Mία κουβέντα με τον ιδρυτή του efood Παμίνο Κυρκίνη

Ο CEO και co-founder του efood μίλησε στο Esquire για το κλειδί της επιτυχίας, τη δύναμη της ομάδας και το πώς είναι να εξυπηρετείς καθημερινά 60 πόλεις και 7.000 καταστήματα.

Γράφει: Esquire Editors 20 Δεκεμβρίου 2019

Για τον Παμίνο Κυρκίνη καμία κρίση δεν μπόρεσε να σταθεί εμπόδιο μπροστά στη λαμπρή ιδέα που είχε με τον αδερφό του, Κωνσταντίνο να ιδρύσουν την πρώτη online πλατφόρμα delivery στην Ελλάδα. Σήμερα, επτά χρόνια μετά, το efood είναι η μεγαλύτερη υπηρεσία delivery φαγητού ή καφέ με περισσότερα από 7.000 συνεργαζόμενα καταστήματα στη χώρα μας και εκείνος ένας από τους πιο επιτυχημένους Έλληνες επιχειρηματίες κάτω των 40 ετών.

Ποια είναι η δική σου ιδέα της τέλειας ευτυχίας; Και "τέλεια” και "ευτυχία”; Πιστεύω πως το πιο σημαντικό είναι να είσαι ευγνώμων και, φυσικά, να εκτιμάς αυτά που έχεις γιατί τα πράγματα είναι ρευστά και αλλάζουν συνέχεια. Πολλές φορές η ευτυχία φαντάζει σαν κάτι που βρίσκουμε, ενώ στην πραγματικότητα είναι μια έννοια για την οποία προσπαθούμε καθημερινά. Είναι στο χέρι μας να δημιουργήσουμε τις συνθήκες για την "τέλεια ευτυχία”. Δεν τη συναντάμε τυχαία.

Ποια είναι η καλύτερη συμβουλή που σου έδωσαν ποτέ; Ποιος στην έδωσε και γιατί; Δε θα έλεγα πως είναι ακριβώς συμβουλή ή ότι δόθηκε απευθείας σε εμένα, αλλά θα μιλήσω για ένα quote από το "The Cult of Done Manifesto” της Kio Stark και του Bre Pettis που λέει "Laugh at perfection. It’s boring and keeps you from being done”. Μια ατάκα που αργότερα το Facebook υιοθέτησε παραφράζοντας το σε "Done is better than perfect”. Αυτό που με εμπνέει σε αυτή τη φράση είναι η έννοια της εξέλιξης που κρύβει. Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που έχουν ιδέες, ξεκινούν projects, αλλά τελικά δεν τα τελειώνουν ποτέ. Βαριούνται, χάνουν το στόχο τους ή απλά κουράζονται τόσο πολύ τελειοποιώντας κάθε λεπτομέρεια, που τελικά χάνουν την ουσία. Δείχνοντας κάτι, βγάζοντας κάτι προς τα έξω, ακόμα κι αν δεν είναι τέλειο, μπορείς να μάθεις νέες, ίσως και τις πιο σημαντικές, πληροφορίες έτσι ώστε να εξελίξεις τη σκέψη σου, τη δουλειά σου, τη συμπεριφορά σου και να φτάσεις ακόμα πιο κοντά στο στόχο σου.

Mία κουβέντα με τον ιδρυτή του efood Παμίνο Κυρκίνη

Ποιους ανθρώπους εμπιστεύεσαι και ποιους αποφεύγεις στη ζωή σου; Είναι δύσκολο να απομονώσω ένα μονάχα χαρακτηριστικό που με κάνει να ξεχωρίζω και να διαχωρίζω τους ανθρώπους σε αυτούς που εμπιστεύομαι και σε αυτούς που μπορεί και να μη θέλω στη ζωή μου. Η αλήθεια είναι πάντως πως η ειλικρίνεια είναι βασικός πυλώνας στις σχέσεις μου, είτε αυτές είναι επαγγελματικές, είτε φιλικές. Εκτιμώ βαθιά τους ειλικρινείς ανθρώπους. Μιλάμε για μια αξία που θέλει χρόνο να χτιστεί. Ο χρόνος σου προσφέρει έδαφος για περισσότερες κοινές εμπειρίες και ευκαιρίες, άρα και πράξεις που στελεχώνουν ουσιαστικές συνδέσεις με άλλους ανθρώπους. "Οι πράξεις μιλάνε από μόνες τους” δε λένε; Κάτι θα ξέρουν!

