
1.639 ειδικοί επέλεξαν την καλύτερη ταινία στην ιστορία και σίγουρα, δεν την έχεις δει
Το Βρετανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου μίλησε και εμείς απορούμε.
Κάθε δέκα χρόνια, το περιοδικό Sight and Sound, το οποίο είναι μέρος του μη κερδοσκοπικού οργανισμού για την προώθηση και τη διατήρηση των ταινιών, το Βρετανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου (BFI), επικαιροποιεί μια κατάταξη που καταρτίζεται από ειδικούς με τα καλύτερα κινηματογραφικά έργα όλων των εποχών.
Η παράδοση ξεκίνησε το 1952 και συνεχίζεται έκτοτε, ακριβώς κάθε δέκα χρόνια. Η λίστα του BFI είναι επίσης η λίστα με τη μεγαλύτερη συμμετοχή που έχει γίνει ποτέ, ίσως η πιο διάσημη, γεννήτρια πρωτοσέλιδων εφημερίδων και ατελείωτων συζητήσεων. Συμμετέχουν 1.639 ειδικοί από όλο τον κόσμο, μια ομάδα που περιλαμβάνει δημοσιογράφους που γράφουν τις κριτικές μαζί με αρχειονόμους, καθηγητές πανεπιστημίου, επιμελητές.
Κάθε μία από αυτές παρουσιάζει δέκα ταινίες στο Sight and Sound, σε αυτό το σημείο το περιοδικό αναλαμβάνει να μετρήσει τις πιο υποψήφιες και να τις βάλει σε σειρά σε έναν κατάλογο που περιλαμβάνει 250 από αυτές. Για λόγους χώρου, θα περιοριστούμε εδώ στην παράθεση μόνο των πρώτων θέσεων, επισημαίνοντας ότι η πλήρης κατάταξη από τη χειρότερη ταινία (τρόπος του λέγειν) μέχρι την πιο όμορφη και αδιαμφισβήτητη όλων των εποχών είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα του Βρετανικού Ινστιτούτου Κινηματογράφου , ένα πέτρινο ορόσημο στην ιστορία της έβδομης τέχνης και μια έκπληξη.
Κατατάξεις, λίστες και... λίστες ταινιών
Μια μικρή επιφύλαξη αφορά το γεγονός ότι η κατάταξη χρονολογείται από το 2022. Δεδομένων των αυστηρών κριτηρίων με τα οποία καταρτίστηκε, πιστεύουμε ότι εξακολουθεί να είναι σκόπιμο να επιστρέφουμε σε αυτήν σε τακτά χρονικά διαστήματα. Ωστόσο, μεταξύ του 2022 και σήμερα, μπορεί να έχουν κυκλοφορήσει ταινίες μεγάλου μήκους που αξίζουν να συμπεριληφθούν στη συλλογή των απαραβίαστων ταινιών, που πρέπει να δει κανείς τουλάχιστον μία φορά στη ζωή του. Για να το μάθουμε, δυστυχώς, θα πρέπει να περιμένουμε άλλα οκτώ χρόνια (2032). Αλλά το νόημα των επιχειρήσεων όπως αυτή, οι οποίες ανανεώνονται κάθε δύο δεκαετίες, έγκειται επίσης στο ότι είναι περιστασιακές , επομένως ένα σπάνιο και σημαντικό γεγονός. Και τότε οι ταινίες χρειάζονται χρόνο για να αφομοιωθούν : θυμάστε τον ενθουσιασμό που συνόδευσε την κυκλοφορία της Barbie; Τις πολυάριθμες υποψηφιότητες με τις οποίες η ταινία κατευθύνθηκε προς τις Χρυσές Σφαίρες; Όταν ήρθε η ώρα των Όσκαρ, το αποτέλεσμα έδειχνε ότι η ευφορία για την ταινία της Greta Gerwig είχε επιστρέψει.
Η άλλη αποποίηση ευθυνών που συνήθως εισάγουμε πριν προχωρήσουμε στον κατάλογο των ταινιών αφορά τη φύση της κατάταξης: διασκεδαστική , χρήσιμη για συζήτηση (διαφωνία), ένα εργαλείο για να τροφοδοτήσουμε την περιέργεια και τη γνώση των έργων τέχνης που προορίζονται για τις αίθουσες. Αλλά και πάλι, στην ακραία σύνθεσή τους, περιορισμένες. Η περίπτωση της υπέρβασης του Citizen Kane από το Paddington 2 στον συγκεντρωτή κριτικών απόψεων Rotten Tomatoes λέει δύο ή τρία πράγματα για την επιφανειακή προσέγγιση που συνίσταται στην τοποθέτηση των ταινιών σε μια στήλη σε ένα top 10, top 100 ή top 250 όπως αυτή του Sight and Sound.
