Αλίκη Δανέζη – Κνούτσεν πώς είναι να γυρίζεις την πρώτη ελληνική ταινία πολεμικών τεχνών;

Το σκοτεινό παραμύθι εκδίκησης "Chinatown – Τα Τρία Καταφύγια" της κυπριακής καταγωγής σκηνοθέτιδας θα προβληθεί στις Νύχτες Πρεμιέρας.

Esquire Team
Γράφει: Χριστίνα Φαραζή 25 Σεπτεμβρίου 2018

Η Κλειώ, από πατέρα Κινέζο και μητέρα Κύπρια, έχει μεγαλώσει με αγάπη και φως σε ένα μικρό χωριό στους λόφους της Κύπρου. Την ημέρα που κλείνει τα 18 της χρόνια μαθαίνει ότι ο πατέρας της δεν έχει πεθάνει από φυσικά αίτια, αλλά έχει δολοφονηθεί από την κινεζική μαφία, στην Chinatown της Αθήνας.

Βαθιά πληγωμένη από την απουσία του, ορκίζεται να πάρει εκδίκηση. Ο μάγειρας Λιν, παλιός φίλος του πατέρα της, αναλαμβάνει να την προετοιμάσει και σύντομα ο νεαρός βοηθός του, την ερωτεύεται. Καθώς η Κλειώ μαθαίνει να μαγειρεύει, οι φυσικές της ικανότητες έρχονται στην επιφάνεια και παρά τις συμβουλές του δάσκαλου της για υπομονή και σύνεση, εκείνη αρχίζει την εκδίκηση της.

Σύντομα πέφτει στην παγίδα του εχθρού, αλλά η μητέρα της μεταφέρει τα νέα στην Κύπρο και σύντομα, ο Θείος Τάκης πηγαίνει να τη βοηθήσει. Κι ενώ η Κλειώ συνεχίζει να αντιμετωπίζει τους δολοφόνους του πατέρα της, τελικά αντιλαμβάνεται ότι ο μεγαλύτερος εχθρός της είναι το δικό της σκοτεινό και επικίνδυνο πεπρωμένο.

Αλίκη Δανέζη – Κνούτσεν πώς είναι να γυρίζεις την πρώτη ελληνική ταινία πολεμικών τεχνών;Αυτή είναι η υπόθεση της τελευταίας κινηματογραφικής δουλειάς της Αλίκης Δανέζη – Κνούτσεν με τίτλο "Chinatown – Τα Τρία Καταφύγια". Ένα σκοτεινό παραμύθι εκδίκησης, που αποτελεί την πρώτη ταινία πολεμικών τεχνών που γυρίζεται στην Ελλάδα. Πώς νιώθει η ίδια γι' αυτή την πρωτιά; "Ενθουσιασμένη. Βέβαια, δεν ήμουν ποτέ εθισμένη σε ταινίες του Bruce Lee. Πάντα όμως ένιωθα την ανάγκη να εξερευνήσω και να πειραματιστώ με το συγκεκριμένο είδος. Η ταινία μας λοιπόν έχει σκηνές πολεμικών τεχνών, εμπεριέχει δηλαδή όλα τα στοιχεία του είδους, αλλά είναι κάτι περισσότερο απ' αυτό. Είναι ένα σκοτεινό παραμύθι για την εκδίκηση, τις οικογενειακές σχέσεις, τη μοίρα, για την ελεύθερη βούληση του ατόμου", αναφέρει η κυπριακής καταγωγής σκηνοθέτις, που γεννήθηκε στη Λυών της Γαλλίας πριν από 45 χρόνια και συνεχίζει: ""Μα καλά, πώς της ήρθε τώρα να κάνει μία τέτοια ταινία;”, ίσως αναρωτηθεί κάποιος. "Δεν θα μπορούσα να κάνω κάτι άλλο σ' αυτή τη φάση της ζωής μου”, θα του απαντούσα. Γυρίζω ταινίες όπως το Chinatown για να λύσω τα προβλήματά μου".