Ποιο ταλέντο θα ήθελες να έχεις περισσότερο; Γιατί δεν το ανέπτυξες; Αν δεν ήσουν αυτό που είσαι τώρα τι θα ήθελες να είσαι; Ένα ταλέντο που σίγουρα δεν έχω είναι η μαγειρική. Ίσως και γι’ αυτό, μοιραία σχεδόν, ασχολήθηκα με το efood. Οκ. Μπορεί να μην το ανέπτυξα μαθαίνοντας να μαγειρεύω, αλλά τη λύση τη βρήκα.

Πριν επιστρέψω στην Ελλάδα και μπει στο μυαλό μου η ιδέα του efood, είχα κάνει αρκετές δουλειές και μέσα από αυτές κατάλαβα ότι εκτός από τον στρατηγικό τρόπο σκέψης, που τελικά με κέρδισε, έχω μια πιο creative κλίση. Δε θα γινόμουν γραφίστας, ηθοποιός ή τραγουδιστής - δε θες να με ακούσεις να τραγουδάω - αλλά το branding και η διαφήμιση είναι τομείς που θα μπορούσαν να με έχουν ιντριγκάρει και πιστεύω ότι θα ήμουν αρκετά καλός εάν είχα επιλέξει κάτι τέτοιο σα δουλειά. Είχε περάσει κιόλας τότε από το μυαλό μου. Τελικά όμως με κέρδισε, όπως όλους, το φαγητό.

Αν μπορούσες να αλλάξεις κάτι στη ζωή σου τι θα ήταν αυτό; Και γιατί; Θα ήθελα να συζητάω περισσότερο, με γνωστούς ή ακόμα και άγνωστους ανθρώπους. Γενικά μου αρέσει να ακούω τους άλλους, περισσότερο και από το να μιλάω. Πιστεύω πως η δύναμη της επικοινωνίας και η αλληλεπίδραση που δημιουργεί μας δίνει μια προοπτική των πραγμάτων που πολλές φορές δεν έχουμε σκεφτεί, μας βοηθάει να κοιτάξουμε καταστάσεις που γνωρίζουμε με μια νέα ματιά, μας συστήνει την άλλη όψη ενός νομίσματος που χρόνια κουβαλάμε στις τσέπες μας. Μας εξελίσσει.

Για ποιο πράγμα είσαι περισσότερο περήφανος; Τους efooders και το DNA του efood. To efood ξεκίνησε από τον αδερφό μου, τον Κωνσταντίνο, κι εμένα στο σαλόνι των γονιών μας τον Ιανουάριο του 2012, και μέσα σε αυτά τα λίγα χρόνια έχουμε καταφέρει να δημιουργήσουμε μια ομάδα 350 ανθρώπων που αγαπούν το φαγητό και τη δουλειά τους. Οι efooders ξέρουν πως το να δουλεύεις και το να περνάς καλά δεν είναι αντίθετες έννοιες και γι’ αυτό κάθε μέρα στο efood είναι και μια νέα περιπέτεια. Όσο κλισέ κι αν ακούγεται, είναι πέρα για πέρα αληθινό.

Όσο για το DNA του efood είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι αποτελείται από πολλά διαφορετικά στοιχεία που με τα χρόνια έχουμε καταφέρει να αποκτήσουμε και συνέχεια προσπαθούμε να βελτιώνουμε. Δεν είναι μόνο μια υπηρεσία. Είναι το φαγητό. Είναι η ποικιλία. Είναι τα καταστήματα. Τα γευστικά ταξίδια σε όλο τον κόσμο. Είναι οι χρήστες και η εμπειρία τους πάνω στην οποία συνέχεια δουλεύουμε για να έχεις εσύ, εσύ κι εσύ το experience που σου αξίζει - το καλύτερο δηλαδή!

efood

Πόσο δύσκολο είναι να ξεκινάς μία online εταιρεία κατά τη διάρκεια της ελληνικής κρίσης; Και ο αδερφός μου και εγώ πιστεύουμε πως καμία κρίση δε μπορεί να σταθεί εμπόδιο σε μια καλή ιδέα που ακολουθείται από ένα καλό execution. Φυσικά υπάρχουν κι καλές ιδέες που δεν ακολούθησαν το "better done than perfect” και κάπου χάθηκαν στο δρόμο. Εμείς δουλέψαμε πολύ και γρήγορα για να βγάλουμε το πρώτο desktop version το Νοέμβρη του 2011. Ήμασταν εκεί, πιστεύαμε στην ιδέα μας και, μεταξύ μας, οι περιορισμένες επαγγελματικές ευκαιρίες στην Ελλάδα την εποχή της κρίσης μας έκαναν να αισθανόμαστε ότι δε θα χάσουμε και πολλά, άρα το να ξεκινήσουμε από το μηδέν φάνταζε εύκολο.