Ας ξεκινήσουμε τουλάχιστον με τις δέκα καλύτερες ταινίες όλων των εποχών στην ιστορία του κινηματογράφου, και στη συνέχεια ας φτάσουμε ήρεμα και με (ελαφρώς) καθαρή συνείδηση στις καλύτερες όλων των εποχών. Ιδού λοιπόν το top 10 για την ποιότητα, ξεκινώντας από την τελευταία θέση.
10. Singin' in the Rain, 1952. Σκηνοθεσία: Stanley Donen και Gene Kelly
9. Man with a Movie Camera, 1929. Σκηνοθεσία: Dziga Vertov
8. Mulholland Drive, 2001. Σκηνοθεσία: David Lynch
7. Beau travail, 1998. Σκηνοθεσία: Claire Denis
6. 2001: A Space Odyssey, 1968. Σκηνοθεσία: Stanley Kubrick
5. In the Mood for Love, 2000. Σκηνοθεσία: Wong Kar Wai
4. Tokyo Story, 1953. Σκηνοθεσία: Yasujirō Ozu
3. Citizen Kane, 1941. Σκηνοθεσία: Orson Welles
2. The Woman Who Lived Twice (Vertigo), 1958. Σκηνοθεσία: Alfred Hitchcock
Το μεγαλύτερο αριστούργημα είναι απροσδόκητο: πρώτη θέση
Η πρώτη θέση δεν είναι μόνο απροσδόκητη, αλλά καταλαμβάνεται από μια βελγική και γαλλική ταινία που είναι σαφώς λιγότερο γνωστή από τους τίτλους που ακολουθούν. Εν ολίγοις, ποια είναι η καλύτερη ταινία όλων των εποχών, σύμφωνα με το κοινό των ειδικών που ερωτήθηκαν από το Sight and Sound; H Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles από το 1975, σε σκηνοθεσία της Chantal Akerman και επίσης γνωστή απλά ως Jeanne Dielman.
Πάνω από τον Citizen Kane, πάνω από τον Hitchcock και τον David Lynch υπάρχει λοιπόν αυτό το "πειραματικό έπος - παραθέτουμε το Sight and Sound - που προσφέρει μια φεμινιστική προοπτική σε επαναλαμβανόμενα γεγονότα της καθημερινότητας". Η επιλογή αυτή φαίνεται να εξέπληξε τους ίδιους τους συντάκτες, οι οποίοι σχολίασαν: "Τι ξαφνικό σοκ στην κορυφή της δεκαετούς έρευνας του Sight and Sound!". Οι συντάκτες του περιοδικού σημειώνουν όχι μόνο πώς η κορυφή θα μπορούσε να έχει προσδιοριστεί από τη διεύρυνση του κοινού των ψηφοφόρων που αποφασίστηκε να γίνει για την περίσταση, αλλά υπογραμμίζουν επίσης ότι η Jeanne Dielman είναι μια πειραματική ταινία, που ανήκει σε ένα είδος που δεν είναι πολύ παρόν στην κατάταξη.
Διαρκεί τρεισήμισι ώρες και, ως εκ τούτου, απαιτεί αποκλειστική παρακολούθηση. "Σε μια ταινία που απεικονίζει την καταπίεση των γυναικών με οδυνηρό τρόπο -διαβάζουμε στο προφίλ του Sight and Sound- η Akerman μετατρέπει τον κινηματογράφο, ο ίδιος συχνά όργανο γυναικείας καταπίεσης, σε απελευθερωτική δύναμη". Μια δίδυμη κατάταξη, επίσης από το BFI , επίσης από το 2022, έλαβε υπόψη, πάλι με στόχο την εκλογή της καλύτερης ταινίας στην ιστορία, τις προτιμήσεις περισσότερων από 480 σκηνοθετών: η πρώτη θέση, σε αυτή την περίπτωση, ήταν πιο προβλέψιμη.
1. Jeanne Dielman, 23 Quai de Commerce, 1080. Σκηνοθεσία: Jeanne Dielman
Ακολούθησε το Esquire στο Facebook, το Twitter και το Instagram.
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr