουργών που συνεργάζονται με το μουσείο, αλλά και η κατάργηση της πρακτικής αναζήτησης δωρεών από τους καλλιτέχνες.

Το έχουμε ξαναγράψει στο παρελθόν, το να αγοράζονται ακριβά έργα διεθνών καλλιτεχνών προκειμένου να στηθεί μια συλλογή και να ζητείται από τους εγχώριους να δωρίζουν τα έργα τους, σίγουρα δεν συμβαδίζει με το χαρακτήρα ενός μουσείου που στηρίζει την τοπική σκηνή. Από εκεί και πέρα, έχει ενδιαφέρον το ποιες αμοιβές θα καθιερωθούν καθότι θα αποτελέσει ένα μοντέλο γενικότερα, για ένα θέμα το οποίο έχει απασχολήσει, ήδη από τα χρόνια της οικονομικής κρίσης και ακόμη περισσότερο μέσα στην πανδημία, τους επαγγελματίες του χώρου και έχει αποτελέσει αντικείμενο εικαστικών πρότζεκτ, εκδόσεων και άλλων πρωτοβουλιών. 

Από τα πρότζεκτ της Προσωρινής Ακαδημίας Τεχνών μέχρι την έρευνα της επιμελήτριας Ilaria Konti και του μη κερδοσκοπικού οργανισμού μικρής κλίμακας 3137, το ζήτημα της επαγγελματικοποίησης του πεδίου αποτελεί επίκεντρο μιας επίκαιρης συζήτησης. Μάλιστα, οι τελευταίοι και το ίδρυμα GABRIELA που έχουν ιδρύσει δημιούργησαν πρόσφατα μια πρωτοβουλία σχετικά με τις δίκαιες πρακτικές που προτείνει ένα εργαλείο –ένα συμβόλαιο ως υπόδειγμα– για τη βελτίωση και την πλαισίωση των εργασιακών συνθηκών στο πεδίο της σύγχρονης τέχνης, η οποία προέκυψε από μια έρευνα στo πλαίσιο του ευρωπαϊκού δικτύου RESHAPE και σε συνεργασία με το Onassis AiR και επιχειρεί να στήσει έναν διάλογο για τη σύγχρονη πολιτιστική διαχείριση και πολιτική  στην Ελλάδα.

Φυσικά, σημαντική υπήρξε και η συμβολή πρωτοβουλιών όπως το Support Art Workers ως προς τη χαρτογράφηση και άρθρωση των αιτημάτων του πεδίου, ενώ ξεφυλλίζοντας την πρόσφατη έκδοση του residency του Ιδρύματος Ωνάση, Onassis Air, βλέπεις ότι αρκετοί από τους φιλοξενούμενους καλλιτέχνες/ερευνητές τα τελευταία χρόνια αντί να παράγουν ένα συγκεκριμένο έργο αξιοποίησαν το χρόνο αυτό για τη διερεύνηση των ίδιων των συνθηκών εργασίας τους.

Η συνέχεια στο Athinorama.gr

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Το μεγάλο ψέμα του Alfred Hitchcock

Υπάρχει κάτι που σχεδόν κανείς δεν έχει προσέξει στο θρυλικό Ψυχώ.

Γραφει Πωλινα Φραγκου

Lapse, ένα ταξίδι στο χωροχρόνο που 'ερμηνεύει' τη ζωή

Μένουν δύο ακόμη μέρες για να δεις την πρωτότυπη οπτικοακουστική εγκατάσταση του Σταύρου Γασπαράτου και του Lars Jan στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Γραφει Ραφαελλα Ραλλη

Το trailer του House of Hammer είναι ό,τι πιο άβολο είδαμε τελευταία

To Discovery Plus επιχειρεί να ρίξει φως στα σκοτεινά πάθη του Armie Hammer μέσα από ένα ντοκιμαντέρ τριών επεισοδίων.

Γραφει Ραφαελλα Ραλλη

5 'νόστιμες' ταινίες και σειρές για το καλοκαίρι

Πρόσφατες αξιοσημείωτες παραγωγές που δίνουν τον τόνο στη θερινή ραστώνη των σινεφίλ και γαστροφίλ.

Πρώτη ματιά στην πολυαναμενόμενη 5η σεζόν του Cobra Kai

Η 5η σεζόν έρχεται στο Netflix στις 9 Σεπτεμβρίου και εμείς έχουμε τις πρώτες φωτογραφίες.

Γραφει Ραφαελλα Ραλλη

Ένα βιβλίο για τον Max Verstappen

O James Gray καταφέρνει να φτιάξει την βιογραφία ενός 24χρονου νεαρού, κάτι που είναι απολύτως ενδεικτικό για τον αντίκτυπο που έχει η παρουσία του Max Verstappen στην Formula 1.

Γραφει TopGear