Το σινεμά ονειρεύεται στις φετινές Νύχτες Πρεμιέρας
Το μεγάλο αφιέρωμα του 26ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας.
"Όλα όσα βλέπουμε ή ό,τι φαινόμαστε, όνειρο είναι μονάχα μέσα σε όνειρο" Έντγκαρ Άλαν Πόε
"Το μόνο που επιθυμώ και θέλω να μοιράζομαι με το κοινό", είχε εξομολογηθεί κάποτε ο Ντέιβιντ Λιντς στο περιοδικό ΣΙΝΕΜΑ, "είναι να μπαίνω στην αίθουσα, να βλέπω τα φώτα να σβήνουν και την αυλαία να τραβιέται και να βυθίζομαι σε έναν άλλο κόσμο, που μου είναι ολοκληρωτικά άγνωστος. Είναι κάτι απίστευτα όμορφο".
Αν το σινεμά είναι η εμπειρία τού να ονειρεύεσαι με ανοιχτά μάτια, ανάμεσα σε άλλους "ονειροπόλους" θεατές, έτοιμους να μεταβούν όλοι προς μια άλλη διάσταση, τότε την περίοδο της καραντίνας αυτό που στερηθήκαμε περισσότερο ήταν η δυνατότητα να ονειρευόμαστε. Η μαγική συνθήκη της αίθουσας, της παρακολούθησης ταινιών ως συλλογική εμπειρία, της μαζικής υποβολής μπροστά στην οθόνη άφησαν δυσαναπλήρωτα κενά την περίοδο του εγκλεισμού. Ως άτυπο "παιδί" της καραντίνας, το μεγάλο φετινό αφιέρωμα του 26ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας Νύχτες Πρεμιέρας προέκυψε από μια ανάγκη και από μια παραδοχή: την ανάγκη να βρεθούμε ξανά στα σινεμά και την παραδοχή της μοναδικής ικανότητας που έχει ο κινηματογράφος να αντικρίζει τον κόσμο γύρω του και να τον μεταλλάσσει. Να τον μεταμορφώνει σε ποίημα, σε παραμύθι, σε θρησκευτική εμπειρία.

Από την απευθείας σύνδεση με το υποσυνείδητο, που επιχείρησαν σκηνοθέτες όπως ο Ρενέ ("Πέρσι στο Μαρίενμπαντ"), ο Μπέργκμαν ("Η Ώρα του Λύκου") και ο Λιντς ("Οδός Μαλχόλαντ"), μέχρι φαντασμαγορικές αναπαραστάσεις της πραγματικότητας, όπως το "Χρώμα του Ροδιού" του Παρατζάνοφ και η "Βάλερι στην Εβδομάδα των Θαυμάτων" του Γιρές, ονειρώδεις αποτυπώσεις του υπαρκτού μας κόσμου ("Κογιανισκάτσι" και "Υγρός Ουρανός"), τρισδιάστατες περιπλανήσεις του μυαλού (το εκθαμβωτικό "Μεγάλο Ταξίδι της Μέρας στη Νύχτα" του Μπι Γκαν, στην πολυαναμενόμενη ελληνική του πρεμιέρα σε σινεμά και σε 3D), παραισθησιογόνα τριπ με την κάμερα ως το ύστατο ψυχοτροπικό ("Enter the Void" του Γκασπάρ Νοέ) και μεταμοντέρνοι στοχασμοί για τη ναρκωτική και μεταφυσική υπόσταση του κινηματογραφικού μέσου (όπως η μυθική "Έκσταση" του Ιβάν Θουλουέτα, που θα προβληθεί επίσης για πρώτη φορά στη χώρα μας), το φετινό αφιέρωμα προσκαλεί το κοινό σε έναν αλλοπαρμένο εορτασμό: μια αποθέωση του ονειρικού και του γοητευτικά απόκοσμου, της κινηματογραφικής αποπλάνησης και της ομορφιάς, που δεν θα μπορούσε να χωρέσει σε καμία μικρότερη οθόνη, σε καμία online συνθήκη, παρά μόνο σε αίθουσα- στο υπέρτατο καταφύγιο από τον έξω κόσμο, στο μέρος όπου το δικαίωμα στο όνειρο θα παραμένει πάντα το μόνο αναφαίρετο δικαίωμα.
Λουκάς Κατσίκας
Οι ταινίες του αφιερώματος