Ποιο ήταν το μεγάλο στοίχημα όταν το efood βγήκε στον αέρα το 2012; Ξεκινώντας το efood, ήμασταν σίγουροι πως έχουμε δημιουργήσει μια πρωτοποριακή υπηρεσία που θα βελτίωνε σημαντικά την εμπειρία παραγγελίας των χρηστών μας εκεί έξω, αλλά και των συνεργαζόμενων καταστημάτων. Το μεγαλύτερο στοίχημα ήταν, είναι και θα είναι η επιβεβαίωση από τους ίδιους. Αυτή τη στιγμή, 8 χρόνια και αργότερα και συνολικά περισσότερες από 100 εκατομμύρια παραγγελίες, θέλω να πιστεύω πως έχουμε αρχίσει να κερδίζουμε αυτό το στοίχημα. Δεν υπάρχει άλλη υπηρεσία στην Ελλάδα που να εκτελεί αυτόν τον αριθμό παραγγελιών καθημερινά online ενώ το να προσφέρεις σε 60 πόλεις της χώρας μας περισσότερες από 7.000 επιλογές καταστημάτων είναι ένα σημείο που ανυπομονούσαμε να φτάσουμε. Και προχωράμε!

Ποιο είναι το μέλλον του efood; Στόχος μας ήταν να αλλάξουμε τον τρόπο που οι άνθρωποι παραγγέλνουν το φαγητό τους και να το μετατρέψουμε σε μία ωραία, χαλαρή εμπειρία. Έχουμε κάνει πολλά προς αυτή την κατεύθυνση αλλά βρισκόμαστε ακόμα στην αρχή. Θέλουμε κάθε παραγγελία να είναι μια efood παραγγελία. Για τον καθένα αυτό σημαίνει κάτι άλλο. Η efood παραγγελία είναι εύκολη. Γρήγορη, έχει reorder τον πρωινό σου καφέ ή τη βραδινή σου σαλάτα. Έχει δεκάδες χιλιάδες προσφορές. Έχει και το "Love Delivered” που με τον πιο απλό τρόπο μπορεί κανείς να προσθέσει στην παραγγελία του 0,20€ και να συνεισφέρει στην προσπάθεια του efood να μοιράσει σε οικογένειες που το έχουν ανάγκη αγάπη με τον τρόπο που ξέρει καλύτερα - το φαγητό. Εάν αυτό είναι το παρόν, φαντάσου πόσο καλύτερο θα είναι το μέλλον.

Ποιο είναι τελικά το κλειδί της επιτυχίας για τη δημιουργία μίας βιώσιμης επιχείρησης στην κατηγορία του delivery; Το κλειδί της επιτυχίας είναι η ομάδα, στη δική μας περίπτωση οι efooders. Μια επιχείρηση για να είναι επιτυχημένη και βιώσιμη οφείλει να ποντάρει στους ανθρώπους της. Στα ταλέντα που φέρνει. Στις δυνατότητες εξέλιξης. Στους τρόπους που μπορεί να κάνει καλύτερη την καθημερινότητα εκείνων που πιστεύουν πως όλα είναι δυνατά και δουλεύουν με πάθος. Και βέβαια απαραίτητη είναι η εμπιστοσύνη και ο χώρος. Χρειάζεται κανείς να δίνει χώρο στην ομάδα να πειραματίζεται γιατί μόνο έτσι εξελίσσεται διαρκώς. Και η ομάδα και η εταιρεία. Για τους efooders όλα τα παραπάνω είναι στάση ζωής. Αφοσιώνονται σε αυτό που κάνουν γιατί το αγαπούν. Δεν τα παρατάνε. Και γι’ αυτό υπάρχει εμπιστοσύνη. Αλληλένδετα είναι αυτά στο μυαλό μου. Δε θα είχαμε καταφέρει τίποτα χωρίς τους efooders. Αυτό είναι το μόνο σίγουρο.

ΜΗ ΧΑΣΕΙΣ

Περισσoτερα για Πολιτική

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ

Google και Facebook δεν αποτελούν πια dream jobs

Η ετήσια έκθεση του Glassdoor καταρρίπτει έναν μύθο: Η εργασιακή Εδέμ της Σίλικον Βάλεϊ είναι παρελθόν.

Business class μαθήματα ζωής από τον Ιωάννη Αϊβαλιώτη

Ο διευθυντής πωλήσεων του Travelotopos Ltd μιλά στο Esquire για όλα οσα του έμαθε το επιχειρείν.