'Στον Θρόνο του Ξέρξη' κάθονται οι Κάννες

Η μικρού μήκους ταινία της Εύης Καλογηροπούλου κάνει πρεμιέρα στην Εβδομάδα Κριτικής του 75ης διοργάνωσης.

Η μικρού μήκους ταινία της Εύης Καλογηροπούλου, "Στον Θρόνο του Ξέρξη", σε ανάθεση του Onassis Culture, κάνει πρεμιέρα στην Εβδομάδα Κριτικής του 75ου Φεστιβάλ Καννών (18-26 Μαΐου 2022), που είναι το παράλληλο διαγωνιστικό τμήμα του ευρωπαϊκού κινηματογραφικού θεσμού με ταινίες δημιουργών απ' όλο τον κόσμο.

'Στον Θρόνο του Ξέρξη' κάθονται οι ΚάννεςEvan Marangoudakis

Στην εργασιακή δυστοπία των ναυπηγείων του Περάματος, η χρόνια απαγόρευση της σωματικής επαφής έχει μετατρέψει τις ανθρώπινες αλληλεπιδράσεις σε απόκοσμες προσομοιώσεις ενός καταπνιγμένου αισθησιασμού που υπερβαίνει τα ετεροκανονικά στερεότυπα της επιθυμίας.

Με την υπόνοια ύπαρξης ενός πανταχού παρόντος, αλλά αόρατου ελεγκτικού μηχανισμού, ακολουθείται η αφήγηση του Γιώργου, του παλαιότερου εργάτη και υπεύθυνου στο ναυπηγείο, μέσα από την οποία σκιαγραφούνται οι ανθρώπινες σχέσεις, όπως αυτές διαμορφώνονται σε μια οργουελιανή καθημερινότητα όπου το οπτικό υποτάσσει το συγκινησιακό.

Ο Γιώργος, μία φορά τον μήνα, κάνει τη διαδρομή από το Πέραμα στη Σαλαμίνα απέναντι. Τόσο ο ίδιος όσο και οι νέοι εργάτες κοιτάζουν μία το βουνό του Περάματος και μία απέναντι, χωρίς να ξέρουν τι να περιμένουν ή τι θα πρέπει να κάνουν.

Εύη ΚαλογηροπούλουEvan Marangoudakis

Στον Θρόνο του Ξέρξη. Μία από τις κορυφές του όρους Αιγάλεω που ανήκουν στον Δήμο Περάματος, ο οποίος στην αρχαιότητα ονομαζόταν Αμφιάλη, θεωρείται πως ήταν το σημείο από το οποίο ο Ξέρξης παρακολούθησε τη συντριβή του στόλου των Περσών στη Ναυμαχία της Σαλαμίνας, το 480 π.Χ. Η κορυφή αυτή αποκαλείται από τους κατοίκους της περιοχής "Θρόνος του Ξέρξη". Σαν να βρίσκεται στην ίδια θέση, η Καλογηροπούλου παρακολουθεί από απόσταση τους ήρωές της. Τους τοποθετεί "στον θρόνο" που ορίζει ο μικρόκοσμος του καθενός –είτε αυτός είναι μια βαριά αυτοματοποιημένη μηχανή είτε μια μεταλλική σκαλωσιά–, όλοι τους έγκλειστοι και παρατηρητές ενός δυστοπικού σύμπαντος και μιας ζοφερής τελετουργίας που καταστέλλει την ανθρώπινη επιθυμία.

Στην ταινία της, η Καλογηροπούλου επιλέγει να μιλήσει για το ανθρώπινο σώμα, την ομορφιά, το μάταιο της εργασίας, τις συνθήκες μιας παρανοϊκής παρακολούθησης, αλλά και ταυτόχρονα για το αίμα και τον αποχωρισμό, το φύλο, τη σεξουαλική επιθυμία και τα όριά της.

>Διάβασε ακόμη: Πρώτη ματιά στο φετινό φεστιβάλ Καννών

Ο ρόλος του Γιώργου Mαζωνάκη εμφανίζεται αντίστοιχα αινιγματικός και αυτοβιογραφικός. Αινιγματικός, ως προς το αν είναι άνθρωπος ή μηχανή. Από πού προέρχεται και γιατί μπορεί τελικά να σπάσει έναν τόσο βαθιά ριζωμένο κανόνα καταστολής; Τι είδους είναι ο ερωτισμός που αποπνέει; Και αυτοβιογραφικός, καθώς ο Έλληνας ερμηνευτής επιστρέφει στο Πέραμα και στον τόπο εργασίας του πατέρα του.