- Η ΠΑΝΔΩΡΑ ΚΑΙ Ο ΙΠΤΑΜΕΝΟΣ ΟΛΛΑΝΔΟΣ / PANDORA AND THE FLYING DUTCHMAN (1951) του Άλμπερτ Λιούιν
- ΠΕΡΣΙ ΣΤΟ ΜΑΡΙΕΝΜΠΑΝΤ / LAST YEAR AT MARIENBAD (1961) του Αλέν Ρενέ
- ΤΟ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΟ ΤΗΣ ΣΑΡΑΓΟΣΑ / THE SARAGOSSA MANUSCRIPT (1965) του Βόιτσεκ Χας
- Η ΩΡΑ ΤΟΥ ΛΥΚΟΥ / HOUR OF THE WOLF (1968) του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν
- ΤΟ ΧΡΩΜΑ ΤΟΥ ΡΟΔΙΟΥ / THE COLOR OF POMEGRANATES (1969) του Σεργκέι Παρατζάνοφ
- Η ΒΑΛΕΡΙ ΚΑΙ Η ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΤΩΝ ΘΑΥΜΑΤΩΝ / VALERIE AND HER WEEK OF WONDERS (1970) του Γιάρομιλ Γιρές
- ΤΟ ΙΕΡΟ ΒΟΥΝΟ / THE HOLY MOUNTAIN (1973) του Αλεχάνδρο Χοδορόφσκι
- ΚΑΡΔΙΑ ΑΠΟ ΓΥΑΛΙ / HEART OF GLASS (1976) του Βέρνερ Χέρτσογκ
- ΕΚΣΤΑΣΗ / ARREBATO (1979) του Ιβάν Θουλουέτα
- ΚΟΓΙΑΝΙΣΚΑΤΣΙ / KOYAANISQATSI (1982) του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο
- ΥΓΡΟΣ ΟΥΡΑΝΟΣ / LIQUID SKY (1982) του Σλάβα Τσούκερμαν
- ΑΛΙΚΗ / ALICE (1988) του Γιάν Σβανκμάγιερ
- ΜΠΑΡΤΟΝ ΦΙΝΚ / BARTON FINK (1991) των Τζόελ και Ίθαν Κοέν
- ΟΔΟΣ ΜΑΛΧΟΛΑΝΤ / ΜULHOLLAND DRIVE (2001) του Ντέιβιντ Λιντς
- ΑΘΩΟΤΗΤΑ / INNOCENCE (2004) της Λουσίλ Χατζιχαλίλοβιτς
- ENTER THE VOID (2009) του Γκασπάρ Νοέ
- ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΤΑΞΙΔΙ ΤΗΣ ΜΕΡΑΣ ΣΤΗ ΝΥΧΤΑ 3D / LONG DAY'S JOURNEY INTO NIGHT 3D (2018) του Μπι Γκαν

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr
Μαζέψαμε τις καλύτερες θεωρίες των fans για το τέλος του Stranger Things
Καθώς το Stranger Things οδεύει προς το μεγάλο του φινάλε, εξετάζουμε τις επικρατέστερες fan θεωρίες και τις αγωνίες που συνοδεύουν την τελική σεζόν -χωρίς spoilers ή αποκαλύψεις.
Γραφει Γιαννης ΜπελεσιωτηςΞεκίνησε η διάθεση των εισιτηρίων για το live των Offspring στο Release Athens 2026
Η πώληση των εισιτηρίων ξεκίνησε σήμερα στις 12:00 και καλό είναι να μην καθυστερείς αν ενδιαφέρεσαι για την εμφάνισή τους με τους Bad Religion διότι ήδη φλερτάρουν με το sold out.
COSMOTE CINEMA CHRISTMAS HD: Το χριστουγεννιάτικο κανάλι-θεσμός της COSMOTE TV επιστρέφει με πάνω από 130 ταινίες για όλη την οικογένεια
Το προσωρινό κανάλι COSMOTE CINEMA CHRISTMAS HD φέρνει περισσότερες από 130 ταινίες, 25 πρεμιέρες και συνεχή χριστουγεννιάτικη δράση από 5/12 έως 7/1. Το απόλυτο εορταστικό τηλεοπτικό πρόγραμμα.
Η 5η σεζόν του Stranger Things σπάει όλα τα ρεκόρ στο Netflix
Η πέμπτη σεζόν του Stranger Things σημειώνει τη μεγαλύτερη αγγλόφωνη πρεμιέρα στην ιστορία του Netflix και συνεχίζει δυναμικά. Πώς τα νέα επεισόδια κυριαρχούν στα global charts.
Ποιο τραγούδι του Prince βασίζεται σε αληθινό έγκλημα
Μια πιο προσωπική ματιά στον Prince και την εποχή του Controversy: πώς προσέγγισε τη μουσική, τι τον έκανε ξεχωριστό και γιατί εξακολουθεί να μας απασχολεί μέχρι σήμερα.
Γραφει Τιμος ΣαλαμεςΤο κόλπο που έκανε ο James Cameron στον "Τιτανικό"-γλίτωσε πολλά εκατομμύρια
Ο James Cameron αποκάλυψε την απλή και έξυπνη τεχνική που χρησιμοποίησε για να εξοικονομήσει χρήματα στα γυρίσματα του Titanic. Ένα απροσδόκητο trick πίσω από μια ιστορική υπερπαραγωγή.
Γραφει Τιμος Σαλαμες