ΑΛΙΚΗ ΔΑΝΕΖΗ ΚΝΟΥΤΣΕΝ

Το "γιατί" το εξηγεί, ξεδιπλώνοντας εν τάχει το νήμα της ζωής της: "Σε όλες τις ταινίες μου υπάρχει διάχυτος ο προβληματισμός μου αναφορικά με την έννοια του πατέρα, της απουσίας του πατέρα, που προκύπτει από την προσωπική μου ιστορία που εκτονώθηκε με ένα σουρεαλιστικό τρόπο μέσα από τη δουλειά μου στο σινεμά. Η πρώτη μου ταινία (Δρόμοι και Πορτοκάλια) περιστρέφονταν γύρω από την απουσία και την αδικία ως απορία και ερωτηματικό. Με τη δεύτερη (Μπαρ) επιχείρησα να καλύψω την απουσία μέσα από ένα φαντασιακό κόσμο που υπάρχει μόνο παρουσία. Και εδώ, με την τρίτη κινηματογραφική δουλειά μου, αναλαμβάνω μία πιο ενεργητική στάση. Η αδικία είναι αδικία και χρειάζεται εκτόνωση. Έγραφα αυτό το σενάριο, ενώ οι εξελίξεις έτρεχαν σχετικά με τον πατέρα μου. Όταν έγινε το πραξικόπημα στην Κύπρο, πήγε να πολεμήσει και δεν επέστρεψε. Κατέληξε αγνοούμενος και για χρόνια ολόκληρα δεν γνωρίζαμε τι του είχε συμβεί. Τελικά, η σωρός του βρέθηκε σε ομαδικό τάφο. Στενοχωρηθήκαμε, αλλά παράλληλα ανακουφιστήκαμε που επιτέλους μάθαμε τι απέγινε ο άνθρωπος μας. Το συναίσθημα ήταν σουρεαλιστικό. "Πώς είναι δυνατόν να μας συμβαίνει αυτό;”, έχω σκεφτεί και σκέφτομαι πολλές φορές".

Το Oldboy, η παραμυθένια Chinatown και τα εξουθενωτικά γυρίσματα

"Μες στην τελευταία εικοσαετία ο ασιατικός κινηματογράφος γνώρισε μία τρομερή άνθιση. Γυρίστηκαν ταινίες πολεμικών τεχνών, που ήταν κομψοτεχνήματα τόσο από άποψη αισθητικής, όσο και περιεχομένου. Η δική μας ταινία, το "Chinatown – Τα Τρία Καταφύγια", είναι επηρεασμένη από αυτό το κινηματογραφικό ρεύμα του Oldboy του Park Chan-wook, του "Τίγρης και Δράκος" του Ang Lee, του "Ήρωα" του Zhang Yimou, αλλά και από την κινέζικη παράδοση, όπως επίσης και από τη ζωή μου στη δική μας Chinatown, την αθηναϊκή. Εκεί όπου δραστηριοποιούνται δεκάδες χιλιάδες Κινέζοι, εκεί όπου μένω και εκεί όπου πραγματοποιήθηκε μέρος των γυρισμάτων. Επειδή όμως θέλαμε να παρουσιάσουμε μία πιο παραμυθένια εκδοχή της Chinatown -να φτιάξουμε δηλαδή ένα κόσμο και όχι να τον παρουσιάσουμε ρεαλιστικά- επικεντρωθήκαμε και σε άλλους χώρους που δημιουργήθηκαν από το μηδέν αποκλειστικά και μόνο για λογαριασμό της ταινίας", υπογραμμίζει η Κνούτσεν και η συζήτηση περνάει γρήγορα στις δυσκολίες που αντιμετώπισε κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων.

ΑΛΙΚΗ ΔΑΝΕΖΗ ΚΝΟΥΤΣΕΝ

"Μπορώ να μιλάω ένα 24ωρο ολόκληρο για το πόσο δύσκολα περάσαμε. Οι πολεμικές ταινίες είναι απαιτητικό είδος και τίποτα δεν μπορούσε να γίνει εύκολα. Τα πάντα γίνονταν με προσοχή και πολυπλοκότητα. Από την άλλη, έχω μάθει να ζω μες στη δυσκολία, οπότε δεν φοβήθηκα. Όλη αυτή η διαδικασία ήταν ένα ταξίδι – μάθημα για μένα και το συναίσθημα της επιτυχίας, ότι φέραμε εις πέρας τη δουλειά μας αξιοπρεπώς, ανεκτίμητο", τονίζει για να καταλήξει: "Οι ηθοποιοί έπρεπε να περάσουν από εκπαίδευση. Ιδιαίτερα, η Κατερίνα Μισιχρόνη, που κρατά το ρόλο της πρωταγωνίστριας. Να φανταστείς ότι η τελευταία σκηνή της ταινίας τη δείχνει να μάχεται 17 μέτρα πάνω από το έδαφος σε σιδηροκατασκευή στο Γκάζι. Έκανε έξι μήνες προπόνηση με ένα Κινέζο δάσκαλο kung fu και τους action directors. Μία εξ αυτών ήταν η Αntjie Rau, που έχει δουλέψει σε ταινίες όπως "Άδοξοι Μπάσταρδοι" και Born Identity".