Η πρώτη εκδοχή της ταινίας της Καλογηροπούλου είχε τον τίτλο "Ανήκω σε μένα", ένα έργο σε καλλιτεχνική επιμέλεια της Αφροδίτης Παναγιωτάκου, Διευθύντριας Πολιτισμού του Ιδρύματος Ωνάση, και σε ανάθεση του φεστιβάλ "You and AI: Through the Algorithmic Lens” που οργάνωσε η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση στο Πεδίον του Άρεως (24.06-25.07.21), με μια θεματική που εστίαζε στον αλγόριθμο και στην τεχνητή νοημοσύνη, στη δημιουργικότητα και στην ηθική. Τα γυρίσματα της ταινίας πραγματοποιήθηκαν στα Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ στο Πέραμα, τον Ιούνιο του 2021.


Συντελεστές

Με τους: Γιώργο Μαζωνάκη, Άντζελα Μπρούσκου, Μυρτώ Κοντονή, Ξένια Ντάνια, Λορένζο Σαρζάν, Kevin Zans Ansong, Jordan Genidogan, Βασίλη Κουτσογιάννη
Σκηνοθεσία: Εύη Καλογηροπούλου
Σενάριο: Γιώργος Τελτζίδης
Καλλιτεχνική Επιμέλεια: Αφροδίτη Παναγιωτάκου
Παραγωγός: Αμάντα Λιβανού
Διευθυντής Φωτογραφίας: Έβαν Μαραγκουδάκης
Μοντάζ: Γιώργος Ζαφείρης
Μουσική: Kid Moxie
Ήχος: Δημήτρης Δεμοιράκος, Λέανδρος Ντούνης
Σκηνικά: Εβελίνα Δαρζέντα, Άννα Ζώτου
Κοστούμια: Γεωργία Μπούρα
Εκτέλεση Παραγωγής: Neda Film
Μια παραγωγή του Onassis Culture

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Ο Jack Savoretti έχει ζήσει τα τραγούδια του

Λίγο πριν το live του στο γήπεδο Tae Kwon Do στις 3 Δεκεμβρίου, ο δημοφιλής τραγουδιστής μιλά στο Esquire για τους νέους θησαυρούς που ψάχνει, ενώ μεταξύ άλλων μας δίνει ένα μικρό, αποκλειστικό spoiler για τα μελλοντικά του σχέδια.

Γραφει Ραφαελλα Ραλλη

Η μέρα που γεννήθηκε ο Jimi Hendrix

Ο κορυφαίος ινστρουμενταλίστας στην ιστορία της ροκ άλλαξε για πάντα τη μουσική βιομηχανία με τέσσερα μόλις χρόνια καριέρας.

Γραφει Παναγιωτης Κουστας

Ο Θανάσης Αλευράς είναι 40 και βγαίνει

Ο πολυσχιδής περφόρμερ ξεκλέβει λίγο χρόνο ανάμεσα στα γυρίσματα για τα τηλεοπτικά "Νούμερα" και τις πρόβες για τη νέα μουσικοθεατρική του παράσταση, με τίτλο "40+ βγαίνω" για μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα.

Ο Χρήστος Μάστορας ζει στον κόσμο του

Ο frontman του συγκροτήματος MΕΛΙSSES μιλά για τις μεγάλες του αγάπες: Την καινούργια, εκείνη πάνω στη σκηνή, αλλά και τη διαχρονική, που τον συνοδεύει πιστά από την εφηβεία του μέχρι το άπειρο.

Γραφει Ραφαελλα Ραλλη

Τι θα δούμε στο Netflix τον Δεκέμβριο

H λίστα με όλες τις σειρές, τις ταινίες, τα ντοκιμαντέρ και τις υπόλοιπες παραγωγές που έρχονται στην πλατφόρμα streaming.

Γραφει Ραφαελλα Ραλλη

Ο Χρήστος Μάστορας στο νέο Esquire

Το τεύχος Χειμώνας 2022-23 κυκλοφορεί αυτό το Σάββατο, 26 Νοεμβρίου, μαζί με ΤΑ ΝΕΑ Σαββατοκύριακο.