ΑΛΙΚΗ ΔΑΝΕΖΗ ΚΝΟΥΤΣΕΝ

Η ζωή στην Chinatown της Αθήνας

"Από το 2002 μένω στην Chinatown της Αθήνας, στα όρια του Ψυρρή με την πλατεία Κουμουνδούρου. Το κτίριο που μένω έχει πέντε κινέζικες αποθήκες. Πριν από 18 χρόνια, είχε ξεκινήσει να αναπτύσσεται. Σήμερα, έχει εξελιχθεί σε μία μεγάλη κοινότητα με ανεπτυγμένο το κινέζικο εμπόριο.

Γνώριζα την Chinatown της Νέας Υόρκης που σφύζει από ζωή και μου άρεσε η ιδέα της πολυπολιτισμικότητας. Αυτός είναι και ο λόγος που αποφασίσαμε να μείνουμε εδώ. Είναι μία εριοχή πολυεθνική, πολύχρωμη και ζωντανή, που έχει περάσει όμως και τα ζόρια της και εμείς μαζί της. Τώρα, έχει αλλάξει το τοπίο. Έχει βελτιωθεί η κατάσταση. Μας έλεγαν κάποτε "θα κάνετε παιδιά και θα φύγετε”, αλλά εμείς ακόμα εδώ είμαστε με τα παιδιά μας".

Και μετά το "Chinatown – Τα Τρία Καταφύγια", τι;

"Δουλεύω πάνω σε ένα κινηματογραφικό σενάριο βασισμένο σε μία σπουδαία γυναικεία φωνή της κυπριακής λογοτεχνίας, ενώ από 19 Οκτωβρίου θα ανεβάσω στο Θησείον-Ένα θέατρο για τις Τέχνες το"REIGEN - Δέκα διάλογοι για το Σεξ" του Αυστριακού Άρτουρ Σνίτσλερ, που έγινε γνωστό στην Ελλάδα με τον τίτλο "Το Γαϊτανάκι του Έρωτα". Ένα έργο για το σεξ και τις ανθρώπινες και κοινωνικές σχέσεις που αλλάζουν μορφή, μέσα από τις ιστορίες δέκα ζευγαριών. Όλους τους ρόλους θα υποδυθούν η Δανάη Σκιάδη και ο Νίκος Πουρσανίδης, μέσα από ένα παιχνίδι μεταμορφώσεων και συνεχών εναλλαγών.

Παίζουν: Κατερίνα Μισιχρόνη, Richard Ng, Chris Li, Jaqueline Chang, Θέμις Μπαζάκα, Γιάννης Στάνκογλου, Master Tang Tung Wing, Κούλλης Νικολάου

Σενάριο/Σκηνοθεσία: Αλίκη Δανέζη-Knutsen
Διευθυντής Φωτογραφίας: Vladimir Subotić
Σκηνικά: Λίζα Τσουλούπα
Κουστούμια: Στέλιος Φ. Στυλιανού
Μακιγιάζ: Έυη Ζαφειροπούλου
Ηχοληψία: Ντίνος Κίττου
Σκηνοθεσία σκηνών μάχης: Αntjie Rau/ Master Tang Tung Wing
Μοντάζ: Kenan Akkawi
Σχεδιασμός ήχου: Άρης Λουζιώτης  / Αλέξανδρος Σιδηρόπουλος
Χρωματική Επεξεργασία: Άγγελος Μάντζιος

Με την υποστήριξη του SEE Cinema Network.
Το σενάριο αναπτύχθηκε στα εργαστήρια συγγραφής σεναρίου των Meditteranean Film Institute (Ελλάδα), Αrista, και Equinox (Germany) και συμμετείχε στα προγράμματα Crossroads και "Works in Progress” στο Διεθνές Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Info: Το "Chinatown – Τα Τρία Καταφύγια" θα προβληθεί την Παρασκευή 28 Σεπτεμβρίου 2018 στις 21.30 στην αίθουσα Δαναός 1.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για πολιτικές εξελίξεις, συνεντεύξεις διασήμων, συμβουλές για αντρική μόδα και συνταγές για φαγητό και πότο στο esquire.com.gr

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Μερικές συναρπαστικές θεωρίες για το τέλος του Shōgun

Δεν ξέρουμε ακόμη τι θα δούμε στο τελευταίο επεισόδιο, αλλά κάποιοι fans μοιράστηκαν μερικές ευφάνταστες ιδέες.

Γραφει Γιαννης Σπανος

Τώρα και αστροναύτης ο Ryan Gosling

Μετά τον Ken στο Barbie της Greta Gerwig, υποδύεται έναν αστροναύτη για την ταινία Project Hail Mary που βασίζεται στο μυθιστόρημα του Andrew Weir που κυκλοφόρησε το 2021.